Ny motor
Fra : HO

Dato : 19-10-06 16:12

Hej
Grundet flere omstændigheder, og jeg ikke lige vidste hvad efterårsferien
skulle gå med, valgte jeg at skifte motor i min Maxi87.
Det skulle vel ikke tage mere end et par dage, men ak og ve - så let går det
nu ikke.
Da jeg kunne købe en ny Yanmar 2GM20C 18 HK - til rimelige penge, blev det
Yanmar.
Men dette kræver også et nyt drev SD20 - altså lige en sjat oveni - drevet
kræver så igen en anden propel 16 x 10, lige en udgift mere.
Det tog en lille dags tid at få det hele afmonteret, som det ses på
fotoserien, var ide´ rigdommen stor.
Alt blev gjort godt rent, og alt rykket ud.
Overraskelserne begynder så her, kobberrør til brændstof var monteret med
clips i alm. metal, under neden var både kobberrør og clips rigtig meget
angrebet af tæring, kobberrøret manglede kun få tiendedele i at falde ud af
forskruningen på tanken - og det var tilbageløbs røret - uha.
Antihæverten var irret fast - uha.
Spændebånd på udstødningsslangen bagerst var tæret meget - uha.
Der var kun en spændebånd på udstødnings manifolden, og den var langtfra
god - uha.
Flere kabelsko var tæret op, og hele lednings nettet var et frygtelig rod.
Men den største opgave bliver at lave en ny flange til drevet, det er nemlig
så smart at Volvo / Yanmar ikke passer boltcirkel diameter sammen.
Volvo har en diameter på Ø315mm og Yanmar Ø355mm endnu mere genialt er det,
at Yanmars gummi bælg har diameter på de Ø315mm nøjagtig, altså lige over de
gamle bolthuller, ergo skal der laves en mellemflange.
Morale - overvej inden du skifter fra Volvo til Yanmar
Men i øvrigt - en båd der er næsten 30 år gammel - bør / skal tjekkes
OVERALT.
http://www.honet.dk/volvo_ud/index.html
Jeg vil vende tilbage med flere foto når det hele er monteret.
Hilsen
Hans

Fra : Bent Andersen

Dato : 22-10-06 11:51

Puha...

Stort arbejde.
Læg endelig et link til billederne fra monteringen
- det kunne iøvrigt godt se ud som om du kunne trænge til et nyt ledningsnet

Bent