Skal jeg sætte bompressingen på?
Fra : Ukendt

Dato : 09-10-06 19:34

Forleden fik jeg en ordentlig byge kort inden anløb af hjemmehavn. I
andre situationer er sejlet letter tilsprøjtet af saltvand.

Når jeg så går og rigger af, spekulerer jeg på, om jeg skal sætte
bompressenningen over det våde sejl - eller jeg skal lade det sidde i
"lazy jack'en" og forsvarligt surret med sejsinger ... og så vente til
jeg kan få det tørret inden for et par dage ... Lige nu ligger båden
uden bompressenning med storsejlet på bommen ...

Sejlet er nyere - med kevlar tror jeg - ret stift, blankt med gullig
farve - ikke bomuldssejl.

Jeg orker ikke at tage storsejlet af bommen og stuve det ned eller tage
det med hjem, så det forslag "køber jeg ikke" ...

Hvad er Jeres råd?

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : ThomasB

Dato : 09-10-06 19:57

"Flemming Torp" <fletopkanelbolle2rp.danmark> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Jeg orker ikke at tage storsejlet af bommen og stuve det ned eller tage
> det med hjem, så det forslag "køber jeg ikke" ...

Drop pressenningen. Det værste du kan udsætte dit sejl for er fugt/mug og
sollys. Sollyset er ikke så skarpt på denne årstid.

Fra : Henning Rasmussen

Dato : 09-10-06 21:06

> [...]
>
> Jeg orker ikke at tage storsejlet af bommen og stuve det ned eller
> tage det med hjem, så det forslag "køber jeg ikke" ...

Hej Flemming

Det afhænger af, hvad pressenningen er lavet af og hvor godt den lukker
af. Hvis den er af stof og med løs lukning i bunden, kan du roligt lægge
den på. Sejlet tørrer næsten af sig selv, vandet løber af ved
tyngdekraft og er beskyttet mod sol og vind. Er den derimod af noget
gummiagtig og lukker helt lufttæt, ville jeg ikke lægge den på.

--
Henning
Hotmail-adressen er kun til spam/junkmail

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 10-10-06 16:03

Hej Flemming,

Ud fra din korte beskrivelse af sejlets udseende vil jeg tro at
det er et lamineret sejl.
Denne type sejl vil ikke optage meget vand, der vil faktisk kun
være de dråber som du ser på overfladen.
Alene ved bjergningen af sejlet vil de rystelser i sejlet, der
jo blafrer op mod vinden ved nedtagningen, ryste det meste vand
af.
Derfor ser jeg ingen grund til ikke at lægge bompresenningen
over når du kommer i havn.
Bompresenningen skal selvfølgelig ikke være lukket tæt til på
undersiden; men der skal være en rimelig stor åbning under hele
bunden som sejlet kan ånde ud igennem.
Jeg vil næsten påstå at du risikerer større ødelæggelse af
sejlet ved blot at surre det med sejsinger. At sætte sejsinger
på vil jo ikke over hele det frie sejls overflade svinebinde
hvert et hjørne. Din dugtype er ikke egnet til at blafre i
vinden, det vil give et meget stort slid på sejlets fibre, man
kan ligefrem tale om delaminering af dugen når den blafrer i
vinden.
Derfor vil pålægningen af bompresenning være at foretrække.
Sollyset vil altid medvirke til nedbrydningen af dugens
overflade; men det sker over så lang tid at få undladelser med
pålægning af bompresenning ikke har den store betydning, For
kapsejleren har det ingen betydning da sejlene ofte skiftes, for
os tursejlere hvor sponsoraterne ikke lige er så nemme at
udnytte, må levetiden af sejlet være mere betydende.
Derfor er omhyggelig omgang med sejlene langt at foretrække.
Fremkomsten af jordslåethed på sejlet kommer fra en
skimmelsvamp,
der fremkommer på grund af indelukket fugtighed.
Som jeg har omtalt i en tidligere streng kan pletterne, om de
kun er få dage gamle, fjernes med en blanding af 1 teskefuld
køkkensalt pr. liter kærnemælk. Der sker en kemisk forbindelse
med saltets klor og kærnemælkens mælkesyre.
Lad os være lidt frie i "oversættelsen". Sejl i en saltmættet
atmosfære tilsat lidt sur regnvand kunne tænkes at have noget af
samme virkning.
Det er yderst sjældent at man ser at sejl bliver plettede i
driften, det opdages som regel om foråret hvis sejlene har
ligget i båden vinteren over eller ikke har været gennemtørre
ind de er blevet lagt væk for vinteren.
Bliver sejlene lagt ud indendørs om efteråret og gennemtørret
over et par døgn, inden de bliver lagt væk for vinteren i
opvarmede rum indendørs, vil sejlene holde i mange år.

Mvh/Harding

Fra : Ukendt

Dato : 11-10-06 20:16

Tak for Jeres svar, som jeg kan tilslutte mig, så fremover - som i dag -
efterlades båden med bompressenningen på ...

Den er i øvrigt af imprægneret lærred og sidder "løst" med åbninger i
"bunden" ...

Harding, du sætter mig lidt på en prøve med formuleringen:
"At sætte sejsinger på vil jo ikke over hele det frie sejls overflade
svinebinde
hvert et hjørne".
Jeg tror, jeg forstår dit budskab ... tak for hele din kommentar!