Ved mastekranen....
Fra : Bjarke M. Christense~

Dato : 07-10-06 21:30

Mine tidligere både har enten balanceret ved sallinghornet eller haft så
lette master at jeg kunne ignorere balance. Den går ikke mere....

Jeg har set forskellige bud på hvordan man få kranen sat på balancepunktet
af masten (underforstået et sted uden sallinger) men hvad er den
bedste/sikreste metode. Jeg har ingen af de smarte svneske dippedutter til
hulkehlen og jeg hører også at der er delte meninger om metoden. Så det er
tov-metoden jeg skal bruge !

Bjarke

Fra : ThomasB

Dato : 07-10-06 22:08

"Bjarke M. Christensen" <bjarke(news)@FjernDetteOgEfterlad:Grevestrand.dk>
skrev i en meddelelse news:45280e5c$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> [...]
> hulkehlen og jeg hører også at der er delte meninger om metoden. Så det er

Du kan bruge et af dine fald.

Alternativt et tov med f.eks et pælestik (husk ekstra tørn) rundt om masten
med krankrogen haget fast, som trækkes op til balancepunket i et fald mens
krankrogen hales op også. Fald og tovværk fæstnes til en klampe og masten
løftes.

Mvh Thomas

Fra : Ukendt

Dato : 07-10-06 22:09

Jeg har været i samme situation.

"Bærepunktet" på vores "nye" båds mast skal ligge et sted imellem de to
sallinger, idet nederste er for lavt og øverste for højt til
mastekranen, idet masten står på kølen ... Vores mast er lige knap 17 m.

Jeg går ud fra, at du har en idé om, hvor omtrent bærepunktet er på din
mast (OK?).

(Når masten skal monteres, kan man jo prøve sig lidt frem for at finde
det korrekte løftested ...).

Forår: Vi gør det, at vi laver et halvstik om masten et sted (=
bærepunktet) imellem de to sallinger og fører tampen ned til en klampe
på masten. I den anden ende af tovet er en øjesplejs, som kranens krog
sættes i. Afstand imellem "øje" og mast er ca. 1 meter. Er vi heldige,
kan vægten af krogen sænke halvstikket, så vi slipper for en tur i
masten for at løsne halvstikket og få krogen af ... ellers ...

Efterår: Når masten skal nedtages må vi have en person op over nederste
salling for at lave halvstikket og sætte kranens krog i øjesplejsen ...

Vi løfter fra bagsiden af masten af hensyn til Windex og rotor til
vindinstrument, så mastetoppen tippes let forover ...

Det er ikke så nemt at beskrive ... hvis det er uklart, hvad jeg
forsøger at beskrive, så kom igen, så vil jeg prøve at gå mere i
detaljer ... eller en anden i gruppen kan evt. komme med en bedre
løsning ...

--
Flemming Torp
'kun en tåbe frygter ikke haven'

Fra : lindstroem

Dato : 08-10-06 16:00

Hej Flemming

Jeg er med vores "nye" båd i samme situation som dig og skal for f'ørste
gang have masten ned. Masten står på dækket og er med dobbelt salling og har
et p-mål på 14.6 meter. Der er således et stykke op til de der par meter
over underste salling, som er vippepunktet. Det skal være en lang stige man
skal op på, men I hejser måske yngste subsidiært letteste mand op v.h.a
mastekranen?
Jeg tror iøvrigt at jeg har fanget din ide m.h.t. løfteteknik.
Jeg havde egentlig tænkt bare at løfte under øverste salling og så have en
nedhalerline så man kun skal på niveau med nederste salling for bagefter at
løsne ved på sætning. Ved nedtagning skal man i så fald bare op på sallings
niveau. Men måske er det for belastende for sallingen? Det kkræver iøvrigt
også at mastekranen er høj nok - gad vide om det er tilfældet?

mvh
Ib

Fra : Ukendt

Dato : 08-10-06 16:35

Hej Ib - (og til HHH med spørgsmål),

Vi er åbenbart i "samme båd" ... ...

Man kan godt lave halvstikket lige over nederste sallingshorn og sætte
øjet fra løftetovet i kranens krog og så hejse krogen langsomt op til
halvstikket sidder ud for "bærepunktet" på masten og derpå fastgøre
tampen på klampen ved mastefoden.

Vi hejser en "ikke-så-tung-som-mig" gast op i storfaldet ... nej, nej -
*ikke* fruen! ...

Personligt turde jeg ikke løfte masten ved nederste salling (som ligger
under mastens tyngdepunkt) ... men jeg er nok også en kylling ... Ikke
så meget af frygt for sallingen - den er jeg ikke så bekymret for - men
for, hvad der kan ske, hvis man ikke har nok vægt til at holde den
nederste del af masten nedad ...

Vores mastekran er desværre ikke høj nok til at løfte masten op, hvis
kranens krog er lidt over øverste salling. Men vores mast står også på
kølen, så der skal løftes en del ...

Jeg er lidt nysgerrig efter at høre om flere i gruppen har erfaringer
med HHH's metode med et lille beslag i mastens hulhehl - det lyder
umiddelbart besnærende nemt ...

Er der ulemper eller risiko ved den metode? Jeg tænker f.eks. på den
relativt kraftige belastning i et enkelt punkt i mastens hulkehl. Er der
risiko for mastedeformation - f.eks. når masten bringes til vandret
position?

Fra : HHH

Dato : 08-10-06 14:23

Hej.

Jeg benytter metoden med et beslag i hulkehlen. Jeg har selv lavet det af et
sæt dørhængsler, som passer perfekt i hulkehlen. Disse hængsler er "vendt
forkert" så de vender modsat hinanden. De er samlet med 2 stk fladjern, og
der er monteret en sjækel i top og bund. Mastekranen sættes i topsjækelen
med en tovende, og bundsjækelen fastgøres til en klampe ved mastefod med
line, som har længde afpasset efter den ønskede løftehøjde. Hermed løftes
masten let og elegant omkring balancepunktet, og krankrogen kan meget let
aftages, da beslaget selv glider ned ad hulkehlen.

v.h.

HHH

Fra : Harding E. Larsen

Dato : 09-10-06 11:57

Hej,

På- og afmontering af masten på både trækker som regel tilskuere
i havnen.
Der er ofte et stort ukendskab til arbejdets udførelse og de
kræfter m.m. der indgår i dette arbejde, der er lidt spændende
at se på.
Mange, især nye bådejere er meget nervøse for det og allierer
sig ofte med mere erfarne bådejere.
Ud over det rent arbejdsmæssige og sikkerhedsmæssige ved
udførelsen er der mange forudsætninger som skal være
gennemtænkte og på plads inden arbejdet påbegyndes.
Det væsentligste er mastekranens højde og dermed løftehøjde.
I mange ældre havne findes der kun en lav håndbetjent kran ofte
kun 8 meter høj. En sådan type kran burde havnen udskifte til en
mere tidsvarende type som bedre er egnet til at anvende på
moderne både.
I gamle dage var masterne lave, gaffelrig, folkebådsmaster og
tilsvarende, hvortil de gamel 8 meter kranetr var meget
velegnede.
På nye både bliver masterne højere og højere og hermed bliver de
gamle kraner ganske uegnet, da masternes ballancepunkt flyttes
væsentligt op.
Der er gennem tiderne lavet mange løsningsmodeller for dog at
kunne montere masterne. Jeg har set sandsække monteret på
spilkopperne eller personer som klamrede sig til masten for at
holde den nede.
Det er sket en del gange at der er opstået fejl og masten er
væltet ned, enten over vandet endda over forbipasserende både,
eller over land ned over master som lå klar på kajen.
Det er yderst kedelige situationer som bør undgås.

For efterhånden mange år siden foranstaltede jeg en
underskriftsindsamling i Kastrup havn, for at vi kunne få en ny
og tidssvarende kran. Havnen var på det tidspunkt kun 10 år
gammel; men havnebyggerne havde kun opsat en lav gammeldags kran
med en håndbetjent krøjeanordning som gik i stykker hele tiden
da den var underdimmensioneret.

Vi fik monteret en 16 meter høj mastekran ( Med max løft på 500
kg) udført som en kombikran med en kran længere nede på masten
som gik ud til den modsatte side. Med denne kran er ejerne selv
istand til at løfte deres kapsejladsbåde i vandet, den kan
klare 2,5 tons.

Det åbnede helt nye perspektiver for mastemontage.
Det er nu ikke nødvendigt at anvende sling omkring
salingshornene; men nu kan spilerfaldets ender bindes sammen og
mastekranens krog kan sættes fast i et øje på spilerfaldet.
ved demontering af masten kører krankrogen op med øjet og
spilerfaldet fastgøres til spil og klampe når øjet er ca 30 cm
over vindinstrumenterne.
Selvfølgelig vil angrebspunktet være lidt anderledes om masten
har brøkdelsrig og spilerfaldet kommer ud et stykke nede på
masten.
Det væsentlige er at der løftes i topenden af masten, hvorved
den, selv i kraftig blæst, vil hænge lodret ned. Når bunden af
masten er oppe over kajens højde drejes der ind over land.
I bunden af masten i mastesporet monteres et beslag med et par
hjul på. Jeg har udført beslaget med en "sodavandslås" som
spæder omkring masten lidt længere oppe, så sidder beslaget fast
og falder ikke af.
Masten sænken ned således at hjulene rører jorden og masten
fires langsomt ned og masteenden med hjulene monteret kører væk
fra kranens løftelinie til den side som man bestemmer.

Efter demontering af alt tovværk, wirer og udstyr, vaskes masten
og når den er tør indsmøres den i masteolie (Parafinolie),
hvorefter den indpakkes i egnet svøb med mange
ventilationshuller.
Masten køres ind i masteskuret. I loftsbjælkerne har jeg
fastgjort 2 fireslåede taljer med frølår. Masten fastgøres til
taljerne og trækkes op. Jeg forsøger altid at placere masten på
øverste hylde der er over 2 meter oppe, her ligger andre
sjældent deres mast op og det er derfor en beskyttet plads.

Hele arbejdet kan udføres af kun en person.
Tiden ved mastekranen kan ved et godt forberedt arbejde være ret
kort. Det afhænger selvfølgelig af om masten stor oven på ruffet
eller den er gennemgående og står på kølen.
Min mast er gennemgående hvorfor alle vant og stag m.m. er
bundet op til masten inden jeg kommer over til mastekranen.
Masten står kun i sporet i bunden og støttet af kilerne i hullet
i ruffet.
Arbejdet medt aftagningen ved mastekranen tager kun 10 min. så
er jeg væk og en anden kan komme til.
Det er jo med at afslutte dette arbejde hurtigt og sikkert da
vore havn har over 950 både og hovedparten er sejlbåde og vi
skal jo ikke bruge hele sommerhalvåret til montering og
demontering af master.
I parantes bemærket så blev den gamle kran ombygget og kan
stadigt anvendes af dem den passer til.

De smarte svenske dippedutter som du omtaler Bjarke kan også
købes i danske udstyrsforretninger. De virker fint; men med
ovennævnte metode er de unødvendige, hvis man ellers har en
egnet kran.

Bjarke jeg sender en artikel om emnet med billeder til din e-
mail adresse. Om andre ønsker den tilsendt, så send mig lige en
mail desangående.

Mvh/Harding

Bjarke M. Christensen