Spørgsmål til Compaq Pressario & Recovery ~
Fra : Mogens

Dato : 24-06-01 20:37

Hej

En af mine bekendte har en Compaq Pressario PC

Den er begyndt at gå ned meget tit og hun overvejer
at lægge Windows ind igen fra den Recovery CD der
fulgte med maskinen. Det er den eneste CD med
Windows og drivere som hun har.

Nå, men spørgsmålet er om det vil slette alt det hun
ellers har på harddisken, eller om denne CD kun
vil geninstallere Windows og driverne ?

Det ville jo være surt at miste alle de andre ting
hun har liggende

Jeg håber der er nogen der ved lidt mere om
Compaq og deres Recovery CD end jeg gør.

På forhånd tak for hjælpen

Mvh Mogens

Fra : Henning

Dato : 24-06-01 20:46

>Nå, men spørgsmålet er om det vil slette alt det hun
>ellers har på harddisken, eller om denne CD kun
>vil geninstallere Windows og driverne ?
Der er faktisk to muligheder (du præsenteres for dem, når du booter op
på skiven).
Den ene er en total sletning og reinstallation - den anden er en
reinstallation oveni den eksisterende Windows, uden at slette data.

>Det ville jo være surt at miste alle de andre ting
>hun har liggende

Hvem sagde back-up? Hvad vil hun gøre, når disken står af i morgen?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Mogens

Dato : 24-06-01 21:12

On Sun, 24 Jun 2001 21:45:39 +0200, Henning <ingen@email.tx> wrote:

> [...]
>Den ene er en total sletning og reinstallation - den anden er en
>reinstallation oveni den eksisterende Windows, uden at slette data.

OK, det lyder jo godt. Det vil jeg straks lade gå videre.

Tusind tak for det hurtige svar

>Hvem sagde back-up? Hvad vil hun gøre, når disken står af i morgen?

Det kan vi slet ikke blive uenige om. Jeg tager selv backup af al
det vigtigste. Problemet er bare at hun ikke har mod på selv at
installere en CD brænder og hun had flere hundrede MB fotos
liggende i maskinen som hun har scannet ind. Desværre bor
hun for langt væk til at jeg bare lige kan smutte forbi og ordne
den slags småting.

Endnu engang tak

Mvh Mogens

Fra : Gert

Dato : 25-06-01 11:06

Hejsa

jeg vil lige indskyde en bemærkning, med min erfaring med Compaq recovery
cd'en
jeg har selv en compaq presario 5838, og jeg ville også bruge rccd'en blandt
andet for at slippe af med en del af de ting som der ligger standart fra
compaq af deres programmer, så jeg kastede lystigt cd'en i drevet og fulgte
instruktionerne nøje.
fint nok tænkte jeg da den poppede op med en oversigt over hvad man kunne,
men der stoppede glæden så, jeg kunne overhovedet ikke få noget til at
virke, nå tænkte jeg så, så tar vi da bare en formatering med den cd(boot
med cd'en) den startede fint med at formatere hd, og begyndte så at inst
programmer første gang kom den med en fejlmelding cdr104 (et eller andet)
open, om igen formatering og så begyndte den men inst men efter ca 94 %
færdig stopper den så og hopper ud i dos. så regner man jo med at den er
færdig, men ak nej intet liv i maskinen ved genstart, og så blir man stædig
og sur , jeg forsøgte 8 gange men samme slutning (og det skal lige siges at
det tar meeeeget lang tid pr gang) nå men grib knoglen og ring til Compaq
support, der snakker jeg med en meget flinker mand der kender mit problem og
lover at sende noget der kan hjælpe mig , efter 14 dag og intet modtaget,
ringer jeg igen, der får jeg fat i en der ik liger er den mest muntre
person, som vrissent oplyser mig at jeg ikke står i deres arkiv, og at han
for iøvrigt ikke kan hjælpe mig men at jeg skal henvende mig til
forhandleren. hvor derefter han smider røret på (grrrrrrrrr)
det er meeeget ufedt da min pc er en firma pc og jeg der har fået at vide at
jeg skulle kontakte support hos compaq.
slutningen på det hele blev at jeg inst en almindelig Win 98 og fik hevet
driverne ud af compaq recovery cd'en og maskinen har herefter kørt som en
drøm.
og det er ikke den eneste maskine der har været samme problem på. vi var 4 i
firmaet der fik compaq (øv hvor jeg fortryder)
de tre af maskinerne har jeg allerede haft fingerene i og lavet samme nummer
på.

så for at slutte af , vil jeg råde på det kraftigste at der blir taget
backup af det man vil gemme !!!
for der er inge garanti for at den cd virker eller at compaq vil hjælpe

--
Med Venlig Hilsen
Gert Ringholm Møller

E-mail locate@worldonline.dk
http://www.gert.r.m.bornholmer.dk

Fra : Mogens

Dato : 25-06-01 11:54

On Mon, 25 Jun 2001 12:05:56 +0200, "Gert" <locate@worldonline.dk>
wrote:

>så for at slutte af , vil jeg råde på det kraftigste at der blir taget
>backup af det man vil gemme !!!
>for der er inge garanti for at den cd virker eller at compaq vil hjælpe

Hej

Ja det lyder sgu da godtnok ikke særligt betryggende.
Så må jeg nok hellere råde hende til at lave en backup først,
selvom det nok vil tage hende et par dage når hun kun har
disketter.

Jeg ville nok også selv have foretrukket at installere en standard
Windows 98. Jeg troede forøvrigt ikke at det var muligt at hive
driverne ud af recovery CD'en, så derfor har jeg ikke prøvet det.

Vil det sige at recovery CD'en har biblioteker med alle de nødvendige
drivere som en almindelig Windows 98 skal bruge ?

Mvh Mogens

Fra : Lars

Dato : 25-06-01 22:46

Nu ved jeg ikke nøjagtigt hvilke Compaq maskine din søster har, men på nogle
af qrcd, erne ligger der driverene på i zipformat. Der ligger også et
katalog med billeder på og det kan man bruge til at finde ud af hvilke filer
der skal pakkes ud. Zipprogrammet på cd'en er et rent dosprogram, så med
mindre man er god til at bruge dette program, anbefales det at hente winzip
først og lægge det på en diskette.

På andre af cd'erne geninstallerer den alt selv, og sletter hele harddisken,
og på andre(windows ME udgaven) bruger den kun me's recovery system.

Fra : Mogens

Dato : 25-06-01 23:46

On Mon, 25 Jun 2001 23:46:10 +0200, Lars <lpedersen@mail1.stofanet.dk>
wrote:

>Nu ved jeg ikke nøjagtigt hvilke Compaq maskine din søster har,

Jeg har ikke lige nummeret på modellen, men den er ca 2 år
gammel og kører Windows 98.

>med mindre man er god til at bruge dette program, anbefales det at hente
>winzip først og lægge det på en diskette.

God ide. Det er noteret.

>På andre af cd'erne geninstallerer den alt selv, og sletter hele harddisken,
>og på andre(windows ME udgaven) bruger den kun me's recovery system.

Ja det vil jo vise sig hvilken version det er hun har. Hvis altså hun
finder den, får hun havde lagt den et sikkert sted da hun fik
maskinen. Så sikkert at hun ikke længere kan finde den.
Ak ja, kvinder og computere ! hæ hæ

Jeg takker for oplysningerne.

Mvh Mogens

Fra : Gert

Dato : 26-06-01 09:28

> [...]

> Vil det sige at recovery CD'en har biblioteker med alle de nødvendige
> drivere som en almindelig Windows 98 skal bruge ?

Hejsa
Ja driverne ligger der,det er bare ikke helt sjovt at finde dem, da Compaq
har gjort alt for at skjule dem, de ligger enten i et bibliotek der hedder
"DATA" eller "CPQDR" alt afhængig af hvilken model maskine det er. de ligger
så i nogle nummereret mapper og har selv et nummer så det kræver en
frygtelig bunke tolmodighed at finde dem frem, men de er der :c)

Fra : Henning

Dato : 25-06-01 14:57

> [...]
>firmaet der fik compaq (øv hvor jeg fortryder)
>de tre af maskinerne har jeg allerede haft fingerene i og lavet samme nummer

"de tre har jeg haft fingrene i" - det lyder ikke betryggende. Har du
overvejet en brugerfejl?

Henning
hsb@REMOVETHISimage.dk

Fra : Gert

Dato : 26-06-01 09:24

"Henning" <ingen@email.tx> skrev i en meddelelse

> "de tre har jeg haft fingrene i" - det lyder ikke betryggende. Har du
> overvejet en brugerfejl?
>
> Henning
> hsb@REMOVETHISimage.dk

desværre ikke, jeg har snakket med flere der har haft nøjagtig samme
problem. og de kendte godt problemet hos Compaq support.
jeg fulgte anvisningerne meget slavisk, og med den sidste af maskinerne
sammen med en jeg kender som er betydelig dygtigere til computere end mig.
jeg ville også helst ha troet at det var mig der var tåben ;c) men ak
nej,fejlen ligger i recovery cd'en.

Fra : Karlsson

Dato : 26-06-01 23:06

Hun skal tage back up, og evt lægge backuppen i D drevet før hun gør noget
som helst !
sidst jeg skulle gendanne fra min seneste systemkopi, slettede den hele
lortet, og gendannede systemet som det var da jeg købte maskinen...Siden har
jeg ikke turde gendanne noget som helst!!!