/ Forside / Interesser / Hus og have / Hus og have / Nyhedsindlæg
Login
Glemt dit kodeord?
Brugernavn

Kodeord


Reklame
Top 10 brugere
Hus og have
#NavnPoint
Nordsted1 30351
3773 24011
pbp_et 20871
dova 19847
ans 15297
stig54 12614
vagnr 12599
transor 11828
katekismus 10999
10  trimare46 9702
Rockwool under gulv
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 11:43

Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
rockwool og så stive gulvspånplader?
Jeg sad og kiggede på www.billigtbyg.dk (aner ikke endnu om de overhovedet
ER billige) og fandt at man skal af med 210 kr for styrolit (flamingo)
plader til 1m2 m^2 mens stive rockwoolplader kan fås for 130 kr pr 3m^2. Det
er markant billigere. Trykstyrken er så også meget lavere. Styrolit er
60kN/m^2 mens rockwool er 12kN/m^2. Der er jo en stor forskel, men er 12
egentlig ikke nok? Med stive plader ovenpå, så vil min hoppende vægt jo
fordeles ret godt, så jeg vel kan forvente at det i hvert fald er fordelt
til 1/4 m^2. Det er så 320 km/m^2 hvor pladerne er lavet til lidt over et
ton pr m^2. Burde det ikke gå an?
for 4x6 m^2 vil styrolit koste mig 4200 mens rockwool koster 1030. Det er jo
ikke helt ligegyldigt. Eventuelt kunne man vel endda lægge nogle træplanker
ud under spånpladernes samlinger. Så burde trykket på rockwoolen være meget
lavt.

Skal jeg spendere de ekstra 3000 eller kan det gå an med uldpladerne? Bemærk
at det er til et træningslokale hvor der vil blive hoppet rundt og også
løftet moderat tunge vægte.



 
 
Jason Who (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 11:49

> Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
> rockwool og så stive gulvspånplader?

Ulden er denne her
http://www.billigtbyg.dk/shop/productinfo.asp?id=8394199

Btw.. er de billige eller er det bare navnet? Det er ikke så overskueligt
hvem der (generelt) er billige.



Martin Bak (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Martin Bak


Dato : 05-10-06 16:48


"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
news:4524e320$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
>> Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
>> rockwool og så stive gulvspånplader?
>
>
Se her:

http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=477

Du kunne jo også vælge at lægge strøer ud på betongulvet og så isolere
imellem disse. I så fald så kig her:

http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=480


Martin



Jason Who (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 18:29

> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=477

> http://www.rwsc.dk/DK_konguide/frm_indhold/indhold.asp?id=480

takker for de to links. Det virker dog som om normen er at lægge beton
ovenpå de uldplader, og ikke omvendt. Jeg har jo et cementgulv nu som jeg i
princippet godt kunne lægge uld på og så beton over, men... det virker lidt
mre omstændigt end at lave en tynd afretning af cement og smide isolering
ovenpå.

Jeg tror ideen med strøer er god. De vil kunne klare trykket. Spørgsmålet er
så bare om jeg kan bruge blød uld, som linket foreslår. På den måde vil jeg
jo kun understøtte spånpladerne under strøerne og slet ikke på midten.



Jason Who (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 18:53

> det virker lidt mere omstændigt end at lave en tynd afretning af cement og
> smide isolering ovenpå.

Hey, man kunne jo også... hvis nu jeg læger de strøer ud fra den ene ende af
rummet til den anden, så vil der nu (uden afretning) være omkring 5cm luft
under træet. Så kunne jeg anbringe klodser af tykkelser fra 5cm til 0cm
under strøerne med eksempelvis 1m mellemrum. Så sparer jeg afretningen og
kan så smide isolering mellem strøer bagefter og til slut noget gulvplade.
Er det egentlig ikke ok? Så er spørgsmålet selvfølgelig hvad jeg skal klodse
dem op med. Det skal vel være isolerende også?

Eneste gulvplader jeg kender til er 2.5cm gulv-spånplader. Er der nogen der
ved hvor meget de deformerer ved et givent tryk og spænd? Hvad er der af
alternative plader?



Sidse (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Sidse


Dato : 05-10-06 20:43


"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
news:4525466f$0$184$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> Hey, man kunne jo også... hvis nu jeg læger de strøer ud fra den ene ende
> af rummet til den anden, så vil der nu (uden afretning) være omkring 5cm
> luft under træet. Så kunne jeg anbringe klodser af tykkelser fra 5cm til
> 0cm under strøerne med eksempelvis 1m mellemrum. Så sparer jeg afretningen
> og kan så smide isolering mellem strøer bagefter og til slut noget
> gulvplade. Er det egentlig ikke ok? Så er spørgsmålet selvfølgelig hvad
> jeg skal klodse dem op med. Det skal vel være isolerende også?
>
> Eneste gulvplader jeg kender til er 2.5cm gulv-spånplader. Er der nogen
> der ved hvor meget de deformerer ved et givent tryk og spænd? Hvad er der
> af alternative plader?
>

Ja, det er den rigtige måde at lave det på.
Du retter op med kiler, enten trækiler eller knudsenklier, husk at banke et
sæm igennem den så de bliver der hvor du vil have dem.
Lav gerne mindre efstand mellem kilerne end 1m, husk det er der alt trykket
forplantes ned til betongulvet.
Du lægger enten 22mm spånplader ovenpå eller hvis du vil have et pænt gulv
kan du jo også bruge gulvbrædder.
det vil blive rigeligt stærkt, styrken vil blive afhængig af hvor langt der
er mellem strøerne.

Henrik









Jason Who (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 20:56

> Ja, det er den rigtige måde at lave det på.

Rart at høre

> Du retter op med kiler, enten trækiler eller knudsenklier, husk at banke
> et sæm igennem den så de bliver der hvor du vil have dem.
> Lav gerne mindre efstand mellem kilerne end 1m, husk det er der alt
> trykket forplantes ned til betongulvet.

Kan man have beton-strøer-gulv, eller vil det give kuldebroer? Træ er vel
reelt ikke voldsomt varmeledende, så måske det går an sådan? Altså.. et lag
plastic på betongulv. kiler der hvor støerne er langt fra gulvet, men ellers
strøer direkte på plastiken og så isolering imellem strøer og til slut gulv
ovenpå? Ingen isolerende flamingoklodser eller andet ind imellem?

> Du lægger enten 22mm spånplader ovenpå eller hvis du vil have et pænt gulv
> kan du jo også bruge gulvbrædder.
> det vil blive rigeligt stærkt, styrken vil blive afhængig af hvor langt
> der er mellem strøerne.

Jeg forestiller mig en afstand så spånpladerne hviler af i de lange sider.
Det vil sige 62 cm mellem strøer. Jeg kan godt nok ikke finde
isoleringsmåtter som har den bredde, så måske det er smartere at lægge
strøerne på tværs af pladerne med en afstand på 96cm. Vil det være for
meget? Det virker en smule voldsomt, synes jeg. Jeg kan selvfølgelig også
bare lægge dem så de passer, og så skære ulden til.

Hm. jeg ved godt at jeg snart spørger mere end ti håndværkere kan svare på




TT (06-10-2006)
Kommentar
Fra : TT


Dato : 06-10-06 11:09


"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
news:4525633f$0$176$157c6196@dreader1.cybercity.dk...
>> Ja, det er den rigtige måde at lave det på.
>
> Rart at høre
>
>> Du retter op med kiler, enten trækiler eller knudsenklier, husk at banke
>> et sæm igennem den så de bliver der hvor du vil have dem.
>> Lav gerne mindre efstand mellem kilerne end 1m, husk det er der alt
>> trykket forplantes ned til betongulvet.
>
> Kan man have beton-strøer-gulv, eller vil det give kuldebroer? Træ er vel
> reelt ikke voldsomt varmeledende, så måske det går an sådan? Altså.. et
> lag plastic på betongulv. kiler der hvor støerne er langt fra gulvet, men
> ellers strøer direkte på plastiken og så isolering imellem strøer og til
> slut gulv ovenpå? Ingen isolerende flamingoklodser eller andet ind
> imellem?
>
>> Du lægger enten 22mm spånplader ovenpå eller hvis du vil have et pænt
>> gulv kan du jo også bruge gulvbrædder.
>> det vil blive rigeligt stærkt, styrken vil blive afhængig af hvor langt
>> der er mellem strøerne.
>
> Jeg forestiller mig en afstand så spånpladerne hviler af i de lange sider.
> Det vil sige 62 cm mellem strøer. Jeg kan godt nok ikke finde
> isoleringsmåtter som har den bredde, så måske det er smartere at lægge
> strøerne på tværs af pladerne med en afstand på 96cm. Vil det være for
> meget? Det virker en smule voldsomt, synes jeg. Jeg kan selvfølgelig også
> bare lægge dem så de passer, og så skære ulden til.
>
> Hm. jeg ved godt at jeg snart spørger mere end ti håndværkere kan svare på
>
>
>

Det er helt korrekt, på nær stør afstanden - den skal være 60 center til
center (det er normen).

-TT



Lars Hansen (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Lars Hansen


Dato : 05-10-06 14:54


"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
news:4524e1ca$0$142$157c6196@dreader2.cybercity.dk...
> Kan man egentlig ikke slippe afsted med at lave et gulv som cement med
> rockwool og så stive gulvspånplader?
> Jeg sad og kiggede på www.billigtbyg.dk (aner ikke endnu om de overhovedet
> ER billige) og fandt at man skal af med 210 kr for styrolit (flamingo)
> plader til 1m2 m^2 mens stive rockwoolplader kan fås for 130 kr pr 3m^2.
> Det er markant billigere. Trykstyrken er så også meget lavere. Styrolit er
> 60kN/m^2 mens rockwool er 12kN/m^2. Der er jo en stor forskel, men er 12
> egentlig ikke nok? Med stive plader ovenpå, så vil min hoppende vægt jo
> fordeles ret godt, så jeg vel kan forvente at det i hvert fald er fordelt
> til 1/4 m^2. Det er så 320 km/m^2 hvor pladerne er lavet til lidt over et
> ton pr m^2. Burde det ikke gå an?
> for 4x6 m^2 vil styrolit koste mig 4200 mens rockwool koster 1030. Det er
> jo ikke helt ligegyldigt. Eventuelt kunne man vel endda lægge nogle
> træplanker ud under spånpladernes samlinger. Så burde trykket på
> rockwoolen være meget lavt.
>
> Skal jeg spendere de ekstra 3000 eller kan det gå an med uldpladerne?
> Bemærk at det er til et træningslokale hvor der vil blive hoppet rundt og
> også løftet moderat tunge vægte.
>

Hej Jason

Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt ulden kan holde eller ej, men derimod om
www.billigtbyg.dk. Jeg har handlet der en del gange og varerne og levering
har været i top hver gang. Priserne synes jeg er yderst rimelige.
Andre gange har jeg med fordel handlet hos Odense Lavpris Tømmerhandel
www.olt.dk. Deres service og priser fejler absolut heller ingenting. I mange
tilfælde har jeg sparet en del hos olt i forhold til billigtbyg. I dag er
der ingen tvivl når jeg skal handle byggematerialer, jeg handler hos Odense
Lavpris Tømmerhandel. De er også yderst hjælpsomme i telefonen hvis man er i
tvivl om noget.


Mvh
Lars Hansen



Jason Who (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Jason Who


Dato : 05-10-06 18:32

> Jeg vil ikke udtale mig om hvorvidt ulden kan holde eller ej, men derimod
> om www.billigtbyg.dk. Jeg har handlet der en del gange og varerne og
> levering har været i top hver gang. Priserne synes jeg er yderst rimelige.
> Andre gange har jeg med fordel handlet hos Odense Lavpris Tømmerhandel
> www.olt.dk. Deres service og priser fejler absolut heller ingenting. I
> mange tilfælde har jeg sparet en del hos olt i forhold til billigtbyg. I
> dag er der ingen tvivl når jeg skal handle byggematerialer, jeg handler
> hos Odense Lavpris Tømmerhandel. De er også yderst hjælpsomme i telefonen
> hvis man er i tvivl om noget.

billigtbyg tilbyder levering overaltfor 189, så vidt jeg da husker. Det er
en fordel. Jeg bor lidt syd for køge, og synes ikke jeg har fundet andre
trælaster med ordentlige online kataloger og lave priser. Hints er yderst
velkomne. Kan da også se på Odenses. Måske de leverer billigt.



Sidse (05-10-2006)
Kommentar
Fra : Sidse


Dato : 05-10-06 20:45


"Jason Who" <spaml@mail.no> skrev i en meddelelse
news:45254187$0$143$157c6196@dreader2.cybercity.dk...

>
> billigtbyg tilbyder levering overaltfor 189, så vidt jeg da husker. Det er
> en fordel. Jeg bor lidt syd for køge, og synes ikke jeg har fundet andre
> trælaster med ordentlige online kataloger og lave priser. Hints er yderst
> velkomne. Kan da også se på Odenses. Måske de leverer billigt.
>

Bor tilfældigvis også lidt syd for køge, og i det område er der f.eks.
lavpristræ i Køge og der er www.lmm.info i Køge hvor man kan låne en lille
lastbil gratis til at køre sine varer hjem i.


Henrik



Søg
Reklame
Statistik
Spørgsmål : 177559
Tips : 31968
Nyheder : 719565
Indlæg : 6408937
Brugere : 218888

Månedens bedste
Årets bedste
Sidste års bedste