Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nikon coolpix -dum modlys! hjælp!
Fra : TomJones

Dato : 18-11-06 13:05

Hej alle sammen

Mit problem:
Coolpix 5400 med vidvinkel, bruger det til at
tage billeder af huse.

Hvad gør jeg for at undgå modlys fra vinduerne?!

Jeg syntes at have prøvet alt! -men skal jo også
opnå lyse klare billeder indendøre..

Prøvet automatisk-det-ene-og-det-andet
Prøvet iso 50 f3.5 med 1/15 eller 1/30

Får jeg vinduet klart og pænt, er resten af
rummet mørkt!!

Please help

Tom

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 14:14

On Sat, 18 Nov 2006 13:04:44 +0100, "TomJones" <Nono@honny.com> wrote:

>Mit problem:
>Coolpix 5400 med vidvinkel, bruger det til at
>tage billeder af huse.

Jeg går ud fra det er indefra og ud?

>Hvad gør jeg for at undgå modlys fra vinduerne?!
>
>Jeg syntes at have prøvet alt! -men skal jo også
>opnå lyse klare billeder indendøre..

Løsningen hedder fill-flash.
Du skal have skudt en flash af så den netop giver lige så meget lys
inden for, som du har udenfor gennem vinduerne.
Pas på vinklerne mod vinduerne, da du ellers nemt får genskin fra
flashen.

/Alex

Fra : TomJones

Dato : 18-11-06 15:04

Hej Alex

Tak for svar -håber bare jeg kan bruge
det

Hvordan gør jeg det...

syntes ikke der er nævnt noget om
fill flash ??

Mvh
Tom

Fra : Ove Kjeldgaard

Dato : 18-11-06 16:11

"TomJones" <Nono@honny.com> wrote:

>syntes ikke der er nævnt noget om
>fill flash ??

Det er når flashen er dæmpet så meget, at man på det færdige billede har svært
at se at der er brugt flash.

Funktionen bruges også til at bløde skygger op udendørs, men her kræver det tit
en kraftig flash for at opnå det ønskede resultat.

Til opgaven med vinduer og indendørs brug, er det noget i retningen af et
blændetrin flashen skal dæmpes for at få brugbare billeder.

--
Med venlig hilsen, Ove Kjeldgaard, nospam AT privat DOT dk
Natur og Friluftsliv: <http://hiker.dk>

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 19:57

On Sat, 18 Nov 2006 15:04:27 +0100, "TomJones" <Nono@honny.com> wrote:

>Hej Alex

> [...]

Så vidt jeg kan se her:
http://www.dpreview.com/reviews/nikoncp5400/page9.asp

findes der et "Scene Mode" der hedder "Backlight", hvor flashen netop
er fill in.

Der må også være et flash mode der hedder "Flash Fill" som kan bruges
med de øvrige indstillinger.

/Alex

Fra : TomJones

Dato : 19-11-06 10:10

"Alex Linaa" skrev i en meddelelse >
> [...]
> er fill in.
>
> Der må også være et flash mode der hedder "Flash Fill" som kan bruges

TAK - super!

Sat den til Backlight fotograferet i både "scene-mode" og auto
men stadig modlys fra vinduet

Mvh
Tom

Fra : Brian Lund

Dato : 19-11-06 20:02

> TAK - super!
>
> Sat den til Backlight fotograferet i både "scene-mode" og auto
> men stadig modlys fra vinduet

Så er din indbyggede blitz ikke kraftig nok, og du må investere i en
ekstern! - De kan fås for 500-3000+ kr alt efter mærke kvalitet og
lysstyrke.

Brian

Fra : TomJones

Dato : 20-11-06 10:14

"Brian Lund" skrev i en meddelelse

> Så er din indbyggede blitz ikke kraftig nok, og du må investere i en
> ekstern! - De kan fås for 500-3000+ kr alt efter mærke kvalitet og
> lysstyrke.

Lige sat en SIgma semi-proff blitz på, -den gør det samme som
den indbyggede -oplyser motivet med grim skygge på ene side
og modlyset redddes minimalt...

/Tom

Fra : Brian Lund

Dato : 20-11-06 19:27

> Lige sat en SIgma semi-proff blitz på, -den gør det samme som
> den indbyggede -oplyser motivet med grim skygge på ene side
> og modlyset redddes minimalt...

Prøv at sæt kameraet på manuel og find en eksponering så vinduerne er
korrekt belyste, sæt også flashen på manuel og juster så lysstyrken til
rummet er korrekt belyst - Så kan der vist ikke gå noget galt! - Medmindre
fuld udladning på flashen ikke er nok ;)

Brian