Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Spørgsmål om brug af filter
Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 04-11-06 14:04

Jeg har brug for lidt hjælp vedr. brugen af div. filtertyper til
kameraobjektiver.

Der findes jo en række forskellige, bl.a. UV-filter og POL-filter (I må
gerne nævne hvad der ellers findes).

Jeg er endnu ganske "grøn" på foto-området og vil derfor gerne høre fra jer
eksperter hvornår det er en god idé at benytte div. typer filter og hvornår
man bestemt ikke bør bruge dem.

Kan man f.eks. dele det op i katagorier som:
Landskab
Sport
Portræt
Macro
Night
Sne/vinter
Indendøre-billeder (i huse mv. hvor lyset måske ikke er det bedste)

Hvor bør man bruge filter (og hvilke) og hvor bør man bestemt ikke gøre
det - hvis det da i det hele taget kan siges "generelt"?

På forhånd mange tak!

Mvh
Morten

Fra : emj

Dato : 04-11-06 15:17

Morten Munk-Jensen skrev:

>Hvor bør man bruge filter (og hvilke) og hvor bør man bestemt ikke gøre
>det - hvis det da i det hele taget kan siges "generelt"?

Generelt er den slags filtre totalt overflødige.

Hilsen emj

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-06 15:44

"emj" <emj@> wrote in message

> Generelt er den slags filtre totalt overflødige.

Pol-filtre og graduerede gråfiltre er da ikke overflødige (hvis man har brug
for den effekt de giver).
Se evt.
http://www.naturephotographers.net/articles1006/dw1006-1.html

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : emj

Dato : 04-11-06 16:49

Mogens Hansen skrev:

>Pol-filtre og graduerede gråfiltre er da ikke overflødige (hvis man har brug
>for den effekt de giver).
>Se evt.
> http://www.naturephotographers.net/articles1006/dw1006-1.html

Hvilke af disse effekter kan ikke laves i f.eks. PS?

Hilsen emj

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-06 17:15

"emj" <emj@> wrote in message

> Hvilke af disse effekter kan ikke laves i f.eks. PS?

Man kan ikke generelt genskabe effekten af pol-filter efter billedet er
taget.

Man kan ikke genskabe information fra en totalt udbrændt himmel i PS, men et
gradueret gråfilter kan forhindre at den bliver udbrændt.

Med et ikke gradueret gråfilter kan man opnå længere lukketider end uden.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : mj

Dato : 04-11-06 19:59

"emj" <emj@> skrev i en meddelelse

> Hvilke af disse effekter kan ikke laves i f.eks. PS?
>
> Hilsen emj

http://www.naturephotographers.net/articles1006/dw1006-13ss.html

selvfølgelig kan det lavet i ps men det er da noget lettere at smide et ND
filter på.

mvh
mj

Fra : Mogens Hansen

Dato : 04-11-06 15:46

"Morten Munk-Jensen" <munk_jensenTAGVÆK@yahoo.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Hvor bør man bruge filter (og hvilke) og hvor bør man bestemt ikke gøre
> det - hvis det da i det hele taget kan siges "generelt"?

"Filter Handbook B+W Filters" er måske nyttig for dig
http://www.schneideroptics.com/info/handbook/pdf/B+WHandbook_Full.pdf

Selvom den er lavet af en specifik leverandør, er informationen om
virkningen generel.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : emj

Dato : 04-11-06 17:13

Mogens Hansen skrev:

>"Filter Handbook B+W Filters" er måske nyttig for dig
> http://www.schneideroptics.com/info/handbook/pdf/B+WHandbook_Full.pdf

Åhja, nu er jeg ikke nogen ørn til engelsk, men polfiltrets evne til
at fjerne reflekser er jo anvendelig nok.

Hilsen emj

Fra : ;o\)-max-

Dato : 05-11-06 08:20

"Morten Munk-Jensen"
> [...]
>
> Jeg er endnu ganske "grøn" på foto-området og vil derfor gerne høre fra
> jer eksperter hvornår det er en god idé at benytte div. typer filter og

Det er ikke en speciel god ide at begynde at bruge filtre før du har
mere tjek på det at tage billeder, du har så rigeligt at sætte dig ind
i inden du tilfører flere variabler i form af filtre..

> [...]
> Night
> Sne/vinter
> Indendøre-billeder (i huse mv. hvor lyset måske ikke er det bedste)

Nej det kan man ikke, det er et kreativt valg at bruge effekt filtre,
det kræver at man ved hvad man har med at gøre. Derudover kan
mange effekter skabes i billedredigeringen på din computer, bedre
at experimentere der, inden du går ud og investerer i filtre du måske
kun vil bruge en enkelt gang.

> Hvor bør man bruge filter (og hvilke) og hvor bør man bestemt ikke gøre
> det - hvis det da i det hele taget kan siges "generelt"?

> [...]

Generelt er filtre ikke nødvendige og slet ikke for begyndere. Men du
kan finde info på nettet og i bøger, gå på biblioteket og sæt dig mere
ind i sagerne. -max-

Fra : analog fotografen

Dato : 05-11-06 15:39

> [...]
> mange effekter skabes i billedredigeringen på din computer, bedre
> at experimentere der, inden du går ud og investerer i filtre du måske

Står der nogen steder om han bruger et digikam eller et rigtig kamera til
film?

Per

Fra : Niels Andersen

Dato : 05-11-06 16:00

On Nov 5, 3:39 pm, "analog fotografen" <denrigtigefotog...@ofir.dk>
wrote:
> Står der nogen steder om han bruger et digikam eller et rigtig kamera til
> film?

Kan man ikke efterhånden gå ud fra, at især begyndere bruger
digitalt? Og hvorfor skulle det ikke være et rigtigt kamera?

Og selv hvis det er analogt, så kan man jo stadig gøre mange af de
samme sjove ting på computeren, selv om det er knap så praktisk.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Morten Munk-Jensen

Dato : 06-11-06 23:07

Hej

Jeg har været ude af huset nogle dage og ser derfor først de mange
tilbagemeldinger nu. Jeg vil gerne takke alle der har hjulet med brugbare
links mv.
Mvh
Morten