Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Movie maker filer fra hvilket kamera
Fra : fl

Dato : 29-10-06 21:08

Jeg skal ud og have købt et nyt kamera med den skal kunne understøtte
filmfiler som kan bruges på Windows movie maker

Er det kun Canon som har Avi filer?

Vh Flemming

Fra : emj

Dato : 29-10-06 21:46

fl skrev:

>Jeg skal ud og have købt et nyt kamera med den skal kunne understøtte
>filmfiler som kan bruges på Windows movie maker

Alle gængse filmformater kan konverteres så de kan bruges i Windows
moviemaker

Hilsen emj

Fra : fl

Dato : 30-10-06 10:47

joo, men hvis det bliver brugt meget kunne det være dejligt ikke at skulle
konvertere

Fra : emj

Dato : 30-10-06 17:45

fl skrev:

>joo, men hvis det bliver brugt meget kunne det være dejligt ikke at skulle
>konvertere

Det kommer da an på, om man synes at AVI er et godt filmformat. Det er
jo mere et format til animationer end til film.
MOV er f.eks. et glimrende filmformat, men det skal konverteres for at
kunne bruges i MovieMaker.
Jeg konverterer altid tfra MOV til MPEG.

Hilsen emj

Fra : Jens Bruun

Dato : 31-10-06 11:40

emj wrote:

> Det kommer da an på, om man synes at AVI er et godt filmformat. Det er
> jo mere et format til animationer end til film.

Du skal nok lige have begreberne på plads:

1) AVI er ikke et filmformat, men en "conatinerstandard" for lyd- og
filmindhold.
2) Lyd og film, distribureret i AVI, kan være kodet i hvad som helst (stort
set). Kodning/dekodning sker ved hjælp af såkaldte "codecs"
3) Der findes fremragende codecs, der kan benyttes sammen med AVI.

> MOV er f.eks. et glimrende filmformat,

MOV er en proprietær Apple-standard, og er forøvrigt en "containerstandard"
som AVI. Kvaliteten af MOV-distribueret film/lyd afhænger således af de
benyttede codecs. Det er forresten sjældent særligt "glimrende" at benytte
proprietære standarder.

> men det skal konverteres for at
> kunne bruges i MovieMaker.

Ja, MOV-containeren skal konverteres til den tilsvarende AVI-container. Der
er intet til hinder for at bibeholde samme kodning, så selve filmkvaliteten
har intet med denne konvertering at gøre.

> Jeg konverterer altid tfra MOV til MPEG.

MPEG er en paraply af standarder. MOV-distribueret film kan sagtens være
kodet med en MPEG-codec, f.eks. MPEG-2

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Toke Eskildsen

Dato : 30-10-06 20:20

fl wrote:

> Jeg skal ud og have købt et nyt kamera med den skal kunne
> understøtte filmfiler som kan bruges på Windows movie maker
>
> Er det kun Canon som har Avi filer?

Næh, det er rimelig udbredt. AVI er ikke et filmformat i sig selv.
Det er en container, der kan indeholde praktisk taget alle formater.
Man kan fint pakkee MPEG 1, 2 eller 4 ind som en AVI. DivX og Xvid er
eksempler på formater, der som regel pakkes ind som AVI. Ækvivalenten
på billedsiden er TIFF, der også kan indeholde alt muligt.

Jeg ved at Canon S1 IS (og dermed sandsynligvis også S2 & S3), samt
Ixus 40 anvender Motion JPEG, pakket ind som AVI. Sonys T-serie
benytter MPEG-1, pakket ind som MPEG. FujiFilms F10 benytter også
Motion JPEG, pakket ind som AVI. Det samme gør Kyoceras SL400R.
--
JPEGCrops 0.7.3 beta - Tabsfri beskæring af JPEG billeder -
http://ekot.dk/JPEGCrops/

Fra : Mikael Klynder

Dato : 30-10-06 22:23

"Toke Eskildsen" <darkwing@daimi.au.dk> skrev i en meddelelse
> Næh, det er rimelig udbredt.

Yes. Dog ikke Olympus, som har valgt det irriterende Quicktime-format.

Mvh Mikael

Fra : emj

Dato : 30-10-06 22:35

Mikael Klynder skrev:

>Yes. Dog ikke Olympus, som har valgt det irriterende Quicktime-format.

Hvori består det irriterende?

Hilsen emj

Fra : Mikael Klynder

Dato : 30-10-06 22:47

> Hvori består det irriterende?

At de fleste afspillere ikke sådan lige kan afspille dem. Og jeg finder det
irriterende at skulle installere et eller andet ekstra Quicktime-program,
for så lidt.

Mvh Mikael

Fra : emj

Dato : 31-10-06 00:05

Mikael Klynder skrev:

>At de fleste afspillere ikke sådan lige kan afspille dem. Og jeg finder det
>irriterende at skulle installere et eller andet ekstra Quicktime-program,
>for så lidt.

Jeg spiller da MOV i Windows Media Player.
Hilsen emj