Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Fotoudskrift på printer (farveforskel)
Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-06 10:51

Hej Gruppe

Først undskyld hvis det ikke er korrekt gruppe - henvisning til korrekt
gruppe er da ønskelig.

Jeg har netop købt en ny printer Canon PIXMA 4300 som i tests skulle kunne
udskrive nogle flotte billeder.

MEN MEN i forhold til min gamle HP 960C er farvene på billederne fra
4300'ern MEGET mere ovre i det røde område end på 960C'ern.

Sammeligner jeg det samme billede der er udskrevet (standard) på de 2
printere er 960C'erns farver meget mere lig dem der vises på skærmen
(samsung SyncMaster) mens 4300'ern er væsenligt mere rødlige.
Specielt slår det rødlige igennem på huden og grå områder på billedet. Har
postet de 2 samme billeder fra hver sin printer i dk.binaer under
"Farveforskel på printere".

Selvom jeg prøver at indstille farvejusteringen på 4300'ern giver det ikke
den store forskel - billedet er generelt overrødt.

Har jeg gjort et dårligt køb med 4300'ern (670kr) eller skal de have
farverne manuelt indstillet (som jeg åbenbart bare ikke kan finde ud af)

mvh. Kim

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-10-06 11:08

"Kim Christensen" <kimc@c.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Har jeg gjort et dårligt køb med 4300'ern (670kr)

Nej - det kan jeg ikke forestille mig. Det er rørende billigt.
Jeg har en 4200 som jeg er godt tilfreds med, og 4300 burde være nogenlunde
magen til.
Den er naturligvis ikke i samme klasse som f.eks Epson 2400.

> eller skal de have farverne manuelt indstillet (som jeg åbenbart bare ikke
> kan finde ud af)

Prøv at fortælle lidt om hvordan du printer:
* Hvilket program
* Hvilket papir

og kig eventuelt på
http://homepage.mac.com/renard/ls/Canon_ICC_Profile_Guide.pdf

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-06 11:35

> Prøv at fortælle lidt om hvordan du printer:
> * Hvilket program
> * Hvilket papir

Takker for tilbagemeldingen.

Billedprogrammet som de 2 billeder er printet fra er ACDSee 7.0 og papiret
er Verbatim Glossy Photo Paper 150gsm A4.

mvh. Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 11:44

> "Mogens Hansen" <mogens_h@dk-online.dk> skrev i en meddelelse

> Takker for tilbagemeldingen.
>
> Billedprogrammet som de 2 billeder er printet fra er ACDSee 7.0 og papiret
> er Verbatim Glossy Photo Paper 150gsm A4.

Det er vel overflødigt at spørge om du har indstillet printeren til at
printe i bedste kvalitet og på blankt papir? Desuden om du under
farvestyring på printerdriveren til Canon'en har valgt en Canon specifik icc
profil?
Mvh,
Hans

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-06 12:25

> Det er vel overflødigt at spørge om du har indstillet printeren til at
> printe i bedste kvalitet og på blankt papir?

Det har jeg

>Desuden om du under farvestyring på printerdriveren til Canon'en har valgt
>en Canon specifik icc profil?
> Mvh,
> Hans
Printeren er under farvestyring sat på automatisk så den selv vælger den
"bedste" farveprofil (der er flere profiler under manuel - alle noget med
CNB86XXX hvor XXX'erne er forskellige - men ikke noget med icc.

mvh. Kim

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 12:49

> [...]
> "bedste" farveprofil (der er flere profiler under manuel - alle noget med
> CNB86XXX hvor XXX'erne er forskellige - men ikke noget med icc.

Alle profiler under farvestyring er ICC profiler.Du kan se dem alle under
C:\WINDOWS\system32\spool\drivers\color. På min Epson R2400 er der profiler
for hver papirtype, f.eks. Archival Matte, som har som favoritpapir, så det
er nok værd at studere hvilken profil, der er bedst eller om printerdriveren
automatisk vælge profil efter papirtype.
Mvh,
Hans

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-06 13:34

> [...]
> favoritpapir, så det er nok værd at studere hvilken profil, der er bedst
> eller om printerdriveren automatisk vælge profil efter papirtype.

Jeg vil forsøge at sætte mig dybere ind i printerverdenen - åbenbart er den
ikke som jeg troede - plug and print

mvh. Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 29-10-06 16:33

Kim Christensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Jeg vil forsøge at sætte mig dybere ind i printerverdenen -
> åbenbart er den ikke som jeg troede - plug and print
> mvh. Kim

Jo - hvis du bruger Canon blæk og Canon papir

Med andre mærker af blæk og/eller papir skal du eksperimentere
lidt, før det bliver helt godt.

Jeg bruger f.x. følgende med uoriginalt blæk og TPI papir eller
Verbatim papir:

Photo Paper Plus Glossy.
Print Quality: High.
Color Adjustments: Manual.
Color Balance: C: +2, M: -2, Y: -4, K: 0, I: +2.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Kim Christensen

Dato : 29-10-06 21:04

> Jeg bruger f.x. følgende med uoriginalt blæk og TPI papir eller Verbatim
> papir:
>
> Photo Paper Plus Glossy.
> Print Quality: High.
> Color Adjustments: Manual.
> Color Balance: C: +2, M: -2, Y: -4, K: 0, I: +2.

Hej Jan

Har originalt blæk med bruger pt. Verbatim papir.

Prøver med dit settings forslag næste gang jeg printer

Tak for hjælpen

mvh. Kim

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 30-10-06 15:18

Kim Christensen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> Prøver med dit settings forslag næste gang jeg printer

"Mit" er lidt pral - det var et forslag til indstillinger, som
jeg fandt her i gruppen engang for længe siden

Og det er OK her i en IP4000 - men ellers må du eksperimentere
dig frem med andre værdier.

Jan

Fra : Ole Larsen

Dato : 29-10-06 11:49

Kim Christensen skrev:
> [...]
>
> Billedprogrammet som de 2 billeder er printet fra er ACDSee 7.0 og papiret
> er Verbatim Glossy Photo Paper 150gsm A4.

Det springende punkt er om du lader billedprogramprogram eller
printerdrivere styre og _hvordan_ du lader styre. Mange er ikke helt
klare over fælderne her og blander programstyring med printerstyring med
uforudsigelige resultater til følge

Eks er det ofte en god ide at lade eks. Photoshop styre alt (med rette
profiler til papir).

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, oct. 2006

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 12:02

"Ole Larsen" <olenospam@nospam.dk> wrote in message

> [...]
> uforudsigelige resultater til følge
>
> Eks er det ofte en god ide at lade eks. Photoshop styre alt (med rette

Det er også hvad jeg gør på min Epson R2400. Printerdriveren er så slået fra
mht. farvestyring under advanced instillinger. En lidt irriterende ting er
at driveren på trod af at den husker alt andet fra tid til anden slår high
speed printing til
Mvh,
Hans

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-10-06 12:36

[8<8<8<]
> Det er også hvad jeg gør på min Epson R2400. Printerdriveren er så slået
> fra mht. farvestyring under advanced instillinger.

Der står lidt her, som måske er interessant
http://www.outbackphoto.com/printinginsights/pi036/Epson_R2400.html
og samme sted har en e-bog om printning
http://www.outbackphoto.com/booklets/dop3003/DOP3003.html

Jeg har bogen
Mastering Digital Printing, second edition
Harald Johnson
ISBN 1-59200-431-8
http://www.course.com/catalog/product.cfm?isbn=1-59200-431-8
som Rob Galbraith anbefaler.
Den er udemærket, men jeg føler stadig ikke at jeg har fuldstændig kontrol
over resultatet.

Jeg får dårligere resultater når jeg lader Photoshop styre farverne end når
printer driveren styrer farverne.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 29-10-06 11:53

"Kim Christensen" <kimc@c.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Billedprogrammet som de 2 billeder er printet fra er ACDSee 7.0

Det kan jeg ikke rigtigt hjælpe med
Jeg bruger photoshop og lader printerdriveren styre farverne ved at angive
den anvendte papir-type.

> og papiret er Verbatim Glossy Photo Paper 150gsm A4.

Jeg bruger (stort set) kun originalt papir (primært Photo Paper Pro PR-101)
og originalt blæk.
Det giver tilfredsstillende resultater.

Venlig hilsen

Mogens Hansen