Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Skarphed på billeder der bliver gjort
Fra : SpookiePower

Dato : 29-10-06 10:23

Jeg har et Nikon D70s og tager alle mine billeder i den største opløsning.
Når jeg kommer hjem, redigere jeg de bedste af dem, og beskære dem som regl
til 800x600 med en file størrelse på ca 150kb. Jeg oplever ofte at skrapheden
forsvinder fra billedet, men det skyldes jo beskæringen og det at man laver
filen mindre. Men jeg ser tit skarpe billeder fra andre fotografer med en
billede størrelse på omkring 50-100 kb og samme beskæring. Hvordan undgår
man at miste for meget skarphed når man beskære sine billeder ?

--
My PhotoGallery
www.photo.box2600.dk

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 10:46

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> wrote in message
> [...]
> billede størrelse på omkring 50-100 kb og samme beskæring. Hvordan undgår
> man at miste for meget skarphed når man beskære sine billeder ?

Når du resizer skal du gøre på billeder før sharpening og så tilføje
sharpening efter resizing. Til min billeder på pbase (www.pbase.com/hkruse)
bruger jeg CS2 smart sharpen med 0,2 diameter og omkring de 80%, lens blur
og more accurate. Det passer fint som regel. Det er sat op i PS action som
jeg bruger i image processor fra Adobe Bridge.
Mvh,
Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 29-10-06 10:54

Hans Kruse wrote:

> [...]
> og more accurate. Det passer fint som regel. Det er sat op i PS action som
> jeg bruger i image processor fra Adobe Bridge.

Jeg laver alt mit arbejde på billederne inden jeg resizer, men det skal jeg
så vente med til bagefter. Det vil jeg prøve, takker.

Hvor store er dine filer når du viser dem online ?

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 11:07

> Jeg laver alt mit arbejde på billederne inden jeg resizer, men det skal
> jeg
> så vente med til bagefter. Det vil jeg prøve, takker.
>
> Hvor store er dine filer når du viser dem online ?

Jeg gemmer i kvalitet 8 i CS2 og resizer til 800 pixels i højden. De fylder
så fra nogle hundrede KB op til ca. en halv MB helt afhængig af billdet og
hvor mange detaljer det indeholder. F.eks. er det her
http://www.pbase.com/hkruse/image/69200151/original på 574KB og det her
http://www.pbase.com/hkruse/image/69200153/original kun på 268KB.
Mvh,
Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 29-10-06 11:11

Hans Kruse wrote:

> [...]
> så fra nogle hundrede KB op til ca. en halv MB helt afhængig af billdet og
> hvor mange detaljer det indeholder. F.eks. er det her

Mange tak. det vil jeg selv prøve at benytte mig af :)

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-10-06 11:11

"SpookiePower" <boxjunk2600@gmail.com> skrev i en meddelelse

> Jeg laver alt mit arbejde på billederne inden jeg resizer, men det skal
> jeg
> så vente med til bagefter. Det vil jeg prøve, takker.

Lige netop skarphed er den sidste ting du overhovedet skal lave ved
billedet. Hvis ikke du har Photoshop CS2, så kan du også bruge den der
hedder Unsharpenmask. Den fungerer også ganske godt. Men vær forsigtig med,
hvor meget du giver ved begge to, du kan sagtens risikere, at der kommer
haloer, og så er det pludselig ikke specielt kønt mere

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 13:47

In article <45447e35$0$49202$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdett'mail.tele.dk says...
> Lige netop skarphed er den sidste ting du overhovedet skal lave ved
> billedet

Er du helt sikker på at det også forholder sig sådan ved helt små
billeder ?

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-10-06 15:20

"Jakob" <nomail@invalid_still.invalid> skrev i en meddelelse
> [...]
> sass@'sletdett'mail.tele.dk says...
>
> Er du helt sikker på at det også forholder sig sådan ved helt små

Nu læste jeg, at du skriver 200×150 pixels et andet sted i denne tråd, det
er jo nok en størrelse, hvor man knap nok kan se, hvad der er på billedet i
det hele taget, så mon ikke det er bedøvende ligegyldigt. Men jo, jeg ville
stadig tilføre sharpen som det sidste, jeg ville bare være meget påpasselig
med, hvad jeg giver billedet. Du vælger at klippe i mit oprindelige indlæg.
Jeg advarer netop mod at overdrive brugen, da det giver haloer, men den del
af indlægget har du lige valgt at klippe væk.

Thomas

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 15:26

In article <4544b895$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdett'mail.tele.dk says...

> Jeg advarer netop mod at overdrive brugen, da det giver haloer, men den del
> af indlægget har du lige valgt at klippe væk.

Ro på, det virker som om du føler dig forfulgt her.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Thomas Pedersen

Dato : 29-10-06 15:33

> In article <4544b895$0$49206$14726298@news.sunsite.dk>,
> sass@'sletdett'mail.tele.dk says...

> Ro på, det virker som om du føler dig forfulgt her.

Skal da blankt indrømme, at jeg måske lige i øjeblikket var lettere
irriteret over, at du havde valgt at klippe advarslen i det oprindelige
indlæg væk, der netop forklarer hvorfor man skal være påpasselig. Jeg
benytter selv sharpen på mine thumbs, der dog en ulempe ved det også, nemlig
at filstørrelsen bliver større, under samme kvalitet.

MVH
Thomas

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 15:40

In article <4544bbaa$0$49196$14726298@news.sunsite.dk>,
sass@'sletdett'mail.tele.dk says...

> Skal da blankt indrømme, at jeg måske lige i øjeblikket var lettere
> irriteret over, at du havde valgt at klippe advarslen i det oprindelige
> indlæg væk

Jo jo men der er jo ingen grund til at antyde at det er for at
manipulere. Jeg klipper altid stort set alt væk for det ikke skal fylde
for meget. Jeg regner med at interesserede parter godt kan finde ud af
at læse hele tråden.

Men du har da ret i det med haloer, jeg oplevede bare at det var svært
at gøre noget ved så små billeder, derfor overvejede jeg om den
sædvanlige arbejdsgang måske ikke var velegnet til små billeder.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 21:26

Jakob wrote:

> Jo jo men der er jo ingen grund til at antyde at det er for at
> manipulere.

Du er vist den eneste, der føler dig forfulgt i denne tråd.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 23:00

In article <yf-dnTcU1q7Zk9jYRVnytw@giganews.com>, bruun_jens@hotmail.com
says...

> Du er vist den eneste, der føler dig forfulgt i denne tråd.

Ja ja og du kører på automatpilot som sædvanlig.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : ksk

Dato : 05-11-06 18:22

> [...]
> says...

> Ja ja og du kører på automatpilot som sædvanlig.

LOL

KsK

Fra : Peter Rongsted

Dato : 29-10-06 11:36

On Sun, 29 Oct 2006 09:46:07 -0000, "Hans Kruse"
<hans.kruse@mail.tele.dk> wrote:

> [...]
>og more accurate. Det passer fint som regel. Det er sat op i PS action som
>jeg bruger i image processor fra Adobe Bridge.

Når man resizer til en mindre størrelse, kan man med fordel bruge
metoden 'Bicubic sharper'. Så er man for det meste fri for at give
yderligere skarphed.

Peter

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 13:45

In article <4544786b$0$49203$14726298@news.sunsite.dk>,
hans.kruse@mail.tele.dk says...

> [...]
> og more accurate. Det passer fint som regel. Det er sat op i PS action som
> jeg bruger i image processor fra Adobe Bridge.

Men laver du nogensinde helt små billeder. Jeg har netop skulle lave
nogle billeder i 200 X 150 til en hjemmeside og jeg havde ret svært ved
at få et godt resultat på så små billeder SELVOM jeg brugte sharpening
til allersidst.

Jeg overvejede om det muligvis var modsat når man resizer kraftigt at
sharpening skulle gøres først da der jo ikke er mange pixels tilbage at
manipulere med efter resizing.

Venlig hilsen

Jakob

Fra : ;o\)-max-

Dato : 29-10-06 15:57

> [...]
>
> Jeg overvejede om det muligvis var modsat når man resizer kraftigt at
> sharpening skulle gøres først da der jo ikke er mange pixels tilbage at

Imo får du bedste resultat, hvis du slår al sharpening fra, også den
i RAW converteren, behandler billedet, formindsker og gir USM
til sidst - den sharpening RAW konverteren laver gir ofte halo i det
formindskede billede.- den nederste slider i USM (levels eller
sådan noget) kan du sætte til nul, med mindre der er en del støj.
Er billedet ikke specielt skarpt, sætter du diameteren op til 0,3.
men der er ingen faste regler, det er noget med at kigge på hvert
enkelt billede - billeder til web, mindre USM, til print kan de klare
lidt mere. -max-

Fra : Jakob

Dato : 29-10-06 18:34

> [...]
> men der er ingen faste regler, det er noget med at kigge på hvert
> enkelt billede - billeder til web, mindre USM, til print kan de klare

Tusind tak for det detaljerede svar max, det vil jeg prøve med det vuns
:0)

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Esben

Dato : 29-10-06 18:57

> [...]
> nogle billeder i 200 X 150 til en hjemmeside og jeg havde ret svært ved
> at få et godt resultat på så små billeder SELVOM jeg brugte sharpening

Jeg lavede engang en masse billeder i den størrelse, og råmaterialet lå
typisk i 10-20mpx og var allerede gjort skarpe. Ofte kørte jeg en del
gaussian blur på billederne inden resize og usm til sidst.

--
Esben

Fra : Jens Bruun

Dato : 29-10-06 21:24

Hans Kruse wrote:

> Når du resizer skal du gøre på billeder før sharpening og så tilføje
> sharpening efter resizing.

Jeg er lodret uenig. Resizing er det sidste, der skal gøres.

At gøre et billede mindre gør det ikke mindre skarpt - tværtimod.

--
-Jens B.

D.e.f.f.e.s.

Fra : Hans Kruse

Dato : 29-10-06 23:49

> Jeg er lodret uenig. Resizing er det sidste, der skal gøres.
>
> At gøre et billede mindre gør det ikke mindre skarpt - tværtimod.

Det er ihvertfald imod almindelig visdom, hvad du siger her, men hvis det
virker for dig så fint. Jeg får bedre resultater ved at lave sharpening til
sidst og det er hvad der normalt bliver anbefalet.
Mvh,
Hans

Fra : SpookiePower

Dato : 30-10-06 11:33

Jens Bruun wrote:

> Jeg er lodret uenig. Resizing er det sidste, der skal gøres.
>
> At gøre et billede mindre gør det ikke mindre skarpt - tværtimod.

Jeg må nu indrømme at jeg opnår bedre resultat, ved at bruge unsharp
efter resizing.

Fra : Grethe

Dato : 29-10-06 12:02

Som det blir sagt, du skal gjøre dine bilder ferdig. Da først skal du bruker
sharpner. Uansett hvilket program du bruker, de aller fleste har en form for
sharpner, focus e.l.

Grethe, norwegian in Denmark
www.cegredesign.com