Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Må det støtte på objektivet?
Fra : rt

Dato : 19-10-06 07:53

Ja, emnet er nok ikke så sigende, men spørgsmålet
er ganske simpelt.

Efter jeg har monteret et batterigreb på mit Canon 20D
kan det ikke længere stå oprejst, det tipper forover.
Mit spørgsmål er nu, må det stå sådan foroverbøjet og
støtte på objektivet, eller vil det på sigt skade kameraet?
Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
det ikke pakkes ned i tasken?

Måske et fumt spørgsmål, men er lige nysgerrig

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : rt

Dato : 19-10-06 07:55

> [...]
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
> det ikke pakkes ned i tasken?
>
> Måske et fumt spørgsmål, men er lige nysgerrig

Og så kom der lige lidt tastefejl, sorry...

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : E.M.

Dato : 19-10-06 10:49

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> skrev i en meddelelse
> [...]

Det sker der ikke en hujende fis ved, jeg gør det tit med mit 20D med
batterigreb og påmonteret Bigma, der er ikke ret meget vægt på
modlysblænden, så der er ikke den store fare for at noget knækker, med
mindre du læner dig op mod kameraet, og selv da tror jeg ikke den knækker,
den hopper højst ud af fatningen.

Mvh. E.M.

Fra : Christopher Stein

Dato : 19-10-06 08:24

rt skrev:
> [...]
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
> det ikke pakkes ned i tasken?
>
> Måske et fumt spørgsmål, men er lige nysgerrig

Hvis det er et lille og let objektiv er der ikke noget problem i det

ved et teleobjektiv plejer jeg at stille det oprejst på modlysblænden
(når jeg er sikker på at der ikke er fumlefingrede og klodsede mennesker
i nærheden..)

...ellers skal det altid ligge i tasken.. ;)

Umiddelbart skulle der ikke være noget problem i at den støtter på
objektivet, men det kommer selvf. an på størrelsen (vægten) af dette

Fra : rt

Dato : 19-10-06 08:53

Hej Christopher

Tak for dit svar.

> Hvis det er et lille og let objektiv er der ikke noget problem i det

Det er pt et 17-85mm USM IS (Kit), er det for tungt?

> ved et teleobjektiv plejer jeg at stille det oprejst på modlysblænden (når
> jeg er sikker på at der ikke er fumlefingrede og klodsede mennesker i
> nærheden..)

Du stiller det simpelthen op på objektivet med kameraet i vejret??
Det ldyer lidt farligt Kan modlysblænden overhovedet holde til det?

> ..ellers skal det altid ligge i tasken.. ;)

Ja, men min Lowpro TLZ1 kan ikke længere rumme mit kamera, ikke
efter der er kommet batterigreb på...

> Umiddelbart skulle der ikke være noget problem i at den støtter på
> objektivet, men det kommer selvf. an på størrelsen (vægten) af dette

Ja ok...tænkte mere på om gevindet eller andet ville tage skade.

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Flerbrugerkonto

Dato : 19-10-06 12:13

> Hej Christopher
>
> Tak for dit svar.

> Det er pt et 17-85mm USM IS (Kit), er det for tungt?

Bare rolig, det skal nok holde.. Det er jo Canon..

Havde det været Nikon.. såeh...

http://x007.uploaderx.net/x/1160674974.jpg
http://x007.uploaderx.net/x/143_1160674974.jpg
http://x007.uploaderx.net/x/230_1160674974.jpg

:P

Anders

Fra : rt

Dato : 19-10-06 12:56

> Bare rolig, det skal nok holde.. Det er jo Canon..

> [...]

lol

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jakob

Dato : 22-10-06 17:45

In article <45375dad$0$3511$edfadb0f@dread11.news.tele.dk>, ingenm@il.dk
says...

> Havde det været Nikon.. såeh...

Seriøst... Not.

--
Venlig hilsen

Jakob

Fra : Brian Lund

Dato : 19-10-06 14:23

> Det er pt et 17-85mm USM IS (Kit), er det for tungt?

17-85 vejer "ingenting"! Det er først ved de flere kg tunge teler det
_måske_ er et problem.

> Du stiller det simpelthen op på objektivet med kameraet i vejret??
> Det ldyer lidt farligt Kan modlysblænden overhovedet holde til det?

Ja jeg ville nu også hellere ligge den ned, medmindre det altså er et meget
bredt eller meget tungt objektiv!

> Ja ok...tænkte mere på om gevindet eller andet ville tage skade.

Det er jo metal, det kan nok holde til nogen kgs belastning!

Brian

Fra : Jesper HVL

Dato : 19-10-06 10:08

rt wrote:
> [...]
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
> det ikke pakkes ned i tasken?
>
> Måske et fumt spørgsmål, men er lige nysgerrig

Hvis du lige drejer kameraret 90 grader mod uret (set bagfra), så vil
lang de fleste objektivers side være plan med venstre side af kameraret.
Det giver en mere stabil ligge-stilling - _også_ i tasken - med både
lange og korte objektiver, med og uden tripod fod.

/j.

Fra : rt

Dato : 19-10-06 11:40

> [...]
> giver en mere stabil ligge-stilling - _også_ i tasken - med både lange og
> korte objektiver, med og uden tripod fod.

Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dig.
Mener du at du ligger dit kamera om på venstre side (når man ser det
bagfra)?

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Jesper HVL

Dato : 19-10-06 13:15

rt wrote:

> Jeg er ikke sikker på om jeg forstår dig.
> Mener du at du ligger dit kamera om på venstre side (når man ser det
> bagfra)?

Jeps - men det var da en alt for let måde at sige det på

/j.

Fra : rt

Dato : 20-10-06 09:08

> Jeps - men det var da en alt for let måde at sige det på

Hehe...ok. Så er jeg med

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Leif Langgaard

Dato : 19-10-06 10:43

> [...]
> støtte på objektivet, eller vil det på sigt skade kameraet?
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når

Hej

Jeg ville kun stille kameraet lodret op på optikkens modlysblænde hvid det
drejer sig om en optik med IF, altså indvendig fokusering, da det ellers
belaster snekken, og måske trykker snøremidlet ud af denne!

Men stil du bare kameraet som du vil, det er et stykke værktøj, som kan
holde til meget mere end du tror.
Det bliver slag og stød der med tiden tager livet af det.

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Hans Joergensen

Dato : 19-10-06 13:13

rt wrote:
> [...]
> støtte på objektivet, eller vil det på sigt skade kameraet?
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når

Hvis objektivet vejer 200kg skal du nok passe lidt på ;)

Hvis det er et lille objektiv med en vægt på under ca. 2kg tror jeg
ikke der kan ske noget ved det.

// Hans
--
"There's only one place where we can get fresh salmon," he said,
"and it's closed on Sunday." "Of course," I snapped.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 19-10-06 16:06

"rt" <ostekongen@FJERNhotmail.com> wrote in message
> [...]

[8<8<8<]
> Mit spørgsmål er nu, må det stå sådan foroverbøjet og
> støtte på objektivet, eller vil det på sigt skade kameraet?

Det tager helt sikkert ikke skade. Sådan gør jeg med 10D med batterigreb og
1D mkII med alle objektiver incl. 70-200/2.8.
Muligvis bliver overfladen på kameraet lidt slidt der hvor det hviler - men
hvad så ?

> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
> det ikke pakkes ned i tasken?

Som regel som du beskriver - men eller som man nu kan få det til at passe.
Udstyret er rimeligt robust. Man skal selvfølgelig passe på det, men det
skal også kunne tåle at blive brugt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : rt

Dato : 20-10-06 09:12

> [...]
> Udstyret er rimeligt robust. Man skal selvfølgelig passe på det, men det

Tak for svaret Mogens, og alle I andre.

Jeg kan forstå at jeg ikke skal være nervøs, så det vil jeg lade være med!

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 19-10-06 18:20

"Flerbrugerkonto" <ingenm@il.dk> on torsdag 19. oktober 2006 at 13:12
+0100 wrote:
>Bare rolig, det skal nok holde.. Det er jo Canon..

Det holder til det mest utrolige - jeg har for kort tid siden oplevet at
mit kamera med en 580 flash på, røg på (cement)gulvet fra toppen af et 2
meter højt skab. Flashen knækkede ved foden, men ikke mer end lidt
superlim klarede problemet. Kameraet tog ingen skade. Imponerende

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311

Fra : rt

Dato : 20-10-06 09:09

> [...]
> meter højt skab. Flashen knækkede ved foden, men ikke mer end lidt
> superlim klarede problemet. Kameraet tog ingen skade. Imponerende

Det var da alligevel imponerende! Jeg tror bare jeg tager den med ro og
stiller kameraet som det passer mig

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : Christopher Stein

Dato : 20-10-06 10:07

rt skrev:

> Det var da alligevel imponerende! Jeg tror bare jeg tager den med ro og
> stiller kameraet som det passer mig

Jeg har også et liggende som er røget ned fra 8 meters højde, ramt en
væg og ned på nogle fliser..

Det koster 12K at få lavet... :D

Fra : rt

Dato : 20-10-06 10:42

> Jeg har også et liggende som er røget ned fra 8 meters højde, ramt en væg
> og ned på nogle fliser..
>
> Det koster 12K at få lavet... :D

Oplagt mulighed for en opgradering

--
De bedste hilsener

/rt

Fra : ;o\)-max-

Dato : 19-10-06 15:12

"rt"
> [...]
> Hvordan stiller/lægger I jeres ellers jeres kamera, når
> det ikke pakkes ned i tasken?
>
> Måske et fumt spørgsmål, men er lige nysgerrig

En rgtig fotograf har altid kameraet skudklart over skulderen )

Du kan være rolig - der sker ikke noget ved at lægge det på
bordet, selv lange teler, kan og skal klare det. Med tiden ved
ihærdig brug og div bumb kan fatningen i objektivet blive løs,
blive skæv, du vil bemærke at billederne ikke længere er skarpe,
eller skarpe i den ene side - så er det bare at få skiftet fatningen.
Hvis du er rigtigt rå, kan du slå fatningen i kamerahuset skævt,
eller hele kamerahuset får en vridning, så må det udskiftes, det
er en del mere kostbart, så lad vær at leg rå banan.
Lange teler er tunge og kan vride i de nævnte dele under transport,
så mit tip er ikke at montere dem på kameraet, mens det ligger i
tasken. -max-

Fra : Frank Løkkegaard

Dato : 21-10-06 11:31

Christopher Stein <cstein@softhome.net> on fredag 20. oktober 2006 at
11:07 +0100 wrote:
>Jeg har også et liggende som er røget ned fra 8 meters højde, ramt en
>væg og ned på nogle fliser..
>
>Det koster 12K at få lavet... :D

Pyhhh, lyder ikke rart. Nu skal jeg måske lige understrege, at jeg ikke
gør mig til talsmand for at man skal behandle sit grej skødesløst. Jeg er
blot noget imponeret over at det holdt til det frie fald. Det havde også
været aldeles kritisk hvis det var blevet smadret - jeg befandt mig på
reportagerejse i Eyira i Sydsudan, hvor der ikke ville være den ringeste
mulighed for hverken at købe nyt eller få noget repareret

Frank Løkkegaard * Mobil 2624 7311