Backup
Fra : Anders Johannsen

Dato : 24-06-01 17:32

Hvad er den optimale løsning, hvis man ønsker at tage daglig backup af
nogen udvalgte biblioteker fra en harddisk til en anden.

tar/gzip, amanda, rsync eller noget fjerde?

/A
--
Nu med transport til Midtfynsfestival -- www.midtfyn.com

Fra : Steen Suder

Dato : 24-06-01 20:58

Anders Johannsen wrote:

> Hvad er den optimale løsning, hvis man ønsker at tage daglig backup af
> nogen udvalgte biblioteker fra en harddisk til en anden.
>
> tar/gzip, amanda, rsync eller noget fjerde?

Tar/gzip, tar/bz2, pax etc. er vel fint.

--
Steen Suder

"We reject kings, presidents and voting.
We believe in rough consensus and running code."

Fra : Anders Johannsen

Dato : 25-06-01 11:26

In article <3B364665.8FF7A69B@earthling.net>, "Steen Suder"
<CAB@earthling.net> wrote:

> Tar/gzip, tar/bz2, pax etc. er vel fint.

Men vel desværre ikke optimalt, idet man selv skal til at kode hvis man
ønsker rotation mv.

/A
--
Nu med transport til Midtfynsfestival -- www.midtfyn.com

Fra : frank damgaard

Dato : 25-06-01 12:37

Anders Johannsen <anders@ignition.dk> wrote:

> Men vel desværre ikke optimalt, idet man selv skal til at kode hvis man
> ønsker rotation mv.

Det er nu ikke så svær at lave i shell scripts.
Muligvis kan man også anvende en eksisterende "logrotate" som
måske tilpasses lidt i opsætning.

En bash shell løsning:

# forudsætter at filer ligger i aktuelle directory:
function brotate() {
if [ -f $1.0 ] ; then
cnt=$2
until [ "$cnt" = "0" ]
do
let cp=$cnt-1
if [ -r $1.$cp ] ; then
mv $1.$cp $1.$cnt
fi
let cnt=$cnt-1
done
fi
}

#kald eksempel
brotate my_backupfile.tar 5

#

den "roterer" filer med endelse .0 .1 .2 .3 .4
(andre tal end 5 vil ændre antallet)

Man kan også overveje incremental backup, men så er "rotation"
ikke så heldig....
--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : frank damgaard

Dato : 24-06-01 19:39

Anders Johannsen <anders@ignition.dk> wrote:
> Hvad er den optimale løsning, hvis man ønsker at tage daglig backup af
> nogen udvalgte biblioteker fra en harddisk til en anden.

> tar/gzip, amanda, rsync eller noget fjerde?

Det kommer an på hvor ofte og til hvilket medium man vil lave backup.
Jeg bruger afio til filer som placeres på cdrom.
(afio kan komprimere filerne enkeltvis så evt. fejl på medie kan
overspringes)
tar.gz filer er ikke så heldige da blot en fejl ødelægger resten af filen.

--
Frank Damgaard | http://home3.inet.tele.dk/frda

Fra : Anders Johannsen

Dato : 24-06-01 21:28

In article <gfg6hq.6fh@mkb84.ftn>, "frank damgaard"
<frank.damgaard@no.spam> wrote:

> Det kommer an på hvor ofte og til hvilket medium man vil lave backup.

Det ville så være en gang om dagen til en anden harddisk

> Jeg bruger afio til filer som placeres på cdrom. (afio kan komprimere
> filerne enkeltvis så evt. fejl på medie kan
> overspringes)

Det vil jeg lige prøve at kigge på.

/A
--