Bildbehandling
Fra : Marcus

Dato : 12-10-06 09:36

Om jag vill jobba med bilder, för websidor, i M$Windows, vill använda
gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/web.html

Fra : Hans Petter Nenseth

Dato : 12-10-06 09:58

Etter en stund uttalte Marcus følgende:

>Om jag vill jobba med bilder, för websidor, i M$Windows, vill använda
>gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
>vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

Picasa til sortering, enkel bildebehandling, Gimp til mer
Photoshoprelatert bildebehandling. Det siste er riktignok ikke _helt_
gratis, du betaler bare med tid i stedet for penger.
:)
--
Om det var Prøysen som hadde skrevet Lucky Luke
Hadde ikke Lucky hatt en hund som het Ratata

Fra : s.v.nielsen

Dato : 12-10-06 09:58

Marcus wrote:
> [...]
> gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
> vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

Her er to udmærkede bud:

1. http://picasa.google.dk/
2. http://www.xnview.com/

--
Med venlig hilsen
Søren Videbæk Nielsen

Fra : Jacob Ask

Dato : 12-10-06 10:03

Marcus wrote:
> [...]
> gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
> vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

Til gennemsyn: faststone Imaage viewer: http://www.faststone.org/
(syntes at picassa er alt for poppet - kan ikke helt forlig mig med
det)

Til redigering: The Gimp (hvis det skal være gratis):
http://www.gimp.org/

Mvh
Jacob Ask

Fra : Per Inge Oestmoen

Dato : 12-10-06 13:06

Jacob Ask wrote:

> Til redigering: The Gimp (hvis det skal være gratis):
> http://www.gimp.org/

Nei, GIMP er dessverre helt uegnet til seriøs bildebehandling.

GIMP mangler farvestyring, og kan ikke se forskjell på Adobe RGB og
sRGB. GIMP kan heller ikke utnytte 16-bits farvedybde. Om mulig enda
alvorligere er at skarphetsfiltrene i GIMP ødelegger bildet i stedet for
å skarpe fint og jevnt i kontrastovergangene.

Sannheten er at GIMP-utviklerne ikke har laget programmet med tanke på
fotografi, men snarere på web-illustrasjoner og punktgrafikk som ikke er
foto.

Heldigvis finnes det et Open Source-program som er beregnet nettopp på
seriøs bildebehandling og fotografering. Det heter Cinepaint, og har
både farvestyring, 16-bits støtte og et mye bedre skarphetsfilter enn GIMP.

Her kan du lese mer om Cinepaint, og du kan også følge pekere til
nedlastbare versjoner:

http://www.cinepaint.org/

Per Inge Østmoen

Fra : N/A

Dato : 14-10-06 14:38

Fra : N/A

Dato : 14-10-06 14:38

Fra : N/A

Dato : 14-10-06 14:38

Fra : Marcus

Dato : 14-10-06 14:38

> Det må det da være opp til "vanlige mennesker" å velge? Og "vanlige
> mennesker" har sikkert ganske vid oppfatning av hva kvalitet er. Også
> i dette tilfellet.

"Vanliga människor" i det här fallet är mina elever på en enkel web-kurs
- där *alla utom en* visar sig ha en piratkopierad Photoshop hemma i
datorn (alla kör XP) när jag frågar.

De är såsom "vanliga människor" framför allt intresserade av att ta bort
röda ögon, få bort digitalkamerabrus och kanske beskära sina bilder.
"Fräcka filter" är också bra, tycker framförallt herrarna.

Ingen av dessa "vanliga människor" har någon egentlig uppfattning om
olika bildformats för- och nackdelar (många "vanliga människor" har
dessutom över huvud taget aldrig tänkt i termer av olika filformat),
vare sig färg-djup eller -rymder, eller upplösning per tum.

Sett ur detta perspektiv är Adobe Photoshop inte bara overkill, det är
ett dåligt val av bildbehandlingsprogram.

/M (som började bildbehandla yrkesmässigt med Photoshop version 2)

Fra : svein

Dato : 14-10-06 23:51

"Marcus" <pictorNOSPAM@abc.se> skrev i melding

> [...]
> röda ögon, få bort digitalkamerabrus och kanske beskära sina bilder.
> "Fräcka filter" är också bra, tycker framförallt herrarna.

------------------------
Eg synes denne er bra til enkle justeringer:
http://www.xnview.com

Den er på norsk
enkelt å beskjere bilder
enkelt å endre størrelse
enkelt å juster lys kontrast gamma
enkelt å fjerne røde øyne
Den lagrer alle justerte bilder i den sist definerte mappen
uanstt kor du hentar dei ,uten å endre orginalen.
Ps legg til knappen ORGINAL ZOOM
ved å trykke på denne vil du med ein gang
sjå kor stort bildet blir når du legg det på heimesida..

Fra : Charlie R

Dato : 16-10-06 01:20

Sun, 15 Oct 2006 00:51:25 +0200, svein ba:

> Den er på norsk

Finns den på nynorsk?

Fra : Jan Bøgh

Dato : 15-10-06 10:03

Marcus skrev i 1hn7e5e.x5yifg1qiuj4cN%pictorNOSPAM@abc.se dette:

> [...]
>
> Sett ur detta perspektiv är Adobe Photoshop inte bara overkill, det är
> ett dåligt val av bildbehandlingsprogram.

Enig!
Svarer fuldstændigt til det vores lærere fortæller.
Lidt ligesom vigtigheden af at have den allernyestre udgave af MS Office -
og så have et behov for skriftligt udtryk, der kan udfolde sig på en postit!
Så - absurd nok - er piratkopier måske i virkeligheden det mest effektive
værktøj til monopolisering af it-produkter. Udbuddet på hylderne minder lidt
om udbuddet af tandpastatyper i en sovjettisk butik før '89 - bortset fra at
kvaliteten nok er bedre.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Per Inge Oestmoen

Dato : 16-10-06 12:30

Marcus wrote:

> [...]
> dessutom över huvud taget aldrig tänkt i termer av olika filformat),
> vare sig färg-djup eller -rymder, eller upplösning per tum.

Då kommer det nog att bli rätt svårt för dessa vanliga människorna att
överhuvudtaget göra bra bilder. Tyvärr. Dom måste helt enkelt lära sig
oerhört mycket mera. Om en sådan vilja finns.

Per Inge Østmoen

Fra : Jan Bøgh

Dato : 16-10-06 15:24

Per Inge Oestmoen skrev i c9b22$45336c27$54d2537a$15448@news.chello.no
dette:

> Då kommer det nog att bli rätt svårt för dessa vanliga människorna att
> överhuvudtaget göra bra bilder. Tyvärr. Dom måste helt enkelt lära sig
> oerhört mycket mera. Om en sådan vilja finns.

Det forudsætter vel at der er nogenlunde enighed om betydningen af 'bra
bilder'. For rigtig mange betyder det: Motivet er let genkendeligt, der er
knald på farverne og menesker, der er blitzet har ikke røde øjne. Mon ikke
der er en grund til at de fleste fotoprintere efterhånden kan skrive direkte
ud fra kameraerne.

mvh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Marcus

Dato : 18-10-06 19:52

> Då kommer det nog att bli rätt svårt för dessa vanliga människorna att
> överhuvudtaget göra bra bilder. Tyvärr. Dom måste helt enkelt lära sig
> oerhört mycket mera. Om en sådan vilja finns.

Det är väl detsamma som så mycket annat... Människor tror sig kunna göra
vad som helst med hjälp av en dator och rätt (d.v.s. dyr) mjukvara - men
blir sen besvikna när det visar sig vara *liiitet* mer komplicerat att
bli fotograf / bildmakare, kompositör eller kad-ritare...

/M
--
SUBLIMITETSAKADEMIEN
http://mac.abc.se/~pictor/

Fra : Per Inge Oestmoen

Dato : 19-10-06 00:29

Marcus wrote:

> [...]
> blir sen besvikna när det visar sig vara *liiitet* mer komplicerat att
> bli fotograf / bildmakare, kompositör eller kad-ritare...

Visst, det skulle man definitivt kunne säga. Om man inte vet hur man gör
sina saker, kan inga verktyg någonsin hjälpa. En dator med mjukvara (dyr
eller billig) är ett hjälpmedel för den som redan lärt sig att
fotografera och producera bilder. Man måste själv ha den nödvändiga
kunskapen.

- Annars måste jag ännu en gång rekommendera det oerhört kapabla
programmet Cinepaint, som ni kan se här under en konvertering från Adobe
RGB till sRGB:

http://www.coldsiberia.org/phototest/cinepaint_color_management_in_linux.jpg

Per Inge Østmoen, Norge

Fra : steelneck

Dato : 18-10-06 18:41

Marcus wrote:

> Sett ur detta perspektiv är Adobe Photoshop inte bara overkill, det är
> ett dåligt val av bildbehandlingsprogram.

Kan inte annat än hålla med, och det gäller inte bara PS,
även Gimp och Paintshop eller den där "light" versionen
av PS som brukar följa med kameror o skanners är för en
väldig massa folk "overkill". Min mor t ex., hon är inte
speciellt intresserad, men har ändå dragits med av digital
hysterin och köpt en digitalkamera. För henne är det rent
ut sagt skrämmande, hon vill inte sitta å "fippla" i datorn.
Jag har tom. försökt lite försiktigt att påpeka att det
kanske är bättre om hon köper en filmrulle till den gamla
kameran. Men hon har fastnat för "direktheten" med det
digitala och att man kan t ex. beskära lite innan man
skickar till labb. Men hon har knappt ens begrepp om
filnamn och kataloger, än mindre om olika filformat
eller program. Hon vet inte ens hur man installerar ett
program, hon vill helst också slippa att lära sig det,
och då är det svårt att få något att fastna.

Detta är en allt vanligare verklighet. För att inte tala
om lagringsproblemen som med tiden uppstår för en komplett
data-okunnig.

Fra : Jan Ingvoldstad

Dato : 19-10-06 07:39

On Wed, 18 Oct 2006 17:40:30 GMT, steelneck <jemamo@telia.com> said:

> [...]
> hysterin och köpt en digitalkamera. För henne är det rent
> ut sagt skrämmande, hon vill inte sitta å "fippla" i datorn.

(...)

Det kan virke som om Apple iPhoto er det rette programmet.

Man tilkobler kameraet, iPhoto får bildene, og kanskje er hun ikke så
skremt av iPhoto som av alternativene.

Men da må hun ha en Mac. :)
--
brukergrensesnitt n1
1. skille som avskjærer brukeren fra å bruke en gjenstand, ofte en datamaskin.

Fra : torbjorn.ekstrom

Dato : 20-10-06 22:44

Jan Ingvoldstad wrote:

> [...]
>
> Det kan virke som om Apple iPhoto er det rette programmet.
>
> Man tilkobler kameraet, iPhoto får bildene, og kanskje er hun ikke så

Dock, som alltid måste man kolla om den här 'enknappslösningen' inte har
MS-sjukan dvs. fungerar bra till lysande när det är få objekt/bilder att
hantera men blir total katatstrof när det är väldigt många.

Man måste kolla hur backup och arkivering fungerar och överföring till
andra format till exempel och även att hitta bland alla bilderna när de
börja bli i tusental.

När man har laddat ur minnesbricka så har man orginal i datorn - inte en
kopia, tills första backupen är gjord, och det gäller att få dom här
'noviserna' att göra kopior/arkiv på DVD-R innan de börja göra något
annat egentligen - att programmet i princip tvingar dom göra backup,
annars kommer den där 'omöjliga' supportsamtalet i bekanskapskretsen när
dom just har raderat sitt fotoarkiv med tusentals bilder i eller har
editerat bilden och sparat under samma namn, men nu vill ha tillbaka
orginalet igen...

/TE

Fra : (Hanne Sofie Røe

Dato : 21-10-06 18:13

torbjorn.ekstrom <toek@algonet.se> wrote:

> [...]
> dom just har raderat sitt fotoarkiv med tusentals bilder i eller har
> editerat bilden och sparat under samma namn, men nu vill ha tillbaka

Jeg fikk sånn halvveis sjokk her forrige uke. Jeg hadde kjøpt meg
ny(ere) Mac, og skulle overføre bilde-mappa fra den gamle Macen. Klarte
å slette noen programfiler, som medførte at jeg måtte importere alt på
nytt (i stedet for å få med meg originale settings) - og hei og hopp, da
dukket sannelig originalbildene til alle mine bearbeidede bilder opp
også!

I utgangspunktet har jeg vel ca 1200 forskjellige bilder, men siden
mange av dem var bearbeidet så endte jeg opp med nesten 2000 bilder da
alt var ferdig importert.

Festlig jobb gitt, å gå igjennom alt sammen og slette de bildene jeg
ikke trengte.

Poenget var i alle fall at iPhoto tar vare på originale bilder, selv om
man ikke ser dem før man søker dem opp. Det gjelder visst uansett om man
bearbeider dem internt i programmet eller i eksterne programmer (jeg
bruker som regel PhotoShop).

Forøvrig kan jeg uten å nøle anbefale iPhoto til alle "amatører", men
som sagt - da må de altså ha Mac. Som jeg også kan anbefale.

--
Hanne Sofie

Bildene mine: http://www.hsroed.com
Blog: http://hsverden.blogspot.com

Fra : Vegard Krog Petersen

Dato : 12-10-06 10:55

--
Vegard Krog Petersen - Norway

http://vegard2.no -
Solitaire MahJongg guide, Sarah Michelle Gellar Solitaire,
Freeware Logo & symbol, Halma & Chinese Checkers,
Pachisi & Ludo, Freeware Solitaire, My fishy site (fishing
games), a.c.f.g information, Fredrikshald Havfiskeklubb
18+ sites: Firefoxy, Adult Solitaire, Fishy Pictures,
Sexy Chess, Sexy Librarians, Sexy Football

Fra : ;o\)-max-

Dato : 12-10-06 19:03

"Vegard Krog Petersen"
> [...]
advanced adjustments to an image and apply a vast range of filters on it. It is simple and
intuitive to use, and has an easy learning curve.

Flot - kan bestemt tilslutte mig Faststone, man blir afhængig af det program
specielt til RAW gennemsyn, ultra hurtigt. Tiff filer er den ikke så op på
dupperne med, men det problem har jeg ikke. Til folk der stædigt endnu
ikke har prøvet det, you don't know what you're missing.. -max-

Fra : njesp

Dato : 13-10-06 12:10

> [...]
> dupperne med, men det problem har jeg ikke. Til folk der stædigt endnu
> ikke har prøvet det, you don't know what you're missing.. -max-

Helt enig. Som viewer kan jeg anbefale varianten MaxView (den burde du
kunne lide), som er en dedikeret viewer:

http://www.faststone.org/FSMaxViewDetail.htm

--Niels

Fra : Pål Monstad

Dato : 12-10-06 13:21

Marcus wrote:
> Om jag vill jobba med bilder, för websidor, i M$Windows, vill använda
> gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
> vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

Photoline
www.pl32.com
--
Pål Monstad

Fra : erik jalking

Dato : 12-10-06 16:34

Marcus wrote:
> [...]
> gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
> vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

XnView.

Lättjobbat och fullt tillräckligt för att justera foton på amatörnivå.

/erik
(Som har skaffat Photoshop Elements utan att egentligen fatta varför)

Fra : Charlie R

Dato : 13-10-06 23:23

["Followup-To:"-huvud satt till swnet.foto.]

> (Som har skaffat Photoshop Elements utan att egentligen fatta varför)

Följde det inte med någon kamera du köpte?

Charlie.
--
   "And what will you do when you grow up to be as big as me?"
asked the father of his little son.

Fra : Jacob Ask

Dato : 12-10-06 17:07

Per Inge Oestmoen wrote:
> [...]
> både farvestyring, 16-bits støtte og et mye bedre skarphetsfilter enn GIMP.
>
> Her kan du lese mer om Cinepaint, og du kan også følge pekere til

Tak for tippet. Jeg har syntes at have ledt meget efter et opensource
alternativt uden nogen egentlig succes (omend the gimp absolut var
blandt de bedre - og du kan jo også skarpne som du vil, bare ikke med
automatik). Jeg vil da helt klart selv tage et kig på cinepaint og se
om det kan hvad jeg skal bruge (så jeg kan skifte til linux og stadigt
redigerer mine billeder ordentligt...).

Mvh
Jacob Ask

Fra : John Hilt

Dato : 17-10-06 12:52

On Thu, 12 Oct 2006 10:35:35 +0200 Marcus
wrote in news:no.fritid.foto

>Om jag vill jobba med bilder, för websidor, i M$Windows, vill använda
>gratis mjukvara (free- & shareware) och nivån är "vanliga människor" -
>vad finns då att välja mellan? Några favoriter som rekommenderas?

Jeg brukte selv Photofiltre før jeg gikk over til Photoshop.

http://www.photofiltre.com/

Flere alternativer her:

http://ftp.sunet.se/nonags/gredit.html

http://www.snapfiles.com/Freeware/gmm/fwgraphicedit.html