Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
vende foto's
Fra : Gert Arvesen

Dato : 10-10-06 15:21

Når man nu har 100 billeder i en mappe og nogle er taget på højkant, er der
så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.

Hilsen gert

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 10-10-06 15:49

Gert Arvesen wrote:
> Når man nu har 100 billeder i en mappe og nogle er taget på højkant, er der
> så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.

Det kan dit kamera sikkert gøre, eller har gjort. Windows picture viewer
kan ikke vise om billedet er taget på højkant, men det vendes automatisk
i photoshop og andre programmer. Sikkert også i picasa.

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Bo Bjerre

Dato : 10-10-06 16:10

Thomas Schreiber wrote:

> Det kan dit kamera sikkert gøre, eller har gjort. Windows picture viewer
> kan ikke vise om billedet er taget på højkant, men det vendes automatisk
> i photoshop og andre programmer. Sikkert også i picasa.

Det forudsætter vel at kameraet har skrevet i EXIF data, at det er
optaget på højs. Der findes kameraer, der ikke har indbygget
tilt-sensor, og derfor ikke ved hvordan de vender.

Bo //

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 11-10-06 13:25

Bo Bjerre wrote:

> Det forudsætter vel at kameraet har skrevet i EXIF data, at det er
> optaget på højs.

Naturligvis.

> Der findes kameraer, der ikke har indbygget
> tilt-sensor, og derfor ikke ved hvordan de vender.

Gør der stadig det i 2006?

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Jan Bøgh

Dato : 11-10-06 17:53

Thomas Schreiber skrev i 452ce27f$0$49208$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> Gør der stadig det i 2006?

Ja da!
Jeg har billeder, jeg har taget med en Mavica i 1998 - de vendes ikke.
Og jeg er næsten helt sikker på at det heller ikke ville ske, hvis jeg hev
skrumlet frem og tog et billede med det nu.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Bo Bjerre

Dato : 11-10-06 19:16

Thomas Schreiber wrote:

> Naturligvis.

> Gør der stadig det i 2006?

mange compact kameraer ved ikke hvordan de vender. De fleste
spejlreflex'er ved det.

Bo //

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 11-10-06 13:36

anvender piestudie (picmeta.com) til visning af billeder taget med Nikon D70
og Canon A70 uden at spekulere over at vende noget. Programmet gør det ud
fra exif data.

/Henrik

Fra : 7c

Dato : 11-10-06 18:28

"Gert Arvesen" <arvesen@remove.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når man nu har 100 billeder i en mappe og nogle er taget på højkant, er
> der så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.
>

> Hilsen gert

_______--

Hej Gert

Markér alle de billeder der skal vendes koorekt og højreklik. Tryk herefter
på "Rotér mod uret" eller "Rotér med uret" - alt efter hvilken vej de skal
vendes.

Håber det var det du ledte efter.

Vh.

Søren C.
www.fotoudlejning.dk

Fra : condrup.eu

Dato : 11-10-06 22:28

> [...]
> der så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.

Den software der følger med dit kamera, kan helt sikkert.. Ellers henter du
bare en trial version af ACDsee, det kan lige så nemt..

Mvh Ole C
www.condrup.eu

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 07:50

"Gert Arvesen" <arvesen@remove.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
> Når man nu har 100 billeder i en mappe og nogle er taget på højkant, er
> der så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.

Hvis du bruger windows, kan du markere og højreklikke på de billeder der
skal vendes og vælge ´roter med/mod uret´

Hilsen Palle

Fra : Ukendt

Dato : 12-10-06 07:57

"Palle Johansen" <invalid> skrev i en meddelelse

> "Gert Arvesen" <arvesen@remove.mail.tele.dk> skrev i en meddelelse
>
> Hvis du bruger windows, kan du markere og højreklikke på de billeder der
> skal vendes og vælge ´roter med/mod uret´

Glemte lige at tilføje, at stifinderen skal stå til at vise Store Ikoner -
ellers får man ikke muligheden når man højreklikker.

Fra : njesp

Dato : 12-10-06 08:15

Gert Arvesen wrote:
> Når man nu har 100 billeder i en mappe og nogle er taget på højkant, er der
> så et program der kan kikke ned i mappem og vende dem der skal vendes.
>

> Hilsen gert

Der er kommet diverse råd om at markere de billeder der skal vendes, men
som jeg forstår dit spørgsmål, så ønsker du at være fri for selv at
udsøge kandidaterne til at blive roteret.

http://www.google.dk/search?hl=da&q=auto+rotate+jpeg&btnG=Google-s%C3%B8gning&meta=

peger på et program (pilpi.net) der påstår at kunne gøre det. Jeg har
ikke prøvet.

BreezeBrowser Pro kan også gøre det.

Det kræver naturligvis, at kameraet har markeret orienteringen i EXIF.

--Niels

Fra : Gert Arvesen

Dato : 12-10-06 15:59

Hejsa igen..

Så var der endelig det rigtige svar, takker "njesp" for det rigtige svar, og
alle andre for at prøve.

programmet virker perfekt på mappen og undermapper på en gang.

Hilsen Gert