Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
"Ej blåt for lyst"
Fra : Mort1s1

Dato : 09-10-06 14:52

Jeg har fået min svogers digital kamera i "pleje" for at prøve om jeg kunne
tage nogle biller, hvor himlen ikke bliver unaturligt blå (lilla) - det kan
jeg ikke umiddelbart.
Kameraet er et EXAKTA DG 3300.
Nogen som har en løsning på den blå himmel, for ikke at sige de blålige
billeder. Problemet er helt tydelige størst i sol, men det er selvfølgelig
også der himlen er mest blå.

Mvh
Mort1

Fra : Flemming Aagaard

Dato : 09-10-06 15:04

Hej Mort1

Hvis hvid balancen står på manuel så prøv at ændre den event. stil om til
automatisk. Hvis den står til automatisk så stil den manuelt.
Manualen skulle beskrive dette
hilsen F.Å

Fra : Erik D

Dato : 10-10-06 09:01

Prøv at bladre lidt rundt i menuen. Find "White Balance" eller blot
WB.

De fleste digitalkameraer giver valgmuligheder som:

Daylight = Dagslys (symbol = sol)
Cloudy = skyet (Symbol = sky)
Speedlight = Flash = Blitz (Symbol = et lyn)
Tungsten = light bulp = el-pære ~ Indoor = Indendørs (Symbol =
elpære)

Måske har den også éen eller flere indstillinger som hedder noget
med:
Flourescent = Lysrør (Symbol som ligner lysrør)

Endelig kan den have den facilitet at du selv har mulighed for at måle
FARVETEMPERATUREN ned mod noget som du mener er neutralt hvidt eller
gråt. Det vil sikkert hedde noget med Custom eller Measure eller noget
helt tredje.

Har du forresten aldrig prøvet at sætte en kunstlysfilm i et analog
kamera og derpå filme udendørs om dagen ? Meget blåt resultat.
Eller filme en juleaften indendørs med almindelig dagslysfilm og uden
blitz. Meget orangerødt resultat.
Det var datidens hvidbalance problematik for lægmand. De
professionelle havde muligvis lidt flere værktøjer i form af
specialfremkaldelser, men her ophører min viden.