Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
14bit-DXP
Fra : Disney

Dato : 08-10-06 22:29

Hej Alle Sammen

Hvad betyder 14bit-DXP??
Og hvor stor forskeld er der på et kamera med det og uden det hvis de ellers
har de samme data???

MVH
Jens

Fra : Niels Andersen

Dato : 09-10-06 10:19

On Oct 8, 11:28 pm, "Disney" <disney__dkfjernde...@hotmail.com> wrote:
> Hvad betyder 14bit-DXP??
> Og hvor stor forskeld er der på et kamera med det og uden det hvis de ellers
> har de samme data???

Jeg vil tro at det betyder data bliver læst fra sensoren med 14 bits
nøjagtighed i stedet for 12. Jeg vil vove den påstand, at hvis du
gemmer direkte i JPG vil det ingen forskel give. Til gengæld kan jeg
forestille mig, at hvis du vrider dine raw-data meget, vil det i den
helt rette situation give en meget tydelig forskel.

For lige at sætte det lidt i perspektiv: 12 bits er 4096 muligheder,
14 bits giver 16348 (4 gange så mange). JPG bruger 8 bits, dvs. 256
kombinationer.

Er forskellen relevant for dig? Svært at gætte på. Det kommer helt
an på hvordan du bruger dit kamera, og om kameraet ellers kan leve op
til den mere nøjagtige farvegengivelse.

Du skal her være opmærksom på, at med "nøjagtig farvegengivelse"
menes ikke at undgå farvestik. Det handler om hvor små
nuance-forskelle der kan registreres.

Det bedste du kan gøre er nok at læse nogle anmeldelser, folk som
faktisk har leget med det og testet kan sikkert sige noget meget
klogere og mere brugbart om det.

--
Mvh.

Niels Andersen

Fra : Henrik Rasmussen

Dato : 09-10-06 10:14

DXP : Digital eXtended Processor, i principped en DSP med noget CPU til
almindelig programafvikling parrallelt med DSP afviklingen. Tror nok det var
Sony der anvendte det som buzzword. DSP: Digital Signal processor, CPU;
Central Processor Unit.

Om der er forskel afhænger af om DXP'n erstatter to komponenter (DSP + CPU)
i såfald er det nok strømbesparende eller giver en bedre hastighed for samme
strømforbrug.

De 14 bit angiver opløsningen om det er godt eller skidt afhænger af om den
kan behandle data på en gang samme bit opløsning på sensoren eller om den
skal bruge tid på at multiplexe eller skære informationer væk. Og sidst men
ikke mindst hvad du sammenligner med

/Henrik