Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Nyt kamera og mb spørgsmål
Fra : PGaard

Dato : 30-09-06 18:54

Hej herinde

Har netop anskaffet mig et nyt 30D og en 70-200L 2,8 IS USM

Var ude og fotografere i dag og sidder nu og ser billederne igennem

Noget der i den forbindelse undre mig er, at jeg med mit gamle 300D lavede
JPEG billeder der fyldte 4 til 6 MB. Nu med det nye 30D er de kun på 3 til 4
MB.

Hvorfor egentlig det??

I forbindelse med indstillingerne i 30D hvordan er jeres "favorit"
indstillinger til action fotos?

Med et nyt kamera er der en masse nyt at sætte sig ind i og jeg har læst den
medfølgende manual fra ende til anden.. og så skal der øves og øves, så
justeringerne sidder, uden at jeg skal "slå op i manualen" hver gang..

Jeg brugte i dag kun AV indstillingen, og det gik faktisk ganske udmærket..
gjorde mig nogen erfaringer med billede stabilisatoren i forbindelse med
action fotos.. Sjovt, som den kan snyde når man mindst venter det..

Bruger i selv IS til actionfotos?

Tip og god erfaring modtages med kyshånd..
Fortsat god weekend til alle..

:0) Palle

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : E.M.

Dato : 01-10-06 07:45

> [...]
> JPEG billeder der fyldte 4 til 6 MB. Nu med det nye 30D er de kun på 3 til

Hvis du har den indstillet til laveste komprimering, kan det kun skyldes at
30D komprimerer hårdere end 300D, egentlig burde filerne jo fylde mere, men
hvorfor bruger du ikke RAW?

> I forbindelse med indstillingerne i 30D hvordan er jeres "favorit"
> indstillinger til action fotos?

Til acion-fotos ville jeg nok bruge TV, ellers risikerer du at lukkertiden
kommer for langt ned med rystede billeder til følge (på trods af IS)

Mvh. E.M.

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-10-06 08:52

"E.M." <em@dbmail.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Til acion-fotos ville jeg nok bruge TV, ellers risikerer du at lukkertiden
> kommer for langt ned med rystede billeder til følge (på trods af IS)

Tja, det paradoksale er at ved at anvende Av (blænde prioriteret) og
indstille på største blændeåbning sikrer man at der hele tiden benyttes
kortest mulige lukketid (hvis lysmåleren fungerer som tiltænkt).

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : PGaard

Dato : 01-10-06 10:13

"E.M." <em@dbmail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>

> Til acion-fotos ville jeg nok bruge TV, ellers risikerer du at lukkertiden
> kommer for langt ned med rystede billeder til følge (på trods af IS)

Hej E.M.

Jeg havde kameraet indstillet til både af tage RAW og L (største opløsning)
"gik både med livrem og seler, da det var første gang jeg brugte kameraet"
*S*

Kan man egentlig stille komprimeringen på kameraet også, for det har jeg
umiddelbart ikke set noget sted ud over de forudindstillinger der er med L,
M, S, RAW og kombi af disse...!?

Ja TV brugte jeg da jeg fotograferede motorsport. Gav en god "fart
oplevelse" i baggrunden. Men nu var det heste og jeg brugte AV til disse.
Både inde i ridehallen men også ude på det åbne terræn. Billederne ude blev
kanon gode og de fleste af billederne inde blev også rigtig gode.. Dog snød
lysindfaldsvinklen fra de højtliggende vinduer ind imellem, hvilket gav
overeksponerede billeder. Men de fleste blev gode.

Skiftede på et tidspunkt til min 50mm 1.8 og der blev de billeder med bare
en lille smule bevægelse, desværre slørede.. (så skal have fat i en Canon
EF-S 2,8 17-55 IS USM eller tilsvarende. Skal dog lige have solgt mit 300D
med alle de objektiver jeg brugte på det først)
Men Burde nok have sat mit nye 17-85mm IS USM på i stedet for. mente bare at
det ikke var lysføltsomt nok, til at tage gode billeder i den svagt oplyste
ridehal. (de havde nu nok alligevel blevet bedre end de slørede jeg fik
taget med 50mm 1,8?!

Tak for svaret E.M. og ha en fortsat herlig dag..

Fra : E.M.

Dato : 01-10-06 11:08

> Kan man egentlig stille komprimeringen på kameraet også, for det har jeg
> umiddelbart ikke set noget sted ud over de forudindstillinger der er med
> L, M, S, RAW og kombi af disse...!?

Det er det eneste sted du kan indstille komprimeringen, men jeg ser ingen
grund til både at skyde i JPG og RAW, jeg synes ikke den behandling kameraet
laver på JPG-filer ser godt ud, ok, det kan man så ændre på, men man har
bedre kontrol over billedet med RAW.

Mvh. E.M.

Fra : PGaard

Dato : 01-10-06 11:39

> [...]
> kameraet laver på JPG-filer ser godt ud, ok, det kan man så ændre på, men
> man har bedre kontrol over billedet med RAW.

Hej E.M.

Det er lidt for at spare tid, når jeg skal have billederne gjort klar til
nettet..
Så er det rart at have nogen hurtige JPG filer og så ellers originalerne i
RAW til videre forarbejdelse..

Men ja det er egentlig nok med at skyde i RAW, men dovenskab, du ved... *S*

Har i øvrigt ændret en lille smule på "grund indstillingen/behandlingen" af
billederne i JPG så de ser, synes jeg i hvert fald, egentlig rigtig godt
ud..

Tak for dit svar..
Med venlig hilsen

Fra : waal

Dato : 02-10-06 09:01

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Jeg havde kameraet indstillet til både af tage RAW og L (største
> opløsning) "gik både med livrem og seler, da det var første gang jeg

30D har mulighed for jpg i 3 størrelser L,M og S og for alle 3 er der 2
"grovheder" vist som en "kvartbue" (fin) eller en "trappe" (normal) dvs. 6
jpg indstillinger der alle kan kombineres med RAW (s.52-53 i manualen)

Under dårlige lysforhold giver manuel indstilling ofte den bedste og mest
ensartede eksponering og så kan du fastholde en passende kort lukketid til
motiverne.

mvh/mw

Fra : PGaard

Dato : 02-10-06 22:19

"waal" <waal@post.tele.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ensartede eksponering og så kan du fastholde en passende kort lukketid til

Hej mv

Tak skal du ha.. Det var også hvad jeg læste mig frem til i manualen, inden
jeg kom ud og kunne bruge kameraet.

Jeg vælger ikke længere automatiske indstillinger (efter at have læste og
spurgt en masse herinde) Så det er Av der bliver brugt mest når jeg
fotografere..

Kunne jeg med fordel, i stedet for min 50mm 1,8 have brugt min nye 17-85mm
3,5-5,6 IS USM inde i ridehuset/hallen og stadig have haft lys nok til
billederne??

Tænker på om IS kunne have kompenseret for det manglende lys derinde..?!

Fra : waal

Dato : 04-10-06 09:06

> [...]
> billederne??
>
> Tænker på om IS kunne have kompenseret for det manglende lys derinde..?!

Nu bruger jeg selv kun faste brændvidder men IS hjælper jo kun på din egen
evne til at holde kameraet stille, ikke på motivets bevægelser. Din zoom
"mangler" 2-3 blændetrin i forhold til 50mm objektivet, det er faktisk en
hel del. Udnytter kameraets følsomhed ? Du kunne måske også have glæde af et
etbensstativ

mvh/mw

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-10-06 08:52

"PGaard" <p.gaardREMOVE@pc.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Jeg brugte i dag kun AV indstillingen, og det gik faktisk ganske
> udmærket..

Hvis lysforholdene er jævne bruger jeg ofte manuel eksponering.
Det gør efterbehandlingen simplere, fordi det er mere ensartet, og
lysmåleren bliver ikke snydt af om der pludselig kommer noget lyst eller
mørk ind i billedet.

> gjorde mig nogen erfaringer med billede stabilisatoren i forbindelse med
> action fotos.. Sjovt, som den kan snyde når man mindst venter det..

Hvordan snyder den ?

> Bruger i selv IS til actionfotos?

Ja - i mode 2.
Det skader ikke, det hjælper hvis lukketiden er lang og giver et mere roligt
søgerbillede.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : PGaard

Dato : 01-10-06 10:20

> [...]
> Det gør efterbehandlingen simplere, fordi det er mere ensartet, og
> lysmåleren bliver ikke snydt af om der pludselig kommer noget lyst eller

Hej Mogens..

Jeg skulle lige tænke over det faktum, at IS først skal bruge et kort tid
(ca. 1 sekund) til at "fryse eventuelle rystelser) USM var hurtigere end IS
og derfor kom der nogen enkelte sjove resultater ud af det..

> Ja - i mode 2.
> Det skader ikke, det hjælper hvis lukketiden er lang og giver et mere
> roligt søgerbillede.
>
> Venlig hilsen
>
> Mogens Hansen

Ude var mode 2 god i de fleste tilfælde.. Når hestene travede forbi, fangede
jeg nogen kanon portræt billeder af dem.. Men inde i hallen med ringe /
skiftende belysning, brugte jeg ikke mode 2 ret meget, for de gange jeg
brugte det, så det ud som om (på kameraets display) at billederne blev
mindre gode.. Så brugte hovedsaligt mode 1 inde og mode 2 ude..

Tak for dine råd Mogens og ha en fortsat herlig Søndag.

Fra : Frodo Nifinger

Dato : 01-10-06 15:03

> [...]
> (ca. 1 sekund) til at "fryse eventuelle rystelser) USM var hurtigere end
> IS og derfor kom der nogen enkelte sjove resultater ud af det..

IS bruger ikke tid på at fryse bevægelser! IS er to små gyroer hængt op
sammen med et linse-elementinde i opjektivet.
De skal selvfølgelig nå at spinne op i fart, men det når de normalt i den
tid, du bruger på at fokusere.
Der er altså ingen avanceret elektronik forbundet med IS eller Nikons VR.
Antirystefunktionen opnåes ganske enkelt ved den træghed, der opstår når to
gyroer står og spinner. ( Du kan prøve gyrokraften ved at tage et cykelhjul
og spinne det for derefter at prøve at dreje dig med hjulet i strakte arme.)
Linseelementet skubbes ganske enkelt i modsat retning af din bevægelseog
ophæver derved bevægelsen.

Man kan også købe gyrostabilisatorer til at spænde fast under kameraet. De
er sindsygt dyre og tunge men låser simpelt hen kameraet fast i jævne seje
bevægelser. Med sådan en rig kan man f.eks tage billeder fra en gummibåd i
bevægelse eller en helikopter med teleoptikker spændt på.
IS funktion 1 og 2 er henholdvis begge gyroer tændt og kun vandret gyro
tændt. Med mode 2 kan man panne uden på virkning i vandret plan.

Jesper Nielsen
aka
Frodo Nifinger

Fra : HKJ

Dato : 01-10-06 15:33

Frodo Nifinger wrote:
> [...]
> Linseelementet skubbes ganske enkelt i modsat retning af din bevægelseog

Fin teori, den har bare ikke noget med virkligheden at gøre.

Du kan se en beskrivelse af Nikons system her:
http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/about/technology/nikon_technology/vr_e/

Fra : PGaard

Dato : 01-10-06 16:15

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> Fin teori, den har bare ikke noget med virkligheden at gøre.
>
> Du kan se en beskrivelse af Nikons system her:
> http://www.nikon.co.jp/main/eng/portfolio/about/technology/nikon_technology/vr_e/

Hej Henrik..

Tak for linket..

Fortsat herlig aften til alle..
Med venlig hilsen
Palle

Fra : PGaard

Dato : 01-10-06 16:12

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> skrev i en meddelelse

> IS bruger ikke tid på at fryse bevægelser! IS er to små gyroer hængt op
> sammen med et linse-elementinde i opjektivet.

Måske ikke at "fryse" bevægelse.. Undtrykket var måske forkert valgt. Men
der går lige et lille øjeblik inden eventuelle rystelser bliver udjævnet af
stabilisatoren/gyroerne.

> [...]
> IS funktion 1 og 2 er henholdvis begge gyroer tændt og kun vandret gyro
> tændt. Med mode 2 kan man panne uden på virkning i vandret plan.

Hej Jesper

Rigtig god og kortfattet beskrivelse, så nu ved jeg da i hvert fald lidt
mere om hvad det er jeg har i hænderne.. Tak skal du ha..

Med venlig hilsen
Palle

Fra : Mogens Hansen

Dato : 01-10-06 16:31

"Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Der er altså ingen avanceret elektronik forbundet med IS eller Nikons VR.

Det vil sige at Canons beskrivelse i
http://www.canon.com/bctv/faq/optis.html
er helt misvisende ?

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : waal

Dato : 02-10-06 08:43

> "Frodo Nifinger" <jni@GIRAFtdcadsl.dk> wrote in message
>
> [8<8<8<]
>
> Det vil sige at Canons beskrivelse i
> http://www.canon.com/bctv/faq/optis.html
> er helt misvisende ?

Sikkert ikke, men nok heller ikke en beskrivelse af et EOS objektiv
mvh/mw

Fra : Mogens Hansen

Dato : 02-10-06 17:33

"waal" <waal@post.tele.dk> wrote in message

[8<8<8<]
> Sikkert ikke, men nok heller ikke en beskrivelse af et EOS objektiv

Så kan du kigge her - det er stort set samme historie med brug af sensorer,
microprocessor og aktuatorer:
http://www.mir.com.my/rb/photography/hardwares/classics/eos/EF-lenses/EF75300mm/index2.htm

Venlig hilsen

Mogens Hansen