Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Råd ønskes: Fotografi og sejlads
Fra : Thomas Schreiber

Dato : 30-09-06 11:14

Hej Gruppe,

Jeg har en veninde som dyrker kapsejlads (spækhugger og H båd tror jeg).
Jeg vil gerne portrættere hende mens hun sejler, og forsøge fange
intensiteten og stemningen på båden samtidig. Min plan var at "spænde"
mig selv fast et sted, og så sidde og fotografere besætningen af båden
mens de arbejder.

Mit spørgsmål er, om nogen i gruppen har erfaring med digitale kameraer
og saltvand? Hvad gør i når i skyder den slags motiver? Bruger i et
raincover eller lign? Saltvand og digital kamera er ikke ligefrem den
mest tiltaltende kombo i mine øjne. Kameraet er et Nikon D200, og selvom
Nikon skriver huset er vejrbestandigt, så ønsker jeg ikke at bade mit
kamera i havvand

Der findes flere forskellige kompakte vandtætte kameraer, men det er
ikke en mulighed da jeg har brug for at have en meget hurtig AF og
reaktionstid, hvilket de ikke har.

På forhånd tak

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Ole Larsen

Dato : 30-09-06 12:18

Thomas Schreiber skrev:
> [...]
>
> Der findes flere forskellige kompakte vandtætte kameraer, men det er
> ikke en mulighed da jeg har brug for at have en meget hurtig AF og

I både af den størrelse er der kun ét sted for et fumlehoved med et
kamera under kapsejlads Det i kahytten med hovedet stikkende op fra
nedgangen. Og blæser det lidt er du også der i vejen.

--
Med venlig hilsen, Ole Larsen.
New Images And Design, aug. 2006

Fra : Anders Houmark

Dato : 30-09-06 14:48

Thomas Schreiber wrote:
> [...]
>
> Mit spørgsmål er, om nogen i gruppen har erfaring med digitale
> kameraer og saltvand? Hvad gør i når i skyder den slags motiver?

Raincover er da vist lige sagen.
KATA laver nogle:
http://www.kata-bags.com/category.asp?id=61&perentId=4&ProdLine=4

Der er sikkert flere andre som laver nogle også..

--
Anders Houmark
www.AndersH.dk

Fra : Anders Rasmussen

Dato : 30-09-06 21:04

Hej Thomas,

Jeg sejler selv H-båd (kapsejlads: pointsejladser i århusbugten), og
interessere mig også lidt for foto. Det er rigtigt, hvad andre skriver; der
er ikke meget plads på en så lille båd - og specielt ikke når der sejles
kapsejlads.
Du kan max. komme 2-3 m væk fra sejlerne, med stor fare for dit udstyr (og
til stor irritation for sejlerne :). Jeg syntes det er meget svært at få
nogle gode billeder fra båden.
MEN. Jeg har tit tænkt på at jeg skulle spørge om jeg måtte komme med om
bord på dommerbåden. Hele flåden sejler rundt om dommerbåden 3 til 4 gange
under sejladserne. Og faktisk er det på disse tidspunkter at der er mest
aktivitet om bord på båden (ifm. starten, vendinger, spilersætning m.v. - og
på disse tidspunkter får du under ingen omstændigheder lov til at danse
rundt på båden :)

Hilsen fra en træt mad der har været på bugten til kaplejlads hele dagen
Anders Rasmussen

Fra : Mogens Hansen

Dato : 30-09-06 22:00

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> wrote in message
> [...]
> selv fast et sted, og så sidde og fotografere besætningen af båden mens de

Mit indtryk fra da jeg sejlede kapsejlads i H båd, er at der ikke er meget
plads til at have ekstra folk med når der skulle sejles.
Nogle H både har et stuverum bag cockpittet hvor man kan stå, men ellers kan
man stå ved nedgangen til kahytten uden at genere ret meget.
Kan du alliere dig med en med en lille, lidt hurtig motorbåd, hvor du kan
følge dem fra ?

> [...]
> skriver huset er vejrbestandigt, så ønsker jeg ikke at bade mit kamera i

Så meget vandsprøjt er der normalt ikke i en H båd. Hvis der kommer en sø,
kan man normal lige vende ryggen til og dække kameraet.
Når der er så meget vind og bølger at det rigtigt sprøjter, har man andet at
se til end at tage billeder
Jeg bruger bare kameraet (Canon 1D mkII og tætnede L serie optikker) helt
normalt - det skal det kunne tåle. Hvis der kommer lidt vandsprøjt på tører
jeg det bare af, og så bliver det tøres pænt efter brug. Jeg har et par
LowePro Dryzone rygsække som er helt vandtætte, så det hele kan pakkes væk
når det bliver for vådt.

Venlig hilsen

Mogens Hansen

Fra : Thomas Schreiber