Foto
IBM760 5420
Teil 3020
Optisk zoom - Digital zoom
Fra : Jørgen

Dato : 23-09-06 09:16

Hvor er det dog besværligt med et nyt kamera, men hvor er det samtidig også
spændende.

Jeg har både optisk og digital zoom.
Optisk zoom er lige som vi kender det fra gamle dage med et zoom opjektiv.
Du får virkelig meget mere detaljeret billede - flere pixels. Et ansigt
fotograferet med optisk zoom lader sig virkelig forstørre meget mere, end
hvis det var fotograferet med normalobjektivet

Men den digitale zoom - Hvad kan jeg bruge den til? Ser jeg i kameraets
søger, trækker den da også motivet meget nærmere. Men hvad med mine pixels?
Får jeg flere detaljer med, end hvis jeg undlader den digitale og bare
forstørrer mit billede bagefter? Mao. Får jeg flere pixels at gøre godt med?

Manualen siger også: "Billederne bliver mere grovkornede, desto mere de
zoomes digitalt". Hvad er egentlig en digital zoom? Er det andet end den
forstørrelse. jeg selv kan give den bagefter? Dvs. at mine pixels ikke
forøges men bare forstørres i takt med billedet i øvrigt?

Hilsen Jørgen

-----
At Verden står fra år til år, Det står til dem, som rår og spår.
At Verden står fra dag til dag er alt, hvad jeg kan ta' mig af. (P.Hein)

Fra : Jan Vestergaard

Dato : 23-09-06 09:32

Jørgen skrev følgende i et indlæg på Usenet:
> [...]
> jeg undlader den digitale og bare forstørrer mit billede
> bagefter? Mao. Får jeg flere pixels at gøre godt med?

Nej - digital zoom er blot en elektronisk forstørrelse af en del
af billedet.

Hvis du har pixel nok, så fungerer det rimeligt, men det kan
ligeså godt laves på computeren bagefter.

Hvis du har et 4 mpixel billede og bruger 2x digital zoom, så
bliver resultatet et 2 mpixel udsnitsforstørrelse.

Jan

--
Med venlig hilsen Jan Vestergaard

Fra : Jørgen

Dato : 23-09-06 09:55

Så er det nok derfor, at jeg i kameraet permanent kan afstille muligheden
for digital zoom.
Gud ved, hvorfor den overhovedet er taget med, hvis man ingen glæde har af
den.

Kameraet kan så i stedet bruges som kikkert, hvis man er rolig på hånden.
Nej, det var vist bare en vits.
Jørgen

Fra : HKJ

Dato : 23-09-06 10:01

Jørgen wrote:
> [...]
> for digital zoom.
> Gud ved, hvorfor den overhovedet er taget med, hvis man ingen glæde har af

Selvfølgelig er der nogen der har gælde af den:

1) Fabrikanten kan skrive nogle store zoom tal i annoncer/brochure.

2) Dem der ikke bruger computer, får muligheden i kameraet og hvis
resultatet bare skal være et 10x15 billede, så kan der laves meget
digital zoom, før det koster kvalitet.

3) Hvis kameraet er lidt smart, så tilpasser lysmålingen sig udsnittet.

Fra : rAnders

Dato : 25-09-06 10:54

"HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse

> 2) Dem der ikke bruger computer, får muligheden i kameraet og hvis
> resultatet bare skal være et 10x15 billede, så kan der laves meget digital
> zoom, før det koster kvalitet.

Nej som tidligere nævnt vil 4 mpixel med 3x digital zoom modsvare et billede
på 800x600, ikke nok til postkort udskrift

Søren.

Fra : HKJ

Dato : 25-09-06 16:21

rAnders wrote:
> "HKJ" <henrik.k.jensen@miscel.dk> skrev i en meddelelse
>>

> Nej som tidligere nævnt vil 4 mpixel med 3x digital zoom modsvare et billede
> på 800x600, ikke nok til postkort udskrift

800x600 ser fint ud på en 15" skærm, så det går også i 10x15 cm.
Forøvrigt er 4 MP kamera ved at være en sjældenhed.

Fra : emj

Dato : 25-09-06 17:55

HKJ skrev:

>800x600 ser fint ud på en 15" skærm, så det går også i 10x15 cm.

Sikke du dog vrøvler
10x15 cm er 2:3 og 600x800 er 3:4.
Skal du have et 10x15 cm ud af et billede på 600x800., så skal det
beskæres til 533x800 og så kan du max få en udskriftskvalitet på
135DPI, hvilket er for ringe.

Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 25-09-06 18:09

emj wrote:

> [...]
> Skal du have et 10x15 cm ud af et billede på 600x800., så skal det
> beskæres til 533x800 og så kan du max få en udskriftskvalitet på

Mit oprindelige indlæg nævte folk der ikke bruger computere og bare skal
have et 10x15 (eller 10x13 ;)) billede og der vil jeg stadig mene at
selv 135 DPI er godt nok.

Fra : s.v.nielsen

Dato : 23-09-06 10:16

Jan Vestergaard wrote:

> [...]
>
> Hvis du har et 4 mpixel billede og bruger 2x digital zoom, så bliver
> resultatet et 2 mpixel udsnitsforstørrelse.

Bemærk at hvis du ikke fotograferer med fuld opløsning vinder man med
digital zoom ved at udsnittet tages af den fulde opløsning.

I ovenstående eksempel: hvis du fotograferer 2Mp billeder på et 4Mp
kamera så bliver udsnittet med digital zoom et udsnit af de 4Mp og ikke
af 2Mp, som det ville blive ved efterbehandling på PC.

Søren Videbæk Nielsen

Fra : emj

Dato : 23-09-06 11:58

s.v.nielsen skrev:

>I ovenstående eksempel: hvis du fotograferer 2Mp billeder på et 4Mp
>kamera så bliver udsnittet med digital zoom et udsnit af de 4Mp og ikke
>af 2Mp, som det ville blive ved efterbehandling på PC.

Er det korrekt?
Det vil jeg i såfald gerne have uddybet.

Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 23-09-06 12:41

emj wrote:

> Er det korrekt?
> Det vil jeg i såfald gerne have uddybet.

Jeg ved ikke om det gælder alle kamera, men jeg har ihvertfald set det
på nogle.

Hvis højeste oplønsning er 3000*2000, men du stiller opløsningen på
1500*1000, så vil en digital zoom bruge de 3000*2000 til at beregne
billeder fra, ikke de 1500*1000.

Det vil så betyde at en x2 digital zoom ikke behøver at beregne nogle
mellemliggende pixels, men kan tage billedet direkter fra de 3000*2000.
Kvaliteten vil dog stadig være reduceret i forhold til en optisk zoom,
både fordi der stilles større krav til objektives opløsning og pg.a.
bayer interpolering.

Fra : emj

Dato : 23-09-06 22:58

HKJ skrev:

>Kvaliteten vil dog stadig være reduceret i forhold til en optisk zoom,
>både fordi der stilles større krav til objektives opløsning og pg.a.
>bayer interpolering.

Hvis bare kan blive enige om at det er en interpoleret opløsning, man
opnår, så er det fint nok med mig, men det synetes jeg ikke lige
fremgik af første udmelding desangående.

Hilsen emj

Fra : HKJ

Dato : 24-09-06 02:10

emj wrote:

> Hvis bare kan blive enige om at det er en interpoleret opløsning, man
> opnår, så er det fint nok med mig, men det synetes jeg ikke lige
> fremgik af første udmelding desangående.

Hvilket vi ikke nødvendigvis kan blive enige om, min eksempel i
forgående post var netop ikke interpoleret.

Fra : rAnders

Dato : 25-09-06 10:49

> Hvis du har et 4 mpixel billede og bruger 2x digital zoom, så bliver
> resultatet et 2 mpixel udsnitsforstørrelse.
>
> Jan

Nej hvis du bruger 2x digital modsvarer det at billedet bliver et 1 Mpixel
udsnit (2x2 =4). Altså 1/4 af oprindeligt antal pixel.
Billede opfattes som kvadratisk og billede forstørres jo på begge sider.
3x digital vil så modsvare 0,44 Mpixel !!! eller 1/9 af det oprindelige
antal. Altså ca. 800x600 i størrelse.
Man skal som udgangspunkt have mange pixel for at kunne bruge digital zoom
til noget.

Søren.

Fra : John Larsson

Dato : 23-09-06 13:23

"J¯rgen" <skjelm@hotmail.com> writes:
> [...]
>den.
>
>Kameraet kan så i stedet bruges som kikkert, hvis man er rolig på hånden.

Det sidste skal du ikke sige. Min dgitale zoom er også spærret, men jeg
har i enkelte tilfælde brugt den digitale zoom til noget fornuftigt. Det
er når jeg skal spotmåle lyset på en lille dims, som jeg ikke kan komme
tæt nok på!

John