Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
rensning af digitalkamera
Fra : abacus

Dato : 22-09-06 19:53

Her er en link fra bbcworld/click om rensning af digitale kameraer.
http://www.cleaningdigitalcameras.com/
Niels

Fra : Skeptikeren

Dato : 24-09-06 18:17

On 22 Sep 2006 11:53:03 -0700, "abacus" <msteenstrup@gmail.com> wrote:

>Her er en link fra bbcworld/click om rensning af digitale kameraer.
>http://www.cleaningdigitalcameras.com/
>Niels
Fremragende link; der bør henvises hertil hver gang sensor swab
diskussionen kommer op.
Man bemærker at de fraråder enhver form for dåse"luft" og hellere
bruger en kraftig fodpumpe. Gad vide hvordan de får filtreret ALLE
partikler fra den luft? Det omtales ikke, og heller ikke her:
http://www.micro-tools.com/Merchant2/e_blo.htm

hvor de sælger Raketblæseren for € 7,90

Fra : skeptikeren@privat.d~

Dato : 24-09-06 18:19

On 22 Sep 2006 11:53:03 -0700, "abacus" <msteenstrup@gmail.com> wrote:

>Her er en link fra bbcworld/click om rensning af digitale kameraer.
>http://www.cleaningdigitalcameras.com/
>Niels
Glimrende link - med mange gode link igen.

sk

Fra : Bri@n

Dato : 26-09-06 19:33

Det kan vel fjerne de største sandkorn. Sidder selv og skifter CCD af og
til. Og når jeg sætter en ny i, bliver den tørt af og kontrolleret med en 50
x loop. Bruger sådan en videohoved renser pind med stof på enden. Bitte små
partikler bliver til sorte plamager! På nogle nye ccd'er sidder der godt nok
et stykke beskyttelse plastik, men selv når det tages af, fanger ccd'en tit
partikler pga. statisk elektrisitet/spændinger. Tape har jeg ikke prøvet,
men tror at det også afsætte spor. CCD partikler ses bedst ved at filme imod
lys, hvor blænden lukker næsten/helt i.

mvh
Brian Jeppesen
PS jeg har ikke læst hele sitet som er linket til, bare scannet det lidt
igennem.

Fra : Bo Bjerre

Dato : 26-09-06 19:59

Bri@n wrote:
> [...]
> et stykke beskyttelse plastik, men selv når det tages af, fanger ccd'en tit
> partikler pga. statisk elektrisitet/spændinger.

-og på hvilket kamera skifter du CCD, som vi andre skifter fiilm ??

Bo //

Fra : Skeptikeren

Dato : 27-09-06 09:33

On Tue, 26 Sep 2006 20:33:02 +0200, "Bri@n" <sen@be.sked.com> wrote:

> [...]
>
>mvh
>Brian Jeppesen
>PS jeg har ikke læst hele sitet som er linket til, bare scannet det lidt

Kære Brian

Du behøver ikke at bruge en ny CCD hver gang. Hvis du lægger den gamle
i opvaskemaskinen på skånevask med et lille stykke håndsæbe, bliver
den fint ren; og så kommer der ikke støv på den.

sk