Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Pudsning af glas ?
Fra : Lars Rasmussen

Dato : 22-09-06 08:32

Hejsa -

Hvad er godt at pudse objektivglas med / i ?

Jeg har bla. et Canon IXUS 800IS, hvor det er temmelig svært at komme ti la
tpudse objektivglasset ordentligt. Uanset hvad er der striber og lign. på
glasset. Desuden er det svært at komme ind i 'hjørnerne'.

Nogle gode råd ?

Fra : per.corell@privat.dk

Dato : 22-09-06 11:02

Hi

Lars Rasmussen wrote:
> Hejsa -
>
> Hvad er godt at pudse objektivglas med / i ?

Jeg håber også at nogle af gruppens experter kan give nogle gode råd
vedr.
------- Altså hvilke muligheder man har for at rense uden at
ødelægge en evt coating .
For mit vedkommende handler det ikke om små kamera objektiver men
store projektor objektiver fra 40' og 50'erne der jo vil være en smule
støvede med tiden ; hvad skal man gøre og især , hvad skal man
absolut _ikke_ gøre ?

Fra : Thomsen

Dato : 22-09-06 11:04

"Lars Rasmussen" <groups@dreamfabric.dk> wrote in message
> [...]
> tpudse objektivglasset ordentligt. Uanset hvad er der striber og lign. på
> glasset. Desuden er det svært at komme ind i 'hjørnerne'.

Jeg købte, hos fotohandleren, en linse-pudseklud for 30 kr.
Det skulle vist være anbefalelsesværdigt at nøjes med den.

mvh Ole

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-09-06 11:51

"Lars Rasmussen" <groups@dreamfabric.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> la tpudse objektivglasset ordentligt. Uanset hvad er der striber og lign.
> på glasset. Desuden er det svært at komme ind i 'hjørnerne'.

Hej

Det handler om først at få fjernet de partikler der kan ridse, dette kan
gøres med en blød pensel, efterfølgende kan der pudses med et gammelt
forvasket bomuldsviskestykke, hvid du ånder på optikken, så har du gratis
deminiraliseret vand til at pudse i, men husk at fjerne partiklerne (støv,
sand eller andet) først!

I hjørnerne kan du bruge vatpinde, de kan komme ind alle steder!

God weekend og held og lykke med hovedrengøringen!

--
Leif Langgaard
GRATIS BILLEDER OG STOCKFOTOS:

Fra : Thomas Schreiber

Dato : 22-09-06 18:19

"Leif Langgaard" <langgaard@klarupnet.dx> wrote in message
> [...]
> deminiraliseret vand til at pudse i, men husk at fjerne partiklerne (støv,

Lige en tilføjelse Leif. Så sent som idag var jeg til tandlæge, og fik at
vide, at med alderen ændrer man indholdet af sit spyt, og derfor får man
lettere tandsten og deslige når man er ældre, så helt deminiraliseret vand
er det nok næppe der kommer ud af munden på en fotograf med masser af års
erfaring på bagen

--
Venligst,
Thomas Schreiber

Fra : Leif Langgaard

Dato : 22-09-06 18:52

"Thomas Schreiber" <fornavn-efternavn@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> er det nok næppe der kommer ud af munden på en fotograf med masser af års

Hej

Vær glad for at du danner tandsten, så sætter det sig jo ikke på hjernen som
forkalkning!

God weekend

Fra : Ukendt

Dato : 22-09-06 21:13

> [...]

> er det nok næppe der kommer ud af munden på en fotograf med masser af års

Eh - det at ånde på en linse er vel ikke det samme som at spytte på den :)

Niels

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 24-09-06 13:05

Niels Hansen skrev:

> Eh - det at ånde på en linse er vel ikke det samme som at spytte på den :)

Næh, men det vædske der i en dampform bliver til ånde har nok en
sammensætning der ligner spyts en hel del, jeg kan ikke lige se andet
end at det må komme fra ca samme kirtler, og i hvert fald har været
forbi samme passage?

mvh

Jesper Brunholm

Fra : F.Larsen

Dato : 24-09-06 21:15

"Jesper Brunholm" <nospam@brunholm-scharff.dk> wrote in message
> [...]
> sammensætning der ligner spyts en hel del, jeg kan ikke lige se andet end
> at det må komme fra ca samme kirtler, og i hvert fald har været forbi

Af samme årsag skal man indtage en gammel dansk inden man pusser ... !

--
Flemming

Fra : Jan Bøgh

Dato : 23-09-06 19:27

Thomas Schreiber skrev i 45141b16$0$75036$14726298@news.sunsite.dk
dette:

> [...]
> deminiraliseret vand er det nok næppe der kommer ud af munden på en
> fotograf med masser af års erfaring på bagen

Må man anbefale dig at undlade at spytte på glasset!
Det er ulækkert.

vh
Jan

http://jan.boegh.net/foto.htm