Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Canon 10-22 mm
Fra : Dan Andersen

Dato : 21-09-06 19:31

Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Christopher Stein

Dato : 22-09-06 06:42

Dan Andersen skrev:
> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?

ja..
hvad vil du vide?

Fra : Dan Andersen

Dato : 22-09-06 20:24

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Christopher Stein

Dato : 25-09-06 07:27

Dan Andersen skrev:
> "Christopher Stein" <cstein@softhome.net> skrev i en meddelelse

Hmm..

Om det er pengene værd, ja helt klart.. Hvis man er ude efter den der
fortegning en ultravidvinkel giver er det perfekt. Samtidigt tegner det
også ekstremt skarpt ved blænde 6-12.. (det er find ved andre blænder også)

Det negative ved det er at byggekvaliteten ikke svarer til et objektiv i
5500 krs klassen.. det er lige en tand for "billigt" bygget.

Men fokus er hurtigt og præcist..

Jeg vil helt klart anbefale det.

Er du ude efter noget billigere er sigmas heller ikke dårligt, det
tegner dog ikke så skarpt som canons.. :)

Fra : Niels H

Dato : 22-09-06 07:47

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?
>
> --
> Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Ja, det er et udmærket objektiv, til et kamera med en crop-faktor på 1.6 som
f.eks. 20D
Se et eks. her:
http://www.fotokritik.dk/pics/229098

Mvh Niels Hejnfelt

Fra : Peter Loumann

Dato : 22-09-06 07:50

On Thu, 21 Sep 2006 20:31:17 +0200, Dan Andersen wrote:

> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?

Ja. Hvad vil du vide?

Alle de fotos, der lige nu ligger på

http://huse-i-naestved.dk/nyeste.html

er taget med det, på EOS 300d. Men dse er bearbejdede og nedskaleret.

http://huse-i-naestved.dk

Fra : Dan Andersen

Dato : 22-09-06 20:29

"Peter Loumann" <me@privacy.net> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> --
> hilsen pl (peloda hos tiscali her i landet)

Meget interessant og gode billeder. Jeg undrer mig over, at der ikke er mere
fortegning. Har du bearbejdet denne evt. fortegning eller er objekivet bare
så godt?

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Povl H. Pedersen

Dato : 23-09-06 06:59

In article <6QWQg.12119$2p3.1077@news.get2net.dk>, Dan Andersen wrote:

> Meget interessant og gode billeder. Jeg undrer mig over, at der ikke er mere
> fortegning. Har du bearbejdet denne evt. fortegning eller er objekivet bare
> så godt?

Objektiver er netop ikke et fiskeøjeobjektiv, men er rektngulært.
Så hvis kameraet er vandret skulle der ikke være nogen fortegning i
vandrette/lodrette linier. Dog vil ting tæt på blive langstrakte.

--
Povl H. Pedersen - nospam @ my.terminal.dk (Ja - adressen virker)

Fra : Peter Loumann

Dato : 23-09-06 12:56

On Fri, 22 Sep 2006 21:28:30 +0200, Dan Andersen wrote:

> Jeg undrer mig over, at der ikke er mere
> fortegning. Har du bearbejdet denne evt. fortegning

Ja, på nogle. Se

<news:1toewcr4m53t7$.k8wwdku5twsu$.dlg@40tude.net> i

(tråden "fortegning" fra 19/9

> eller er objekivet bare så godt?

Jeg synes det er glimragende

http://huse-i-naestved.dk

Fra : michael bs

Dato : 22-09-06 08:37

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?
>
> --
> Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Det er et aldeles fremragende objektiv. Alle pengene værd. Men duer ikke til
fullframe kamera (5d).

mvh Michael

Fra : Per

Dato : 22-09-06 09:04

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> wrote in message
> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?
>
> --
> Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Det et godt objektiv. Det skal bare helst ikke under blænde 5.6 for så er
den en del sløret i hjørnerne, men sådan er det vist også med andre 10mm.
Se eksempel: http://www.zangenberg.net/foto/index.php?id=36

Fra : /Peter

Dato : 23-09-06 17:17

"Dan Andersen" <dan@dbamott.dk> skrev i en meddelelse
> Er der nogen, der har erfaringer med dette objektiv?

Kig evt. også på Sigma 10-20mm F4-5.6 EX DC HSM
http://www.photozone.de/8Reviews/lenses/sigma_1770_2845/index.htm

Jeg har lige fået det ind ad døren, og kun lige testet et par skud
indtil nu
-det ser faktisk lovende ud og en del billigere end Canon.

/Peter

Fra : Per

Dato : 24-09-06 09:04

> [...]
> nu
> -det ser faktisk lovende ud og en del billigere end Canon.

Prisforskellen er ca. 800-1000 kr.

Fra : /Peter

Dato : 24-09-06 15:27

"Per" <no@tak.dk> skrev i en meddelelse

> Prisforskellen er ca. 800-1000 kr.

Jojo,
for nogle er prisen jo høj nok så 800-1000 kr.
kan gøre en forskel

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-06 16:33

/Peter wrote:

> Jojo,
> for nogle er prisen jo høj nok så 800-1000 kr.
> kan gøre en forskel

Prisen på et givent produkt er da uendligt ligegyldigt, hvis man ikke
overvejer et køb eller salg, og snak om priser på fotoudstyr er netop
topic i news:dk.fritid.foto.indkoeb

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : PK

Dato : 25-09-06 18:33

Jeg prøvde både Sigma 10-20mm og Canon 10-22mm, før jeg handlet.
Valget mitt ble Canon. Et veldig bra objektiv, som jeg absolutt
anbefaler.

Fra : Niels Riis Ebbesen

Dato : 25-09-06 20:04

Du er dum, læs hvorfor på www.usenet.dk

--
Med venlig hilsen - Niels Riis Ebbesen

Fra : PK

Dato : 26-09-06 10:04

Niels Riis Ebbesen wrote:

> Du er dum, læs hvorfor på www.usenet.dk
>
> --

Ja vel, den forstod jeg ikke... Var det fordi jeg anbefalte Canon
fremfor Sigma, eller hva?

Fra : Jesper Brunholm

Dato : 26-09-06 14:01

PK skrev:

> Ja vel, den forstod jeg ikke... Var det fordi jeg anbefalte Canon
> fremfor Sigma, eller hva?

Ignorer det. Hvadenten det er en troll der giver sig ud for at være NRE
eller NRE selv der er i dårligt humør, er udsagnet under alle
omstændigheder så intetsigende så det roligt kan ignoreres.

_Hvis_ din opførsel på nogen måde er angribelig, skal det være ud fra et
synspunkt om at objektiv-debat hører hjemme i dk.fritid.foto.indkoeb.
For at man imidlertid kan tage en henstilling om at flytte debat
seriøst, må minimumskravet være at henstillingen fremføres sobert og
velargumenteret (det er grundlaget for enhver henstilling i grupperne),
så jeg vil fastholde: ignorer dette tåbelige udsagn uden at overveje
videre hvilken form for troll der har fremført det.

mvh

Jesper Brunholm

Fra : Jan Bøgh

Dato : 26-09-06 16:50

Jesper Brunholm skrev i 45192490$0$75032$14726298@news.sunsite.dk dette:

> _Hvis_ din opførsel på nogen måde er angribelig, skal det være ud fra
> et synspunkt om at objektiv-debat hører hjemme i
> dk.fritid.foto.indkoeb.

....hvilket selvfølgeligt ikke er korrekt.
Naturligvis kan objektivkvaliteter diskuteres her.

vh
jan

http://jan.boegh.net/foto.htm

Fra : Dan Andersen

Dato : 26-09-06 22:41

> [...]
> Fotoamatør af Guds (u)nåde. | A: Der er altså også et liv uden for
> nettet!
> PS: Knipserier kan findes på | B: Såååeh - har du et link?
> http://jan.boegh.net/foto.htm
> Billeder fra en dansk ørken: http://jan.boegh.net/Album/Milen/index.html
>
> Nu begynder det hele at bliv noget langt fra en oprindelige tråd.. Jeg
> takker for de SAGLIGE input og har besluttet med for at købe et Canon - i
> Tyskland.. der er altfor stortet prisspring til danske fotoforretningers
> prsier. Og så er der 4-6 uger ventetid, da objektivet er i restordre .

Blot et lille spørgsmål, som ikke kan ses udaf Canons hjemmeside: Hvilken
filterdiameter har objektivetP

--
Med venlig hilsen - Dan Andersen - www.dbamott.dk

Fra : Hans

Dato : 26-09-06 23:23

> "Jan Bøgh" <spamhater@nowhere> skrev i en meddelelse

> Blot et lille spørgsmål, som ikke kan ses udaf Canons hjemmeside: Hvilken
> filterdiameter har objektivetP

7,7 cm