Foto
IBM760 5420
bentjuul 3076
Farveforskel?
Fra : combi.camp@gmail.com

Dato : 21-09-06 12:00

Hejsa,

jeg har et billede af min datter - Når jeg åbner det i Photoshop CS2
er farverne flade: Hvis jeg derimod åbner det i Adobe ImageReady,
eller blot benytter "Windows picture and fax viewer", så er er straks
mere knald på farverne!

Hvad er det lige at jeg har misforstået?

mvh
Torben

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-09-06 13:07

combi.camp@gmail.com skrev:

> [...]
> ImageReady, eller blot benytter "Windows picture and fax
> viewer", så er er straks mere knald på farverne!

Photoshop er farvestyret. ImageReady og "Windows picture and fax
viewer" er ikke.

Hvad Photoshop viser dig, er svært at vide uden at kende dine
farveindstillinger, men hvis du vil have Photoshop til at vise
dig de samme farver som i de ikke-farvestyrede programmer, så
kan du i Photoshop gå op i menuen Vis -> Korrekturopsætning og
vælge Skærm-RGB. Hvis du vælger det før du har et billede åbent,
vil Skærm-RGB blive stillet til standard-korrekturfarven, og du
kan derfor nøjes med at trykke Ctrl + Y, for at slå den visning
til, når du har et billede åbent.

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-09-06 14:15

combi.camp@gmail.com skrev:

> ja det hjalp - tak for det!

Velbekomme.

> Nu skriver du at PS er farvestyret. Kan du sådan lige hurtigt
> uddybe det, og evt. ligeledes forklare hvordan jeg kan udnytte
> det?

Uha. Det er svært at forklare hurtigt. Kan du bruge:
<http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/ce9b7f98ae78786c> ?

--
Hilsen
Madsen

Fra : Thomas G. Madsen

Dato : 21-09-06 18:41

combi.camp@gmail.com skrev:

> Når "Proof Colors" er slået til, får jeg de mest realistiske
> farver - i hvertfald i forhold til hvordan mine billeder ser ud
> på andre folks skærme.

Skærm-RGB eller Monitor RGB på engelsk, er _din_ skærm.
Det er umuligt at forudse, hvordan farverne vil se ud på andres
skærme i deres ikke-farvestyrede programmer. Du burde nærmere stole
på de farver, du ser i Photoshop, men det kommer meget an på, om
den farveprofil, som beskriver din skærm, er god eller ej. Det er
den næppe, hvis du blot bruger den profil, som fulgte med skærmen.

> Min egen PC er en nyere IBM Laptop, og jeg er ærlig talt lidt på
> herrens mark mht. kalibrering og opsætning af Photoshop

Laptops er efter min ydmyge mening ikke egnede til farvekritisk
arbejde. Skærmene er sjældent gode nok, men kobler man dem til en
ekstern skærm, er sagen selvfølgelig en anden.

--
Hilsen
Madsen

Fra : combi.camp@gmail.com

Dato : 21-09-06 14:01

Thomas G. Madsen skrev:

> [...]
> vil Skærm-RGB blive stillet til standard-korrekturfarven, og du
> kan derfor nøjes med at trykke Ctrl + Y, for at slå den visning

Hej Thomas,

ja det hjalp - tak for det!

Fra : Hans Kruse

Dato : 21-09-06 15:23

<combi.camp@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Måske er PS indstillet til Adobe RGB og din skærm kører sRGB? Jeg husker at
ACR havde Adobe RGB som default, da jeg starteded med RAW konvertering med
CS2.
Mvh,
Hans

Fra : combi.camp@gmail.com

Dato : 21-09-06 17:31

Thomas G. Madsen skrev:

> Uha. Det er svært at forklare hurtigt. Kan du bruge:
> <http://groups.google.com/group/dk.edb.grafik/msg/ce9b7f98ae78786c> ?

Både ja og nej - det var jo en længere smøre for sådan en amatør
som jeg

Men mine indstillinger er nu som følger:
"Proof Setup" --> "Monitor RGB".

Hvis jeg så vælger "Proof Colors" (ctrl+y), så skifter kontrasten en
del. Når "Proof Colors" er slået til, får jeg de mest realistiske