Katten er begyndt at tisse alle steder
Fra : Dopedog

Dato : 02-11-06 17:24

Hejsa.

En af min kærestes katte er begyndt at tisse alle mulige steder. Dog mest
udenfor min kærestes søsters dør, men også alle andre steder generelt.
Startede for en halvanden månedes tid siden, men det bliver værre og værre.
Den deler kattebakke med en anden kat, men der har aldrig været problemer
før. Katten ER steriliseret, og den er cirka halvandet år gammel.

Nogen der ved hvorfor den gør det, og hvad de kan gøre for at få den til at
stoppe igen ?

-Ronnie

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-06 18:01

Dopedog skrev:
> [...]
> før. Katten ER steriliseret, og den er cirka halvandet år gammel.
>
> Nogen der ved hvorfor den gør det, og hvad de kan gøre for at få den til at

Er den blevet tjekket for urinvejssygdomme? Blærebetændelse og den slags?

Venlig hilsen Dikte

Fra : Dopedog

Dato : 02-11-06 19:15

> Er den blevet tjekket for urinvejssygdomme? Blærebetændelse og den slags?

Ikke såvidt jeg ved nej ... Men altså, det er ikke fordi den tisser helt
vildt uhæmmet. Den tisser generelt ligeså meget/lidt som før, nu er det bare
ikke i kattebakken det sker.

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-06 20:19

Dopedog skrev:

> Ikke såvidt jeg ved nej ... Men altså, det er ikke fordi den tisser helt
> vildt uhæmmet. Den tisser generelt ligeså meget/lidt som før, nu er det bare
> ikke i kattebakken det sker.

Der er jo altid en grund til, at en kat begynder at tisse ved siden af.
I skal have katten til dyrlæge og få tjekket urinvejene - for hvis det
gør ondt at tisse på bakken, prøver den alle mulige andre steder.
Hvis dyrlægen så udelukker urinvejsinfektioner, kan man begynde at
overveje, om der kan være andre årsager til tisseriet.

Venlig hilsen Dikte

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 02-11-06 22:02

Bare et indspark herfra, da jeg som nogen ved har en lille Piss'Mary
(pissemarie) alias Miver.

Hun har gennem flere år tisset udenfor bakken, op ad reoler, døre, stole,
computer, fjernsyn, skabe, ja, faktisk alt, og jeg har fået hende tjekket i
hoved og r..
Uden resultat
Så en dag fik hun lopper, og jeg bemærkede hun havde eksem langs rygraden.
Og kom til at tænke på at Svedsken (Benedikte Brissons kat, som engang har
været mig) fik knopper af almindeligt foder.
Så PissMary har nu i 14 dage været på allergi-foder, og .....bortset fra at
eksemen er 95% væk, så tisser hun ikke alle andre steder mere *banker under
bordet og håber det bedste fortsat*

Så du kunne da overveje at prøve, det koster da kun en pose foder, det Miver
får er fra Royal Canin og hedder Hypoallergenic - der findes andre
tilsvarende produkter...

--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-06 22:16

Heidi, Miver og Mulles mor skrev:

<klip>
> Og kom til at tænke på at Svedsken (Benedikte Brissons kat, som engang har
> været mig)

Har Svedske været DIG??? Så ka jeg sgu bedre forstå hun opfører sig så
menneskeligt ind imellem

Kh Dikte

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-11-06 22:43

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:
> Heidi, Miver og Mulles mor skrev:
>
> <klip>
>
> Har Svedske været DIG??? Så ka jeg sgu bedre forstå hun opfører sig
> så menneskeligt ind imellem

LOL Jeg bemærkede det også, men prøvede at være taktfuld, medens
jeg hylede af grin - undskyld Heidi.

Forøvrigt vil jeg da lige sige, at det glæder mig utroligt meget at
Miver er ved at "komme sig" ovenpå alt tisseriet. Det kan godt være et
kæmpe problem - har selv prøvet det med min datters hunkat for mange
år siden, den holdt lige pludselig op med uvanen, og blev iøvrigt 19
år - det var en ret imponerende alder synes jeg.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 02-11-06 22:48

Tove Krieger skrev:

> LOL Jeg bemærkede det også, men prøvede at være taktfuld

Nåja, ok. Det er jeg ikke lige helt så god til.

Venlig hilsen Dikte (som også glæder sig over tisseprinsessens fremskridt)

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-11-06 23:05

Fra : Tove Krieger

Dato : 02-11-06 23:08

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> wrote:

> Nåja, ok. Det er jeg ikke lige helt så god til.
>
> Venlig hilsen Dikte (som også glæder sig over tisseprinsessens
> fremskridt)

Nårh nej, men nu kender du vistnok osse' Heidi lidt bedre end jeg gør.
Jeg ville nødigt fornærme hende................ i hvert fald ikke med
vilje

Fra : Heidi, Miver og Mull~

Dato : 03-11-06 23:11

<klip>>(Benedikte Brissons kat, som engang har været mig)

> Har Svedske været DIG??? Så ka jeg sgu bedre forstå hun opfører sig så
> menneskeligt ind imellem
>
> Kh Dikte

*hehe* jamen, jeg skriver jo blindskrift, og staver som de blinde åbenbart
:o

*med al respekt for de blinde, min veninde er blind, til gengæld staver hun
en del bedre end mig, og hun kan vitterligt skrive rigtigt blindskrift * [og
så har hun humor til at kunne joke om sin blindhed, dét er godt gået!]

Men nu hár Svedsken jo engang været Falckmand, så det er da ikke umuligt hun
også har været mig *gggg* [Benedikte kender historien, da Svedsken engang
har været MIN] *slap hvis ok fra det denne gang :)
Og måske hár jeg engang været Falckmand, så passer pengene jo ligesom....
--
Venlig hilsen Heidi, Miver og Mulles mor

Fra : Gainsbourg

Dato : 03-11-06 01:32

Første skridt med en kat der tisser ved siden af, er _altid_ at gå til
dyrlægen med det samme, da det kan være et symptom på smerter som følge af
sygdomme i blære, urinveje eller nyrer. I har allerede ventet alt for
længe - 1½ måned er alt for lang tid - og det gør problemet værre. Enten kan
katten være blevet mere syg, eller har måske overvundet en evt. infektion på
egen hånd, men har stadig smerter eller forbinder nu kattebakken med smerte
ved vandladning, selvom den er rask nu. Og under alle omstændigheder bliver
adfærden mere indlært jo længere tid der går. Det kan gøre symptombilledet
mudret og gøre det sværere at løse problemet. Men uanset hvad årsagen er, så
bliver tisseproblemer kun sværere at behandle, jo længere tid man lader gå.
Så afsted til dyrlægen og få taget urinprøve og blodprøve hvis urinprøven er
negativ (til at afsløre om der _har_ været infektion indefor den sidste
tid - det kan også hjælpe til at pege i andre retninger, fx
underlivsbetændelse, og gøre det lettere at stille en korrekt diagnose).

Med venlig hilsen
Gainsbourg

Fra : lonekjaer@hotmail.co~

Dato : 03-11-06 08:50

Dopedog skrev:
> Dog mest udenfor min kærestes søsters dør, men også alle andre steder generelt.

Udover, som allerede nævnt, at få taget en urinprøve, var det nok
værd at se på kattens forhold til din kærestes søster. Hvordan har
de to det sammen? Kan de lide hinanden?
Er søsteren mere eller mindre hjemme end hun plejer? Nu kender jeg jo
ikke søsterens alder, men hvis hun er et barn rykker hun den så i
halen eller irriterer katten på anden måde?

Fra : Dopedog

Dato : 03-11-06 18:49

> [...]
> gammel.
>
> Nogen der ved hvorfor den gør det, og hvad de kan gøre for at få den til

Jeg giver alle de gode råd videre og håber på det bedste. Vi tager til
dyrelægen med den så hurtig som muligt. Jeg takker for alle svarene og ja,
håber som sagt på det bedste :)