vægtforskel imellem killinger.
Fra : Soliema

Dato : 29-10-06 19:54

Hejsa.
Ja, nu er jeg faldet til ro, efter jeg har være så nervøs for Mittepivs
fødsel men nu er jeg så bare begyndt at bekymre mig over deres vægt.

Når jeg har google rundt efter killinge vægtskema osv. kan jeg se at mine
killinger har en god vægt fra fødslen, da de lå på 125 - 130 g. og har ikke
tabt sig.

Men nu vejer jeg de små pus hver dag og i dag er der stor forskel imellem
den mindste og den største.

Betteskid vejer nemlig kun 165 g og storeskid vejer 185, de 2 sidste vejer
180 g hver, skal jeg være bekymret eller ?

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 29-10-06 20:45

Soliema wrote:
> [...]
>
> Betteskid vejer nemlig kun 165 g og storeskid vejer 185, de 2 sidste
> vejer 180 g hver, skal jeg være bekymret eller ?

nej, du skal ikke være bekymret.... og du skal have i mente at killinger kan
tillade sig at tabe op til 10% af deres kropsvægt uden at man bør være
alarmeret... så længe de er friske, piver og spiser, så er alt roligt...
det er meget normalt at der er stor vægtforskel mellem killinger, både ved
fødsel, men også siden hen....
det kan både skyldes placeringen i bugen, men også det at de muligvis har
forskellige fædre, som naturligvis kan være af variabel størrelse og dermed
giver forskel i afkommets størrelse....

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 29-10-06 20:59

"Sabina H." skrev i en meddelelse

> [...]
> forskellige fædre, som naturligvis kan være af variabel størrelse og
> dermed giver forskel i afkommets størrelse....

Åh det lyder rigtig godt, det er nok det med forskellige fædre som spiller
ind, da den er grå og hvid, hvor de andre er sort med hvid eller sort.

Jeg prøver at tage det med ro, selv om det er svært, man vil jo de små det
bedste

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 29-10-06 22:50

Soliema wrote:
> Åh det lyder rigtig godt, det er nok det med forskellige fædre som
> spiller ind, da den er grå og hvid, hvor de andre er sort med hvid
> eller sort.

hvad farve er mormissen??
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 29-10-06 22:58

"Sabina H." <sabina@websetter.dk> skrev i en meddelelse

> hvad farve er mormissen??

Mittepiv er sort og hvid, sådan lidt i pletter og 2 af killingerne ligner
hende meget.
Så er der den sorte, som nu ikke er helt sort, den har en lille hvid stjerne
på brystet og lidt hvid ved bagbenene
Og til sidst den grå og hvide, som også er i pletter som moderen.

Kan godt smide et billede i binaer af dem, men ved ikke lige hvor mange som
kan se dem der og Dk-kat er ude af drift.

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-06 00:11

Soliema wrote:
> [...]
>
> Kan godt smide et billede i binaer af dem, men ved ikke lige hvor
> mange som kan se dem der og Dk-kat er ude af drift.

det er svært at sige, for reelt kan de 3 godt have samme far, altså dem med
sort, men det kan også være at de alle 4 har samme far, men at faderen
således er enten cremefrvet eller blå....
finten er, at en fuldfarvet ( i dette tilfælde moderen, som er sort) ikke
kan lave fortyndinger, uden at være parret med en fortynding.... og
omvendt....
dvs at du kan med rette konkludere at hun ihvertfald har været parret af en
blå eller cremefarvet hankat, nok sansyneligvis blå ;)
aftegningerne tyder så også på at der i dette tilfælde måske kun har været
en eller to fædre til killingerne... min teori (og det er KUN en teori) er
at hun måske har parret sig med en helt blå hankat med en lille hvid
aftegning, og det kan i teorien giver alle fire killinger (hvis de altså har
parret sig mindst 4 gange*G*)...

det er ikke så nemt med huskatte, især når de render frit, at gætte sig frem
til afkommet....
men hvis du kigger lidt på skemaet her: http://www.dkshadowfax.dk/?p=97, vil
du kunne sjusse dig frem ttil at faderen til killingerne med allerstørst
sansynelighed har enten været, sort, blå, sort med hvid, eller blå med
hvid.... ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 30-10-06 00:43

> [...]
> sort, men det kan også være at de alle 4 har samme far, men at faderen
> således er enten cremefrvet eller blå....

Altså bare for at være med, kalder du en grå mis for blå eller er den den
mørkegrå/blå farve vi snakker om, som nogen katte har ?

> [...]
> at hun måske har parret sig med en helt blå hankat med en lille hvid
> aftegning, og det kan i teorien giver alle fire killinger (hvis de altså

vi har en Lysegrå Hankat til at rende her men også en helt sort, så det er
ikke godt at vide om det er dem begge eller bare den ene

> det er ikke så nemt med huskatte, især når de render frit, at gætte sig
> frem til afkommet....

Nej, det var lidt spændende at se dem, da de blev født, fordi jeg vidste jo
ikke hvad det ville ende ud med..

> [...]
> vil du kunne sjusse dig frem ttil at faderen til killingerne med
> allerstørst sansynelighed har enten været, sort, blå, sort med hvid, eller

Takker for linket, men det ser ud til når mittepiv er sort og hvid at der
kun er sort og blå enten med hvid eller uden tilbage

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-06 08:27

Soliema wrote:

> Altså bare for at være med, kalder du en grå mis for blå eller er den
> den mørkegrå/blå farve vi snakker om, som nogen katte har ?

den "grå" farve, jeg formoder du omtaler er den vi i avl kalder blå*G*
samme farve som briten på denne forside: http://www.bri-cats.ru/

blå er fortyndingen af sort, ligesom creme er fortyndingen af rød ;)
jeg ved godt det virker forkert at kalde det blå, men hvis man kigger på
farven er den faktisk mere blå end grå*G*
jeg er selv indoktrineret med at en "gråmis" er en almindelig sorttabby
(gråstribet)*G* derfor synes jeg at den blå giver mening....

> vi har en Lysegrå Hankat til at rende her men også en helt sort, så
> det er ikke godt at vide om det er dem begge eller bare den ene

kan sagtens være dem begge, det kommer igen an på deres arveanlæg, men det
er jo svært at vide...

> Nej, det var lidt spændende at se dem, da de blev født, fordi jeg
> vidste jo ikke hvad det ville ende ud med..

hehe kan godt huske følelsen... jeg har selv engang stået med et kuld på 7,
hvor der var 5 forskellige aftegninger på killingerne.... der har helt
sikkert været en del hankatte ind over det kuld*G* tøjte ;)

har du styr på kønnet allerede??

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Soliema

Dato : 30-10-06 08:41

"Sabina H." skrev i en meddelelse

> den "grå" farve, jeg formoder du omtaler er den vi i avl kalder blå*G*
> samme farve som briten på denne forside: http://www.bri-cats.ru/

Jeg blev helt bidt af farve osv. igår og er kommet frem til at den mere er
silver med hvid end blå med hvid, hvis det giver mening.

> [...]
> jeg er selv indoktrineret med at en "gråmis" er en almindelig sorttabby
> (gråstribet)*G* derfor synes jeg at den blå giver mening....

Nej den er nemlig ikke gråstribet, bare meget lysgrå, eller så har jeg bare
en forkert opfattelse af gråstribet

> hehe kan godt huske følelsen... jeg har selv engang stået med et kuld på
> 7, hvor der var 5 forskellige aftegninger på killingerne.... der har helt
> sikkert været en del hankatte ind over det kuld*G* tøjte ;)

ja, de er helt sikkert klar, når de er i løbetid
Vi er så heldige at her er faktisk ikke ret mange hankatte, men hun skal nu
alligevel neutaliseres når de små er 5-6 uger, hvis nu hun skulle smutte ud
igen

> har du styr på kønnet allerede??

Øh har kigget og kigget men de ser ens ud, syntes jeg og hælder mest til
hankatte, men regner med at tage et kig igen, når de er lidt over en uge
gammel

Mvh
Anne Mette

Fra : Sabina H.

Dato : 30-10-06 23:07

Soliema wrote:

> Jeg blev helt bidt af farve osv. igår og er kommet frem til at den
> mere er silver med hvid end blå med hvid, hvis det giver mening.

nej faktisk ikke*G*
der er kun et vist antal farver...
der er sort og rød, som er grundfarverne, og så er der graderne af
fortynding, som er blå, creme, chokolade og lilla...
herudover er der så striberne, også kaldet tabbyerne, som findes i
forskellige varianter...
så er der bicolor, hvor de hvide aftegninger kommer ind under..... hvid er
ikke en farve i sig selv når den er sammen med en anden farve, men en
bifarve ;)
og så er der sølv, som kendetegnes ved at den allerinderste bund af pelsen
er hvid mens spidserne har en anden farve....

og der er 100 vis af forskellige pelstyper, tickninger, varianter og jeg
skal komme efter dig....
men jeg må indrømme, jeg tvivler på at din mis er silver(sølv) i ordets
farvemæssige betydning ;)

> Nej den er nemlig ikke gråstribet, bare meget lysgrå, eller så har
> jeg bare en forkert opfattelse af gråstribet

nej det tror jeg ikke... altså at du har en forkert opfattelse af
gråstribet...
det hele kunne nu opklares af et foto ;)
men husk på at misserne er så ny, at deres farve slet ikke er udviklet endnu
;) at den er meget lysegrå nu, kan sagtens betyde at den bliver rigtig blå
sidenhen....

> [...]
> Vi er så heldige at her er faktisk ikke ret mange hankatte, men hun
> skal nu alligevel neutaliseres når de små er 5-6 uger, hvis nu hun

god ide ;)

> Øh har kigget og kigget men de ser ens ud, syntes jeg og hælder mest
> til hankatte, men regner med at tage et kig igen, når de er lidt over
> en uge gammel

husk den med kolon og semikolon ;)
og hvis du kan slippe afsted med at kige i numsen på en anden kats
killinger, kan det også hjælpe...
det er ofte svært især hvis hele kuldet er samme køn....
--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 06:38

Sabina H. wrote:

> [...]
> pelsen er hvid mens spidserne har en anden farve....
>
> og der er 100 vis af forskellige pelstyper, tickninger, varianter og

Kære Sabine

Dette er en supergod forklaring på missernes farve-kombinationer...
En god forklaring, som selv jeg kan forstå...

Mange tak

Louise
- og Buster, som nu må være sorttabby med hvid (en alm rundstrikket
gråstribet huskat)

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-06 12:21

Louise wrote:

> [...]
>
> Mange tak
>
> Louise
> - og Buster, som nu må være sorttabby med hvid (en alm rundstrikket

med hvide aftegninger?? ;)

indimellem er de simpleste måder at sige tingene på, oftest de nemmeste at
forstå ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Ukendt

Dato : 31-10-06 14:09

Sabina H. wrote:

> med hvide aftegninger?? ;)
>
> indimellem er de simpleste måder at sige tingene på, oftest de
> nemmeste at forstå ;)

Ja, hvid foran på halsen og maven, hvid i ½-delen af ansigtet og hvidt på
poterne...
Så det må vel kaldes Sorttabby med hvidt??

Du kan se billeder af ham på hjemmesiden under min profil

Louise

Fra : Sabina H.

Dato : 01-11-06 20:13

Louise wrote:

> Ja, hvid foran på halsen og maven, hvid i ½-delen af ansigtet og
> hvidt på poterne...
> Så det må vel kaldes Sorttabby med hvidt??

yupper ;) du har helt ret ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : Helle Andersen

Dato : 31-10-06 13:18

> [...]
> dvs at du kan med rette konkludere at hun ihvertfald har været parret af
> en blå eller cremefarvet hankat, nok sansyneligvis blå ;)

Det er ikke just korrekt. Faderen til kuldet kan sagtens
selv være ikke-fortynding, men bærer af fortynding,
ligesom moderen er.

Helle Andersen
Tick-Tag Abyssiniere
http://abyssinian.dk

Fra : Sabina H.

Dato : 31-10-06 15:08

Helle Andersen wrote:

> Det er ikke just korrekt. Faderen til kuldet kan sagtens
> selv være ikke-fortynding, men bærer af fortynding,
> ligesom moderen er.

rigtigt*G* det gik faktisk først op for mig bagefter at det ikke passede
helt.... det er dog lidt svært med huskatte synes jeg ;)

--
Knus, Sabina

Se vores skønne persere på
http://www.dkshadowfax.dk

Fra : giboz3@yahoo.dk

Dato : 30-10-06 08:26

Hej
Nej du skal ikke være bekymret. På et tidspunkt var der 100 g.
forskel på min største og mindste killing. Det er der stadigvæk -
men de er også meget forskellige. Den største er MEGET glad for
mad...
Vigtigst er, at de trives og har det godt. Tror ikke du skal regne med,
at de tager det samme på allesammen.
Min dyrlæge sagde, at det de vejede ved fødslen, var det de 'burde'
tage på om ugen. Og her passede det meget godt - der var også rimelig
stor forskel på deres fødselsvægt nemlig. At jeg så senere valgte
at tage 2 fra og flaske dem op, var fordi det var for meget for deres
mor at skulle føde på 7 killinger.
Idag er de 11 uger og har en gennemsnitsvægt på 1400 g. - og det er
jeg vældig tilfreds med.

Mange hilsner
Gitte Bormann

Fra : Soliema

Dato : 30-10-06 08:43

<giboz3@yahoo.dk> skrev i en meddelelse ...
[...]

Hej Gitte.
Åh det lyder godt, så nu skal jeg så bare prøve at lære at slappe lidt mere
af, men puster ud og smider tanken om at flaske den lille op, væk igen..

De er alle veltilpas og der er igen tegn på at de sulter.

Mvh
Anne Mette