En strid møgkat
Fra : Anja Johansen

Dato : 29-10-06 19:21

Hej gruppe!

Håber lige på lidt hjælp fra jer i en sag som går langt tilbage.

Jeg fik for 2 år siden et kuld killinger på 8 hvoraf jeg selv beholdt 3. Den
ene er en kastrat ved navn Frede. Frede er en ballademager. Han vil bestemme
alt. Han skabte meget uro mellem de to tøser, som er hans kuldsøstre og
vores gamle kat, Fister som er herskeren i huset. Altid ville han slås og
bide. Territorialkampene er nu engang ikke helt til at komme uden om, så dem
kunne vi leve med. Desværre har Frede en tendens til at angribe os uden
grund. F.eks hvis vi har travlt og han mener han skulle kæle kunne han gå
ind foran os, hvæse og knurre og angribe med tænder og kløer. Da vi i marts
blev forældre til en lille dreng begyndte vi at snakke om at Frede nok
hellere måtte have et andet hjem. En ting er at katten "opdrager" på et barn
når den bliver trukket i halen, noget andet er hvis den angriber fordi han
ikke mener han får nok opmærksomhed.

I august kom min mor så til at køre den ene af deres katte over (sort
uheld - meget trist) og hun tilbød at Frede kunne flytte op til dem. Her er
han nu inde-/udekat. Foruden Frede har mine forældre også en hund og en
ældre kat. Hunden og katten voksede op sammen og bruger gerne hinanden til
at kæle med.
Problemet er så at Frede angriber både hund og kat ligeså snart han ser sit
snit. Begge prøver at undgå ham, men han ligger ganske enkelt på lur efter
dem. Også mine forældre er blevet angrebet med tænder og kløer når det ikke
har passet ham at de gik videre.
Det er nu så slemt at min mor vil af med ham. Enten flytter han eller han
bliver aflivet. Jeg ville gerne selv tage ham hjem, men min søn er på nippet
til at kravle så det er nok ikke så god en ide.

Hvad tror I er årsagen til hans lidt psykopatiske opførsel? Vi har aldrig
haft indtrykket af at Frede har fået tildelt alt for mange hjerneceller, da
han kan virke ret dum. Bla. har han aldrig fundet ud af at man kan skubbe
til en dør så den åbner. Både her og hos mine forældre er han inde-/udekat
med mulighed for kattebakke indendørs.

Er der anden udvej end at give ham til nogen uden børn og andre hund/kat
eller skal vi overveje den tunge vej til dyrlægen?

Tak for hjælpen.

MVH Anja

Fra : helena

Dato : 29-10-06 19:36

"Anja Johansen" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Er der anden udvej end at give ham til nogen uden børn og andre hund/kat
> eller skal vi overveje den tunge vej til dyrlægen?

Jeg ville være meget betænkelig ved at have sådan en kat i huset, når der
også er en baby.
Spørgsmålet er om der er andre der vil have glæde af ham ? Måske kunne man
gøre noget ved hans adfærd, men det kræver jo at man investerer tid, energi
og sikkert også penge for at få ham undersøgt.

Helena

Fra : Tyfon

Dato : 29-10-06 20:28

"helena" <nogen@microsoft.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> gøre noget ved hans adfærd, men det kræver jo at man investerer tid,
> energi og sikkert også penge for at få ham undersøgt.

Vi har selv sådan en mis .. og det er ren og skær kedsom hed den gør det af
... Den mangler nogen at lege med .. Lyder jo ikke til at dens søstre vil
Speedy angreb også o hele tiden indtil vi fik hunden .. nu er den så blevet
boksebold og de hygger sig med det

Maj

Fra : dpl

Dato : 29-10-06 22:05

Anja Johansen skrev:

> Er der anden udvej end at give ham til nogen uden børn og andre hund/kat
> eller skal vi overveje den tunge vej til dyrlægen?

Hej Anja
Vi har været lidt i samme situation som Jer, så jeg kan da fortælle hvad
vi valgte at gøre. For ca. 6 år siden overtog vi en voksen hunkat,
Emma/Flænseren, der i sin til var hentet på internat, og før det havde
levet som vildkat. Hun har altid været sær og svær at have med at gøre.
Hun var ikke specielt social med vores andre katte, det var tydeligt at
hun ikke talte ordenligt "kattesprog", og derfor afviste de hende.
Heller ikke vi forstod hende særligt godt, da hun det ene øjeblik kunne
være enormt sød og kælen, for derefter at vende helt rundt, og bare
flænse løs på os.

Da vores datter blev født, var vi naturligvis nervøse for, hvordan det
skulle gå. Og da der var konstant uro i vores flok af 6 andre katte,
valgte vi den lidt hårde løsning at gøre hende til absolut udekat. De
fleste af vores andre katte er indekatte, så det sænkede stress niveauet
gevaldigt hos dem.

Nu har vi forholdsvis gode forhold for udekatte, og en dejlig puttesyg
skt. bernhard der også er overvejende udehund. De to putter ofte ude i
deres sofa på terassen, og Emma har nu vænnet sig at kæl og fodring
foregår udendørs. Vi synes selv det er en acceptabel løsning for alle
parter. Emma ville være stort set umulig at omplacere til et andet, for
hende tåleligt liv, og vi slipper for at frygte, hun pludselig
overfalder vores datter når hun kravler/stamper rundt, og vil lege med
kattene.

Så selv om situationerne ikke er identiske, kan I måske bruge vores
erfaringer til et eller andet. Skulle I beslutte Jer for at forsøge en
omplacering, er I velkomne til at annoncere på vores hjemmeside,
www.vildkat.dk

Og for lige at illustrere hvor idyllisk situationen er endt, er her et
fint pletskud af Klara der får lov til at klappe Flænseren:
http://www.kishka.dk/images/klara/klara172.jpg

Hilsen Dorthe
http://www.vildkat.dk

Fra : Anja Johansen

Dato : 30-10-06 11:44

> Og for lige at illustrere hvor idyllisk situationen er endt, er her et
> fint pletskud af Klara der får lov til at klappe Flænseren:
> [...]

Hejsa!

Jeg har også lidt på fornemmelsen det måske er kedsomhed der gør at han er
så voldsom. Det er bare synd for den gamle kat og hunden som begge
efterhånden er bange for at komme indenfor.
Vi prøver at aktivere ham lidt mere og se om det hjælper. Evt. må han jo
bilve udekat/staldkat.

MVH Anja