bekymret missemor
Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-10-06 18:50

Min lille Tikka (hunkat på 6 mdr)blev neutraliseret i onsdags. Alt gik
som det skulle, men det var nu lidt skægt(misforstå mig ikke)at se
hvordan hun dinglede, knap så skægt var det at se hende kaste op, så jeg
ringede jo straks til dyrlægen, bare for at få at vide at det var helt
normalt.
Hun skal have en halv smertestillende pille i 4 dage og det går
nogenlunde med at få den i hende.
Nu kommer mit spørgsmål så: er det normalt at hun sover det meste af
tiden?
hun spiser, drikker og går på kattebakke som hun plejer.
Udover alt postyret, så er hun temlig mopset over at hun skal have krave
på, men hvis jeg tager den af hende så slikker hun i såret.

Med venlig hilsen
Pia Wittendorf
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-10-06 19:19

Pia Wittendorf <tikkakatKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:
> [...]
> Udover alt postyret, så er hun temlig mopset over at hun skal have
> krave på, men hvis jeg tager den af hende så slikker hun i såret.

Hun har været rigtig dårlig af narkosen kan jeg forstå. Godt det er
overstået nu. Katte bliver normalt friske igen ret hurtigt, og ja jeg
tror at hun sover normalt. En kat sover nemlig gennemsnitlig 16 timer
i døgnet (det er faktisk lang tid). Hvis hun får smertestillende
tabletter, kan de måske også sløve hende lidt.

Det er egentlig mærkeligt så forskellige katte er. Min Mini blev
neutraliseret om formiddagen. Jeg hentede hende ved ca. 14-tiden, og
hun dinglede da også noget, men da klokken var ca. 18.30 kom hun
pludselig ud og sprang op på køkkenbordet (som er 8 cm. højere end
standarden). Det er sjovt nok, for hun kommer ellers aldrig på
køkkenbordet. Hun var frisk som en havørn, hvilket egentlig forbavsede
mig, hun må være lavet af noget særlig godt materiale.

Jeg kan godt forstå, at Tikki ikke kan lide kraven. Det ville jeg godt
nok heller ikke finde mig i

--
Venlig hilsen
Tove

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-10-06 19:37

> [...]
> i døgnet (det er faktisk lang tid). Hvis hun får smertestillende
> tabletter, kan de måske også sløve hende lidt.

Hun er bare meget mindre aktiv end hun plejer at være, hun kan nemlig
godt kravle på væggene.

> [...]
> mig, hun må være lavet af noget særlig godt materiale.
>
> Jeg kan godt forstå, at Tikki ikke kan lide kraven. Det ville jeg godt

Navnet er Tikka

Fra : Tove Krieger

Dato : 20-10-06 19:49

Pia Wittendorf <tikkakatKATTE@BAKKEhotmail.com> wrote:

> Hun er bare meget mindre aktiv end hun plejer at være, hun kan
> nemlig godt kravle på væggene.

Du skal se, om et par dage kravler hun på væggene igen.

> Navnet er Tikka

Jamen det er det da osse' (skrivefejl ) - Undskyld lille
missebarn.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Gitte Bormann

Dato : 20-10-06 19:43

> [...]
> Udover alt postyret, så er hun temlig mopset over at hun skal have krave
> på, men hvis jeg tager den af hende så slikker hun i såret.

Ja, jeg tror, det er ok. Som Tove også skriver, er katte forskellige.
Der er ingen af mine hunkatte, der har reageret ens på neutralisering.
Tulle var rigtig dårlig, sov meget og var i det hele taget noget vag i
et par dage. Sille var parat til hele verden efter nogle få timer...
Men bliver du ved med at være bekymret, så ring til dyrlægen igen.
Hellere en gang for meget, end en gang for lidt....
Held og lykke med hende.

Mange hilsner
Gitte Bormann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-10-06 21:37

Så prøver jeg at svare *igen*. Gjorde det for godt ½ time siden, men
svaret er ikke indkommet (er desværre sket nogle gange før).

At din hunkat dinglede og kastede op er ikke unormalt. Det kan måske
også hænge sammen med, hvor længe hun havde været vågen oven på
narkosen, før du hentede hende.

Hun sover meget, skriver du. Det kan være hendes måde mentalt at stikke
af fra kraven på. En krave stresser katten, og stress er lig med langsom
heling. Jeg har gennem tiden fået neutraliseret *mange* hunkatte, men de
har aldrig haft krave på. De har (som din kat) fået smertestillende, men
på 3-4.dagen også noget kløestillende. Nogle katte udvikler nemlig på
det tidspunkt en allergisk reaktion på suturen. Det klør og svier, og
såret kan blive rødt og væske og dermed blive "mørt". Jeg giver dem et
antihistamin "Tavegyl". Det fås i håndkøb på apoteket, tåles sågar af
børn og er et godt råd fra en dyrlæge. Virker i løbet af ca. ½ time, og
så holder katten næsen (tungen) væk.

PS: For øvrigt sker der ikke noget med såret, fordi katten småslikker på
det, vel at mærke, hvis dyrlægen har gjort sit arbejde ordentligt. Min
dyrlæge bruger at sy med indvendige, selvopløselige sting og lægge en
stribe sårlim over til sidst.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Pia Wittendorf

Dato : 20-10-06 22:38

> [...]
> det, vel at mærke, hvis dyrlægen har gjort sit arbejde ordentligt. Min
> dyrlæge bruger at sy med indvendige, selvopløselige sting og lægge en

Hun er syet med udvendige sting og de skal fjernes ved dyrlægen på næste
fredag. Jeg er bare så nervøs for at det skal springe op, for jeg har
nemlig også set at hun bider i trådene. Hun måtte hellere end gerne
slippe for kraven, jeg synes heller ikke om at hun skal have den på, men
tør ikke tage den af

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-10-06 23:28

> [...]
> nemlig også set at hun bider i trådene. Hun måtte hellere end gerne
> slippe for kraven, jeg synes heller ikke om at hun skal have den på, men

Hold øje med, om såret bliver rødt og begynder at væske, og så synes jeg
stadig, du skal give hende noget kløestillende, som foreslået Tavegyl
(eller Medrol fra dyrlægen).

Kan ikke lade være med at sætte mig selv i stedet: Hvis det kløede
afsindigt et sted, og jeg ikke kunne komme til at klø

Held og lykke!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Majbritt Hågensen

Dato : 21-10-06 09:35

Hej Pia

Håber stadig det går godt med Tikka ) om et par dage ligner hun nok sig
selv igen. Jeg har prøvet turen med fem katte, og de reagerede allesammen
forskelligt på narkosen og det hele. Dog har INGEN af dem haft krave
på....det tror jeg heller ikke jeg ville udsætte min kat for oveni
oprationen, jeg er enig med Hanne : jeg tror også det stresset mere end det
gavner. Kan du ikke prøve at tage den af og så holde øje med hende en times
tid...det er klart hun slikker/bider til at starte med, men det bliver nok
mere og mere behersket....

Mange hilsner fra Majbritt

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 21-10-06 10:25

"Majbritt Hågensen" <maajer@oncable.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> times
> tid...det er klart hun slikker/bider til at starte med, men det bliver

hej Pia
jeg har igennem årene fået neutraliseret 4 hunkatte, og ingen af dem har
haft krave på.
Da min hund i foråret blev opereret, blev hun også forsynet med en stor
krave, den tog jeg af på vej hjem i bilen, og først derefter faldt hun til
ro og lagde sig ned og faldt i søvn.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-10-06 10:46

> [...]
> krave, den tog jeg af på vej hjem i bilen, og først derefter faldt hun til

Begge mine hunhunde er også blevet neutraliseret. De fik heller ikke
krave på, men et "forklæde", der dækkede operationssåret.

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar