Begynderproblemer med to killinger
Fra : Lysebjerg

Dato : 20-10-06 12:50

Hej alle

Vi har lige for ca. 2 uger siden fået to små killinger (nu ca. 13
uger gamle søskende) og er blevet superglade for dem.

Vi har dog et par begynderproblemer, som vi håber, at der er nogen
herinde, der kan hjælpe os med...

1) Den ene mis er begyndt at tigge helt uhæmmet - den mjawer virkelig
klagende, både når vi er ved at finde mad frem til dem begge, når vi
laver morgenmad/frokost/aftensmad til os selv og når vi sidder og
spiser ved bordet. Den begyndte at tigge, da vi en dag fordrede den med
et par rejer (de får begge Iams tørfoder, lidt A38 og lidt tun
hverdag). Den spiser helt normalt af tørfoderet, når den har fundet
ud af, at den ikke får noget "ved bordet" - den flygter typisk efter
lidt strint med vand, og går hen til madskålen.
Den skider osse helt normalt i kattebakken, der står i badeværelset,
så det er ikke fordi den ikke får noget at spise...
Spørgsmålet er, hvordan vi lærer den ikke at tigge?!

2) Den samme mis er begyndt at tisse i vores dyner. Vi er dog ikke helt
sikker på, om det kun er den ene eller dem begge. Efter en weekend med
besøg af familien (overnattende gæster en enkel nat) fandt vi søndag
en kæmpe tissepøl på dynen i vores gæsteværelse - tisset var suget
ned gennem dynen, lagen, madrasbeskytter og ned i overmadrassen. På
samme tidspunkt fandt vi to steder på vores egen dobbeltdyne i
soveværelset, hvor de(n) også havde tisset - begge steder ned gennem
det hele, dog blev selve sengen her forskånet... Begge dyner blev
vasket så godt de kunne, og misserne er nu forment adgang til begge
rum. Døren til soveværelset har hele tiden været lukket for dem, da
vi ikke vil have kattehår i sengen. De har haft mulighed for at kravle
derind et par gange, når vi har været hjemme.
Da vi vågnede imorges, lukkede vi kattene ind i soveværelset for
hyggens skyld - de sprang op i sengen og blev kælet for. Pludselig
sætter den ene mis sig ned og tisser i dynen - mens vi ligger under
den(!) - og selv om den hurtigt blev smidt ned (og tissede færdig på
gulvet) var skaden sket
De er begge to meget gode til at bruge kattebakken, og de tisser og
skider i den flere gange om dagen - begge to! Og de har været renlige
fra dag et, da de har lært at bruge kattebakken i den første familie.
Hvordan kan det så være, at de(n) synes det er så godt at tisse i
dynen - og hvordan får vi den til at stoppe?!?
Vi synes det er synd for dem (og irriterende for os) at dørene til
gæste- og soveværelse skal holdes lukket, og vi hele tiden skal holde
øje med om de tisser eller ej i dynerne... De har aldrig tisset/skidt
andre steder udenfor kattebakken...

Vi vil prøve at skifte kattegruset ud til noget, der er meget fint, da
vi har læst, at det måske kan hjælpe (det nuværenede er vist ret
groft)...og vi vil vaske dynerne i Rodalon, så vi sikrer, at tislugten
er helt væk...
Men kan vi så være sikker på, at de ikke foretrækker en blød dyne
at tisse i og hvordan får vi dem til at stoppe med det?!?
De slås meget, springer rundt i møblerne, leger med forskelligt
legetøj, kravler op i håndklæder/tæpper (der hænger fremme som
"klatretræ") og elsker at ligge hos os på sofaen om aftenen - så de
ser ud til, at de har det rigtigt godt.

Er der nogen, som kan hjælpe os?

Med forhåbelige hilsner
Lysebjerg

Fra : helena

Dato : 20-10-06 16:48

"Lysebjerg" <jane.lysebjerg@gmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

Vær standhaftig: lad være med at give den noget, og bliv ved med at strinte
vand på den, og sig samtidigt et tydeligt og bestemt NEJ.

[...]

Ku´ godt være at de var blevet lidt utrygge og stressede pga. gæsterne.
Dynerne har så representret noget trygt for dem.
Bliv ved med at holde dørene til sovevær. lukkede, så de ikke vænner sig til
at tisse dér. Og ros dem i høje toner når de tisser i bakken.

Held og lykke med det.

Helena

Med forhåbelige hilsner
Lysebjerg

Fra : Gitte Bormann

Dato : 20-10-06 19:58

> [...]
til
> at tisse dér. Og ros dem i høje toner når de tisser i bakken.

Mine killinger - 7 stk. - tigger også mad. Det har jeg løst ved at fodre
dem, når vi spiser. Og det virker fint.
Killinger spiser meget - de vokser jo meget. Jeg fodrer med vådkost
efter devicen: lidt men tit. Tørfoder har de uhindret adgang til.
At de har tisset på dynen kan være et udtryk for stress (gæsten). De
skal jo også HELT omstille sig til deres nye hjem - og det kan godt tage
lidt tid. Jeg har før oplevet, at reaktionen kom senere: killing, der
efter nogle uger pludselig begyndte at tisse i stuens hjørner osv. Der
startede jeg mere eller mindre forfra med bakke-træning - bar den derud
efter fodring osv. Stillede også en ekstra op. Og så lukkede jeg dørene
til det/de rum, hvor jeg ikke gad problemet. Én kat fandt f.eks. min
søns klodskasser mægtig spændende som toilet. Jeg skal hilse og sige, at
SÅ sjovt er det heller ikke at bade duplo-klodser )).
Tålmodighed hjælper et langt stykke - sammen med passende forholdsregler
- så dårlige vaner undgås - ros ved rette handling osv.

Held og lykke med dem.

Mange hilsner
Gitte Bormann
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : "

Dato : 20-10-06 18:05

Lysebjerg wrote:
> [...]
> ud af, at den ikke får noget "ved bordet" - den flygter typisk efter
> lidt strint med vand, og går hen til madskålen.

Killinger (og katte generelt) skal have foder ad libitum, dvs i den alder
skal de have konstant adgang til fuldkost-killingetørfoder og gerne vådkost
med masser af væske.
Katte må IKKE få tun eller andre skaldyr hver dag - det kan slå dem ihjel.
Det skyldes det høje magnesiumindhold i skaldyr/tun/makrel osv, der ophobes
i katten og dermed kan medføre dødelig forgiftning - specielt for killinger.
Tun osv må derfor højst gives EEN gang om ugen.
I kan give dem vådkost 2-3 gange om dagen, som regel har de bedst af små
portioner - bare en lille skefuld. Den tigger måske fordi den er sulten?
Killinger behøver ikke A38 hver dag eller andre mælkeprodukter pga
laktoseintolerance.
Giv i stedet vådkost fra Hill's, Iams, pussy, whiskas osv. Det meste er blot
sovs og væske, som de fleste katte elsker (dyrt vand) - og de efterlader
gerne kødaffaldet. Blot skal fuldkost-tørfoder udgøre ca. 70% af deres
daglige fødevareindtag.
Sålænge der ikke er problemer med vægten, skal I sørge for at de har fri
adgang til foder 24-7.

Det er en DÅRLIG ide at gøre katte vandsky ved at sprøjte vand på dem. Du
risikerer faktisk at de udvikler skyhed. Brug jeres stemmer i stedet - katte
reagerer fantastisk fint på bestemte lyde/tonefald. "Nej" og andre lyde i
bestemt tonefald er nok til at killingerne lærer at x ting må de ikke.

Hvis den bliver ved med at tigge, så forsøg at give killingerne lidt vådkost
ved deres faste spiseplads inden I selv spiser. Det plejer at hjælpe. Men
husk på... de fleste katte tigger lidt. Det er jo også ok, sålænge det ikke
tager overhånd.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 20-10-06 22:56

> [...]
> husk på... de fleste katte tigger lidt. Det er jo også ok, sålænge det ikke

Jeg giver Gitte helt ret. Killingerne forbinder ikke vandsprøjteriet med
tiggeriet, men med jer, og så er det jer, de bliver sky over for.
Det er helt logisk, at de tigger. I er jo kommet i deres mors sted:
nusser og fodrer, og killinger tigger om mælketår hos deres mor ved at
pive. De betragter altså jer som deres familie, og hvad er mere
naturligt, end at en familie spiser sammen. For øvrigt kan de ikke se
forskel på, om det er deres eller jeres egen mad, der tilberedes. Jeg
synes selv, det er meget hyggeligt med den slags "familiekontakt", og
jeg finder det da heller ikke irriterende f.eks. at give dem en klat
smør eller kød, når jeg laver mad eller spiser.

Bliver de alt for pågående, så brug et sprog, de forstår: Hvæs kraftigt
af dem, så fortrækker de.

Forresten tigger mine katte ikke, når jeg har gæster. Hvorfor ved jeg
ikke, og dog! måske fordi gæster ikke hører til familien

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Battlefield´s

Dato : 20-10-06 18:23

[...]

Hej Lysebjerg
Tillykke med de to små.
Jeg plejer at give de killinger der tigger noget af min egen mad, som jeg
ved de ikke kan lide. F.eks. her til aften (jeg har et kuld på 7 stk
siameserkillinger på 3 måneder) hvor en af dem tiggede efter min mad. Da jeg
vidste at de ikke kan lide tomater viste jeg killingen tomaterne og så var
det pludseligt ikke længere interessant.
Angående tisseriet på dynerne, så tisser alle killinger på dyner, så det I
gør er det eneste rigtige, nemlig at lukke døren ind til soveværelset. Det
går kun et kort stykke tid, før de er så gamle at det ikke længere er
interessant at tisse på dynerne. Så bare vær tålmodig! I behøver ikke at
have døren lukket resten af deres liv.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Lysebjerg

Dato : 23-10-06 07:26

Hej alle sammen

Tusind tak for jeres svar - det er rart, at nogen gider at hjælpe

Vi har hele tiden haft tørfoder (nu Hill's, da Iams absolut ikke var i
den ene killings smag - de fik Hill's hos den første familie) og to
skåle vand stående fremme til dem - om morgen og lige når vi kommer
hjem, plejer de så at få lidt vådfoder (Whiskas, tun, A38). Vi har
også tænkt på, om den tiggende killing var sulten, men den har hele
tiden adgang til mad og vand - og hvis den får lidt tørfoder på
gulvet - som en slags leg - ja, så spiser den. Så det er vel en form
for prøve-grænser-af...?!
Vi vil prøve at følge jeres andre råd.

Ang. dynerne, så har vi sprøjtet gæstesengen med "Hold dig væk kat"
og holder ellers døren til soveværelset lukket - det samme med
gæsteværelset, i det omfang som det er muligt (dvs. når vi ikke er
hjemme). Og dynen har fået en omgang Rodalon. Håber virkelig, at de
vokser fra at tisse i dynerne, så vi ser tiden an.
Vi har købt noget meget fint, klumpende kattegrus, som de er helt
vilde med - sidder faktisk og leger i det, da "tisseklumperne"
åbenbart er utroligt spændende legetøj :oS Mon ikke de stoppper med
det på et tidspunkt - troede katte var renlige...hehe

Mvh. Lysebjerg