Halvdød kat aflives hvordan ?
Fra : MFN

Dato : 19-10-06 13:51

Der kommer nu et spørgsmål fra mig som nogen måske vil finde usmageligt, men
jeg håber de fleste forstår min mening og hensigt med dette spørgsmål.

Efter at have læst i tråden "Kat kørt ned", kommer jeg til at tænke på hvis
uheldet er ude og jeg selv en dag oplever den ene af mine 2 katte blive kørt
ned, og kommer halvdød kravlende hjem eller jeg finder den på vejen ......
hvordan kan jeg selv mest humant tage livet af katten ? Jeg ved det er et
grimmer spørgsmål, men at vente til falck kommer eller selv køre ½ time med
den i bilen frem til en dyrlæge ville jeg aldrig kunne holde ud, derfor
ønsker jeg at kunne aflive den selv med det samme. Dette kan selvsagt ikke
gøres smertefrit for ejeren, og den der med at "tage en skovl og smadre til"
er jeg absolut ikke tilhænger af. Kan man bruge æter eller noget lign. ?

Håber virkelig ikke at spørgsmålet bliver misfortolket eller der går ævl og
kævl i tråden.

mvh
Michael

Fra : Jan Holm

Dato : 19-10-06 14:09

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev
> Der kommer nu et spørgsmål fra mig som nogen måske vil finde usmageligt,
> men jeg håber de fleste forstår min mening og hensigt med dette spørgsmål.

Jeg kan så meget følge dig og har selv tænkt meget på det. Dette er dog
mere i forbindelse med at vi har en astma syg kat der er på vej ned af
bakke.
Han er på piller og har det for det meste helt fint, men hvis han endag
bliver
helt gasblå i et astma anfald og man kan se at kvæles - så kan en dyrlæge
der er mindst 30 minutter væk ikke bruges til noget.

Det er et ubehageligt emne - men hellere være forberedt end at lave noget
dumt panik når man står der. Jeg har ikke selv en løsning men vil følge
denne
tråd nøje.

Mvh
Jan Holm

Fra : C.H

Dato : 19-10-06 14:06

"MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse
> [...]
> eller noget lign. ?
>
> Håber virkelig ikke at spørgsmålet bliver misfortolket eller der går ævl

Du må ikke selv aflive katten (medmindre du har jagttegn, så du kan skyde
den), så din mulighed er, at ringe til falck eller selv køre til dyrlægen.

CH

Fra : MFN

Dato : 19-10-06 14:43

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> den), så din mulighed er, at ringe til falck eller selv køre til dyrlægen.

Nå ja, det syntes jeg nok at kunne nu du siger det. Men jeg må indrømme at
jeg nok vil blæse på loven i et sådan tilfælde, og tænke mere på min kats ve
og vel.

Fra : C.H

Dato : 19-10-06 14:50

> [...]
> jeg nok vil blæse på loven i et sådan tilfælde, og tænke mere på min kats

Ja, det ville jeg jo også være tilbøjelig til at tænke - men så igen... Min
hund har et par gange hapset halvstore solsorteunger. Han slog dem ikke
ihjel, men legede med dem, og det kan de små dyr ikke tåle. Så jeg har flere
gange måttet slå fugleunger ihjel. Selvom jeg har fået grundig vejledning i,
hvordan man gør, så er det ikke helt så enkelt at gøre det så ikke dyret
lider yderligere.
Jeg er bange for, at de fleste af os ville komme til at påføre katten flere
lidelser ved selv at forsøge at slå dem ihjel, når vi nu ikke er uddannet i
den retning.
Personligt ville jeg springe ud i min bil og køre afsted lige med det vuns -
og så forsøge at gøre det så komfortabelt for katten som det overhovedet er
muligt.

CH

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 19-10-06 14:37

> [...]
> eller noget lign. ?
>
> Håber virkelig ikke at spørgsmålet bliver misfortolket eller der går ævl

rigtigt fælt spørgsmål, men reelt nok!

altså du må ikke selv aflive, hvis ikke du har tilladelse dertil, slagter,
jæger ell. lign.
men tanken er da gyseligt, at man skal vente i 30 min. før dyret kan få fred
for sine lidelser.
selv kan jeg ikke slå noget større end en flue ihjel, men jeg kender et par
jægere. måske du også gør det?
heldigvis for mig, så har jeg max 10 min. til min dyrlæge, men jeg kan godt
se, at det kan blive en lang grim tur, hvis man bor langt væk fra en sådan.

Håber aldrig jeg kommer til at stå i sådan en situation, jeg sikrer mine dyr
så godt som jeg kan, så hverken hunde eller katte render udenfor matriklen.

mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 19-10-06 15:03

> "MFN" <mfnprivat@msn.com> skrev i en meddelelse

Det er da absolut ikke usmageligt. Det er et endda meget fornuftigt
spørgsmål, som nogle endda kan få brug for (håber det dog ikke).

Det er en situation, som jeg håber de færreste vil komme i. Som jeg
skrev i en tidligere tråd for et par dage siden var min datter og jeg
ude for den situation hvor en kat blev kørt ned af en forankørende
bil, som bare kørte videre. Der var ikke mange meter hen til vort
dyrehospital, og min datter løb derhen med katten i favnen, men den
var desværre død ved ankomsten.

Jeg må desværre give både C.H. og Marie ret. Man må kun selv aflive
hvis man er jæger eller evt. slagter. Det er som Marie skriver
frygteligt hvis det skadede dyr skal lide unødigt. Vi har også kun 5
min. kørsel herfra til dyrehospital, men vil heller ikke komme i den
situation med vor egen kat, som kun er på egen grund.

Jeg tror, at jeg ville kontakte dyrlægen i Jan Holms tilfælde hvor
katten har astma, det kunne måske være at der findes et effektivt
middel, hvis katten er ved at blive kvalt, så han i det mindste kan nå
til dyrlægen.

Tove :)

Fra : Kevin Borbye Edelvan~

Dato : 20-10-06 10:29

MFN wrote:

> Dette kan selvsagt ikke
> gøres smertefrit for ejeren, og den der med at "tage en skovl og smadre til"
> er jeg absolut ikke tilhænger af. Kan man bruge æter eller noget lign. ?

Nu har mange skrevet, at man ikke bare må aflive dyr. Skulle det
alligevel blive nødvendigt (der er jo noget, der hedder nødret), ville
jeg gribe en økse og sørge for at hugge så sikkert, at der kun skulle et
hug til. Det lyder måske barbarisk, men jeg kan lige forestille mig
forsøg med diverse giftstoffer, der ville give katten en rigtig langsom
og yderst pinfuld død. Øksen er også god til lidende fugle og den slags
(forudsat de ligger stille).

Jeg ville nødig stå i situationen, men ville ikke selv tøve en kende,
hvis jeg stod med en halvsmadret kat, der ikke stod til at rede.

Mvh
Kevin Borbye Edelvang

Fra : Stine H

Dato : 21-10-06 20:35

Jeg ville også selv have det rigtigt dårligt med at skulle aflive en kat,
men man kan jo føle sig tvunget.

Som tidligere laborant, har jeg haft en smule med forsøgsdyr at gøre, uden
at dette skal diskuteres yderligere.
De skal jo indimellem aflives.
I den forbindelse har man en lufttæt kasse, hvortil der går en slange med
CO2. Dette gør at dyret bare bliver sløvt og falder i søvn, og får det kun
CO2 i tilstrækkeligt lang tid vågner det bare aldrig mere.
Man kunne så derhjemme eller i vejkanten bruge en sort plasticsæk og en
biludstødning.

Dette kræver selvfølgelig, man har bil.

Hilsen Stine

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 20:57

"Stine H" <hilskovFJERNDETTE@webspeed.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> CO2 i tilstrækkeligt lang tid vågner det bare aldrig mere.
> Man kunne så derhjemme eller i vejkanten bruge en sort plasticsæk og en

Uh det ville jeg aldrig turde.
Da jeg var i lærrer var jeg med til at kører en bedøvningsmaskine ind til
svin.
Og de bliver bedøvet på den måde.
Skruede jeg lidt op fik de krampe, skruede jeg ned skreg de når de fik
kniven.
Æv det var ikke rart.

Jeg har heldigvis kun 3 km til min dyrlæge der har døgnåben.
Ja ok døgnåben, men jeg har ringet kl 2 om natten og har fået aflivet en
kat.

Men kom jeg i den kedelige situation så var det nok af med hovedet.
En skarp spade og farvel.

Det er det jeg gør med de fugle de slæber ind, der er for skadet.
Ikke med spaden men Jeg river hovedet af fuglen.
Så er jeg sikker på at den ikke lider mere.
Katte er lystmordere.

Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-10-06 22:23

> Allan skrev:
> Katte er lystmordere.

Nixen, det er de ikke!
Katte, der skal overleve på de dyr, de fanger og æder, bruger ikke
unødige ressourcer og kalorier på at fange og dræbe "for sjov", når den
er mæt.
Se også på dens artsfæller i naturen, f.eks. løverne. Når de er mætte,
ligger de og "slår mave", mens både hjorte og zebraer græsser i fred og
ro tæt ved.

Hunkatte med killinger fanger små byttedyr - ikke for sjov, men for at
lære sine killinger, hvordan de skal fange og dræbe. Det kan virke
grumt, men hun skal jo lære sine unger at overleve og klare sig selv.

Men vores tamkatte, der ved, de får maden serveret jævnligt, skal have
afløb for deres fangstinstinkt. Indekatte fanger bolde, pelsmus og andet
legetøj, og de, der kommer ud, fanger også mus og fugle, når de kan se
deres snit til det.

Det er faktisk derfor, at den bedste musejæger er en mæt kat, der bliver
fodret af sin vært. En viden, som mange gårdejere efterhånden benytter
sig af.

PS: Næh du, Det er os mennesker, der kan kaldes lystmordere!

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar

Fra : Ukendt

Dato : 21-10-06 22:35

"Hanne Engermann" <mega-mcoKATTE@BAKKEmail.dk> skrev i en meddelelse

Undskyld
Tamkatte er lystmordere
Katte afandengeneration er mordere.
Nej mine leger en del med det de har fanget.
Og det mener jeg nu er lystmord.
Mvh Allan

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-10-06 22:03

> [...]
> CO2 i tilstrækkeligt lang tid vågner det bare aldrig mere.
> Man kunne så derhjemme eller i vejkanten bruge en sort plasticsæk og en

Nej, nej Stine. Jeg håber IKKE, der er nogen, der tager dette til sig!
Jeg ved godt, der er nogle, der afliver dyr på den måde, men de gør det
uden at tænke sig om. Udstødningen fra en bil er *meget* varm, og hvis
det kun er en sæk eller kort slange, der bruges, skoldes dyrets lunger i
stykker. Har du selv prøvet at komme for tæt på udstødningen fra en bil?

Det var min dyrlæge, der fortalte mig det, da jeg spurgte ham om den
metode.

I en sådan situation er det mest humant at give dyret et par kraftige
slag i baghovedet med en tung genstand.

Fra : Hanne Engermann

Dato : 21-10-06 22:07

> [...]
> metode.
>
> I en sådan situation er det mest humant at give dyret et par kraftige

PS: Glemte at skrive, at det ellers skal være en så lang slange, at
røgen når at blive afkølet, før den når dyret.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 22-10-06 07:21

> [...]
> CO2 i tilstrækkeligt lang tid vågner det bare aldrig mere.
> Man kunne så derhjemme eller i vejkanten bruge en sort plasticsæk og en

I sommers var der en episode, med en person/en familie der havde fundet en
sæk med døde og levende killinger i.
De fandt frem til gerningsmanden, som indrømmede at havde brugt netop denne
metode til at aflive killingerne med.
Desværre for ham, og ikke mindst for killingerne, var det bare ikke nok til
at slå dem ihjel, de der var døde i sækken, var døde af anden årsag,
fugt/kulde/sult fra tiden i sækken.

Der var så en notits i denne historie, der gik på at der slet ikke var samme
mængde giftstoffer i udstødningen til at give samme effekt som i "gamle
dage" hvor denne metode var ofte brugt. Derfor skulle man tænke sig om før
man begyndte at lege bøddel, og i det mindste sikre sig, at de var helt
døde.

æv..det gyser i mig..

mvh. marie

Fra : Susanna Mørck Thuese~

Dato : 23-10-06 08:35

..

--
Og det skal være en noget ældre bil. Nyere biler med katalysator
kan ikke bruges, der er ikke nok co2. Det vil i hvert tilfælde