Storebror til små misser ?
Fra : TDJ

Dato : 18-10-06 19:42

Vi har en missemor og en af hankattene fra hendes tidl. kuld.

Nu har hun så lige fået 6 stk små misser. De er vel 3 uger nu,
storebror ca 8 mdr.

Han er meget intr i dem, og omvendt, de søger efter ham når han er i
nærheden. Han vil også gerne lege med dem, bider dem lidt i halsen
etc.. men kan han finde på at gøre dem noget ?

Af og til vasker han dem også (bagi og andre steder), eller sover
blandt dem.

Findes en "storebroreffekt" blandt katte, eller kan en hankat
godt finde på direkte at drage omsorg for de små ?

Skal vi være bekymrede ?

--
---
fjern alle madvarer ved svar

my icq pizza [at} gm x oste mad {dot]] net

Fra : Battlefield´s

Dato : 18-10-06 20:41

"TDJ" <myicqpizza@gmxostemad.netostemad> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Findes en "storebroreffekt" blandt katte, eller kan en hankat
> godt finde på direkte at drage omsorg for de små ?

Hej
Nej, det tror jeg ikke at I skal.
Her har jeg en kastrat dreng på 9 måneder og han er den bedste storebror for
mit kuld på 7 stk. Han ligger altid sammen med dem og her til aften gøede
vores to hunde af et eller andet udenfor, så lagde han poten omkring den ene
af killingerne og slikkede hendes ører, så hun ikke blev bange. Det så så
sødt ud
Han er nu også en meget sød og kærlig kat. Det skal så lige nævnes at de
alle er siamesere, der jo er kendte for at være meget sociale.
Vi har aldrig gjort noget for at holde ham væk fra de små.
Hilsen Vibeke
www.battlefields.dk

Fra : Hanne Engermann

Dato : 18-10-06 22:20

Jeg har kun gode erfaringer med killinger og hankatte, der agerer
omsorgsfulde hygge-legeonkler for de små - vel at mærke *voksne*
hankatte, der ikke er "tykke bag ørerne". De og helt unge hanner kan
nemlig i mangel af bedre finde på at prøve at parre killingerne, da
disses kropssignaler er meget lig en hunkats i løbetid: kurrelyde,
indsmigrende kropskontakt, strittende haleføring og numsevisning. I
nogle tilfælde kan det afstedføre alvorlige bidsår i nakkerne på
killingerne.

Men med killinger på kun 3 uger er det ikke noget problem. Det kan det
måske blive, når de er blevet 8-10 uger, så hvis storebror ikke er
kastreret, så synes jeg, I skal få det gjort hurtigt.

Og nyd ellers familieidyllen

Med venlig hilsen
Hanne Engermann "Natravnen"
- Tøm kattebakken ved privat svar