@ på finsk
Fra : Siri

Dato : 16-10-06 18:32

OK, nu flipper hun, tænker I måske.
Men der er en god forklaring: Jeg ville lige dele den her med jer,
'sakset' fra Metro-Express forleden:
"@ har i DK navnet 'snabel-a'. Men kigger man udover landegrænserne,
hedder det lille symbol 117 forskellige ting på resten af verdens sprog
- og de fleste er inspireret af dyreverdenen (cit. Comon.dk)."
Og her kommer så det interessante:
"I Finland har @ eksempelvist (sic!) fået navnet 'kattehale' (....) De
øvrige navne findes hos Wikipedia på kortlink.dk/334f."
Ja ja, de er ikke dumme, de finner - mumitrolde og @=kattehale

Med venlig hilsen
Siri
- Tøm kattebakken ved privat svar

PS Jeg undrer mig stadig over, hvad 'bimsefræs' (det lyder sjovt!)
betyder - og jeg er ikke helt sikker på 'pandevasker' heller. Men Gia er
jo også ene-kat (foreløbig da).

Fra : Brian

Dato : 16-10-06 18:39

"Siri" <medetsmilKATTE@BAKKEyahoo.dk> skrev i en meddelelse
newsqdnYa2C82JX67YnZ2dnUVZ8tqdnZ2d@giganews.com...
> Ja ja, de er ikke dumme, de finner - mumitrolde og @=kattehale

Jeg synes nu at "the miaow sign" taler mod din påstand :)

Fra : Siri

Dato : 16-10-06 19:07

> Brian skrev:
>
> newsqdnYa2C82JX67YnZ2dnUVZ8tqdnZ2d@giganews.com...
>
> Jeg synes nu at "the miaow sign" taler mod din påstand :)

Årh hva - tværtimod da
Jeg tjekkede først faktisk selv Wikipedia lige nu, og kan ikke finde ud
af det der med kortlink, og slår man 'kattehale' op, kommer der først en
side om planten af samme navn, og først på side 2 et opslag om tegnet -
det er til gengæld guld værd!
For det første 'miav-tegnet', som du nævner - det er da kært! Dernæst
'lille and' (græsk) og 'lille mus' osv osv. Mange skønne, og hvilken
fantasi verden over! Total-spontangrin udløste en af de sidste dog,
nemlig tysk 'klammer-affe' , dvs edderkop-abe, grimme navne til noget
nær det eneste dyr, der er lige så hurtig og adræt (om ikke mere så) end
katten!
'Klammer-affe' - tysk, altså

Fra : Poul F. Andersen

Dato : 17-10-06 07:30

OT:

Snabel-a hedder "kanelbolle" på svensk.
Måske vi skulle overveje, at kalde det "onsdagssnegl" på dansk

--
Venligst
Poul F. Andersen

OBS: Ved direkte henvendelse, skal du fjerne dyret fra min emailadresse...

Fra : Anelise Schou Nielse~

Dato : 16-10-06 21:40

> [...]

> PS Jeg undrer mig stadig over, hvad 'bimsefræs' (det lyder sjovt!)
> betyder - og jeg er ikke helt sikker på 'pandevasker' heller. Men Gia er

Hej Siri

Bimser er et kærligt kælenavn for Hellig Birmaer, og fræs er et udtryk for
vild katteleg gennem hele huset.
Pandevask er et kærligt slik på panden, givet fra den ene kat til den
anden - eller som hos mig fra min trefarvede huskat til min gule labrador,
sødt ser det ud, kan du tro.

Venlig hilsen, Anelise