Vizla - den frækkert! ;-)
Fra : Søren LH

Dato : 25-11-06 18:32

Jeg oplevede også noget løjerligt med min schæfertæve Vizla forleden.

Vi mødte en 2-årig lab-han i en park. Først var der lidt gensidig snuseri og
konkurrence om hvem der kunne præsentere den højeste haleføring og stiveste
nakke. Så lagde labben sig ned på ryggen, og overgav sig altså. Da han
rejste sig op gik Vizla (som jo er en tæve) i gang med at bestige ham bagfra
og lignede en rigtig fræk hanhund der bestiger en tæve! Det var godt nok en
noget løjerlig adfærd...........

Mvh
Søren

Fra : jopa

Dato : 25-11-06 18:42

Søren LH skriblede bla:
> [...]
> i gang med at bestige ham bagfra og lignede en rigtig fræk hanhund
> der bestiger en tæve! Det var godt nok en noget løjerlig
Dominante møjtæve
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Søren LH

Dato : 26-11-06 07:48

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse
> Søren LH skriblede bla:

> Dominante møjtæve
> --
> Mvh. John
> www.jp-web.dk

Ja, hun er ved at være en værre én. Naboens søde rottweilerhan, som hun har
leget så fint sammen med siden de begge var hvalpe, skal nu også sættes på
plads. Sidst vi satte dem sammen stod den hovedsagelig på snerren og visen
tænder overfor ham. Dertil skal siges at de ikke havde set hinanden i to
måneder, og at han i mellemtiden var blevet kastreret, staklen.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 10:01

> Ja, hun er ved at være en værre én. Naboens søde rottweilerhan, som
> hun har leget så fint sammen med siden de begge var hvalpe, skal nu
> også sættes på plads.

Hmm... blander du dig når hun fører sig frem på den måde.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 26-11-06 11:42

> Hmm... blander du dig når hun fører sig frem på den måde.
>
> /Jens

Næh, det har jeg ikke tænkt over. Det burde jeg måske? Rottweileren er ikke
en usikker eller underdanig hund, men en rigtig god hund der accepterer alt
med oprejst pande.

Når hun møder tæver er det flere gange sådan at de begge snerrer godt og
grundigt et stykke tid, hvorefter de strækker våben og bliver gode venner,
hvis man giver dem tid til det. Men med rottweileren blev det ved, omend det
aftog.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 12:45

> Næh, det har jeg ikke tænkt over. Det burde jeg måske? Rottweileren
> er ikke en usikker eller underdanig hund, men en rigtig god hund der
> accepterer alt med oprejst pande.

Det er jo dit valg om du vil blande dig, personligt accepterer jeg ikke
agrassiv eller dominerende adfærd fra mine hundes side.
Det var ikke så meget Rotten jeg tænkte på, men situationen med Labben
havde jeg nok selv skredet ind overfor, og hevet hende ned fra ham.

> [...]
> og grundigt et stykke tid, hvorefter de strækker våben og bliver gode
> venner, hvis man giver dem tid til det. Men med rottweileren blev det

Så tror jeg kun det er et spørgsmål om tid før du møder en Tæve hvor
de ryger i flæsket på hinanden, var Vizla min hund ville jeg nok dæmpe
den adfærd lidt. Jeg har jo samme "problem" med Angel, og jeg tror at
hvis jeg bare havde ladet stå til ville hun værer en ren bitch idag.
Jeg har hellere ville forebygge end at helbrede mht hende,
Tyson synes jeg aldrig jeg har haft de probs med.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 26-11-06 12:59

> [...]
> Det var ikke så meget Rotten jeg tænkte på, men situationen med Labben
> havde jeg nok selv skredet ind overfor, og hevet hende ned fra ham.

Hvorfor labben men ikke rotten?

> [...]
> Jeg har hellere ville forebygge end at helbrede mht hende,
> Tyson synes jeg aldrig jeg har haft de probs med.

Jamen tak for input, jeg det kan godt være du er inde på noget af det
rigtige. Jeg tror jeg vil til at være efter hende med det der.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 13:37

> Hvorfor labben men ikke rotten?

Som jeg læser det klarer Rotten det helt fint, og de kender hinanden i forvejen.
Jeg syntes bare at situationen med Labben lige var en tand ekstra,
selv om det må have været sjot at se på
Angel gør det også til tider på Tyson når vi leger vildt alle 3,
bare i den forkerte ende, det siger han intet til det store drog

> Jamen tak for input, jeg det kan godt være du er inde på noget af det
> rigtige. Jeg tror jeg vil til at være efter hende med det der.

Det er jo en ting hvad man synes der er sjovt når de er unge, det er måske
bare ikke særligt underholdene når de er blevet voksne

Noget helt andet, du talte om et strandstykke hvor hunde må værer fri
året rundt, kan du fortælle mig lidt mere precist hvor jeg finder det.
Mine hunde er nemlig blevet helt vilde med havet, igår var de ude i store bølger
ved brøndby strand, det var ret sjovt for dem

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-12-06 07:33

> Noget helt andet, du talte om et strandstykke hvor hunde må værer fri
> året rundt, kan du fortælle mig lidt mere precist hvor jeg finder det.

Hej Jens,

Kom lige i tanke om jeg aldrig fik svaret på det her.

Du kører ad motorvejen mod Køge og kører fra ved afkørsel 30. Der kører du
til venstre mod vandet. Efter en lille km kører du igen til venstre i
rundkørsel d.v.s. mod nord ad Karlslundevej. Efter en lille km til har du
Trylleskoven på højre hånd og en stor P-plads på venstre. Höld på P-pladsen
og gå gennem Trylleskoven til stranden. Her kan du gå med hunden frit året
rundt (jeg ved godt nok bare ikke hvor begrænsningen på tilladelsen er).

Se også Krak kort 184, koordinat E6

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-12-06 08:39

> Hej Jens,
>
> Kom lige i tanke om jeg aldrig fik svaret på det her.
>

> Se også Krak kort 184, koordinat E6
>
> Mvh
> Søren

Takker.
Der er et stykke ud kan jeg se, så må jeg håbe at
Angel bliver bedre til at kører i bil inden sommer.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 02-12-06 12:21

> Takker.
> Der er et stykke ud kan jeg se, så må jeg håbe at
> Angel bliver bedre til at kører i bil inden sommer.

Ja, det er jo lige det. Det drejer sig selvfølgelig om at køre med rolige og
bløde styreudslag, accelerationer og nedbremsninger. Jeg ved det fra mig
selv når jeg sidder på bagsædet, så kan jeg også få en rem af huden. Nogle
mennesker har det med at lave små abrupte, ubevidste styreudslag når de
holder kursen, det er noget der virkeligekan fremkalde køresyge (måske det
er nævnt i tråden, har ikke fulgt den ordentligt).

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 02-12-06 13:01

> [...]
> ubevidste styreudslag når de holder kursen, det er noget der
> virkeligekan fremkalde køresyge (måske det er nævnt i tråden, har

Jeg er meget bevidst om at kører hundevenligt, jeg har en mistanke
til at det simpelthen er farten, altså omgivelsernes bevægelse i forhold
til hende selv der trigger ubehaget.
Vi har som sagt kørt rigtigt mange ture her i lokalområdet med hastigheder
på 50-60 stykker uden problemer. Der er som om at når farten kommer
op på 70-80 stykker at hun bliver utilpas, det er nok et spørgsmål om tilvænning..

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-11-06 16:30

Søren LH wrote:

> Hvorfor labben men ikke rotten?

Jeg giver Jens ret.
Rotten ville jeg lade hende dominere. Hunhunde regner ikke kastrerede
hanhund for noget som helst, og vil slet ikke overveje at kaste sig ud i en
slåskamp med såen en. Ingen grund til at risikere at komme til skade bare på
grund af en kastrat. Og som regel vil en kastrat trække sig overfor en
hunhund.
Derimod er det meget værd for Vizla at "vinde over" en fertil han eller
tæve og hvis de ikke underkaster sig frivilligt, ender det i alvorlig
slåskamp, hvis du ikke har fået hende lært at der er grænser for hvor meget
dominans du finder dig i fra hendes side.

Den type rå dominans du skriver om, slås vi selv med når vores tæver er i
løbetid. Tæver mener de skal bestemme over hele verden når de er i
løbetid...mine gør i hvertfald - men her i huset møder de en hel del
modstand overfor den holdning. Vi skal jo være her allesammen både i og
udenfor løbetid

/ Anette

www.philana.dk
Gode ideer til nyt HPdesign modtages med kyshånd

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 16:55

> Jeg giver Jens ret.

Det var nu af lidt andre grunde jeg ikke ville blande mig ved Rotten,
men jeg var der ikke, så måske havde jeg alligevel.

> Rotten ville jeg lade hende dominere. Hunhunde regner ikke kastrerede
> hanhund for noget som helst, og vil slet ikke overveje at kaste sig
> ud i en slåskamp med såen en.

Hmm.. hvor har du det fra med kastrede hanhunde.
Muligvis er min Tyson en meget atypisk kastreret hanhund, men en
højløbsk tæve fik da lokket ham på sig for nylig (troede ikke han kunne),
og jeg kan da på stående fod huske 3 tæver som Tyson har været oppe
og bokse med efter han blev kastreret, og han slås altså meget sjældent.

> Ingen grund til at risikere at komme
> til skade bare på grund af en kastrat.

Hvorfor skulle Søren dog komme til skade ???
Hvad skal der lægges i dit udsagn "bare på grund af en kastrat",
er det ringere hunde i dine øjne, eller hvordan skal den tolkes ???

> Og som regel vil en kastrat
> trække sig overfor en hunhund.

Der er jeg igen af helt modsat opfattelse, min egen Tyson har netop
mistet den naturlige respekt for tæver efter han er blevet kastreret.
Inden han blev det kunne tæver også gører hvad de ville ved ham,
min Angel kan da også kanøfle hannerne (fertile som kastrede)
som det passer hende, det tror jeg da er helt naturligt at netop
fertile hanner har en naturlig respekt for tæver.
Det er netop når man griber ind i naturens orden ved en kastrering
at der kan gå kuk i deres naturlige omgangsform.

> Den type rå dominans du skriver om, slås vi selv med når vores tæver
> er i løbetid. Tæver mener de skal bestemme over hele verden når de er
> i løbetid...mine gør i hvertfald

Det gør min Angel selvom hun er stereliceret

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-11-06 17:29

pwh wrote:

> Hmm.. hvor har du det fra med kastrede hanhunde.

Fra den adfærdsbehandler vi går hos med Andy

> [...]
> kunne), og jeg kan da på stående fod huske 3 tæver som Tyson har
> været oppe og bokse med efter han blev kastreret, og han slås altså meget

Løbske tæver forfører hvad som helst der ikke lugter af hunhund, også
kastrede hanner. Kastrater forsøger sig, men opgiver ret hurtigt
foretagenet.
En ting er når det er løbetid det gælder, noget andet er når det er ren
dominans. En meget dominerende tæve vil ikke ofre blod på en kastreret han,
men bare ignorere ham, hvis hun ikke kan få ham til at underkaste sig. Er
han fertil skal hun nok få sin vilje sat igennem, koste hvad det koste vil.
Og oftest vil hanhunden give sig og bare luske væk
Og gælder det andre fertile tæver siges det at de kan slå hinanden ihjel,
når to dominante tæver mødes, endog samlevende tæver kan ende i slåskamp.
Nogle af vores venner er opdrættere og de må holde tæverne adskilt når en af
dem er højløbsk. De ellers meget søde, velopdragne og ikke specielt
dominerende tøser har bidt hul i hinanden ( de er mor og datter) i en
voldsom slåskamp da yngste kom i løbetid første gang.

> Der er jeg igen af helt modsat opfattelse, min egen Tyson har netop
> mistet den naturlige respekt for tæver efter han er blevet kastreret.

Vores Andy trækker sig altid. Han knurrer og kommer med utilfredse udbrud,
men han trækker sig når det er tæver. Er der en fertil han i nærheden (
f.eks til træning) får Andy absolut ingen opmærksomhed fra tæverne. De
andre hanner reagerer lidt på ham, men tæverne ser ham overhovedet ikke. De
kommer ikke og vil hilse på, devender hovedet væk når han går forbi dem
o.s.v. ( det var det der undrede mig, derfor spurgte jeg adfærdsbehandleren
og fik svaret at tæver ikke regner kastrater for noget som helst. De skal
lige snuse første gang - og derefter ...pyt med dig. Tæver har normalt
respekt overfor den fertile hanhunds fysiske overmagt, men en kastrat skal
bare kanøfles eller ignoreres. Ligesom en fertil tæve ikke betragter en
steriliseret tæve som en trussel og derfor helst vil ignorere hende ved
f.eks løbetid eller dominans. )
At nogle steriliserede tæver så p.g.a. deres personlighed - som Angel - gør
sig gældende i verdensbilledet, er en helt anden sag

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 17:50

Anette wrote:

> Fra den adfærdsbehandler vi går hos med Andy

Så har han/hun et seriøst hul i sin viden.

> Løbske tæver forfører hvad som helst der ikke lugter af hunhund, også
> kastrede hanner. Kastrater forsøger sig, men opgiver ret hurtigt
> foretagenet.

Det gjorde Tyson ikke, han hang da sammen med tæven i 10 minutter.

> [...]
> ren dominans. En meget dominerende tæve vil ikke ofre blod på en
> kastreret han, men bare ignorere ham, hvis hun ikke kan få ham til at

Som sagt har Tyson 3 gange været oppe og slås med dominerende tæver
(ikke løbske), og det har været tæverne der har fremprovokeret slagsmålet.
I alle 3 tilfælde tror jeg ikke det var sket hvis Tyson havde været fertil,
så tror jeg helt sikkert han havde trukket sig med det samme.

> [...]
> nærheden ( f.eks til træning) får Andy absolut ingen opmærksomhed
> fra tæverne. De andre hanner reagerer lidt på ham, men tæverne ser

Ok, det har jeg så ikke hæftet mig specielt ved med Tyson.
Men det ville da værer meget naturligt at tæverne mister interessen
for hannerne hvis de ikke er fertile.

> derfor spurgte jeg adfærdsbehandleren og fik svaret at tæver
> ikke regner kastrater for noget som helst. De skal lige snuse første
> gang - og derefter ...pyt med dig.

Så må det have været nogle mærkelige tæver Tyson har mødt.

> Tæver har normalt respekt overfor
> den fertile hanhunds fysiske overmagt, men en kastrat skal bare
> kanøfles eller ignoreres.

Muligvis, men derfra til at gå ud fra at den kastrede han finder sig
i at blive kanøflet er der et stykke vej.

Jeg kunne godt tænke mig et svar på dit udsagn fra tidligere.

****snip****

Fra : Anette

Dato : 26-11-06 18:30

pwh wrote:
> Det gjorde Tyson ikke, han hang da sammen med tæven i 10 minutter.

Hvis det er en tæve han kender, vil han formentlig ikke gøre det næste gang
hun er i løbetid.
De er jo ikke dumme de der vovdyr

> [...]
> slagsmålet. I alle 3 tilfælde tror jeg ikke det var sket hvis Tyson
> havde været fertil, så tror jeg helt sikkert han havde trukket sig

Det kan være jeg formulerer mig lidt kluntet, men det var det jeg mente.
Tæver giver sig normalt ikke i slåskamp med fertile hanhunde, men har
respekt for dem. Med mindre hun mærker at han er svag - så skal han
domineres.Er den han så svag så underkaster han sig en dominant tæve.

> Så må det have været nogle mærkelige tæver Tyson har mødt.

Ikke nødvendigvis, det kommer nok an på hvor ofte de mødes og hvor godt de
kender hinanden.

> Muligvis, men derfra til at gå ud fra at den kastrede han finder sig
> i at blive kanøflet er der et stykke vej.

En ting er hvad tæven opfatter en kastrat som, noget helt andet er hvad
kastraten opfatter sig selv som. Og det er jo de to opfattelser der
kolliderer når det trækker op til slåskamp. Hun mener hun har en chance for
at vinde over den "han", hvor han mener hun går over stregen.

> Hvorfor skulle Søren dog komme til skade ???
> Hvad skal der lægges i dit udsagn "bare på grund af en kastrat",
> er det ringere hunde i dine øjne, eller hvordan skal den tolkes ???

Jeg mener: I tævens øjne er kastraten en "ringere" hund, en hund hun ikke
regner med. En hund hun ikke behøver konkurrere med i hierakiet, en hund
ikke kan parre sig med, en hund som ikke lugter af hanhund og derfor ikke
indgyder den samme respekt. Derfor er han ikke rigtig værd at spilde krudt
på - i tævens øjne.
Han kan være en helt fin legekammerat, men kommer det til plads i hierakiet,
vil en fertil tæve altid sætte sig selv over en kastrat han.

Er det også kluntet formuleret?....besværlig kommunikationsform denne her

Jeg har selv en kastrathan, Andy og han er ABSOLUT ikke en ringere hund end
mine fertile tæver. I mine øjne er de lige dejlige; men jeg kan se på
tæverne at de regner ham ikke rigtig når det gælder hvem der er hvor i
hierakiet.Så på den led tror jeg adfærdsbehandleren har helt ret.
At vores ældste tæve, Dagmar ( som har haft hvalpe og har helt styr på hvad
en løbetid skal bruges til) så forsøger at forføre ham på det skammeligste -
i starten med "held" - er formentlig kun af mangel på "rigtig" hanhund
Andy gider ikke det pjat mere, og går væk med et træt udtryk i hovedet, når
hun lægger an på ham.

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 18:39

> Hvis det er en tæve han kender, vil han formentlig ikke gøre det
> næste gang hun er i løbetid.

Jo det prøvede han 1 uge efter, men der var tæven ikke højløbsk mere,
så der var lukket for det varme vand .-)

> De er jo ikke dumme de der vovdyr

Du kender ikke Tyson kan jeg hører

> [...]
> der kolliderer når det trækker op til slåskamp. Hun mener hun har en
> chance for at vinde over den "han", hvor han mener hun går over

Det kan så meget vel værer du har fat i noget der, det passer jo
fint med at Tyson stadig gider at ryge på løbske tæver
at han ikke opfatter sig selv som værende kastreret.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 26-11-06 19:11

Anette skriblede bla:

> [...]
> men har respekt for dem. Med mindre hun mærker at han er svag - så
> skal han domineres.Er den han så svag så underkaster han sig en

Tæver sætter altid fertile hanhunde på plads, og fertile hanhunde der er
raske oven i potten trækker sig altid for en tæve.
Og en Tæve har ikke respekt for en fertil hanhund, men omvendt.
Alt andet er unormalt.

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 26-11-06 19:44

> [...]
> er raske oven i potten trækker sig altid for en tæve.
> Og en Tæve har ikke respekt for en fertil hanhund, men omvendt.

Sådan har jeg da også altid opfattet det.
De eneste hunde som min Angel har haft gnidninger med, har da været tæver.
Jeg har ikke tal på alle de liderlige hanhunde som hun har sat på plads efterhånden,
det finder de sig altid pænt i, så prøver de bare igen 1 minut efter
Sådan opførte Tyson sig da også da han var fertil, og der var da specielt
en lækker Boxertæve som ikke var bleg for at nappe ham så han sagde piv,
så prøvede han da bare igen lidt efter, med samme resultat

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-11-06 19:44

jopa wrote:
> [...]
> er raske oven i potten trækker sig altid for en tæve.
> Og en Tæve har ikke respekt for en fertil hanhund, men omvendt.

Sikkert - jeg har kun en gang oplevet andet.
På en ferie i Andalusien, en meget stor schäfer blanding kom farende ud fra
en have, højtråbende og med nakkepelsen strittende, lige mod vores tæver.
Tæverne plejer ellers nok at sige fra med
" knurrende Hollywood-smil" når hanhundene ruller sig ud - men han var for
stor, for agressiv, så de trak om bag vores ben og stod der og kiggede
beklemte på ham.
Heldigvis respondere han pænt på at min mand og jeg vendte front mod ham og
skældte ud. Et meget højt " Gå væk køter" fra os og han luskede tilbage. Men
det er også eneste gang jeg har oplevet vores tæver trække væk fra en
hanhund.Om han var "rask oven i potten" eller ej, eller om han responderede
fordi han kunne lugte det var tæver, og dermed indstillede sit
territorieforsvar, må stå hen i det uvisse

Fra : jopa

Dato : 26-11-06 19:57

Anette skriblede bla:
>.Om han var "rask oven i potten" eller
> ej, eller om han responderede fordi han kunne lugte det var tæver, og
> dermed indstillede sit territorieforsvar, må stå hen i det uvisse

Tror ikke den store havde opdaget at det var tæver.
Hunde har det faktisk på samme måde som mennesker.
Vi hanner slår jo ikke jer tæver

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-11-06 21:04

jopa <admin@jnixenspam.dk> wrote:
> Anette skriblede bla:
> Tror ikke den store havde opdaget at det var tæver.
> Hunde har det faktisk på samme måde som mennesker.
> Vi hanner slår jo ikke jer tæver

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 26-11-06 21:10

jopa <admin@jnixenspam.dk> wrote:
> Anette skriblede bla:
> Tror ikke den store havde opdaget at det var tæver.
> Hunde har det faktisk på samme måde som mennesker.
> Vi hanner slår jo ikke jer tæver

Det ville de sikkert ønske var sandt på alle kvindecentrene

Fra : jopa

Dato : 26-11-06 21:26

Tove Krieger skriblede bla:

> Det ville de sikkert ønske var sandt på alle kvindecentrene

Normale hanner slår ikke tæver
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Hans Paulin \(6310\)

Dato : 25-11-06 23:57

Søren LH skrev:

> Da han rejste sig op gik Vizla (som jo er en tæve)
> i gang med at bestige ham bagfra og lignede en rigtig fræk hanhund
> der bestiger en tæve! Det var godt nok en noget løjerlig
> adfærd...........

Min hustru hævder at det er den dominerende hund som sådan der har dén
adfærd
Hans

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-11-06 08:42

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> ham bagfra og lignede en rigtig fræk hanhund der bestiger en tæve! Det var
> godt nok en noget løjerlig adfærd...........

Er hun ved at være "i den alder"..(-;
hvor gammel er det egentlig at hun er nu?

mvh. marie

Fra : Søren LH

Dato : 26-11-06 09:06

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i en
meddelelse news:45694541$0$183$157c6196@dreader1.cybercity.dk...

> "Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> Er hun ved at være "i den alder"..(-;
> hvor gammel er det egentlig at hun er nu?
>
> mvh. marie

Hvilken "alder"????

Hun er 1 år og 4½ måned.

Mvh
Søren

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-11-06 10:53

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> [...]

-
den frække og uartige..(-;

> Hun er 1 år og 4½ måned.
>
>--
ok, tiden går altså.. jeg mente hun var yngre..

mvh. marie