Erfaringer med 2 hanhunde boende sammen
Fra : Johnny

Dato : 20-11-06 12:40

Vi har en rottweiler han på 4 år, men overvejer pt at anskaffe os en hund
mere.
Skulle da være en Labrador Retriever.

Vi har flere gange gange før haft 2 hunde (schæfere og rottweilere) så dette
er ikke nyt for os. Men det har altid
været en han og en tæve vi har haft. Det er også muligt at det vil blive
sådan igen, altså med
en han (ham vi har nu) og en nyanskaffet tæve.
Men alle muligheder overvejes i øjeblikket.

Hvis vi beslutter os for at anskaffe en hund mere, skal det være en hvalp,
da vi vil have muligheden for at præge
den fra start.

Er der nogle der har erfaringer som de vil dele ud af vedr det at have 2
hanhunde sammen ?
-Både positive og negative erfainger...?!

Er spændt på at "høre" andres erfaringer, hvis der da er nogle der vil dele
ud af dem

Mvh Johnny

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 20-11-06 13:19

"Johnny" <jgj@FJERNESedb.dk> skrev i en meddelelse
> [...]

> -Både positive og negative erfainger...?!
>
> Er spændt på at "høre" andres erfaringer, hvis der da er nogle der vil

Hej johnny!

Nu har jeg fra barnsben være opvokset med to hanhunde, altid to hanhunde
sammen, og det er fortsat i mit voksne liv, det er først senere at der er
kommet tæver til, og jeg vil ærligt indrømme, at der er mere fred og ro med
to hanner i huset, det er ligesom at tæven er med til at skabe konflikter,
eller måske er det fordi de tæver jeg har haft, har været et "3. hjul" i
flokken, der i forvejen har været hanner.
selvfølgelig kræver det at hannerne finder en indbyrdes rangorden, men det
synes jeg nu også at dem jeg har haft, har været gode til, der kan komme et
slagsmål på tale fra tid til anden, men aldrig noget alvorligt.
omvendt vil en han vel altid respektere en tæve, men så kommer løbetiden og
hvad så? skal den evt. tæve steriliseres? for så er der jo ingen probs med
det. Ifølge mine tæveerfaringer, kan de være noget mere "bitchede" end
hannerne.
pt. har jeg to hanner og en tæve (en cairnterrier og to boxere ) cairnen er
kastreret og boxertæven steriliseret, hanboxeren er intakt.
Det kommer også an på, hvor dominerende jeres nuværende hund er i forhold
til andre hunde/hanner.

Der er ihvertfald nogle ting i skal tænke igennem før i beslutter jer.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 20-11-06 19:04

Johnny skrev:

> Er der nogle der har erfaringer som de vil dele ud af vedr det at have 2
> hanhunde sammen ?
> -Både positive og negative erfainger...?!

Jeg har haft to hanhunde boende under samme tag siden 1997. Det har
aldrig givet store problemer. I starten, når en ny hund skulle
indlemmes i familien, skulle rangordenen lige afgøres. Men altid
sådan et jeg blev nr 1 (talt fra toppen) De har være i flæsket på
hinanden, men når hanhunde går løs på hinanden er der en masse
larm, men sjældent alvorlige skader.
Det sker næsten altid når de pakker pakker ud juleaften, hvis en
snøfter for længe til den andens papirstumper. De vælter ikke huset,
men fører bare en lidt højlydt samtale. Indtil jeg blander mig.
Bagefter er hundene overordentlig høflige over for hinanden. Det ser
sjovt ud.
Ingen af mine hunde har været kastreret, bortset fra min nværende
gamle hund. han blev kastreret på grund af en kræftlidelse, gæt selv
hvor. Dette har så givet lidt problemer med at han plver "parret" af
junior, og det vil han ikke finde sig i. Før den tid var der ikke
problemer. Dyrlægen skal virkelig have gode argumenter for at kastrere
en hund i min husholdning igen.
Det skal også nævnes at naboen havde damehunde, en overgang i 3
eksemplarer, og de var også alle intakte. De havde også deres gang i
huset hos os. Det gik også.
Der var/er i alle tilfælde tale om jagthunde.

Hislen Kim

Fra : jane.tange@mail.dk

Dato : 20-11-06 19:09

Fra : dpl

Dato : 20-11-06 22:30

Johnny skrev:
> [...]
> -Både positive og negative erfainger...?!
>
> Er spændt på at "høre" andres erfaringer, hvis der da er nogle der vil dele

Hejsa
Kun gode erfaringer herfra. Vores skt. bernhard var knap 10 måneder, da
vi anskaffede en "genbrugs" basset hound fra internat. Den var da 4 år
gammel. De to har haft uendelig meget glæde af hinanden, og aldrig haft
en seriøs uoverensstemmelse. Hos disse to lå rollefordelingen dog også
meget fast, da bassethunden fra dag 1 i kraft af både sin alder og
koloenorme ego, satte sig på chefposten, og aldrig gav den fra sig igen.

Vi mistede desværre Arthur basset forrige år til sygdom, og det varede
en månede, før bernharden blev sig selv igen, og atter fik apetitten
tilbage. Næste gang bliver det nok en bernhard tæve vi forsøger os med,
for også at prøve at have en tævehund, men bestemt ikke fordi vi har
dårlige erfaringer med hanhunde.

De to gamle kumpaner kan ses her:
http://www.kishka.dk/images/hunde1.jpg

Hilsen Dorthe

Fra : jane.tange@mail.dk

Dato : 21-11-06 13:47

jane.tange@mail.dk skrev:
> [...]

For ca 2 år siden, blev vi enige om at få hund nr. 2. Vi var meget i
tvivl om det skulle være en tæve eller en han. I forevjen havde vi en
hanhund. Ulempen ved at få en tæve var risikoen for at få hvalpe,
hvilket vi ikke ønsker. Men vi var også nervøse for at der skulle
opstå magtkamp hvis vi valgte en hanhund.
Vi snakkede med flere hundefolk. Vi fik det råd at hvis vi valgte en
hanhund, så skulle vi vælge en hvalp, da der så ikke ville være den
store risiko for at de ville komme op og slås, når hvalpen voksede
op. Den forklaring vi fik, var at hundene ville have fundet deres plads
i hiakiet inden hvalpen blev kønsmoden.
Vi valgte derfor at få en hanhund mere og i dag har vi Så to dejlige
hanhunde Den ældste en labrodorblandning som er 8 år og en golden
retriever som nu er 1½ år. Der har aldrig på noget tidspunkt været
optræk til slagsmål. Når jeg ser den glæde de har af hinanden, så
siger jeg aldrig mere kun 1 hund.

Mvh. Jane

Fra : Johnny

Dato : 21-11-06 14:25

Det ser lovende ud altsammen
Vi vil helst undgå alt det bævl med en tæves løbetid. I så fald skulle den
sterilisres. Men det er vi heller ikke specielt tilhængere af. Specielt ikke
hvis det kan undgås og der er andre muligheder.
Men det ser ikke ud til at det skulle blive det helt store problem med 2
hanhunde
Alle tiders at høre fra andre og trække lidt på deres erfaringer...
-Tusinde tak allesammen, vi er kommet mange skridt videre
-Johnny

Fra : Siv-Helen Alterskjær

Dato : 21-11-06 18:10

Hei vet om flere som har to eller flere hanhunder sammen, Det har ikke vært
noe problem.

Selv hadde jeg 3 tisper og 1 hanhund sammen og det var ikke noe problem.

Siv-Helen

"Johnny" <jgj@FJERNESedb.dk> skrev i melding
> [...]
> -Både positive og negative erfainger...?!
>
> Er spændt på at "høre" andres erfaringer, hvis der da er nogle der vil

Jeg bruker gratisversjonen av SPAMfighter.
Den har inntil videre fjernet 0 spamposter.
Privatbrukere får SPAMfighter gratis!
Prøv gratis SPAMfighter PRO her.

Fra : jopa

Dato : 21-11-06 18:21

Siv-Helen Alterskjær skriblede bla:

> Selv hadde jeg 3 tisper og 1 hanhund sammen og det var ikke noe
> problem.
3 tisper ?
ps du topquoter.
Kan du ikke klippe det væk du ikke svarer på og så svare under i stedet for
over.
Læs evt her:
Mvh. John
www.john.jp-web.dk