Hallo, råfodrende :o)
Fra : C.H

Dato : 15-11-06 22:40

Egentlig bare et lille spørgsmål fra en synder - fodrer med skøn tørkost

MEN - jeg glemmer ikke at give en lille vapper et lækkert ben en gang i
mellem. Spørgsmålet til jer kyndige er så, hvilken type ben, den lille hund
har bedst af? Indtil nu har han kun fået svineben - er det ganske fint?
Han er iøvrigt overmåde lykkelig for det tiltag. Han forbruger rask væk 1½
time på sådan et lækkert frisk et - og det uden at ænse mig overhovedet.
Ellers plejer han da nok at holde øje med mig
(Sjældent har jeg set SÅ afgnavede ben!)

Han har ikke haft nogle symptomer på mavehalløj i den forbindelse.

Skal lige huske at sige, at drengen er 14 uger.. og en dag

CH

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 22:50

C.H skriblede bla:

> Han har ikke haft nogle symptomer på mavehalløj i den forbindelse.
>
> Skal lige huske at sige, at drengen er 14 uger.. og en dag

Min har fået ben fra 8-9 ugers alderen.
Jeg giver kun rå ben da kogte ben splintrer.
Prøv at give ham en rå sild eller anden fisk
Men husk alt med måde da de let kan få tyndskid af for meget ben
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Anette

Dato : 15-11-06 23:15

C.H wrote:
> Spørgsmålet til jer kyndige er så, hvilken type ben, den
> lille hund har bedst af? Indtil nu har han kun fået svineben - er det
> ganske fint?

Det er sikkert okay, hvis hans mave ikke reagerer på svineben. Mine hunde
får...øøhhh meget løs mave, af svineben. Her i huset går vi efter ben af ko,
kalv, lam. Og kan vi hitte en slagter eller lign. som vil af med flåede
slagtekaniner så er det bare salig lykke Kylling, kalkun og hele fisk
er også ret godt - synes hundene.

Det vigtigste er jo bare noget at gnaske i så tænderne bliver fri for
belægninger og som hunden synes er fantastisk.
Kan din "bette knejt"s mave kapere svineben, så er det jo fint. Det giver
beskæftigelse i lang tid Når han er så lille er det måske en idé at gå
efter ben med meget brusk, så der er gevinst ved at "slås" med det, f.eks
lammeben? Det er ikke så nemt at finde slagtere der vil af med lammeben

( Herlig side I har lavet om Cassius - dejligt at læse

Naturlig fodring - Jeg tror egentlig ikke at vilde hunde er specielt kræsne
med hvad slags ben det er skal være. Er der kød på, så er det vist fint

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 23:53

> [...]
> MEN - jeg glemmer ikke at give en lille vapper et lækkert ben en gang
> i mellem. Spørgsmålet til jer kyndige er så, hvilken type ben, den

Ifølge Billinghurst er kyllingeben (rå self) det bedste,
vingerne skulle værer perfekte til hvalpe.
Men pas på med at kombinerer tørkost og råt for meget,
det kan værer direkte livsfarligt for en hund.
Beslut dig hellere for om du vil satse på den ene eller den
anden fodringsform, og er det tørkost skal du ikke overdrive
med at give den råt kød.

Men benyt dog lejligheden til at BARFE din hvalp fra start af,
det vil jeg gører med min næste hvalp.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 16-11-06 12:29

> [...]
> Beslut dig hellere for om du vil satse på den ene eller den
> anden fodringsform, og er det tørkost skal du ikke overdrive

Han får sådan ca. et ben om ugen til at gnaske i - jeg tror ikke, det kan
kaldes at blande måden at fodre på
Han skal bare bruge det til lidt underholding, lidt tandrensning og som en
ekstra lækkerbidsken.

> Men benyt dog lejligheden til at BARFE din hvalp fra start af,
> det vil jeg gører med min næste hvalp.

Det giiiiider jeg ikke, selvom det lyder fristende. Måske med tiden, hvem
ved, men lige nu bliver det ikke....

Jeg glæder mig dog til at høre, hvordan dit projekt kommer til at gå - om
Angel og Tyson bliver som forvandlede... forvandlingen er jo allerede
overgået dig

CH

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 13:26

> Han får sådan ca. et ben om ugen til at gnaske i - jeg tror ikke, det
> kan kaldes at blande måden at fodre på
> Han skal bare bruge det til lidt underholding, lidt tandrensning og
> som en ekstra lækkerbidsken.

Det er også sådan jeg altid har fodret mine hunde.

> Det giiiiider jeg ikke, selvom det lyder fristende. Måske med tiden,
> hvem ved, men lige nu bliver det ikke....

Hvorfor gider du ikke det

> Jeg glæder mig dog til at høre, hvordan dit projekt kommer til at gå
> - om Angel og Tyson bliver som forvandlede... forvandlingen er jo
> allerede overgået dig

*LOL*
Mit hår er blevet meget blankere efter jeg er begyndt at læse Barfbogen
Seriøst regner jeg ikke med at se nogen videre forskel på mine hunde,
sådan rent helbredsmæssigt. De er jo sunde og raske nu, og får megen ros
ved hvert årlige dyrelægechek, så de kan nok ikke blive meget sundere.
Jeg skifter primært pgr underholdningsværdien for dem,
og fordi filosofien bagved råfodring tiltaler mig.

/Jens

Fra : C.H

Dato : 16-11-06 13:47

> Hvorfor gider du ikke det

Det er fordi jeg er lidt krakilsk med sådan noget. Jeg er død og pine nødt
til at sætte mig ind i alle detaljerne før jeg begiver mig ud i det... Jeg
vil have lidt grundig viden om hundes anatomi - det har jeg desværre kun på
et overfladisk plan nu. Jeg vil vide, hvordan maden fordøjes og optages, jeg
vil se undersøgelser, jeg vil det ene og det andet.... Og jeg orker
simpelthen ikke at bruge så meget tid på det lige nu
Jeg ved, at det med garanti er drønspændende....Men det bliver på et andet
tidspunkt

CH

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 14:00

> [...]
> maden fordøjes og optages, jeg vil se undersøgelser, jeg vil det ene
> og det andet.... Og jeg orker simpelthen ikke at bruge så meget tid

Det lyder fornuftigt nok, det kan værer farligt bare at kaste sig ud i det.
Jeg er så nok rede til at starte på et lidt "tyndere" grundlag end dig,
da jeg ikke orker at læse 500 doktorafhandlinger om hundes anatomi.
Man skal nok også passe på ikke at lave hundefodring om til en videskab,
det er jo det tørfoderfabrikaterne lever højt på at bilde folk ind det er.

> Jeg ved, at det med garanti er drønspændende....Men det bliver på et
> andet tidspunkt

Jeg skal da nok fortælle løbende hvordan det går for mig,
men ellers er det bare at spørge de gamle Barfere her i gruppen.
De vil hellere end gerne fortælle en LANG historie om råfodring

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 14:11

"C.H" <vaxen7@hotmail.com> wrote in message
> Han får sådan ca. et ben om ugen til at gnaske i - jeg tror ikke,
> det kan kaldes at blande måden at fodre på
> Han skal bare bruge det til lidt underholding, lidt tandrensning og
> som en ekstra lækkerbidsken.

Køb nogle marvben fra okse, de såkaldte rørknogler der er fyldt med
marv.
De ligger tit som suppeben i supermarkeder.
Det er de eneste ben mine hunde ikke får gnasket i sig med det samme,
når de så er tomme for marv, fylder jeg dem med leverpostej eller råt
kød, putter dem i fryseren, og så kan de bruges igen og igen som en
lækkerbidsken.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 14:21

> [...]
> når de så er tomme for marv, fylder jeg dem med leverpostej eller råt
> kød, putter dem i fryseren, og så kan de bruges igen og igen som en

Den fidus bruger jeg også, dog ikke med ren leverpostej da det feder meget.
Jeg laver en gang havregrød med leverpostej i som fyld, det elsker de.
Råt kød skal du nok ikke bruge i for store mængder hvis du fodrer med tørkost.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 14:34

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message
> [...]
> de.
> Råt kød skal du nok ikke bruge i for store mængder hvis du fodrer

Jeg fodre ikke med tørkost, gennem mine 30 år med hunde har de altid
fået hjemmelavet mad råt, kogt og stegt, ikke rester fra middagen.

Jeg ved ikke om det er det man nu kalder at barfe.

Mvh.Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 14:58

> Jeg fodre ikke med tørkost, gennem mine 30 år med hunde har de altid
> fået hjemmelavet mad råt, kogt og stegt, ikke rester fra middagen.
>
> Jeg ved ikke om det er det man nu kalder at barfe.

Det er vist ikke Barf helt efter bogen, så skal det kun værer råt
Hvorfor koger og steger du kødet, så bliver det da af en ringere
næringsværdi for dine hunde.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 15:56

> Det er vist ikke Barf helt efter bogen, så skal det kun værer råt
>
> Hvorfor koger og steger du kødet, så bliver det da af en ringere
> næringsværdi for dine hunde.

Nu har jeg ikke læst bøgerne, men de er bestilt på bibliotek.dk efter
at have fulgt lidt med her, så jeg venter spændt på at få læst dem.

Jeg fodre hjemmelavet efter nemhedens princip, så når vi foreks. får
frikadeller og stuvet kål så laver jeg til hundene også.
Jeg fodre 2 gange om dagen.
Hundenes morgenmaden kan bestå af rugbrød, havregrød eller et
surmælksprodukt med hakket råt kød, fisk, rå æg, leverpostej,
kyllingelever,dertil et par gange om ugen kyllingelår eller en
grisehale.

Aftensmaden er enten det samme som vi får, eller noget fra frysen ,
når vi får noget, som jeg ikke synes egner sig til hundene såsom pizza
og lignende fastfood.
Det kan foreks.være hjerter, tomatkødsovs eller fisk, dertil koger jeg
grøntsager ris eller pasta.
Kun fantasien sætter grænser.
Det skal det lige siges, rå grøntsager er noget mine hunde sorterer
fra, så derfor kogte grøntsager som de spiser, også kogevandet bliver
brugt.
Mave -og pelsproblemer eller anden sygdom er ikke noget jeg har haft
problemer med, bortset fra gamle Trunte har udvist allergi (hævede
ører og poter) over for flere slags tørkost, som jeg har haft købt som
godbidder til aktivitetsbolden.
Så måske er der noget om, at man ikke må blande råt og tørfoder??

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 16:09

> Nu har jeg ikke læst bøgerne, men de er bestilt på bibliotek.dk efter
> at have fulgt lidt med her, så jeg venter spændt på at få læst dem.

Glæd dig, specielt Billinghurst's bog er meget grundig i sine forklaringer,
han har det med at gentage sig selv, men så husker man det måske bedre.

> [...]
> og lignende fastfood.
> Det kan foreks.være hjerter, tomatkødsovs eller fisk, dertil koger jeg

Det lyder fornuftigt nok, men jeg er ikke ekspert (endnu)

Føler du at det er specielt besværligt at fodre på den måde,
det er jo argumentet for mange for at bruge tørkost.

> Det skal det lige siges, rå grøntsager er noget mine hunde sorterer
> fra, så derfor kogte grøntsager som de spiser, også kogevandet bliver
> brugt.

Rå grøntsager optager hunden heller ikke, det skal bearbejdes først,
det skal i princippet efterligne tarmindholdet fra deres byttedyr.
Jeg har fået anbefalet grøntmix fra
http://husdyrhelse.com/group.asp?group=19

> [...]
> godbidder til aktivitetsbolden.
> Så måske er der noget om, at man ikke må blande råt og tørfoder??

Som godbidder er der vist flere Barfere der bruger det, det ved jeg ikke
helt om jeg vil gører, jeg tvivler.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 18:14

> Glæd dig, specielt Billinghurst's bog er meget grundig i sine
> forklaringer,
> han har det med at gentage sig selv, men så husker man det måske
> bedre.

Jeg glæder mig, nu er det en uge siden jeg bestilte den og Grow your
pups with bones : the BARF programme for breeding healthy dogs and
eliminating skeletal disease.

> Føler du at det er specielt besværligt at fodre på den måde,
> det er jo argumentet for mange for at bruge tørkost.

Det mest besværlige, er at lade være med at falde over hundene, der
gerne vil ligge tæt på, når jeg laver mad, for tænk! om hun kom til
at tabe noget.
Nu har jeg altid fodret hjemmelavet, så det er blevet en vane med at
kikke efter tilbud til hundemad, og så bor jeg på landet, så der
kommer et halv dyr i fryseren en gang i mellem.
Ellers køber jeg i store portioner hos et engrosslagteri, der sælger
til private. 4 kg hakket kød ca. 120-130 kr.
Når jeg bestiller store portioner får jeg gerne lever og ben gratis.
Jeg synes ikke det er så besværligt at sætte et par timer af til at
lave hundemad til fryseren et par gange om måneden.
Jeg bruger enten friske eller dybfrosne grøntsager, tit kan jeg få 3
poser for 30 kr, så det er bare om at se sig for, når man er ude og
handle.
I sidste uge var der tilbud på kyllingelår 4 x 2 kg for 80 kr.

Og har man en dårlig dag, så dør hundene ikke af et stykke rugbrød med
leverpostej til aftensmad også.

> Rå grøntsager optager hunden heller ikke, det skal bearbejdes først,
> det skal i princippet efterligne tarmindholdet fra deres byttedyr.
> Jeg har fået anbefalet grøntmix fra
> http://husdyrhelse.com/group.asp?group=19

Nu sætter min skepsis ind igen.
Hvad indeholder kama, det kan jeg ikke se ud fra de oplysninger, der
står kun det er en grønsagsblanding, men hvilke grøntsager i hvilke
mængder og forhold???

Men mon ikke friske/frosne kogte grøntsager også er ligeså godt, vi
mennesker lader os alt for tit vildlede af smarte reklamer, for alt
det alternative, nu få jeg nok på puklen, men lidt sund skepsis bør
nok råde her.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 18:27

> [...]
> Jeg bruger enten friske eller dybfrosne grøntsager, tit kan jeg få 3
> poser for 30 kr, så det er bare om at se sig for, når man er ude og

Det er faktisk rart at læse at en der fodrer som dig uden at have sat
sig specielt ind i sagerne har sunde og raske hunde.
Det beviser jo blot at det ikke er den store videnskab, og sundt for
hundene så længe de spiser varieret.

> I sidste uge var der tilbud på kyllingelår 4 x 2 kg for 80 kr.

Jeps, det var der også her i Rødovre, det irrerterede mig at jeg
ikke Barfede allerede, så var der lige røget nogle poser hjem i fryseren

> Og har man en dårlig dag, så dør hundene ikke af et stykke rugbrød med
> leverpostej til aftensmad også.

Det er også hvad de mindre hellige Barfere her i gruppen gør, det vil jeg også.
Leverpostejsmadder tror jeg mine hunde kunne æde sig ihjel i

> Nu sætter min skepsis ind igen.
> Hvad indeholder kama, det kan jeg ikke se ud fra de oplysninger, der
> står kun det er en grønsagsblanding, men hvilke grøntsager i hvilke
> mængder og forhold???

Ja der burde værer en varedeklaration på den hjemmeside.
Jeg fik det anbefalet af Leyna her i gruppen, som har fået det
anbefalet af Marie. De disker nok op med noget mere info hvis
vi presser dem.

> [...]
> mennesker lader os alt for tit vildlede af smarte reklamer, for alt
> det alternative, nu få jeg nok på puklen, men lidt sund skepsis bør

Som sagt kan hunde ikke optage rå grøntsager på samme måde som os mennesker,
grøntet skal bearbejdes først, det skulle værer fidusen ved en grøntsagsblanding.
Så i princippet ryger de grøntsager du giver rå/kogte nok mere eller mindre
lige igennem dine hunde uden de får glæde af vitaminerne.
Det vil du blive belært grundigt om i Billinghursts bog når du får den.

Grøntsagsblandinger er nok beregnet på den lidt dovne Barfer

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 20:44

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Jeps, det var der også her i Rødovre, det irrerterede mig at jeg
> ikke Barfede allerede, så var der lige røget nogle poser hjem i
> fryseren
> /Jens

Undskyld Jens, men jeg kan ligesom ikke dy mig for at spørge: Hvorfor
købte du ikke lårene og smed dem i fryseren med det samme, så du havde
billig mad til vufferne når du alligevel snart skal på den med
barfningen ? Det virker ikke logisk. De kan trods alt holde sig
i laaaang tid i fryseren.
--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 21:00

> [...]
> billig mad til vufferne når du alligevel snart skal på den med
> barfningen ? Det virker ikke logisk. De kan trods alt holde sig

Det forudsætter at man har en fryser med plads til det,
den er ikke købt hjem endnu, men bliver det snarest.
Men de der tilbud dukker nu jævnligt op, så er det bare
med at hamstre lidt når jeg får købt fryseren.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 22:48

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Men de der tilbud dukker nu jævnligt op, så er det bare
> med at hamstre lidt når jeg får købt fryseren.

Okay, jeg var af den opfattelse at du allerede havde købt en fryser

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 19:57

Lott wrote:
> Men mon ikke friske/frosne kogte grøntsager også er ligeså godt,

Hej Lotte
Nu har jeg lige læst kapitlet om grøntsager, og Billinghurst
bekræftede hvad jeg har skrevet til dig tidligere.
Rå grøntsager ryger lige igennem din hund uden at blive optaget,
og kogte grøntsager får ødelagt utroligt mange af de gode egenskaber
som de skal give hunden.
For at hunden skal kunne optage rå grøntsager skal de totalt knuses,
han anbefaler at man bruger en juicemaskine eller en kødhakker.

Jeg scanner gerne de par sider om det ind til dig hvis du vil have det,
så skal jeg bare lige have en Mail adresse og sende det til.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 20:54

> [...]
> det,
> så skal jeg bare lige have en Mail adresse og sende det til.

Hej Jens
Det er pænt af dig, det vil jeg meget gerne læse, du kan sende det
hertil lisjakobsen-a-gmail.com

Mvh. Lotte
www.Lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 21:17

> Hej Jens
> Det er pænt af dig, det vil jeg meget gerne læse, du kan sende det
> hertil lisjakobsen-a-gmail.com
>
> Mvh. Lotte
> www.Lislott.dk

Hej Lotte, det er hermed gjort

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 18-11-06 11:12

Hej John

Jeg troede ikke særlig meget på det da jeg startede, men stod med en
meget syg hund, så hvorfor ikke lige give det en chance.
Dyrlægens bud var en autovaccine til 8-10.000 uden garanti for
bedring.

Det var der selvfølgelig heller ikke med den rå fodringsmetode, men
den var langt billigere. Og selvom jeg havde sygeforsikring på min
hund, valgte jeg at prøve BARF af først.

Og det virkede :)

Det er ikke en religion for mig, for så ville jeg sikkert også gå og
prøve at omvende folk, og DET gider jeg ikke bruge tid på. Jeg
hjælper gerne folk igang, men det skal være på deres eget ønske. Og
hvis folk er løbet ind i et problem, såsom at hunden taber sig
uhensigtsmæssigt, og dyrlægen har fundet den rask, så hjælper jeg
også gerne med det.

Det er for mig en basal viden om kost, som gør det nemt og muligt at
fodre mine hunde billigt, og uden alverdens fyldstof i maden.

Vi bruger omkring 500,- om måneden på 2 voksne hunde (en amstaff og
en rottweiler) Da jeg fodrede med tørkost brugte jeg flere penge end
jeg gør idag.

Og jeg synes ikke det er et stort arbejde.
Én gang om ugen blender jeg grønt, det tager 5-10 min.

Og det tager ej heller lang tid at tage kyllingelår op af en pose fra
fryseren, eller pakke en pose grisetæer op.

Kun når vi slagter kaniner bruger vi lang tid på maden til hundene,
men det tager vi gerne med. Og er man ikke til sådan noget, kan man jo
snildt fodre med råt uden selv at stå for slagtning, pelsning og
partering.

Måske gør jeg det for mig selv, og ikke for mine hundes skyld? De er
sikkert ligeglade med om jeg sparer nogle penge. Men omvendt er deres
madglæde virkelig vendt. Så jeg tror på de trives bedre på det rå
end de gjorde på tørkosten. For min tæve spiste dengang ikke særlig
tit. Og idag levner hun aldrig.
Hver dag er en fest, for hver dag får man dejlige kødben, den glæde
er vi sikkert lige gode om at dele hund, som menneske!

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-11-06 11:25

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

-

Jeg kan kun være enig med dig!.
her i huset er fodringen også blevet en fest hver dag, og en glæde at kunne
servere varieret kost, og det er så synligt at se, hvor meget de sætter pris
på det.
i dag har de fået lammevom, det er nok den absolutte favorit her i huset..
de er ved at gå ud af deres skind i bare utålmodighed, når jeg roder det
sammen.. skønt!.
gråspurvene sidder på plankeværket og venter til vovserne er færdige, som
kommer de og nipper de sørgelige rester der er smurt rundt på kanten af
foderskålene..så det er herligt at se, det synes kattene desværre også..GG..

mvh. marie

Fra : Lott

Dato : 18-11-06 11:41

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> wrote in message

[...]
-------------
Hej Marie

Nu har mine hunde aldrig været syge, og jeg har altid fodret
hjemmelavet, men en veninde ringede grædende til mig, da dyrlægen
havde opgivet hendes hund og havde rådet til aflivning pga. af
tiltagende nyresvigt. Alt forskelligt skåne tørfoder var blevet
prøvet, men det blev bare kastet op.
Jeg rådede hende til at give hunden 14 dage på en diæt af kogt
kylling, fisk, kogte grønsager og ris inden hun tog beslutningen om
aflivningen.
Efter en uge kunne hun fortælle at hunden var blevet rigtig madglad og
var i bedring, og efter 3 uger var nyretallene normale.
Behøver jeg at sige hun fodre hjemmelavet nu.
Det undre mig at en dyrlæge ikke har anbefalet hende at prøve det, når
hunden nu ikke kunne tåle tørfoder.

Det er hellere ingen religion for mig, men jeg har bare altid fodret
hjemmelavet i de 30 år jeg har haft hunde og set mine hunde trives på
det.

Mvh.Lotte
www.lislott.dk

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 11:48

Kiplers.dk skriblede bla:

> [...]
> madglæde virkelig vendt. Så jeg tror på de trives bedre på det rå
> end de gjorde på tørkosten. For min tæve spiste dengang ikke særlig

Fint nok og specielt hvis man har problemer med hund der ikke kan tåle evt
tilskudsstoffer som måske er i hundemaden (fuldfoderet)

Jeg mener blot at et godt fuldfoder dækker fint til en "normal" hund, og
hvis man så i stedet vil Barfe er det nok nærmere for sin egen skyld

Man skal blot passe på med at tro at det er bedre eller sundere end et godt
fuldfoder.
Det er ikke mig bekendt bevist.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 12:57

jopa wrote:
> Man skal blot passe på med at tro at det er bedre eller sundere end
> et godt fuldfoder.
> Det er ikke mig bekendt bevist.

Hvad kræver du da af beviser ud over de solstrålehistorier
der findes i massevis af, de kan ikke bare allesammen affejes
som pure opspind.

Min indgangsvinkel til Barf var da også ud fra underholdning for mine,
men efter at have læst teorien bag det i Billingshurst bog
er jeg nu også overbevist om at Barf er langt sundere end tørfoder.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 13:16

pwh skriblede bla:

> Min indgangsvinkel til Barf var da også ud fra underholdning for mine,
> men efter at have læst teorien bag det i Billingshurst bog
> er jeg nu også overbevist om at Barf er langt sundere end tørfoder.

Som jeg skriver:
Det er fint nok at eksperimentere alternativt hvis man har en hund med
problemer.
Men at tro at man kan få en sund hund til at blive endnu sundere ved at
barfe det er for mig religion/tro.som ikke kan måles.

Jeg har jo selv Barfhet da det ikke var på mode og hvis jeg skulle gøre det
i dag ville det være for min skyld og ikke for Milos da han er sund og rask
på fuldfoder.
Han har sagt til mig at han er glad for sit tørfoder som er spist på 10
sekunder.
Han får så et ben og en rå fisk en gang om ugen.

Bemærk venligst at jeg ikke sætter ? tegn ved om det ene er bedre end det
andet jeg siger blot at det gad jeg ikke for de 10 sekunder det tager for
ham at æde det.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 13:25

> [...]
> Men at tro at man kan få en sund hund til at blive endnu sundere ved
> at barfe det er for mig religion/tro.som ikke kan måles.

Det har du da ret i, men man forebygger måske nogle sygdomme
med Barf, men det kan jo heller ikke måles, det er da en trossag

> Jeg har jo selv Barfhet da det ikke var på mode og hvis jeg skulle
> gøre det i dag ville det være for min skyld og ikke for Milos da han
> er sund og rask på fuldfoder.

Jo, men som jeg har forstået det Barfede du jo også forkert,
og for ensidigt, det er da bestemt ikke sundt for hunden.
Idag ved man jo heldigvis meget mere om det end da du prøvede.

> Bemærk venligst at jeg ikke sætter ? tegn ved om det ene er bedre end
> det andet jeg siger blot at det gad jeg ikke for de 10 sekunder det
> tager for ham at æde det.

Det er jo også en af ideerne ved Barf, at hunden skal arbejde mere for føden,
selv Milo vil vel ikke kunne gnaske en hel Danpo i sig på 10 sekunder

Specielt hvor du bor må der da værer let adgang til godt og billigt råfoder,
tror du ikke du måske skulle give det en chanche mere.
Sådan noget som at du kunne sparer en masse penge må da tiltale din jydesjæl

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 13:35

pwh skriblede bla:

> Det har du da ret i, men man forebygger måske nogle sygdomme
> med Barf, men det kan jo heller ikke måles, det er da en trossag

Alt der ikke kan måles eller forklares er vel en trossag

> Jo, men som jeg har forstået det Barfede du jo også forkert,

Vi lagde nok for meget vægt på kallun som er meget proteinholdigt.
Men da det jo er komave var det med indbygget grønt

> Det er jo også en af ideerne ved Barf, at hunden skal arbejde mere
> for føden, selv Milo vil vel ikke kunne gnaske en hel Danpo i sig på
> 10 sekunder

Derfor nogen store okseben og stivfrossen fisk til adspredelse

> Specielt hvor du bor må der da værer let adgang til godt og billigt
> råfoder

Jeg hører til dem der ikke skelner på prisen når jeg har anskaffet mig
krapylet skal den sgu have det godt.
Lige nu vejer han nok omkring 55 kg

--
Mvh. John

www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 14:06

> Jeg hører til dem der ikke skelner på prisen når jeg har anskaffet mig
> krapylet skal den sgu have det godt.

Du var da ellers godt igang med at købe en pallefuld Pedigre,
det var vel for at sparer penge at du ville købe så meget på en gang

> Lige nu vejer han nok omkring 55 kg

Nu er det jo heller ikke godt for dem at blive for tunge,
Tyson tør jeg ikke veje lige for tiden, jeg tror han er blevet lidt for tung
for hans eget bedste
Angel tager sgu ikke på lige meget hvor meget hun næsten æder,
det er ikke helt retfærdigt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 14:13

pwh skriblede bla:

> Du var da ellers godt igang med at købe en pallefuld Pedigre,
> det var vel for at sparer penge at du ville købe så meget på en gang

Nu er jeg jo ikke dummere end gennemsnitsdanskeren der også vel køber i
næste forretning hvis prisen er 50 % eller mere

ps det var en halv palle men henter nok 5-6 poser grundet holdbarhedsdatoen
da jeg kun vil bruge det som slik (til hunden)
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : N/A

Dato : 18-11-06 15:34

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 15:34

> Nu er jeg jo ikke dummere end gennemsnitsdanskeren der også vel køber
> i næste forretning hvis prisen er 50 % eller mere

Det er jo det jeg mener, med de forbindelser du sikkert har,
kunne du jo nok fodre Milo meget billigere råt end på Olivers.
Du er bare luddoven, indrøm det dog

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 15:57

pwh skriblede bla:

> Det er jo det jeg mener, med de forbindelser du sikkert har,
> kunne du jo nok fodre Milo meget billigere råt end på Olivers.
> Du er bare luddoven, indrøm det dog

Jeg bruger jo heller ikke min fritid til at gå i kirke
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 16:00

> Jeg bruger jo heller ikke min fritid til at gå i kirke

Næh, men du går garanteret og betaler i dyre domme
til folkekirken alligevel, det gør jeg ikke

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 16:12

pwh skriblede bla:

> Næh, men du går garanteret og betaler i dyre domme
> til folkekirken alligevel, det gør jeg ikke

Jeg er ikke medlem af den forening
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 16:23

> Jeg er ikke medlem af den forening

Satans, jeg troede lige jeg havde dig
Så er du jo et fornuftigt menneske alligevel.

/Jens (som heller ikke er medlem af folkekirken)

Fra : Leyna

Dato : 19-11-06 01:13

On Sat, 18 Nov 2006 16:22:50 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Satans, jeg troede lige jeg havde dig
>Så er du jo et fornuftigt menneske alligevel.
>
>/Jens (som heller ikke er medlem af folkekirken)

I er garanteret skabsmuslimer begge to!

(jeg er heller ikke medlem af folkekirken)
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 19-11-06 01:09

On Sat, 18 Nov 2006 11:47:35 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Jeg mener blot at et godt fuldfoder dækker fint til en "normal" hund, og
>hvis man så i stedet vil Barfe er det nok nærmere for sin egen skyld

Ikke helt. Det er bedre at forebygge end at helbrede, og Hans havde
sørme ikke loppeallergi da jeg fik ham. Jeg tror så at alle de
underlige fyldstoffer de kommer i tørkost kan være med til at tricke
en allergi, og dér mener jeg så man er meget bedre dækket ind ved at
barfe, men det ER altså ikke en religion for mig.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kiplers.dk

Dato : 18-11-06 09:55

Hej Jens

Det tror jeg trygt du kan stole på.
Men sardiner er dyrere end tun og makrel, derfor bruger vi lige så tit
dem, fremfor de lidt dyrere sardiner.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 10:12

Kiplers.dk skriblede bla:
> Det tror jeg trygt du kan stole på.
> Men sardiner er dyrere end tun og makrel, derfor bruger vi lige så tit
> dem, fremfor de lidt dyrere sardiner.

Jeg tager da hatten af for jer at i gider
Tror dog mere at i gør det for jeres egen skyld.
Al relegion er jo svær at kapere for udenforstående

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 12:51

> Jeg tager da hatten af for jer at i gider
> Tror dog mere at i gør det for jeres egen skyld.

I bund og grund har vi jo kun hundene for vores egen skyld,
jeg vil Barfe for at glæde dem, for jeg bliver da glad når
jeg ser de er glade.
Det er da det samme som hvis jeg slæber dem til stranden,
det gør jeg vel i princippet også for min egen skyld

> Al relegion er jo svær at kapere for udenforstående

Vi skal bare have lokket dig med i folden,
så ender du med at blive den mest religiøse

/Jens

Fra : jopa

Dato : 18-11-06 13:20

pwh skriblede bla:
> Det er da det samme som hvis jeg slæber dem til stranden,
> det gør jeg vel i princippet også for min egen skyld

Det gør jeg så i modsætning mest for Milos skyld.
Hvis det er hundekoldt og der ingen andre er parkerer jeg 5 meter fra vandet
lukker ham ud og sætter mig ind i bilen og drikker kaffe altså ind i mellem

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 19-11-06 01:03

On Sat, 18 Nov 2006 10:11:43 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Jeg tager da hatten af for jer at i gider
>Tror dog mere at i gør det for jeres egen skyld.
>Al relegion er jo svær at kapere for udenforstående

Helt seriøst, så ville jeg da meget hellere slippe for bøvlet med at
barf'e. Det er væsentligt lettere bare at skovle en portion tørfoder
op til hundene, men når jeg ser på Hans' pels og hans nu
ikke-eksisterende hudlidelser, så mener jeg, at det er alt besværet
værd. Havde Hans ikke fejlet noget tror jeg faktisk ikke at jeg var
kommet i gang med BARF.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kiplers.dk

Dato : 17-11-06 21:04

Hej Jens

Dejligt.

Du kan også fortælle dem at det er de færreste mærker af tørkost
som er rigt på omega 3-fedtsyrer. Dermed kommer der ubalance i
kroppen.
Så man kan med fordel give sin hund fede fisk nogle gange om ugen. Og
jeg tror de fleste hunde vil blive rigtig glade for lidt tun i olie,
makrel i tomat eller måske endda en sildefilet. I deres ellers måske
lidt ensformige tørkost.
Og for os mennesker, er det jo rart, hvis hundens krop er i balance.
Så skinner pelsen også så flot, og hunden er rask og rørig

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 21:41

Kiplers.dk wrote:
> [...]
> Og for os mennesker, er det jo rart, hvis hundens krop er i balance.
> Så skinner pelsen også så flot, og hunden er rask og rørig

Jeg har nu også de sidste par år givet mine et tilskud af fiskeolie,
det guffer de i sig med stor lyst.
Jeg læste at sardiner skulle værer noget af det bedste mht Omega-3.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 17-11-06 15:27

Hej Jens

Flåede tomater er rigtig fornuftigt.
Det mindsker faktisk forhudsbetændelsen kraftigt hos Tor. Både de
flåede tomater og de friske.
Opdagede det ved et tilfælde, og det er stensikkert, får han ikke
tomater ca. hver 3.dg kommer det igen.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 17:12

> [...]
> flåede tomater og de friske.
> Opdagede det ved et tilfælde, og det er stensikkert, får han ikke

Herligt, tomater kommer så til at stå jævnligt på menuen.
Tyson fik kureret sin forhudsbetændelsen da han blev kastreret
Jeg må så også få købt mig en blender eller foodprocessor,
det her er jo et ungkarlehjem uden alle de der fine køkkendimser

Jeg tror jeg vil prøve at gører som dig mht grønt, så kan jeg jo altid
have en sæk grøntmix stående som backup.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 19:58

Kiplers.dk wrote:
> Hej Jens
>
> Flåede tomater er rigtig fornuftigt.

Idag fik de også lige en 1/4 dåse flåede tomater hver
i deres tørkost, det er simpelthen det rene slik
Det skulle jeg have været obs på for flere år siden,
det råd vil jeg da give videre til folk der vil bruge tørkost.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 07:49

Hej

Når det virker godt med et svineben, så er der jo ingen hindring i at
fortsætte med svineben.

Og dog.

Du skal vide at falsk hundesyge overføres via svin. Danmark var et
fint land med sygdommen under kontrol, men nu hvor danske landmænd kan
have deres forretning i Polen, men stadig få mærket deres kød som
dansk, giver det da lidt at tænke over.

Falsk hundesyge er dødelig.

Omvendt har sygdommen ikke været under kontrol i Sverige og der har
været 3 tilfælde siden 70´erne.

Jeg har førhen ikke været nervøs for at fodre med svin, men har for
en sikkerhedsskyld frosset kødet ned, da nogle mener det minimerer
risikoen.
Men jeg har da tænkt lidt efter landmændene er rykket mod øst.

Det sikreste er nok okseben, når du også fodrer med tørfoder, vil
jeg mene. For der er ikke så mange slemme bakterier i okserne, som der
er i svinene.

Og tillykke med vapsen.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 16-11-06 08:12

[...]

det er da også det rene vanvid, at en "forretning" kan køre på den måde,
ganske lovligt..dobbeltmoral, ligesom dyretransporterne, der kan køre på
tysk lovgivning når de krydser grænsen..men stadig være danske.
--
Falsk hundesyge er dødelig.
--

Jeg giver ikke mine svin, bortset fra grisehaler ind i mellem.
min begrundelse er medicinrester i dyrene, specielt leveren skulle være et

mvh. marie

Fra : C.H

Dato : 16-11-06 12:26

[...]

Bestemt! Indtil nu har det dog ikke været et issue - de svineben han har
gnasket indtil videre er kommet fra et ægte langelandsk fuldfedt svin....
Den har ikke været omkring Polen. Men jeg skal da være opmærksom på det, når
det drejer sig om køb i supermarkeder osv.
[...]

Ok - det bliver så det, jeg investerer i, når jeg nu ikke kan se
oprindelseslandet på det andet.

Og tillykke med vapsen.

Tarrk

CH

Fra : Jønne

Dato : 18-11-06 20:06

> [...]
> er i svinene.
>
> Ok - det bliver så det, jeg investerer i, når jeg nu ikke kan se

Hej NG
Nå !! så er barfligaen igang her!
Hilsen Jønne

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 22:00

Jønne wrote:
> Hej NG

--------------------------
/| /| | |
||__|| | Please don't |
/ O O\__ feed |
/ \ the trolls |
/ \ \ |
/ _ \ \ ----------------------
/ |\____\ \ ||
/ | | | |\____/ ||
/ \|_|_|/ | __||
/ / \ |____| ||
/ | | /| | --|
| | |// |____ --|
* _ | |_|_|_| | \-/
*-- _--\ _ \ // |
/ _ \\ _ // | /
* / \_ /- | - | |
* ___ c_c_c_C/ \C_c_c_c____________

Fra : Anette

Dato : 16-11-06 20:05

Kiplers.dk wrote:

> Du skal vide at falsk hundesyge overføres via svin.

Hups - det vidste jeg ikke - tak, Marie.
Lige pludselig er jeg da ret glad for at mine hunde får ski'epine af
svinekød/ben

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 08:28

Morbus Auiezky

Den dag man kan udtale dette navn rigtigt i stedet for at bruge ældre
betegnelser, pseudorabies eller falsk hundegalskab, er en stor dag i en
dyrlægestuderendes liv! Det er en svinesygdom, som medfører en
dødeligt
forløbende sygdom hos pattegrise og smågrise, men som fedesvin og
voksne er immune overfor. Slagtesvin fra smittede besætninger indgår
i fødekæden på ganske normal vis, idet virus ikke kan give sygdom
hos mennesker og ikke har betydning for kødets kvalitet, samtidig med
at virus ødelægges ved kogning eller stegning. Små gnavere,
kreaturer, hunde og katte dør i løbet af mindre end to døgn med
voldsomme kløesymptomer og kramper, hvis de bliver smittet ved at
spise råt svinekød.

Derfor er det ikke tilrådeligt at give råt svinekød i form af fars
eller lignende til sine husdyr, og det er forbudt at anvende svinekød
i færdigfoder eller kødblandinger til hund og kat. Der må kun
anvendes kød fra kreaturer, fjerkræ og fisk.

Der er her i landet gjort et stort arbejde for at udrydde sygdommen, og
den er i dag under kontrol.

sakset fra: http://www.hunde-info.dk/page56.shtml

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 19:52

Den helt klare fordel ved selv at vælge grønt til sine hunde, er at
man kan tage højde for hvis de har brug for noget særligt.

Til min syge hund sammensatte jeg en booster til immunforsvaret. Den er
idag brugt af mange jeg kender som har allergi hunde, og med stor
succes!

Som grøntbase herhjemme bruger vi en pose broccoliblanding, og så
tilsætter vi hvad vi har.
Typisk er det 2 poser plus vores frugt og grønt rester som blendes, og
så har vi til 1 uge i køleskabet.

Jeg kender flere som gør som os. Men jeg kender også folk som tager
en helt almindelig pose broccoliblanding, og varmer den
portionsmæssigt op i microbølgeovnen, uden at blende eller noget.
Så er det selvfølgelig ikke råt, men derimod nemt optageligt for
hundene, og så får de også varm aftensmad :)

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 20:02

Kiplers.dk wrote:
> [...]
> Så er det selvfølgelig ikke råt, men derimod nemt optageligt for
> hundene, og så får de også varm aftensmad :)

Bliver en del af alle de gode ting i grøntsagerne da ikke ødelagt
ved den opvarmning, og er broccoliblanding hele stykker tror
jeg ikke på at det bliver optaget af hunden, men ryger lige igennem.
Det skal da som minimum igennem en blender som du gør før det er
muligt for hunden at optage det, eller har jeg misforstået noget ???.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 19:54

Hej Lotte

Hvor bliver jeg bare glad af at læse om din måde at fodre på.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 20:08

> Hej Lotte
>
> Hvor bliver jeg bare glad af at læse om din måde at fodre på.
>
> MVH Marie.

Også mig, nu mangler Lotte bare lige at få pudset teorien af
Men det beviser da for mig hvor let det er at fodre en hund ordentligt,
det kan værer at det smitter af på endnu flere læsere her i gruppen.

Jeg synes efterhånden at bare prisen på ordentligt tørfoder gør at
man føler sig til grin, mine spiser da pt for over 600kr/mnd Olivers
til sammen, det kan der alligevel købes en del godt råt hundefoder for.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 22:17

> Også mig, nu mangler Lotte bare lige at få pudset teorien af

Nu har jeg læst, hvad du sendte fra bogen, og jeg vil da lige se om
jeg kan få mine til at spise blendede rå grøntsager til en forandring.

Det med c-vitamin er jeg i tvivl om er rigtig, da det altid er blevet
sagt at hunde selv danner c-vitamin.
Frugt spiser mine hunde lidt af, de stjæler selv frugt fra
pære/æbletræerne plus lidt kvikgræs ryger der også ned, så lidt fiber
må de da få.

> [...]

> man føler sig til grin, mine spiser da pt for over 600kr/mnd Olivers
> til sammen, det kan der alligevel købes en del godt råt hundefoder

Nu har jeg aldrig regnet ud, hvad det koster at fodre hundene, for det
er bare røget ind under vores forbrug til husholdningen, så det kan
jeg ikke oplyse dig om.

Men jeg glæder mig til at høre, når du begynder at barfe, hvad dine
hunde siger til det.

Jeg har 2 hunde, der ligger stille til vi er færdige med at spise, men
så jodler de også for at få mad, og det kan kun gå for langsomt.

Mvh Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 22:51

> [...]
> Frugt spiser mine hunde lidt af, de stjæler selv frugt fra
> pære/æbletræerne plus lidt kvikgræs ryger der også ned, så lidt fiber

Græsset har du nok observeret ryger lige igennem,
jeg skal da jævnligt stå og hive et genstridgt strå ud af rø... på mine
Det med vitaminer bliver MEGET grundigt forklaret i Billinghurst's bog.
Men jeg skal have fundet ud af om det er en god ide at give dem HUSK
(loppefrøskaller) det spiser jeg selv, og det er perfekt for maven/tarmen.

> Men jeg glæder mig til at høre, når du begynder at barfe, hvad dine
> hunde siger til det.

Jeg er allerede begyndt at smugtræne, bare ikke med råt foder endnu.
Men idag fik de da resten af pastaen fra igår med kold kylling og en
dåse sardiner i (sardiner skulle værer perfekt hundemad).
Det var lige før at madskålen også blev spist med, det kunne de godt lide

> Jeg har 2 hunde, der ligger stille til vi er færdige med at spise, men
> så jodler de også for at få mad, og det kan kun gå for langsomt.

Nogle sværger til at varierer deres spisetider, det er måske en god ide.
I naturen får de jo heller ikke mad på samme tid hver dag.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-11-06 22:55

Lott wrote:

> og jeg vil da lige se om
> jeg kan få mine til at spise blendede rå grøntsager til en forandring.

Et lille tips, hvis dine hunde ikke synes den der rå grøntsagsmos er
hundemad, så blandt f.eks noget dåsetorskerogn, lakseolie eller små stykker
rå indmad ( hjerte, lever o.s.v.) i grøntsagsmosen i starten - så ryger det
hurtigt ned. Det virkede i hvertfald her i huset

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 23:06

> [...]
> stykker rå indmad ( hjerte, lever o.s.v.) i grøntsagsmosen i starten
> - så ryger det hurtigt ned. Det virkede i hvertfald her i huset

Har vi en Barfer mere på banen

/Jens

Fra : Anette

Dato : 16-11-06 23:16

pwh wrote:

> Har vi en Barfer mere på banen

Jeg har råfodret siden februar i år- og lærer stadig, læser stadig og ikke
mindst lærer hundene mig en hel del. Men hundene synes det er SKØØØNT med rå
foder
Blended Frugt og rå grøntsager er ikke noget problem.
Jo det tager 5-10 min mere hver dag end bare at smide Olivers udover hele
spisestuegulvet, men fornøjelsen ved at se hundene, der dapper med forbenene
og smasker af bare iver for at få mad er det hele værd og der går lidt
sport i at finde godt foder til billige penge.

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 09:10

> [...]
> med forbenene og smasker af bare iver for at få mad er det hele værd
> og der går lidt sport i at finde godt foder til billige penge.

Du er en pige efter mit hjerte
Det er jo lige det der er tanken for mig med at råfodrer,
godt at hører at det kører godt for dig.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 16-11-06 21:15

Hej Lotte

Hvor bliver jeg bare glad af at læse om din måde at fodre på.

Hej Marie

Jeg har fulgt lidt med i baggrunden, og det er da blevet en hel
videnskab at fodre hund efterhånden.
Men man forstår godt, at der er nogen der bliver forvirret med alle de
farvestrålende rekvalmer for hundemad.
Tænk bare på, hvad vi mennesker bliver påduttet hele tiden af
advarsler om ditten og datten, nu skal man så også til at bekymre sig
om hunden nu lige får de rigtige mængder af ditten og datten.

Mine hunde trives og er aktive, og så må det være godt nok.

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 20:12

Hej Jens

Når hunde ikke kan nedbryde grønsagerne er det fordi hundes spyt ikke
indeholder amylase, og så kan de ikke nedbryde cellulosen.
Koger man grønsagerne eller giver dem en tur i microbølgeovnen
smadrer du dermed cellevæggene, og gør grønsagerne optagelige for
hunden.
Og så gør det ikke noget det er skiver af gulerødder og buketter af
broccoli.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 20:19

> [...]
> hunden.
> Og så gør det ikke noget det er skiver af gulerødder og buketter af

Men så ødelægger man ifølge Billinghurst også en masse vitaminer
ved den opvarmning, han fraråder på det kraftigste at fodre sin hund
med kogte grøntsager.
Mht optagelsen giver han samme forklaring som dig med cellulosen,
han anbefaler at man knuser cellevæggen med en kødhakker eller juicemaskine.

Hæ, så blev Barf lidt videnskabeligt alligevel

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 20:27

Hej Jens

Ja det anbefaler han. Men ingen ved hvor meget hundene med sikkerhed
optager af de blendede grønsager.
Hvor mange de så har brug for, er derfor også et slag på tasken.

Jeg mener det må være en smagssag hvad man gør.

I princippet er en frostpose grønt ej heller rå. For grønsagerne er
blancherede.
Men jo en del af vitaminerne går tabt i kogevandet, fuldstændig som
for os mennesker.

Men så kan man undlade at koge i meget vand, og lade den smule der så
er, komme med i madskålen

Når jeg vælger at "nøjes" med at blende eller bruge saftpresseren.
Så er det fordi jeg er hamrende doven!
Det er langt nemmere for mig, og eftersom mine hunde ser ud til at
stortrives, tager jeg det som at det virker for os alle.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 20:38

Kiplers.dk wrote:
> [...]
> blancherede.
> Men jo en del af vitaminerne går tabt i kogevandet, fuldstændig som

Jo, men er det mest optimale og letteste så ikke
at købe en tørret grøntsagsblanding der er bearbejdet.
Det virker da fjollet på mig at koge grøntsager hvis man med sikkerhed
ved at værdifulde vitaminer og mineraler bliver ødelagt.
Kogte grøntsager er nok heller ikke naturlig føde for en hund,
og det er vel ideen med Barf at man skal efterligne naturen mest muligt

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 20:43

Hej Jens

Nu giver jeg ikke kun grønt for vitaminernes skyld, men også for at
det skal mætte.
Og der er betydelig mere fylde i de rå end i de tørrede.
Samtidig hjælper grønsagerne med at tage kød mm. med ud gennem deres
vej i tarmsystemet.
Derfor synes jeg at grønt er godt :)

Og så er det billigt! Vi bruger 20,- om ugen på det grønne, for
resterne ville vi sikkert havde smidt ud hvis ikke vi havde brugt dem
til hundene.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 21:26

> [...]
>
> Og så er det billigt! Vi bruger 20,- om ugen på det grønne, for
> resterne ville vi sikkert havde smidt ud hvis ikke vi havde brugt dem

Hvad giver du da af grøntsager siden du kan klarer den for 20 kr om ugen,
de der tørrede grøntsager er jo ikke helt gratis, så det er skam ikke noget
jeg har lagt mig fast på endnu.

Jeg har ingen planer om at følge Billinghurst's bog 100%, jeg synes bare
at man får banket en del af teorien på plads ved at læse den.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 17-11-06 08:05

Hej Jens

Jamen vi køber 2 poser broccoliblanding, som vi blender med resterne
af vores eget frugt og grønt fra den forgangne uge.
De koster 10,- pr. stk. Derfor de 20 kr.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 09:07

> Jamen vi køber 2 poser broccoliblanding, som vi blender med resterne
> af vores eget frugt og grønt fra den forgangne uge.
> De koster 10,- pr. stk. Derfor de 20 kr.
>
> MVH Marie.

Ok, tak skal du have,
rådet er gemt i en mappe til samme formål.

Lige et spørgsmål mere hvis du gider
Hvordan med flåede tomater, det elsker mine hunde simpelthen,
og sådan en dåse koste jo ikke mere end 2 kr.

/Jens

Fra : Lott

Dato : 17-11-06 10:35

> Lige et spørgsmål mere hvis du gider
> Hvordan med flåede tomater, det elsker mine hunde simpelthen,
> og sådan en dåse koste jo ikke mere end 2 kr.

Hej Jens

Tomat på dåse til kødsovs og pasta er udmærket, da tomaterne er blevet
opvarmet i dåserne, så alt det gode er deri.
Det elsker mine hunde også.

Jeg har fundet denne side med opskrifter til hjemmelavet hundemad og
barf.
http://www.madtilhunden.dk/

Mvh. Lotte
www.lislott.dk

Fra : pwh

Dato : 17-11-06 12:26

> Hej Jens
>
> Tomat på dåse til kødsovs og pasta er udmærket, da tomaterne er blevet
> opvarmet i dåserne, så alt det gode er deri.
> Det elsker mine hunde også.

Ok, fint nok.

> Jeg har fundet denne side med opskrifter til hjemmelavet hundemad og
> barf.
> http://www.madtilhunden.dk/

Den har jeg været inde på engang, men det er jo tilberedt mad,
jeg satser på at fodre mine primært med råt kød.

/Jens