godt råd vedr køb af hund
Fra : Tina

Dato : 15-11-06 12:05

Jeg står måske og skal købe ny hund. Jeg har brug for en hund der kan være
en kærlig og godmodig familiehund, den skal kunne lide at komme til træning,
og så skal den kunne fungere som vagthund når jeg er alene hjemme. Er ikke
så meget til korthårshunde.

Der er så mange racer jeg godt kan lide, men som måske ikke lige ville være
de ideelle vagthunde, så lad mig høre hvad race ville i mene kunne dække mit
behov??

Jeg har japansk spids i forvejen, men nogle rigtig "tøsehunde" *G* min gamle
hanhund løb fra os en aften vi gik nede af gaden og en mand hoppede frem og
sagde bøh, hunden vendte lige om og løb hjem med halen mellem benene *GG*
Jeg elsker den hund, men han kan jo ligesom ikke passe på mig, det mig der
skal passe på ham*G*

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 12:23

Tina skriblede bla:
> [...]
> til træning, og så skal den kunne fungere som vagthund når jeg er
> alene hjemme. Er ikke så meget til korthårshunde.

Køb dig en schæfer

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ukendt

Dato : 15-11-06 13:04

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse news:455af88a$0$3488

> Køb dig en schæfer

Ja, de fås da også i langhåret udgave.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 13:23

Buffy skriblede bla:

> Ja, de fås da også i langhåret udgave.

Jo men det kan ikke anbefales da det er en fejl.
Langhårede schæfere har ingen underuld og er derfor ikke så hårdføre.
Korthårede skyer vand og kan derfor tåle at være ude i alt slags vejr.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 13:27

> Jo men det kan ikke anbefales da det er en fejl.

Det hedder at det også er en fejl ved Schæfere

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 13:50

pwh skriblede bla:

> Det hedder at det også er en fejl ved Schæfere

Jo det er rigtigt som mange herinde påpeger så er schæferen fulde af
skavanker.
Dårlig ryg allergi og meget mere.
Sjovt nok hører man kun om dette fra folk der ikke selv har en sådan.
Men det skal jo nok passe når de kloge folk herinde gang på gang påpeger
det.
Er klar over at nogen kun siger det i sjov men det kan være trættende at
høre på den samme sang, så vend venligst pladen en gang i mellem og forhold
jer til FAKTA.

Jeg har næsten aldrig bemærket sygdomme ved den race men hold da kæft hvor
er der mange med ukurrente hunde der har problemer med sygdomme.
De køber en billig hund og pengene de sparer smider de efter dyrlægen.
Det var lige et opstød.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 14:14

> Jo det er rigtigt som mange herinde påpeger så er schæferen fulde af
> skavanker.
> Dårlig ryg allergi og meget mere.

Det siger du og ikke jeg. Fejl kan jo værer så mange ting som ikke
nødvendigvis er en sygdom. Feks de der fjottede stritører som hører
hjemme på et kattedyr, alle rigtige hunde har jo som bekendt hængeører

/Jens (som fik provokeret provokatøren)

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 14:33

pwh skriblede bla:

> /Jens (som fik provokeret provokatøren)

Fint nok, men med dig ved jeg det er sjovt, men hvis en ny i gruppen spørger
efter råd vedr ny hund og ikke kender "vores" indspisthed så kan han jo nemt
få det indtryk at hunden er fejlbehæftet.
I sådanne sittuationer bør man nok være seriøs.
Det er i orden at mange ikke kan lide racen men at sige den er fuld af
sygdomme/fejl uden at kunne dokumentere det syntes jeg er forkert og giver
et forkert indtryk til spørgeren.

Bemærk alle de indlæg der florerer herinde med syge hunde store
dyrlægeregninger, det er aldrig schæfere, og egentlig underligt med alle de
fordomme der er om racen som er en af de mest udbredte i landet

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 15:03

> [...]
> kan han jo nemt få det indtryk at hunden er fejlbehæftet.
> I sådanne sittuationer bør man nok være seriøs.

Når jeg i mit første svar anbefaler Schæferen til spørgeren,
og så i mit næste sørger for at der er en smiley på den negative
bemærkning, bør den begavede læser nok kunne forstå hvad jeg mener.

> Det er i orden at mange ikke kan lide racen men at sige den er fuld af
> sygdomme/fejl uden at kunne dokumentere det syntes jeg er forkert og
> giver et forkert indtryk til spørgeren.

Nu må du sgu tage dig sammen John,
hvem har pisset på din sukkermad idag.

> [...]
> dyrlægeregninger, det er aldrig schæfere, og egentlig underligt med
> alle de fordomme der er om racen som er en af de mest udbredte i

Jeg tror du er ved at blive en smule paranoid mht Schæfere.
Det kommer sig sikkert af at du altid skal stille Schæferen op på en pedistal,
det avler altså modtryk, janteloven du ved

/Jens (med DK's 2 eneste fejlfrie hunde)

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 15:16

pwh skriblede bla:

> Jeg tror du er ved at blive en smule paranoid mht Schæfere.
> Det kommer sig sikkert af at du altid skal stille Schæferen op på en
> pedistal, det avler altså modtryk, janteloven du ved

Ja det er rigtigt nok men som du ved er der ikke noget der tyder på at racen
er sygdomsbefængt som nogen ynder at sige.

Jeg har aldrig lagt skjul på at schæferen har nogen uheldige egenskaber i
forbindelse med racens genetisk betonede skarphed.
Specielt hanhundene skal aldrig foreslåes til nybegyndere med mindre det er
folk med hår på brystet og bollerne der ved hvad de går ind til.
Denne race kan være et farligt eksperiment for nybegyndere.
Du har selv mødt uheldige eksemplarer

Denne ulempe har jeg aldrig lagt skjul på så jeg har vist været ærlig altid
i min bedømmelse.
Ligeledes med rotveilere og andre store "skarpe" hunde.

Gælder det sygdomme så ja. Der har jeg fremhævet tit at de ikke har nogen
speciel større risiko for sygdomme i almindelighed.
Så der står de på et piedestal.

Selvfølgelig fremhæver jeg schæferen hvad havde du tænkt dig ellers.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 15:39

> Ja det er rigtigt nok men som du ved er der ikke noget der tyder på
> at racen er sygdomsbefængt som nogen ynder at sige.

Jeg aner ikke om den er sygdomsbefængt, får jeg en dag lyst til
at få mig en Schæfer vil jeg da undersøge det nøje.
Hvem er det da der altid skal påstå at de er sygdomsbefængte,
er det ikke bare en person (ikke mig) som ynder at drille dig.

> Jeg har aldrig lagt skjul på at schæferen har nogen uheldige
> egenskaber i forbindelse med racens genetisk betonede skarphed.

Det er da første gang at du har betegnet det som værende en uheldig egenskab.

> Gælder det sygdomme så ja. Der har jeg fremhævet tit at de ikke har
> nogen speciel større risiko for sygdomme i almindelighed.
> Så der står de på et piedestal.

De hører vel kun i den sammenhæng hjemme på en pedistal hvis
de er meget sundere end gennemsnittet,
har du belæg for at påstå det rent statistisk.

> Selvfølgelig fremhæver jeg schæferen hvad havde du tænkt dig ellers.

Jo, men det er altså god tone, specielt for os danskere at man også engang
imellem skriver noget negativt om sin hund. Det skal du presses meget hårdt
for at gører, det kan jo give folk det indtryk at du mener at alle andre racer
er skodracer i forhold til Schæfere, og den slags avler modtryk.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 16:15

pwh skriblede bla:

> Det er da første gang at du har betegnet det som værende en uheldig
> egenskab.

Uheldig er nok forkert men det er så en egenskab man skal være særdeles obs
for.

Jeg kan for eksempel ikke have Milo rendende løs før efter Postbuddet har
været her.
Hende vil han bide, men andre bliver blot mødt med knurren og gøen på 2
meters afstand.

> Jo, men det er altså god tone, specielt for os danskere at man også
> engang imellem skriver noget negativt om sin hund.
Hvad kender du til god tone ?

Nu er der intet negativt at skrive.
Jeg har så bare været heldig eller dygtig i min opdragelse af ham.
Jeg kan jo kun beskrive fakta eller lyve hvilket jeg ikke gider.

Som du dog kan lægge ordene i min mund.
Igen er vi enige
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 16:50

> Hvad kender du til god tone ?

Jeg har hørt om det

> Nu er der intet negativt at skrive.
> Jeg har så bare været heldig eller dygtig i min opdragelse af ham.
> Jeg kan jo kun beskrive fakta eller lyve hvilket jeg ikke gider.

Der kan du jo se hvad jeg mener.

> Som du dog kan lægge ordene i min mund.
> Igen er vi enige

Nemlig, og så må du også tage hvad der følger med af knubs uden brok

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-11-06 22:00

On Wed, 15 Nov 2006 15:39:13 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>Hvem er det da der altid skal påstå at de er sygdomsbefængte,
>er det ikke bare en person (ikke mig) som ynder at drille dig.

Fald nu lige ned I to!

John har ret. Schæferens rygte i forhold til sygdom er altså ikke det
bedste. Man får sg* altid skudt i skoene at næsten alle Schæfere har
enten HD eller er lidt syge i knolden. (IKKE mine ord, men fordomme!)

Dér er det rigtig godt at John kommer ind og siger noget andet. Selv
tror jeg at Schæferen _har haft_ nogle skavanker, som seriøse
opdrættere så er kommet til livs. kan godt forstå at John føler sig
jogget over tæerne...

Men når spørgeren nu ikke er til korthårs-racer, så er Schæferen vel
ikke ligefrem det oplagte valg...?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 22:08

Leyna skriblede bla:

> John har ret. Schæferens rygte i forhold til sygdom er altså ikke det
> bedste. Man får sg* altid skudt i skoene at næsten alle Schæfere har
> enten HD eller er lidt syge i knolden. (IKKE mine ord, men fordomme!)

Du får et tungekys næste gang jeg ser dig
--
Mvh. John

www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 10:52

On Wed, 15 Nov 2006 22:07:41 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Du får et tungekys næste gang jeg ser dig

Så Må jeg lige tilføje at alle jo ved selvsyn kan konstatere at alle
Schæfere har fået kappet det meste af bagbenene!

Slipper jeg med en advarsel nu?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 10:59

Leyna skriblede bla:

> Så Må jeg lige tilføje at alle jo ved selvsyn kan konstatere at alle
> Schæfere har fået kappet det meste af bagbenene!
>
> Slipper jeg med en advarsel nu?
Tungekysset var fra Milo som elsker at overslikke folk
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 11:14

On Thu, 16 Nov 2006 10:58:50 +0100, "jopa" <admin@jnixenspam.dk>
wrote:

>Leyna skriblede bla:

>Tungekysset var fra Milo som elsker at overslikke folk

Så er jeg mere rolig. Med de små bagben kan han jo slet ikke nå op til
ansigtet af en!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:53

> Så er jeg mere rolig. Med de små bagben kan han jo slet ikke nå op til
> ansigtet af en!

Milo har en MEGET lang tunge
Læg mærke til billeder af ham, det store kødstykke
hænger altid ud af flben på ham

/Jens

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 23:29

> [...]
> tror jeg at Schæferen _har haft_ nogle skavanker, som seriøse
> opdrættere så er kommet til livs. kan godt forstå at John føler sig

Ja du tror, men hvad bygger du den tro på Leyna,
John er en Schæferfanatiker der ikke evner at sige noget negativt om den
race, så hans ord i den forbindelse skal nok tages med et gran salt

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 23:42

pwh skriblede bla:

> [...]
> John er en Schæferfanatiker der ikke evner at sige noget negativt om
> den race, så hans ord i den forbindelse skal nok tages med et gran
Der er intet negativt at sige
Hvis jeg var fanatiker så Barfede jeg
ps det kniber med langtidshukommelsen hos Jens.

Jeg har tit frarådet nye hundeejere at anskaffe en sådan med mindre de var
gearet til det.
Men ellers rigtigt jeg har da næsten kun positive ting at sige om den.

Det er ligsom Min Tyske bil Opel.
Godt gedigent Tysk håndværk smukt bygget ingen reperationer og fuld fart på.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 00:03

> Der er intet negativt at sige
> Hvis jeg var fanatiker så Barfede jeg

Du er en racefanatiker der ikke gider fodrer korrekt

> ps det kniber med langtidshukommelsen hos Jens.

Det ved du den ikke gør, det har du følt mange gange

> Det er ligsom Min Tyske bil Opel.
> Godt gedigent Tysk håndværk smukt bygget ingen reperationer og fuld
> fart på.

Nu er jeg selv finmekaniker gennem de sidste 25 år, så det med at
Tysk mekanik er specielt godt har jeg så en lidt anden mening om.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 10:57

On Wed, 15 Nov 2006 23:29:21 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Ja du tror, men hvad bygger du den tro på Leyna,
>John er en Schæferfanatiker der ikke evner at sige noget negativt om den
>race, så hans ord i den forbindelse skal nok tages med et gran salt

Den bygger jeg på det jeg selv har set og det jeg hører.
Og så tager jeg det lidt i samme ånd som når jeg hører at folk med
blandingshunde (og huskatte) ikke er specielt ømme over deres dyr. Ene
og alene fordi de ikke har givet mange tusinde kroner for dem fra
start af, så gider de heller ikke ofre penge på kvalitetsfoder eller
sende dem til dyrlægen. Det er sg* da osse en fordom der rykker.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:09

> Den bygger jeg på det jeg selv har set og det jeg hører.

Hvor mange Schæferhunde ser du i din dagligdag, og hvad kender
du til deres sygdomshistorie.
Skal man udtale sig seriøst om det, må det bygge på fakta og statestikker,
den slags er der lavet til hudløshed.
At John vedblivende skriver at Schæfere er sunde gør det ikke til en sanhed,
det må bakkes op af nogle fakta.

/Jens

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 15-11-06 16:02

"pwh" skrev

> /Jens (som fik provokeret provokatøren)

- Winnie

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 16:08

Winnie Schildknecht skriblede bla:
> "pwh" skrev

Det kunne du bruge hva!
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 15-11-06 16:19

"jopa" skrev

> Winnie Schildknecht skriblede bla:

> Det kunne du bruge hva!

Yep

- Winnie

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 16:24

Winnie Schildknecht skriblede bla:

> Yep

Typisk blondine
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 15-11-06 16:51

"jopa" skrev
> Winnie Schildknecht skriblede bla:

> Typisk blondine

Hvad mener du dog? *plirrer-med-øjnene*

- Winnie, der desværre ikke kan lege mere, da der skal skrives
jobansøgninger

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 16:53

> Yep
>
> - Winnie

Og jeg er ikke engang varmet op endnu

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-06 14:40

> [...]
> kæft hvor er der mange med ukurrente hunde der har problemer med
> sygdomme. De køber en billig hund og pengene de sparer smider de

Synes lige, at jeg vil give John lidt støtte m.h.t. Schæfere. Da jeg
jo selv har haft én af slagsen, kan jeg ikke nikke genkendende til
alle de skavanker schæferejere bliver skudt i skoene. Vores
Schæfertæve som blev 16 år (hvilket I sikkert alle har opfattet
forlængst havde ingen skavanker overhovedet. Hendes bagben
havde den længde de skulle, ryggen var tip top og allergi var en by i
Rusland. Hun fik fjernet livmoderen som 9-årig p.g.a. betændelse, men
havde derudover ingen sygdomsperioder.

Vi var ikke til så meget som 2 minutters træning med hende, og
alligevel var hun lydig og godmodig - hvilket hun skjulte godt, når
hun syntes at vi trængte til hendes beskyttelse, glad for børn og
meget kærlig, og desuden bed hun ikke nogen i hele hendes liv. Hun var
en rigtig klog hund, som instinktivt bare gjorde det man ville have
hende til. Hun var en ægte Schæfer (højavl), og den bedste hund jeg
nogen sinde har kendt. Vi har så nok været usandsynligt heldige med
hende, men der er sikkert mange, der vil nikke genkendende til min
beskrivelse af, hvordan en Schæfer kan være når den er bedst.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 15:03

Tove Krieger skriblede bla:
> [...]
> hende, men der er sikkert mange, der vil nikke genkendende til min
> beskrivelse af, hvordan en Schæfer kan være når den er bedst.

God beskrivelse som sikkert passer på mange schæfere.
Kan heller ikke selv forstå hvorfor de vandrehistorier bliver ved med at
florere.

Er da klar over at mange mennesker er bange for racen og derfor har fordomme
mod den, men en ny potientiel hundekøber har krav på fakta.

Jeg har haft schæfere i en snart menneskealder, og har så været usansynlig
heldig for jeg har heller aldrig haft problemer med store dyrlægeregninger
osv.

Har så via mit forsikringsselskab en enkelt gang måtte betale erstatning til
en skambidt nabo.
Vælger man denne race så er det ikke sygdomme man skal være obs på men
skarphed.
Specielt hos hanhundene.

Så hvis spørgeren ikke er indstillet på kraftigt lederskab skal han ikke
vælge schæfer.
Ikke på grund af sygdomme
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : C.H

Dato : 15-11-06 15:11

> [...]
> skarphed.
> Specielt hos hanhundene.
>
> Så hvis spørgeren ikke er indstillet på kraftigt lederskab skal han ikke

Jeg er i princippet enig - jeg har haft kendskab til en rigtig god mængde
schæfere i mit liv og af dem, har jeg oplevet to, der var medtaget af
sygdom.
Den ene desværre min egen, der havde alt, hvad fordommene beskriver med
undtagelse af HD og gigt.
Derfor - og det er ligegyldigt hvilken race, man vælger, så skal man kigge
sig godt omkring. Man skal være obs på familiens baggrund, på hvordan
kennelen er, HD-index, hvor gamle hundene bliver i familien, hvilket
temperament, der er fremelsket.
Og så skal man kigge nøje på begge hvalpens forældre, tjekke deres
sundhedstilstand grundigt ud.
Jeg vil også anbefale at vælge kennelen inden hvalpen er født og så følge
den gennem hele dens opvækst i kennelen. Det har vi gjort med vores
nuværende (grå) schæfer, og det er et meget betryggende køb.

Det gælder også for alle racer, at man aldrig kan være 100% sikker -
ligegyldigt hvor godt det hele ser ud.

CH - som også holder sig helt til schæferhundene

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 15:07

Tove Krieger wrote:
> Synes lige, at jeg vil give John lidt støtte m.h.t. Schæfere. Da jeg
> jo selv har haft én af slagsen, kan jeg ikke nikke genkendende til
> alle de skavanker schæferejere bliver skudt i skoene.

Jamen får de da skudt så mange skavanker i skoene her i gruppen ???.
Det eneste jeg selv kan mindes at have skrevet som negativt om deres heldbred,
er at jeg har mødt en del Schæferejerer der har klaget over allergi/pelsproblemer.
Men det kan da lige såvel værer fordi de fleste fodrer deres hunde med skodfoder,
det har jo i princippet måske intet med racen som sådan at gører.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 17:39

pwh skriblede bla:

> Jamen får de da skudt så mange skavanker i skoene her i gruppen ???.
> Det eneste jeg selv kan mindes at have skrevet som negativt om deres
> heldbred,

Jo hvis din hukommelse ellers var i orden efter al den forgiftning du får på
djævleøen.
Når snakken kommer om køb af ny hvalp er der tit nogen der postulerer at de
har HD med mere, hvilket er løgn.
HD er ikke så udbredt hos de seriøse avlere.
Køkken avlerne mener jeg man skal holde sig fra hvis man skal undgå HD og
det gælder nok alle renracede.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 18:23

> [...]
> at de har HD med mere, hvilket er løgn.
> HD er ikke så udbredt hos de seriøse avlere.

Jeg har godt nok ikke orket at læse hver ord, men så vidt jeg kan
forstå på artiklen er der da ikke ligefrem den fremgang som du påstår.
http://schaeferhund.dk/Race/hd.htm

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 15-11-06 20:40

> Jeg har godt nok ikke orket at læse hver ord, men så vidt jeg kan
> forstå på artiklen er der da ikke ligefrem den fremgang som du påstår.
> http://schaeferhund.dk/Race/hd.htm

Problemet er, at hvis man _VIRKELIG_ ønskede at avle HD of AD væk, så skal
man være meget mere restriktive med avlshunde end man er i dag, og så skulle
man vedtage at kun hunde med A hofter og 0 albuer kunne blive avlsgodkendt.
Dette vil så udelukke mange hunde som man ønsker i avlen af andre grunde, og
så bliver det svært at opnå, for som tjenestehund/konkurencehund vil man
hellere ha' en "vinderhund" med C hofter, end en "alm. middelhund" med A
hofter.

Og så længe hunde med B og C er "godkendte", så frygter man jo ikke at få en
hund skulle få B eller C hofter, for der virker jo ikke så alvorligt, når
hofterne ikke er værre end at hunde med sådanne hofter må indgå i avl,
problemer er så bare at alt tyder på at netop disse B og C hunde er grunden
til at HD stadig findes blandt schæferhunde i dag, og så kan jeg personlig
godt forstå folk sætter spørgsmål ved om, HD virkelig er på vej væk.

Kim
Der selv valgte en hund efter B & C forældredyr, p.g.a. egenskaber som HD
billeder ikke siger noget om, og som nu måske må betale prisen, da
forfotograferingen siger D hofte :((

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 21:06

> [...]
> tjenestehund/konkurencehund vil man hellere ha' en "vinderhund" med C
> hofter, end en "alm. middelhund" med A hofter.

Som jeg læser tallene og konklusionen i artiklen går det jo ovenikøbet
den forkerte vej, det passer jo ikke rigtigt sammen med hvad John siger
om at HD stortset er avlet ud af racen.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 21:43

pwh skriblede bla:

> Som jeg læser tallene og konklusionen i artiklen går det jo ovenikøbet
> den forkerte vej, det passer jo ikke rigtigt sammen med hvad John
> siger om at HD stortset er avlet ud af racen.

Mener jeg ikke at have sagt, men nærmere at der i seriøse kredse gøres en
del for at komme det til livs og at der findes racer med mere udbredt HD end
schæferen.

Man gør sig selv en tjeneste ved vælgning af linie at være obs på HD.
Jeg er da klar over at schæfere kan få/have HD ligesom dine og alle andre
tungere hunde men at forgøgle at det er et schæferproblem er nok ikke sandt.
Igen kan jeg kun sige, hvorfor bliver de brugt all over the world som
tjenestehunde.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 23:44

> Mener jeg ikke at have sagt,

Det har du skrevet samtlige gange, næste gang lover jeg at huske
dig på det, du er god til at trække i land John.

> men nærmere at der i seriøse kredse
> gøres en del for at komme det til livs og at der findes racer med
> mere udbredt HD end schæferen.

Hvilke andre racer er det mere udbredt i, kom nu med lidt fakta
for en gangs skyld i stedet for løse påstande du selv finder på.

Jeg er ikke ude på at angribe Schæferens heldbredsindtryk,
men nu gav du selv ligesom bolden op.
Så må du komme med lidt mere end at du kender et par raske Schæfere
og at Milo da ikke fejler noget.
Taler man generelt om en race, gælder det i sagens natur for alle dem
med stamtavle der kan kalde sig for Schæfere.

> [...]
> andre tungere hunde men at forgøgle at det er et schæferproblem er
> nok ikke sandt. Igen kan jeg kun sige, hvorfor bliver de brugt all

Grunden til at de bliver brugt til tjenestehunde worldwide er jo nok
mere pgr nogle egenskaber der gør dem velegenede til det.
Første valg har nok ikke været om de var den mest HD frie race,
så havde feks en Beagle eller en Toypuddel vel været valget

Det du fik provokeret mig med, var at du nærmest udråber Schæfere
som værende HD fri nu om dage, det fandt jeg så ud af at de ikke
var helt enige i inde i Schæferklubben, men de kan da tage fejl

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 00:08

pwh skriblede bla:

> Hvilke andre racer er det mere udbredt i, kom nu med lidt fakta
> for en gangs skyld i stedet for løse påstande du selv finder på.

Golden, Labrador, Newfoundlænder, Sankt Bernhard osv

> Jeg er ikke ude på at angribe Schæferens heldbredsindtryk,
> men nu gav du selv ligesom bolden op.

Du bestiller ikke andet

> Grunden til at de bliver brugt til tjenestehunde worldwide er jo nok
> mere pgr nogle egenskaber der gør dem velegenede til det.

Se nu snakker du jo som du har forstand på.
Tjenestehundene kan ikke kåres med HD

> Det du fik provokeret mig med, var at du nærmest udråber Schæfere
> som værende HD fri nu om dage, det fandt jeg så ud af at de ikke
> var helt enige i inde i Schæferklubben, men de kan da tage fejl

HD findes som sagt i alle store racer men at gøre det til et specifikt
schæferproblem som visse gør er for langt ude.

Nå nok om det vi bliver aldrig enige om netop denne nyttesløse diskution så
jeg gider ikke spilde mere krudt på den HD snak.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 00:23

> Golden, Labrador, Newfoundlænder, Sankt Bernhard osv

Statestik om jeg må bede, racenavene er intet bevis.

> Se nu snakker du jo som du har forstand på.
> Tjenestehundene kan ikke kåres med HD

Er det rigtigt, det vidste jeg slet ikke.
Det var også lige det jeg mente, eller var det bare dig der fuckquotede.

> HD findes som sagt i alle store racer men at gøre det til et specifikt
> schæferproblem som visse gør er for langt ude.

Vel ikke mere langt ude end at sige at Schæferracen er HD fri efterhånden.
Det kunne jo tyde på at det går den forkerte vej med den race.

> Nå nok om det vi bliver aldrig enige om netop denne nyttesløse
> diskution så jeg gider ikke spilde mere krudt på den HD snak.

Det er blevet dit standartsvar når dine argumenter ikke holder vand
længere har jeg langt mærke til.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 00:51

pwh skriblede bla:

> Det er blevet dit standartsvar når dine argumenter ikke holder vand
> længere har jeg langt mærke til.

Jeg har ikke behov for at overbevise dig.
Tro hvad du vil, men jo tungere hund jo større chancer for HD.
Schæfere kan hverken avlskåres eller godkendes som tjenestehunde med HD så
man er tvungen til at arbejde med det.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 01:07

> Jeg har ikke behov for at overbevise dig.

Det behøver du heller ikke, jeg er pt bedøvende ligeglad med om
100% af Schæferne i dk har HD, jeg skal jo ikke have en selv.

> Tro hvad du vil, men jo tungere hund jo større chancer for HD.

Det er jo helt nyt for mig, det anede jeg slet ikke.

> Schæfere kan hverken avlskåres eller godkendes som tjenestehunde med
> HD så man er tvungen til at arbejde med det.

De kan så vidt jeg har forstået sagtens avlskåres med B & C hofter,
der var da en her i tråden der endte op med en med D-hofter efter
forældre med B & C hofter.

Så du må beslutte dig for om vi taler om Schæferracen (med tavle)
generelt her i dk, eller om det kun er eliten, der self nok er rimeligt HD fri.
De kriterier gælder jo også for alle andre racer, og hvad kan vi så bruge det til,
andet end at man skal satse på en HUND efter et godt afkom.

Du må snart krybe til korset og vedkende at Schæfere ikke er en fis
sundere end andre racer, om de er svagere vil jeg så være så flink overfor
dig med at lade være med at forske i, det kunne jo værer du blev ked af det

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 01:08

jopa skriblede bla:
> Tro hvad du vil, men jo tungere hund jo større chancer for HD.
> Schæfere kan hverken avlskåres eller godkendes som tjenestehunde med
> HD så man er tvungen til at arbejde med det.

Glemte lige en ting.
Har jeg nogenside sagt at schæferen har mindre udbredelse af HD end andre
racer og at det var avlet væk ?
Klip det lige fra det indlæg og smid det her og jeg skal gerne give mig, og
undskylde.
Mener dog ikke at jeg har sagt det.

Hvad jeg derimod har sagt er at der fokuseres fra andre utroligt meget på
schæferen og HD og man glemmer at HD findes i alle store tunge racer.
Gider ikke finde statistik vedr Grand Danois og de andre store hunde.

Men det at man inden for avlen ikke vil godkende hunde med HD er vel tegn på
at det tages seriøst i avlsarbejdet.
Tror ikke at HD kan avles væk når man også tager hensyn til den store
køkkenavl der også findes.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 01:23

> [...]
> andre racer og at det var avlet væk ?
> Klip det lige fra det indlæg og smid det her og jeg skal gerne give

Jeg kan ikke huske ordret hvad du har skrevet mht det.
Men spiller min hukommelse mig ikke et pus, har du flere gange
postuleret at HD har været et problem for Schæfere og at det stort set
er blevet avlet væk. Sammeligning med andre racer mindes jeg ikke du
plejer at lave, for dig findes der jo ikke andre racer der er værd at tale om.

> Gider ikke finde statistik vedr Grand Danois og de andre store hunde.

Hvorfor fanden nævner du dem så, når du ikke gider at underbygge din påstand.

> Men det at man inden for avlen ikke vil godkende hunde med HD er vel
> tegn på at det tages seriøst i avlsarbejdet.

En Schæfer skal altså efter dit udsagn værer 100% HD fri for at kunne avlskåres.

> Tror ikke at HD kan avles væk når man også tager hensyn til den store
> køkkenavl der også findes.

Nemlig.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 09:36

pwh skriblede bla:

> [...]
> er blevet avlet væk. Sammeligning med andre racer mindes jeg ikke du
> plejer at lave, for dig findes der jo ikke andre racer der er værd at

Tror nok nærmere jeg har påpeget at det ikke var noget specielt
schæferproblem og der arbejdes ihærdigt på det.

> Hvorfor fanden nævner du dem så, når du ikke gider at underbygge din
> påstand.

Øhm du påstår at jeg skulle have sagt ovenstående men gider ikke bekræfte
det men mener du kan huske det

> En Schæfer skal altså efter dit udsagn værer 100% HD fri for at kunne
> avlskåres.
Sagde jeg ikke Kåres som tjenestehund ?
Kan ikke huske indexet for kåring til tjenestehund.
Avlskåring er det vist a til c der godkendes.

Jeg er ikke inde i de sager mere
Når man snakker HD tillader man desværre inden for schæferen samt andre bla
rotweilere og andre brugshunde en hvis grad af HD, men det er ikke specifikt
for schæferen og det kan man så have en mening om.
Kan så mene at de skulle være helt rene men det er jo noget andet.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 10:26

jopa skriblede bla:

> Jeg er ikke inde i de sager mere
> Når man snakker HD tillader man desværre inden for schæferen samt
> andre bla rotweilere og andre brugshunde en hvis grad af HD

Glemte lige at ovenstående er når vi snakker avlskåring.
Kåring til tjenestehund er anderledes eller var anderledes
Patruljeklasse kriminalklasse
Vistnok helt rene hofter og rene albuer og vigtigst mentaltest.

Nok om det min anke er at en del evigt og altid foregøgler at det er et
specielt schæferproblem.
Det er det der pisser mig af.
Specielt når jeg ved det er noget man vil til livs
Min dyrlæge der fotograferer påstår at problemet er meget større med
Newfoundlændere og andre lignende store hunde.

Tråden har eftrhånden intet med spørgerens oprindelige indlæg at gøre så jeg
foreslår at vi stopper her.
Jeg gider ikke at spilde mere krudt på det.
Skal vi ikke sige at du har ret og jeg skal nok lade være med for eftertiden
at foreslå en så sygdomsbefængt race

Og ja sådan gør jeg altid når jeg løber tør for osv osv
Men jeg orker ikke mere og har ikke behov for at forsvare racen yderligere.
Jeg ved nemlig selv hvilken jeg foretrækker med eller uden dårlige bagben og
ryg samt HD

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:19

> Tror nok nærmere jeg har påpeget at det ikke var noget specielt
> schæferproblem og der arbejdes ihærdigt på det.

Jamen jeg vil lade tvivlen komme dig til gode.
Så lad os bare sige at det er det du har skrevet,
eller i det mindste det du har ment

> Øhm du påstår at jeg skulle have sagt ovenstående men gider ikke
> bekræfte det men mener du kan huske det

Det er jo ikke helt det samme detektivarbejde der skal lægges for dagen.
Jeg brugte ca 5 minutter på at finde statestik over HD hos Schæfere.
Du burde kunne gører det samme med de racer du påstår er mere plagede end Schæfere.
Hvor lang tid vil det ikke tage for mig at skulle støve samtlige indlæg du har skrevet
de sidste par år igennem, det orker jeg helt ærligt ikke.

> Sagde jeg ikke Kåres som tjenestehund ?

Du nævnte begge under et, gå dog tilbage og læs hvad du selv skriver.

> Kan ikke huske indexet for kåring til tjenestehund.
> Avlskåring er det vist a til c der godkendes.

Hvorfor udtaler du dig så om noget du intet ved om.

> Jeg er ikke inde i de sager mere

Men du udtaler dig rask væk alligevel, hvor seriøst kan man så tage det.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 11:42

pwh skriblede bla:
> Men du udtaler dig rask væk alligevel, hvor seriøst kan man så tage
> det.
Nu har du og en anden temmelig travlt med dumsmarte bemærkninger til mine
indlæg stort set hver gang jeg skriver noget.
Hvor seriøst finder du det selv ?

Det er i orden at drille det gør jeg selv, men hvad kan spørgeren af denne
tråd bruge det til hvis han er ny i gruppen og kan han forstå ironien ?

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:58

> Nu har du og en anden temmelig travlt med dumsmarte bemærkninger til
> mine indlæg stort set hver gang jeg skriver noget.
> Hvor seriøst finder du det selv ?

Er man gået hen og blevet nærtagende, du er da heller ikke selv
for god i den retning.
Hvad andre driller dig med har jo intet med mig at gører,
jeg mener da ikke at jeg ligefrem forfølger dig, synes du da det ???

> Det er i orden at drille det gør jeg selv, men hvad kan spørgeren af
> denne tråd bruge det til hvis han er ny i gruppen og kan han forstå
> ironien ?

Det har jeg givet dig en forklaring på en gang, den valgte du at overhører.
Spørgeren i denne gruppe er for det første en kvinde, og for det andet
er det ikke mit indtryk at Tina ikke har forstået ironien.
Hun er jo slet ikke til Schæfere, og er nok ret ligeglad med hvad vi
har skrevet om racen i denne tråd.

/Jens

Fra : jopa

Dato : 16-11-06 12:09

pwh skriblede bla:
> Det har jeg givet dig en forklaring på en gang, den valgte du at
> overhører. Spørgeren i denne gruppe er for det første en kvinde, og
> for det andet

Lidt nuancerede svar på mine indlæg ville være kærkomne og ikke bare den
sædvanlige skurre.
Det kan være trættende i længden.
Det er i orden når det er en tråd vi selv starter, men når man hver gang man
skriver noget får et eller andet smidt i hovedet med korte ben osv så har
jeg fattet budskabet og den er feset ind.
Hvor er seriøsiteten i det, og nej jeg er ikke nærtagende men ønsker ikke at
have mundkurv på vil gerne kunne deltage uden den sædvanlige skurre som jeg
har hørt til uendelighed.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 13:33

> [...]
> gang man skriver noget får et eller andet smidt i hovedet med korte
> ben osv så har jeg fattet budskabet og den er feset ind.

Ok, den er så taget til efterretning.
Min overbevisning er at en joke kun er sjov hvis begge parter kan grine med,
og er du blevet mæt af vores drillerier må vi prøve at holde igen.
Jeg kan sagtens følge dig, pludselig er det bare ikke sjovt mere,
så herfra skal jeg nok lade værer med at drille Milo/Schæfere
mere end jeg driller alle andres og mine egne hunde.

/Jens (som er en drillepind af natur)

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 11:06

On Thu, 16 Nov 2006 01:23:01 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
>plejer at lave, for dig findes der jo ikke andre racer der er værd at tale om.

Øeh... jeg genkender ovenstående, som noget jeg har sagt i hvert fald,
og det er stadig mit indtryk at hd er ved at være avlet ud hos de
seriøse opdrættere, men der vil desværre altid være nogle der lægger
større vægt på udseende end på helbred, så derfor figurerer Schæferen
stadig højt i statistikken. *SUK*
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 11:02

On Wed, 15 Nov 2006 23:43:36 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvilke andre racer er det mere udbredt i, kom nu med lidt fakta
>for en gangs skyld i stedet for løse påstande du selv finder på.

Schæferen er den racen der bliver fokuseret voldsomt på når det kommer
til hd. Det er så ret naturligt, hvis den race ligger øverst i
statistikken (hvis den ellers gør det. Det ved jeg nemlig ikke om den
gør), for når det er den race der bliver tjekket mest for hd, så er
det her man mest finder den.
Hvis mine f.eks. har hd, så ved jeg det jo ikke, for de er ikke
tjekket for det, og hvor meget er en statistik så værd?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:44

Leyna wrote:
> Hvis mine f.eks. har hd, så ved jeg det jo ikke, for de er ikke
> tjekket for det, og hvor meget er en statistik så værd?

Næh, men hverken du eller jeg påstår at HD er ved at værer
avlet ud af blandingshunde

Statestikken indenfor Schæfere kan jo bruges til at sige en del
om hvor udbredt det er inden for DEN race.

Men jeg er da faktisk ligeglad, jeg skal sansynligvis aldrig have en Schæfer

/Jens

Fra : C.H

Dato : 16-11-06 11:03

> [...]
> som værende HD fri nu om dage, det fandt jeg så ud af at de ikke
> var helt enige i inde i Schæferklubben, men de kan da tage fejl

Uden at have læst jeres fortsatte kommunikation, så skal jeg da glædeligt
redde jer ud af pinen. På Netdyredoktor.dk kan man gå ind på en liste over
hundesygdomme. Her er alle sygdommene beskrevet, og der står også hvilke
hunde der oftest får dem.
HD - Det er en optælling af A-hofter, og her viser det sig at golden
retrievere, newfoundlændere og islandske fårehunde har færre individer med
A-hofter en schæferhunde.
Gå selv sygdomslisten igennem og få syn for sagn

http://www.netdyredoktor.dk/sw7132.asp

CH

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:48

C.H wrote:
> [...]
> på en liste over hundesygdomme. Her er alle sygdommene beskrevet, og
> der står også hvilke hunde der oftest får dem.

Diskussionen for mit vedkommende kørte på UDVIKLINGEN af HD
indenfor Schæferhunde over de sidste mange år.
Der påstår nogen at det går den rigtige vej, en artikel jeg fandt på
Schæferklubbens hjemmeside sagde så noget andet.
Det fik så lige en drejning til at sammenligne med andre racer,
det er jo altid nemmere at pege fingre af andre hvis man ikke
selv har rent mel i posen

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 16-11-06 23:12

> [...]
> Det fik så lige en drejning til at sammenligne med andre racer,
> det er jo altid nemmere at pege fingre af andre hvis man ikke

Vi har haft schæferhunde i 100 år i min familie sådan ca. Schæferhunde
er sådan en farfar, far og nu søn (mig) ting (og min ældste søn på 9 år, er
allerede begyndt at plage om at få sin egen schæfer), og mit indtryk er at
det går bedre, men jeg kan slet ikke forstå, at man ikke for længe siden har
tager skridt der virkelig ville rykke noget, for der sker ganske enkelt ikke
nok.

Kim

Fra : Winther

Dato : 16-11-06 20:55

> Som jeg læser tallene og konklusionen i artiklen går det jo ovenikøbet
> den forkerte vej, det passer jo ikke rigtigt sammen med hvad John siger
> om at HD stortset er avlet ud af racen.
>
> /Jens

Først når der bliver tvungen HD fotografering af alt afkom får vi de reelle
tal for for status og index og den fremgang for racen vi har så hårdt brug
for. Som det er nu, kan man lade være med at indsende dårlige resultater,
for ikke at give en dårligere index for avlsdyrene.

Fra : Kim H.

Dato : 16-11-06 23:01

"Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> hårdt brug for. Som det er nu, kan man lade være med at indsende dårlige
> resultater, for ikke at give en dårligere index for avlsdyrene.

Hvalpekøberne bestemmer da selv om de vil sende ind eller ej, det bestemmer
opdrætteren da ikke, og hvalpekøberen har da intet ud af at undlade at sende
ind til bedømmelse, på den konto at det skader avlsdyrene. Jeg vil mene det
er noget vrøvl at påstå man ikke sender ind for at "skåne" avlsdyrene index,
jeg tror mere det er fordi folk ikke vil betale for billederne/bedømmelsen
hos DKK, når ikke de har planer om at bruge hunden i f.eks. avl.

Men jeg er helt enig i at der bør strammes meget op, og tvungen HD/AD
fotografering kunne være en af tingene, man kunne vælge.

Kim

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 15:45

Tove Krieger skriblede bla:

> Synes lige, at jeg vil give John lidt støtte m.h.t. Schæfere.

Glemte lige lidt <ot>
Tove jeg kan foreslå Mailwasher pro og spam er et ukendt begreb.
Jeg modtager ikke en eneste Spam om dagen mere.
De bliver slettet på serveren og Bouncet tilbage i hovedet på
spammerne.</ot>

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 16-11-06 13:23

pwh skrev:

> Milo har en MEGET lang tunge
> Læg mærke til billeder af ham, det store kødstykke
> hænger altid ud af flben på ham
>
> /Jens

Aha. Jeg troede det var noget af et postbud.

Hilsen Kim

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 14:02

> Aha. Jeg troede det var noget af et postbud.
>
> Hilsen Kim

Jeg tror vi skal til at holde lidt igen med Milojokes,
John har vist fået grinet af for i år.
Men næste år får de begge kniven igen

/Jens

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 13:12

> Køb dig en schæfer

Ja den race passer da perfekt til beskrivelsen.
Ellers kunne en Hovawart jo også værer en mulighed.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 15-11-06 18:29

> Tina skriblede bla:
>>
> Køb dig en schæfer

Hos den forkerte ejer kan selv den største schæfer rende skræmt væk hvis
nogen siger bøh, det handler langt hen ad vejen om hvordan hunden bliver
behandlet/opdraget. Dermed ikke sagt at hunde ikke kan være mentalt svage
(bange), men meget kan vindes ved den rigtige opdragelse/behandling af
hunden.

Og med overstående beskylder jeg ikke Tina for at være skyld i at hendes
hund løb skræmt væk, men jeg vil tro den kunne trænes til at forsvare hende
hvis hun ville.

Kim
Der selv har taget en udfordringen op om, at træne en 8 årig ualmindelig
godmodig kongepuddeltæve op til at kunne bide og bevogte (C-arbejde). Den
omtalte hund føler sig p.t. for "fin" til at hente en bold eller andet der
bliver kastet, så vejen til succé bliver meeeeeeegeeeeeeeeeeet lang :0)

Fra : Winther

Dato : 16-11-06 21:15

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> bliver kastet, så vejen til succé bliver meeeeeeegeeeeeeeeeeet lang :0)

En hunds evne til C arbejde siger ikke noget om hundens evne til at passe på
familien når der er fare på færde.

Fra : Kim H.

Dato : 16-11-06 22:51

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> En hunds evne til C arbejde siger ikke noget om hundens evne til at passe
> på familien når der er fare på færde.

Har jeg påstået det noget sted??

Kim

Fra : Winther

Dato : 17-11-06 08:27

> [...]

> bliver kastet, så vejen til succé bliver meeeeeeegeeeeeeeeeeet lang :0)

På grund af det her;

>men jeg vil tro den kunne trænes til at forsvare hende hvis hun ville.

og dernæst skriver du:

> [...]
> bliver kastet, så vejen til succé bliver meeeeeeegeeeeeeeeeeet lang :0)

og så lige en sidebemærkning, at hunden er godmodig forhindrer da ikke
hunden i at lære bidearbejde, der imod er det den lave byttedrift der kan
forhindre det.

Fra : Kim

Dato : 17-11-06 16:59

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> På grund af det her;

Det mener jeg stadig.

> og dernæst skriver du:

Det var "linket" til, at det kan blive en stor opgave at lære/træne hunden
op til at beskytte hende, når den i dag stikker af hvis nogen siger bøh til
den, ligesom jeg selv har fået taget noget af en opgave i at lære pudlen
bidearbejde, udfra hvad jeg har at arbejde med.

Men ok, jeg giver dig ret, det kan godt læses som du skriver det, med det
var så ikke lige det "link" jeg ville ha'.

> og så lige en sidebemærkning, at hunden er godmodig forhindrer da ikke
> hunden i at lære bidearbejde, der imod er det den lave byttedrift der kan
> forhindre det.

Jeg skal bruge hendes forsvarsdrift, for byttedriften er stort set ikke
eksisterende hos hende.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 18-11-06 13:43

"Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
> var så ikke lige det "link" jeg ville ha'.

> Jeg skal bruge hendes forsvarsdrift, for byttedriften er stort set ikke

Hvordan vil du træne hunden op til at beskytte?

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 19-11-06 22:33

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Kim" <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Hvordan vil du træne hunden op til at beskytte?

Arbejde med dens forsvarsdrift.

Kim

Fra : Winther

Dato : 20-11-06 08:55

> Arbejde med dens forsvarsdrift.

Tja Kim, her er det så man lige skal tænke sig om en ekstra gang. kører du
på forsvarsdrift, så er din plan altså at lære en i forvejen usikker hund at
bide, så snart den føler sig truet?

Og skal der være overføringsværdi i forhold til at bide når ejer føler sig
truet, så er det skjult ærme, og en hund der ser alle som som potentielle
angribere, Normalt kalder man disse hunde for angstbidere...det er en
egenskab, vi helst ikke skulle tilføre dem, det er nok, at Brian fra
baggården arbejder med det, det behøver os andre der gerne vil konkurrere
ikke hjælpe til med. Der er i forvejen så meget modstand mod bidearbejde og
en vis risiko for at det forbydes, at vi skal tænke os rigtig godt om.

Om en hund beskytter sin fører, det har ikke noget med bidearbejde at gøre,
det kan selv en tæppetisser gøre hvis den føler flokken bliver truet.
Vil ejeren træne bidearbejde, så burde vedkommende anskaffe sig en hund der
er egnet, så den ikke udelukkende skal køres på forsvarsdrift, og føler man
behov for beskyttelse, så skal man måske have noget der er mere egnet end en
usikker pudel.

Fra : Kim H.

Dato : 20-11-06 22:02

> [...]
> der er egnet, så den ikke udelukkende skal køres på forsvarsdrift, og
> føler man behov for beskyttelse, så skal man måske have noget der er mere

Jeg er enig langt hen af vejen, men hvor har du fra at konens puddel skulle
være usikker??
Konens puddel er ikke et spor usikker, hun har bare lav byttedrift,
og så er hun godmodig og kunne ikke drømme om at bide nogen/noget som hun er
i dag, dette har ikke en dyt med at være usikker at gøre.

Hvis du mener Tinas "japanske spids" så er snakken en helt anden, man skal
selvf. ikke lave en "angstbider" ud af den, man skal selvf. vurderer hunden,
men bygger du træningen rigtig op, så vil jeg stadig mene at du kan gi' de
fleste normale hunde den "selvtillid" der gør at de vil forsvare flokken
uden, at du får en hund der bider hvergang den er presset lidt.

Kim

Fra : Winther

Dato : 21-11-06 00:08

> [...]
> er
> i dag, dette har ikke en dyt med at være usikker at gøre.

nej, du har ret, det var ikke samme hund

> [...]
> fleste normale hunde den "selvtillid" der gør at de vil forsvare flokken
> uden, at du får en hund der bider hvergang den er presset lidt.

Nu kører jeg i det samme igen, en hunds evne til at beskytte flokken ligger
latent i hunden, det kan ikke tillæres. Så skal vi over i noget der ligner
den måde de amerikanske betjente træner deres maller, nemlig til at bide alt
og alle.

Min mening er så stadig at man skal sortere i hvilke hunde der skal lære
bidearbejde. Jeg kan slet ikke se nogen formål med at lære en puddel
bidearbejde med mindre den skal bruges til konkurrence, og hvis ejeren har
lyst til IPO så kan hun jo anskaffe sig en hund der er egnet til det næste
gang.

Fra : Kim H.

Dato : 21-11-06 20:25

> [...]
> ligner den måde de amerikanske betjente træner deres maller, nemlig til at

Nu vil jeg ikke gå dybere ind i en diskution, min påstand var/er, at man kan
træne en hund til at forsvare, om man så bryder sig om det eller ej, er en
helt anden snak.

> [...]
> lyst til IPO så kan hun jo anskaffe sig en hund der er egnet til det næste

Du mener at en kongepuddel ikke er egnet til c-arbejde, det er da fint nok,
den mening har du jo lov at ha', men hvad har du reelt at ha' den påstand i?
Jeg har set flere schæfere der er mindre egnede end min kones puddel.

Jeg har da også hunderacer jeg ikke mener bør lære/træne bidearbejde, nemlig
muskelhunde/kamphunde, men andre "normale" racer hvor hundene er mentalt i
orden, vil jeg ikke ha' problemer med at træne bidearbejde med, forudsat at
hunden var min egen/konens.

Kim

Fra : Winther

Dato : 22-11-06 10:08

> [...]

> Du mener at en kongepuddel ikke er egnet til c-arbejde, det er da fint
> nok, den mening har du jo lov at ha', men hvad har du reelt at ha' den

Hvor mange kongepudler har du da set til rundt om til IPO konkurrencer, jeg
mindes ikke at have set én eneste...en puddel er oprindelig en selskabshund
som er venlig og lærevillig.
I øvrigt var det da vist dig selv der mente det ville blive noget af en
udfordring....

> Jeg har set flere schæfere der er mindre egnede end min kones puddel.

Ja, nogle er ikke gode, og alligevel ser man dem blive avlskåret i kl. 1
bare de ser godt ud. Egentlig er problemet ikke racen, puddel eller schæfer,
men en sørgelig mangel på byttedrift, som dog i en vis grad kan styrkes lige
fra hvalp, da det også bruges i lydighed.

> [...]
> nemlig muskelhunde/kamphunde, men andre "normale" racer hvor hundene er
> mentalt i orden, vil jeg ikke ha' problemer med at træne bidearbejde med,

Jeg mener så der skal være et formål med at træne bidearbejde, enten
avlsmæssigt eller konkurrencemæssigt, og i det ligger, at det skal være
sjovt både for hund og hundefører.

At træne en puddel hvor det er nødvendig udelukkende at bruge forsvarsdrift,
det har jeg svært ved at se formålet med.

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 18:54

> Hvor mange kongepudler har du da set til rundt om til IPO konkurrencer,
> jeg mindes ikke at have set én eneste...en puddel er oprindelig en
> selskabshund som er venlig og lærevillig.

Måske er der ikke nogen til IPO, fordi folk er ligeså fordomsfulde som dig.

> I øvrigt var det da vist dig selv der mente det ville blive noget af en
> udfordring....

Jeg mener det blev en udfordring, fordi hunden er 8 år, og ikke har vist
nogen videre byttedrift, og forsvarsdriften er ikke den bedste at køre det
på, fordi man skal være meget påpasselig, men jeg vil prøve, og så ser vi
hvor langt vi kommer. Hunden kommer i første række, og jeg vil ikke presse
den for at nå mit mål, så vigtigt er det ikke, men det kunne være sjovt at
kunne køre et nogenlunde program, for folk har jo samme mening om pudler som
dig, og det uden nogensinde at ha' ejet en.

> [...]
> schæfer, men en sørgelig mangel på byttedrift, som dog i en vis grad kan
> styrkes lige fra hvalp, da det også bruges i lydighed.

Ikke alle hunde skal bruges til træning, og skal folk bare skal ha' en
familiehund til hygge, så er byttedriften jo mindre vigtig. Det er svært at
gøre både "brugsfolk" og "udstillingsfolk" tilfredse, så man må bare kigge
sig godt for, inden man køber.

> Jeg mener så der skal være et formål med at træne bidearbejde, enten
> avlsmæssigt eller konkurrencemæssigt, og i det ligger, at det skal være
> sjovt både for hund og hundefører.

Her er jeg fuldstændig enig, hund og fører skal syntes det er sjovt.

> At træne en puddel hvor det er nødvendig udelukkende at bruge
> forsvarsdrift, det har jeg svært ved at se formålet med.

Fint nok, jeg føler ikke trang til absolut at overbevise dig om, at det skal
gøres. Vi prøver indenfor rimelighedens grænser, og det vil sige, hunden
skal ikke lide under det, og lykkedes det ikke, så lever jeg fint nok med
det, det er jo ikke noget der skal lykkedes, koste hvad det vil.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 19:51

> Her er jeg fuldstændig enig, hund og fører skal syntes det er sjovt.

Så modsiger du dig selv, for hvis hunden skal synes det er sjovt kan du ikke
anvende forsvarsdrift.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 20:35

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så modsiger du dig selv, for hvis hunden skal synes det er sjovt kan du
> ikke anvende forsvarsdrift.

Når jeg ligger og slås med mine hunde om noget af deres legetøj, som jeg vil
ta' og de ikke gerne vil af med det, syntes de det er mægtig morsomt.

Men fint nok Søren, du skal bare fortsætte den "amerikanske stil", jeg har
ikke brug for at overbevise dig.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 21:44

> [...]
>
> Men fint nok Søren, du skal bare fortsætte den "amerikanske stil", jeg har

Det du kalder forsvarsdrift kalder jeg bytteforsvar, derfor har vi talt
forbi hinanden. Jeg vil nu nok mene at det er min forståelse af begreberne
der også hersker de fleste steder ude i "hundeverdenen".

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 21:57

> [...]
> forbi hinanden. Jeg vil nu nok mene at det er min forståelse af begreberne
> der også hersker de fleste steder ude i "hundeverdenen".

Forsvar af bytte (ærme,skin osv.) er forsvardrift.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 22:03

> Forsvar af bytte (ærme,skin osv.) er forsvardrift.

Forsvar af territorie, flok eller hunden selv er forsvarsdrift.

Forsvar af bytte er bytteforsvarsdrift.

Kamp om hvem der er den stærkeste (ruskeleg med legetøj) er kampdrift.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 22:18

> Forsvar af territorie, flok eller hunden selv er forsvarsdrift.
>
> Forsvar af bytte er bytteforsvarsdrift.
>
> Kamp om hvem der er den stærkeste (ruskeleg med legetøj) er kampdrift.

Det er længe siden jeg har haft det oppe og vende i mit hoved, men med lidt
eftertanke er det ved at falde på plads, så jeg kan lige præcisere:

Forsvarsdrift = forsvar af territorie, flok eller hunden selv = agression.

Bytteforsvarsdrift = driften der gør at hunde løber væk når den har noget i
munden -> udpræget ved hvalpe, voksne hunde har vi som regel vænnet af med
det.

Kampdrift = kamp om hvem der er den stærkeste, f.ex. ruskeleg med legetøj,
rulle rundt på gulvet og lege brydeleg, kæmpe om ærmet i bidearbejde.Også
decideret kamp mellem to hunde.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 21:58

> [...]
> forbi hinanden. Jeg vil nu nok mene at det er min forståelse af begreberne
> der også hersker de fleste steder ude i "hundeverdenen".

Om igen - det er kampdrift du beskriver der (efter mine begreber), og den
drift indgår normalt i bidearbejde.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 23:27

> Om igen - det er kampdrift du beskriver der (efter mine begreber), og den
> drift indgår normalt i bidearbejde.

Byttedrift: Effektivt søg, jage, bid, trækken, ruske, bære
byttet "hjem".
Forsvarsdrift: Forsvare bytte, true adfærd, bid, forsvare sig selv
og flokken.

Kampdrift: Hundens vilje til at kæmpe og forsvare.

Det hele indgår i bidearbejde.

Når jeg "slås" med min hund om et stykke legetøj, så har de som regel vundet
det, i en "byttedrift leg", hvor jeg har bevæget det som et bytte, og den
har fanget det, når jeg så vil ta' det igen forsvare hunde hunden det gennem
"forsvarsdrift leg", ved at hunden har byttet og vogter over det, så jeg
ikke kan ta' det. alt sammen i leg. Hunden bevæger sig i de nævnte drifter,
men i kontrol og uden at det bliver aggresivt, for begynder hunden at bevæge
sig op i drift, bliver bidene hårdere osv. og så stopper legen omgående, det
er derfor jeg her kalder det "... leg".

Jeg kan godt se vi burde ha' taget begreberne først.

Kim

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 23:47

> [...]
> stopper legen omgående, det er derfor jeg her kalder det "... leg".
>

> Jeg kan godt se vi burde ha' taget begreberne først.

Som skrevet tidligere, så gider jeg ikke jogge mere rundt i denne tråd.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 23-11-06 05:55

Her vrøvler jeg , det er kampdrift.

> [...]
> selv og flokken.
>
> Kampdrift: Hundens vilje til at kæmpe og forsvare.

Ja, der er forskellige definitioner af drifterne.

At hunden i leg forsvarer et legetøj ser jeg ikke som forsvarsdrift, men det
skal nok ses for at kunne vurderes. Hvis det er forsvarsdrift blotter den
tænderne ved at trække overlæben op og rynke oversiden af snuden, og så er
det altså ikke leg i hundens verden. Og den ser ikke spor rar og køn ud.

En hund kan bide både i byttedrift og forsvarsdrift, men¨på forskelig måde,
ligesom halsgivningen også er forskellig i byttedrift og forsvardrift.

Mvh
Søren

Fra : Søren LH

Dato : 23-11-06 06:09

> [...]
> det altså ikke leg i hundens verden. Og den ser ikke spor rar og køn ud.

Jeg ville i øvrigt aldrig tillade en hund at gå i forsvar overfor sin ejer,
hvor er lederskabet så henne? Hvis min egen hund gjorde det overfor mig
ville jeg blive rystet.

Mvh
Søren

Fra : Winther

Dato : 23-11-06 00:01

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> "Winther" <nobody@home.dk> skrev i en meddelelse

> Måske er der ikke nogen til IPO, fordi folk er ligeså fordomsfulde som
> dig.

Sikken påstand, har jeg da ikke skrevet at problemet ikke var racen, men den
manglende byttedrift, ingen grund til at gå i forsvar over det...
Jo lidt racist er jeg nok, men kun i den betydning at det kun er grå schæfer
der tiltaler mig..

> [...]
> kunne køre et nogenlunde program, for folk har jo samme mening om pudler
> som dig, og det uden nogensinde at ha' ejet en.

Hvis det er vigtig for dig at bevise at pudler kan lære bidearbejde så var
det mere hensigtsmæssigt at starte med en hvalp. Den har da lige så gode
muligheder for at lære det som Berner Sennen, Cattledog og Labrador..

Hvis det er vigtig for dig at bevise at du kan lære lige netop den gamle
puddel uden byttedrift at tygge i et ærme vha. forsvarsdrift, så tror jeg da
at folk, for at generalisere, er ligeglade med at du har behov for at
bevise..

Fra : Kim H.

Dato : 23-11-06 00:37

> [...]
> den manglende byttedrift, ingen grund til at gå i forsvar over det...
> Jo lidt racist er jeg nok, men kun i den betydning at det kun er grå

Du generaliserer manglende byttedrift på pudler så, siden du mener der er en
grund til de ikke er i IPO.
Jeg er da også selv til grå schæfer, men nu har vi så også denne
kongepuddel, og den er en større udfordring end min grå, på dette område..

> Hvis det er vigtig for dig at bevise at pudler kan lære bidearbejde så var
> det mere hensigtsmæssigt at starte med en hvalp. Den har da lige så gode
> muligheder for at lære det som Berner Sennen, Cattledog og Labrador..

Nu er det så en 8 år gammel tæve vi har og ikke en hvalp.....

> [...]
> da at folk, for at generalisere, er ligeglade med at du har behov for at

Nu skulle den så kunne mere end tygge i ærmet, men fint nok du har brug for
at nedgøre det, jeg lever fint med at du ikke forstår det, og igen, igen,
dens byttedrift er _næsten_ ikke eksisterende, det er stadig ikke det samme
som at hunden slet ingen byttedrift har.

Kim

Fra : Hm

Dato : 24-11-06 19:52

Er du slet ikke bange for at ødelægge ryggen på hunden, den er trods alt 8
år????

hanne

Fra : Kim H.

Dato : 25-11-06 21:01

"Hm" <mishama@hongnet.dk> skrev i en meddelelse

> Er du slet ikke bange for at ødelægge ryggen på hunden, den er trods alt 8
> år????

Næ!!!!

Kim

Fra : jvj

Dato : 15-11-06 13:10

Hej hvad med en Mellemschanuzer,

En gårdhund , der villigt deltager i alt og vogter hus og hjem .. Skal
dog trimmes 2 gange årligt. køb en med så ru pels som mulig ( dvs så
lidt amerikaner blod i den som muligt)
Men også en hund der prøver en af som leder/flokfører til stadighed

se evt http://www.dspk.dk

hilsen jørgen

Fra : jvj

Dato : 15-11-06 13:10

Fra : dpl

Dato : 15-11-06 13:51

Tina skrev:
> [...]
> og så skal den kunne fungere som vagthund når jeg er alene hjemme. Er ikke

Hej Tina
Vi har præcis den hund du omtaler. Han sød og rar, elsker børn, katte,
høns osv. Har haft stor glæde af lydigheds- og aguility træning. Han er
venlig og kærlig mod alle han møder, men er enormt følsom over for min
(vores) sindstilstand, og slår straks "vagthunde-programmet" til, når
han føler, det er det vi ønsker. Jeg tvivler lidt på, han rent faktisk
ville skade en evt. indbrudstyv eller overfaldsmand seriøst, men med 75
kg vægt bag, og en knurren der er til at tage alvorligt, samt 3 cm lange
hjørnetænder, så skal han nok gøre sig forståeligt. Og så er han dejlig
langhåret, og vil helst sove uden døre, hvor han har overblik over
situationen...

Racen... nåh ja, det er en skt. bernhard. Ikke en hund for alle, men den
eneste rigtige race for os. http://www.kishka.dk/images/div/vinter.jpg

Hilsen Dorthe

Fra : Tina

Dato : 15-11-06 15:11

Tak for alle jeres råd, har selv tænkt meget på en schæfer, syntes bare de
er mindre kønne, ja sorry til jer der forguder dem

En langhåret schæfer er flot, men desværrer meget svære at finde.

Skt bernhard uha sådan en har jeg ønsket mig siden jeg var barn men er lidt
bange for den aggresivitet de kan have. Har også læst en masse om at de har
tendens til at få diverse sygdomme bla HD, eksem og meget andet.

Mellemschanuzer den er altså heller ikke speciel køn*G*

Hovawart har jeg faktisk aldrig hørt om før, var lige ved at søge lidt på
nettet dem er der godtnok ikke meget info om, men den ser dejlig ud, hvordan
er dens sind/racebeskrivelsen?

Hent en gratis SPAMfighter her.

Fra : Winther

Dato : 15-11-06 15:33

"Tina" <12399@99321.dk> skrev i en meddelelse
> Tak for alle jeres råd, har selv tænkt meget på en schæfer, syntes bare de
> er mindre kønne, ja sorry til jer der forguder dem
>
> En langhåret schæfer er flot, men desværrer meget svære at finde.
Kigger du mon de rigtige steder?

Ved at kennel Glarbo har en langhåret, det havde de da for et par dage
siden... og det er sansynligvis til halv pris...

Fra : C.H

Dato : 15-11-06 15:49

> Kigger du mon de rigtige steder?
>
> Ved at kennel Glarbo har en langhåret, det havde de da for et par dage
> siden... og det er sansynligvis til halv pris...

Her vil jeg så lige indskyde, at Glarbo-hundene er grå schæfere - og med en
lille 14 ugers hvalp med en Glarbo som mor, så ved jeg, at det er en hund,
der kræver en del træning. Så det skal man være indstillet på - og hvis
udseendet har betydning, så er det jo også en faktor

CH

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-06 15:46

Tina <12399@99321.dk> wrote:
> Tak for alle jeres råd, har selv tænkt meget på en schæfer, syntes
> bare de er mindre kønne, ja sorry til jer der forguder dem
>
> Mellemschanuzer den er altså heller ikke speciel køn*G*

Jeg kunne ikke drømme om, at blive fornærmet på nogen der ikke deler
mit syn på Schæfere. I mine (og mange andres) øjne er det en flot og
dertil meget smuk hund

Hunde af Schnauzertypen er da også dejlige, men jeg må nok indrømme,
at jeg ikke er så fordringsfuld. Jeg elsker simpelthen alle hunde,
Engelsk og Fransk Bulldogg, Bullterriers og en del andre, som af mange
ikke betegnes som særlig smukke. Desuden er der mange andre racer af
forskellig størrelse, som kan have det vidunderligste sind, men som
ikke lige har udseendet med sig i en skønhedskonkurrence. Det ville
bestemt ikke være udseendet jeg ville gå efter, men vi mennesker har
desværre en tilbøjelighed til at hylde skønheden, selvom den i mange
tilfælde desværre kun sidder udenpå.

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 15:53

Tove Krieger wrote:
> [...]
> bestemt ikke være udseendet jeg ville gå efter, men vi mennesker har
> desværre en tilbøjelighed til at hylde skønheden, selvom den i mange

Kloge ord Tove.
Udseendet bør ikke værer det primærer når man vælger hund,
men self skal man kunne holde ud og se på den i dagslys

/Jens (som bare tager brillerne af når han ser på sine egne hunde)

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-06 16:25

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Kloge ord Tove.
> Udseendet bør ikke værer det primærer når man vælger hund,
> men self skal man kunne holde ud og se på den i dagslys
>
> /Jens (som bare tager brillerne af når han ser på sine egne hunde)

Jamen Jens. Dine hunde er både smukke og dejlige. Ligeså er Milo,
Cassius, Emma og Loui og lille Ebbe, Vizla, Vaks og Hans plus *alle*
de andre hundebasser jeg skamløst har hugget billeder af og puttet i
mit album. Jeg nyder at "tage dem frem" og ønske at de allesammen var
mine, ih du milde jeg ville da få kam til mit hår men de er bare
så dejlige. Jeg tror søreme' at jeg bliver hund eller kat i mit næste
liv, det ville ikke være så tosset endda. Og sikke en masse BARF jeg
ville få LOL

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 15-11-06 16:53

"Tove Krieger" skrev

> Jeg tror søreme' at jeg bliver hund eller kat i mit næste liv, det ville
> ikke være så tosset endda.

*S* Min mor plejer at sige, at hun vil være min fars hund i sit næste liv

- Winnie

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 16:55

Tove Krieger wrote:
> Jeg nyder at "tage dem frem" og ønske at de allesammen var
> mine, ih du milde jeg ville da få kam til mit hår

Hvornår skal jeg komme med dem, katten skal nok holde min
dør når jeg tager ud for at afleværer de tumpede hunde

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-06 19:08

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Hvornår skal jeg komme med dem, katten skal nok holde min
> dør når jeg tager ud for at afleværer de tumpede hunde
>
> /Jens

Jeg ville godt nok nødig være din kat, hvis den skulle holde dig ud
efter at du havde måttet undvære dine hundebasser i bare ½ døgn.

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 19:30

> Jeg ville godt nok nødig være din kat, hvis den skulle holde dig ud
> efter at du havde måttet undvære dine hundebasser i bare ½ døgn.

*LOL*
Den ville nok ikke sætte pris på at blive slæbt ned på Engen,
eller en kørertur til stranden
Den har nu også accepteret de 2 dumme kødklumper,
de er jo meget gode til at holde haven fri for fremmede katte,
så man selv kan snuppe sig en ekstra middagslur i fred

Bliver de for frække får de bare klør 5

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 15-11-06 22:15

On Wed, 15 Nov 2006 16:25:05 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> [...]
>så dejlige. Jeg tror søreme' at jeg bliver hund eller kat i mit næste
>liv, det ville ikke være så tosset endda. Og sikke en masse BARF jeg

Jeg var sørme lige bange for at du ville glemme mine hunde. *G*
Og nu kommer det snart en lille ny en til både dit og mit album, Tove.
Han hedder Oy.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 15-11-06 22:29

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> Jeg var sørme lige bange for at du ville glemme mine hunde. *G*
> Og nu kommer det snart en lille ny en til både dit og mit album,
> Tove. Han hedder Oy.

Ok glæder mig rigtig meget, han bliver også snuppet lige med det samme
.. Så kan det jo være at han bli'r min oy-sten.

Åh nej hvor var den dum Jeg syntes lige før at det lød sjovt.

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 10:53

On Wed, 15 Nov 2006 22:29:06 +0100, "Tove Krieger"
<minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

>. Så kan det jo være at han bli'r min oy-sten.
>
>Åh nej hvor var den dum Jeg syntes lige før at det lød sjovt.

Gør det da osse!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 23:45

Leyna wrote:
> Og nu kommer det snart en lille ny en til både dit og mit album, Tove.
> Han hedder Oy.

HWAT

Har du snuppet en af hvalpene Leyna

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 10:53

On Wed, 15 Nov 2006 23:45:09 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>HWAT
>
>Har du snuppet en af hvalpene Leyna

Nej, først på mandag, og det var manden der insisterede!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:23

> Nej, først på mandag, og det var manden der insisterede!

Det lyder kanon, jeg glæder mig til at se billeder.
Stort tilykke herfra, jeg er slet ikke midsundelig

/Jens (med kun 2 hunde)

Fra : Leyna

Dato : 16-11-06 23:43

On Thu, 16 Nov 2006 11:22:34 +0100, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det lyder kanon, jeg glæder mig til at se billeder.
>Stort tilykke herfra, jeg er slet ikke midsundelig

Jeg kan så lige tilføje, at vi alligevel fik ham hjem i dag. Det var
ellers slet ikke planen, men naboen skulle have hundekøbere på besøg
og han var ræd for at komme til at sælge "min" ved en fejltagelse. Han
er vist lidt bange for mig. *GGG*

Lige nu ligger Oy under min stol og er ved at gnave sig igennem min
sutsko. AV! Jeg havde glemt hvor skarpe bisser sådan nogle små bæster
har.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Ukendt

Dato : 18-11-06 08:14

> [...]
> ellers slet ikke planen, men naboen skulle have hundekøbere på besøg
> og han var ræd for at komme til at sælge "min" ved en fejltagelse. Han

Billeder ? Er jo spændt på, hvilken hvalp i valgte.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 15:49

Tina wrote:
> Hovawart har jeg faktisk aldrig hørt om før, var lige ved at søge
> lidt på nettet dem er der godtnok ikke meget info om, men den ser
> dejlig ud, hvordan er dens sind/racebeskrivelsen?

Der står da en del her
http://www.dansk-hovawart-klub.dk/
http://www.hovawart.dk/
http://www.hundeinfo.dk/Hunderacer/G-H/Hovawart/

Jeg kender selv til racen fra en tæve der er på alder med min Tyson,
så den fulgtes jeg meget med før i tiden (den er flyttet nu)
Og hun var en dejlig og rar og legesyg hund, af udseende jo nærmest
som en meget langhåret Schæfer, bare flottere
Hvor vagtsom den var derhjemme husker jeg ikke, men racen blev
jo oprindeligt avlet som gårdvogter, deraf dens navn.

/Jens

Fra : dpl

Dato : 17-11-06 08:40

Tina skrev:
> [...]
> bange for den aggresivitet de kan have. Har også læst en masse om at de har
> tendens til at få diverse sygdomme bla HD, eksem og meget andet.

Med skt. berharden skal man helt sikkert se sig for, og finde en hund af
sunde forældre. Vi valgte at købe fra et decideret familie-kuld, hvor
man ikke var egentlige opdrættere, men til gengæld havde to sunde og
raske forældre vi kunne møde og bedømme, både sundhedsmæssigt og mentalt.

Aggressivitet er jeg aldrig stødt på hos racen, og vi har da efterhånden
mødt en del. Men husker godt fra min barndom (70-80'erne) at snakken gik
om "farlige" bernharder. Men om det havde noget på sig ved jeg ikke,
måske andre gør? Jeg har i hvert fald kun oplevet dem som utroligt blide
og venlige. De har klart en vagthundefunktion indbygget, men tror mere
de forlader sig på størrelse og lyd, end på egentligt forsvar.

Hilsen Dorthe

Fra : jytte

Dato : 18-11-06 14:29

Leyna skrev:

> Jeg var oppe kl. 03.30 i morges, fordi han var vågnet. Så gik vi ud i
> mørke og regn i en halv times tid uden noget resultat, og så gik han
> ind og besørgede på gulvtæppet.
> Er du stadig misundelig?
> il at høre historier om ham.

Ja, for det er jo bare i en periode at det er sådan.

> Hunhunde! Han har to, og mine hunde har ikke besøgt dem. Det er den
> anden vej rundt. Men Oy skal kastreres, så ham bliver der i hvert fald
> ingen problemer med i den forbindelse.

Pu ha, så kan du da ende med at have frygtelig mange hunde, hvis du
skal have en hvalp hver gang
> --
> Leyna

Jytte

Fra : Leyna

Dato : 19-11-06 00:39

On 18 Nov 2006 05:29:11 -0800, "jytte" <mollie-mor@hotmail.com> wrote:

>Ja, for det er jo bare i en periode at det er sådan.

Opretter lige en ny tråd...
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Kim Christensen

Dato : 15-11-06 19:18

pwh skrev:

> Det hedder at det også er en fejl ved Schæfere
>
> /Jens

Nej det gør ikke!

Lige som ved 1.generations Skodaer, Trabanter, og DSB's IC4 tog hedder
det ikke fejl, men særkender!

Hilsen Kim

Fra : jytte

Dato : 17-11-06 13:24

Leyna skrev:
> [...]

> Lige nu ligger Oy under min stol og er ved at gnave sig igennem min
> sutsko. AV! Jeg havde glemt hvor skarpe bisser sådan nogle små bæster

Ha ha, jeg glæder mig til at høre historier om ham.

Jytte

Fra : Leyna

Dato : 17-11-06 14:32

Fra : Søren LH

Dato : 20-11-06 12:37

Winther skrev:
> [...]
> behov for beskyttelse, så skal man måske have noget der er mere egnet end en

Godt skrevet, jeg er enig. Det bliver ikke en god hund der kommer ud af
dette.

Desuden bør Kim også overveje det dyreetiske aspekt. Er det ok at
give en usikker hund en masse forskrækkelser?

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 20-11-06 21:59

"Søren LH" <slh@city.dk> skrev i en meddelelse

Winther skrev:
> [...]

-Desuden bør Kim også overveje det dyreetiske aspekt. Er det ok at
-give en usikker hund en masse forskrækkelser?

Hvor har du det vrøvl fra, hvem snakker om at skræmme hunden udover dig?

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 21-11-06 12:01

Kim H. skrev:
> [...]
> -give en usikker hund en masse forskrækkelser?
>
> Hvor har du det vrøvl fra, hvem snakker om at skræmme hunden udover dig?

OK, jeg har ikke personlig erfaring med at træne bidearbejde med ren
forsvarsdrift, men jeg har set det på en video, og det så ikke rart
ud (for hunden, hvis den ikke har en stærk psyke).

Men fortæl gerne hvordan du gør det, så jeg kan blive klogere.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 21-11-06 20:53

Kim H. skrev:
> [...]

forsvarsdrift, men jeg har set det på en video, og det så ikke rart
ud (for hunden, hvis den ikke har en stærk psyke).

Nu kan du jo ikke sammenligne min træning af vores puddel, for at hun skal
lære at bevogte/bide, med en eller anden videooptagelse af en
konkurrencehund det bliver kørt op via forsvarsdriften, for at yde maximalt,
der er jo en verden til forskel, vi skal "lege" os til det, og bliver det
ikke 100% perfekt, så lever vi med det, hvilket de på videoen sikkert ikke
kan stilles tilfreds med, og derfor går de meget længere.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 06:40

> [...]

> bliver det ikke 100% perfekt, så lever vi med det, hvilket de på videoen
> sikkert ikke kan stilles tilfreds med, og derfor går de meget længere.

Jeg kan se det alligevel er dig der vrøvler mest. Forsvarsdrift er aldrig
leg for en hund.

Videoen viste i øvrigt ikke en konkurrencehund, men bidetræning generelt for
hr. og fru Jensen som man åbenbart gør det i USA. Den hedder vist simpelthen
"Schutzhund".

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 17:11

> Jeg kan se det alligevel er dig der vrøvler mest. Forsvarsdrift er aldrig
> leg for en hund.

Nu var lege sat i "", og jeg bestemmer jo selv hvor langt jeg køre hunden op
i drift, og kunne ikke drømme om at skade hunden hverken fysisk eller
mentalt, og vi har ikke rigtig trænet noget med den puddel, så det kan jo
også være at den besidder mere byttedrift, end det lige ser ud til, men det
finder jeg jo ud af,

> Videoen viste i øvrigt ikke en konkurrencehund, men bidetræning generelt
> for hr. og fru Jensen som man åbenbart gør det i USA. Den hedder vist
> simpelthen "Schutzhund".

Hvad du har set på en amerikansk video, kan jeg ikke rigtig bruge til noget,
der er vist ikke ret meget "amerikansk hundetræning" der bliver brugt noget
sted her i landet, de træner jo hund som det blev gjort herhjemme for 15-20
år siden, sådan groft sagt.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 19:48

> [...]
> mentalt, og vi har ikke rigtig trænet noget med den puddel, så det kan jo
> også være at den besidder mere byttedrift, end det lige ser ud til, men

Forsvarsdrift er og bliver forsvarsdrift, og er ikke sjovt for nogen hund.
Dermed selvfølgelig ikke sikkert den bliver "skadet". "Lidt forsvarsdrift"
er selvfølgelig "lidt ubehageligt". For mig lyder det fortsat mest som om du
vrøvler.

> [...]
> brugt noget sted her i landet, de træner jo hund som det blev gjort
> herhjemme for 15-20 år siden, sådan groft sagt.

Jeg kan heller ikke bruge til noget, at du bliver ved med at tale om at
træne bidetræning med forsvarsdrift uden at fortælle hvordan du gør det.
Ligesom "Amerikansk hundetræning" er forsvarsdrift heller ikke noget der
bliver brugt ret mange steder her i landet. Ikke engang politiet bruger det.
I hvilken klub og kreds er det du arbejder med det?

Jeg har én gang opfordret dig til at fortælle hvordan du træner, og hermed
gør jeg det igen. Evt. link, litteraturhenvisning eller andet. Og hvor har
du lært det henne? Indtil du har kommet med noget konkret info er mit
indtryk altså at du vrøvler.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 20:46

> [...]
> gør jeg det igen. Evt. link, litteraturhenvisning eller andet. Og hvor har
> du lært det henne? Indtil du har kommet med noget konkret info er mit

Jeg starter hunden op som jeg gør med en hvalp, og prøver at vække hendes
byttedrift, denne fase er meget vigtig, da jeg skal ha' hende til at ta'
skindet/bidepølsen (jeg går ikke ind og kræver bid direkte på forsvar), men
da jeg allerede nu ved, at det bliver svært at holde hende fast i
byttedriften på skindet/pølsen, må jeg over i hendes forsvar af byttet, når
hun har taget det, så det er vigtigt at jeg finder et "bytte" hun ikke gerne
vil af med igen når hun har taget det. Dette kan fint gøres uden at presse
hunden noget videre.

Du sidder og udtaler dig om træning af en helt bestemt hund, uden at kende
den, og så påstår du jeg vrøvler. . . .
Det er da fint nok, at du mener du ved en helt masse om bidearbejde, og
mener du bør belære mig om det, men når du overhovedet ikke kender hunden,
så kan jeg ikke bruge det til en dyt i denne sammenhæng.

Jeg gider ikke spilde mere tid i denne tråd, du skal ha' lov til at være
uenig.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 21:49

> [...]
> så kan jeg ikke bruge det til en dyt i denne sammenhæng.
>

> Jeg gider ikke spilde mere tid i denne tråd, du skal ha' lov til at være

Det var dig der lagde tonen an i denne diskussion med at belære mig om at
det jeg sagde var noget vrøvl.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 22:53

> Det var dig der lagde tonen an i denne diskussion med at belære mig om at
> det jeg sagde var noget vrøvl.

Jeg klipper det da gerne ind, for at du kan se, hvad det var jeg kaldte
noget vrøvl.
---

> [...]

Desuden bør Kim også overveje det dyreetiske aspekt. Er det ok at
give en usikker hund en masse forskrækkelser?

hvortil jeg spurgte ...
---
Hvor har du det vrøvl fra, hvem snakker om at skræmme hunden udover dig?
---

Vores puddel er aldeles ikke usikker, tværtimod, og jeg har på intet
tidspunkt påstået, at jeg ville forskrække hende, det er noget du kom med,
så når i digter noget om vores hund, og min måde at træne den på, så har jeg
vel lov at spørge, hvor du/i har det vrøvl fra.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 22-11-06 23:07

> [...]
> så når i digter noget om vores hund, og min måde at træne den på, så har
> jeg vel lov at spørge, hvor du/i har det vrøvl fra.

Jeg siger det der er rigtigt i min verden og der fra hvor jeg ser sagen, og
så kalder du det vrøvl, dermed har du lagt tonen an. Selvfølgelig er det
vrøvl set derfra hvor du ser sagen (med din egen definition af
forsvarsdrift), men der er mange måder man kan tale til hinanden på.

OK at din hund ikke er usikker, men forsvarsdrift får man frem ved at
skræmme hunden. At det så senere viser sig at du har din egen helt specielle
definition af forsvarsdrift var jo ikke til at vide på det tidspunkt. Der er
godt nok flere forskellige definitioner af hundens drifter, men lige omkring
forsvarsdrift plejer der ikke at være stor forskel i definitionen.

Mvh
Søren

Fra : Kim H.

Dato : 22-11-06 23:43

> [...]
> det vrøvl set derfra hvor du ser sagen (med din egen definition af
> forsvarsdrift), men der er mange måder man kan tale til hinanden på.

Men du kan ikke udtale dig om min hund uden at kende den DERFOR var det
noget vrøvl, at du sammen med Winther kaldte den usikker. Jeg har ikke
påstået andet.

> OK at din hund ikke er usikker, men forsvarsdrift får man frem ved at
> skræmme hunden.

Det er en måde at få den frem på, men ikke en metode jeg har beskrevet jeg
ville bruge, det antog du bare, fordi du i din verden ikke kan køre
forsvarsdrift på anden måde.

> [...]
> flere forskellige definitioner af hundens drifter, men lige omkring
> forsvarsdrift plejer der ikke at være stor forskel i definitionen.

Nu påstår du så jeg har min egen helt specielle definition af forsvarsdrift,
at du så vælger at sætte bytte ind foran, når der snakkes forsvar af
ærme/bytte, og begynder at kalde det bytteforsvarsdrift, ændre altså ikke på
det er forsvarsdrift. Men du må da dreje det rundt, helt som du vil, jeg kan
godt se du ikke stopper før jeg giver dig ret, og helt ærligt, så gider jeg
ikke jogge mere rundt i det, du får ret, og jeg får fred.

Kim

Fra : Søren LH

Dato : 23-11-06 05:43

> [...]

> Det er en måde at få den frem på, men ikke en metode jeg har beskrevet jeg
> ville bruge, det antog du bare, fordi du i din verden ikke kan køre

Nej, det var fordi du anvender begreberne forkert.

> [...]
> du vil, jeg kan godt se du ikke stopper før jeg giver dig ret, og helt
> ærligt, så gider jeg ikke jogge mere rundt i det, du får ret, og jeg får

Ikke bytteforsvar, det var en fejl fra min side, men kampdrift, sådan som
jeg forstår din beskrivelse.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 23-11-06 09:46

Søren LH wrote:
> men der er mange måder man kan tale til
> hinanden på.

Ikke i Kim's verden, jeg har opgivet ham.

/Jens

Fra : Winther

Dato : 23-11-06 00:18

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
> hvortil jeg spurgte ...
> ---
> Hvor har du det vrøvl fra, hvem snakker om at skræmme hunden udover dig?

Måske fordi en normal defination af forsvarsdrift er, den tilhørende adfærd
udløses når hunden føler sig truet.

Fra : Kim H.

Dato : 23-11-06 00:43

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse
>
> Måske fordi en normal defination af forsvarsdrift er, den tilhørende
> adfærd udløses når hunden føler sig truet.

Bl.a. når den føler sig truet......

Kim

Fra : Winther

Dato : 23-11-06 00:06

> [...]
> gerne vil af med igen når hun har taget det. Dette kan fint gøres uden at

Så er det jo heller ikke udelukkende forsvarsdriften du bruger...

Fra : Kim H.

Dato : 23-11-06 00:27

> "Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> Så er det jo heller ikke udelukkende forsvarsdriften du bruger...

Jeg skrev, at jeg skulle _bruge_ hendes forsvarsdrift, da hendes byttedrift
er stort set ikke eksisterende, og det er _ikke_ det samme som at skrive, at
jeg vil køre hende udelukkende på forsvarsdrift.

Havde jeg tænkt mig at køre det som i troede, kan jeg da godt forstå jeres
bekymring, men det er langt fra tilfælde.

Men som jeg skrev til Søren så gider jeg ikke jogge mere rundt i det, i må
ha' jeres mening om det, jeg ved jo hvad jeg laver og kan stå 100% inde for
det.

Kim