El-hegn!
Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 13-11-06 22:37

Hej.

Ved godt at overskriften lyder brutal, men jeg er ved at blive vanvittig af
hundens udflugter. For slet ikke at tale om naboerne, hvis fuglefoder hun
æder for derefter at levere en gang hundelort til gengæld. Jeg har
naturligvis indhegnet haven, men imod en vilje som hendes, er der åbenbart
ikke meget at stille op. Hun, bogstavligt talt, kravler med alle 4 ben over
hegnet, eller graver sig under, maser sig igennem hegnet, der er sammensat
af strips magen til dem politiet anvender til håndjern!

Så jeg har fået nok... og fortalte dette til en kunde jeg besøgte. Han
rådede mig til at opsætte el-hegn. En ganske lille tråd langs haven... og vi
taler altså ikke kreatur hegn med elefant stød!, men om et lille rap over
snuden et par gange, hvorefter hun, efter hans udsagn, skulle have lært
lektien. manden var gl. landmand, og han har altid brugt metoden på de hunde
han havde haft. Ingen af de hunde han havde haft havde forsøgt at stikke af,
mere end to gange... de er jo trods alt ikke dummere end køer.

Men er det overhovedet lovligt? Og hvor skaffer man et "lav volts" hegn?

Dette er bestemt ikke skrevet for at fremprovokere lange, vrede indslag. Men
jeg er efterhånden derude, hvor hverken jeg eller naboer længere kan
acceptere at min hund render rundt i fremmede haver. Det var tilforladeligt
da hun var mindre, men hun er efterhånden 7 måneder, og vejer vel ca. 15 kg.
(blanding af lab / slædehund / gl. DK hønsehund.

--
Mvh Jasper

e-mail: jasper@FJERNESahrensbach.dk
"FJERNES" skal, sjovt nok, slettes

Fra : Ralph

Dato : 13-11-06 23:53

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse
> Dette er bestemt ikke skrevet for at fremprovokere lange, vrede indslag.
> Men

Jeg vil lige komme evt. indlæg lidt imøde - jeg har desværre ikke noget
svar.

Vi har en Cocker/lab - Tootsie - på 6 år, fik hende da hun var 9-10 mdr., og
en Riesenschnauzer på 2½ - Rissa, begge tæver, begge oplever det samme, får
samme motion, spise, opmærksomhed etc.
En alm. hverdag kunne lyde sådan her: kl. 8:00 med far på arbejde, lege på
en stor minkfarm med Rissas søster og æde lidt minkfoder, kl. 11:00 ned på
fars kontor og lege lidt med Buller (Rissas kæreste - 3 år gl.
Riesenshcnauzerhan). Når de så er næsten fri for mudder og lign. så hjem til
mor kl. 1200, hvor hun går en lille tur med dem 15-20 min. Så sover de
indtil kl. ca. 1600 hvor nabokonen kommer hjem, så gåes der en lang tur
sammen med hende og hendes hund, de er som regel tilbage efter 4-5-6 kvarter
afhængig af vejret, og når der ikke er alger, så bader de også lidt i
Limfjorden.
Hilse på far, der er hjemme fra jobbet, kigger på han laver mad, når vejret
er til det kan de gå frit ude i lukket (og jeg mener LUKKET) have.
SPise, og så sove hele aftenen, indtil de bliver lukket ud i garagen for
natten.

Det jeg vil sige med denne historie, er at Rissa går frit uden snor, og er
også med ude at vaske bil rydde op i garagen etc. og stikker ALDRIG af, men
hvis Tootsie ser en åben dør, eller ser sit snit under den daglige
svømmetur, så er hun VÆK - ikke særlig lang tid, men det der med fuglefoder
og fremmede haver kender jeg godt, hun tager iøvrigt også skraldespanden
hvis de er alene hjemme.

Så den der med masser af motion og opmærksomhed og nok mad, den holder IKKE.

--
Ralph

Fra : H. Jensen

Dato : 14-11-06 06:03

Årh hvor vi kender det, vores tæve har nu i 1,5 været et problem at holde
inde. Hun kan kravle over ALT og liste sig væk, så man ikke lægger mærke til
det. Hn begyndte for nogle måneder siden at tage vores unghund med, så nu de
gerne væk adskillige timer når de er sammen. Går Leia alene er hun væk en
times tid, det samme gælder Zarro... Naboerner er godt trætte af det, og
truer med at skyde dem, fordi de forstyrer vildtet i skovene.

Jeg må da også indrømme at jeg har haft stødhegn i tankerne, men lige pt.
går de lænket, fordi vi skal have lavet ny og forbedret hundegård. Jeg
bryder mig ikke om lænkehunde, men hos os er det en nødvendighed.

Heidi

Fra : Herman Persson

Dato : 14-11-06 03:17

> [...]
>
> Men er det overhovedet lovligt? Og hvor skaffer man et "lav volts" hegn?

Ja, det er lovligt, og el-hegn kan købes, der hvor landmænd handler, Altså
'korn- og foderstof' og lignende, eller:

http://www.billigvvs.dk/produkter/1ef8c97afa3655b8d746f802aed140d2.html

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-06 11:26

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> writes:

> [...]
> da hun var mindre, men hun er efterhånden 7 måneder, og vejer vel ca. 15 kg.
> (blanding af lab / slædehund / gl. DK hønsehund.

Så længe du bruger et fuldt synligt hegn, så hunden er klar over hvad
der ramte den, så ser jeg ikke noget galt i at gøre det. Harald Nyborg
har sådan nogle hegn.

Jeg er vokset op med gamle danske hønsehunde og specielt den sidste
mine forældre har fået, han stikker også af for et godt ord.

Vi kunne vel ikke få lov til at se et billede af hende?

Mvh Trine

--
Så har vi udvidet butikken og fyldt den med julevarer og kurve
Vi er også klar med afdækningsgran, juletræer og dekorationsmateriale

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 22:48

Det er ULOVLIGT at anvende el-hegn til hunde!!!
Desuden er det også dyremishandling!

Prøv istedet at overveje om der er en grund til at hunden stikker af
fra haven. Ofte handler det om kedsomhed eller manglende tilknytning
til ejeren. Den første udsendelse med Irene Jarnved på TV2 handlede
også om en hund som altid stak af.
Brug de tip som står beskrevet på TV2's
hjemmeside:http://programmer.tv2.dk/hund/traeningsplanen/article.php/id-5180688.html

Et andet tip: Gå til træning eller læs nogle gode bøger om hunde.
Vigtigst af alt: Lær at problemerne ikke skal løse med
ubehageligheder over for hunden!

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-06 22:56

"Positivhundetræning" <shibaspidshund@yahoo.dk> writes:

> Det er ULOVLIGT at anvende el-hegn til hunde!!!

Hvor står det?

Det er lovligt at bruge elhegn til køer, heste, får og grise. Hvorfor
så ikke til hunde?

Hvorfor er det at folk udtaler sig om noget de ikke ved noget om?

Mvh Trine

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 14-11-06 22:59

> Det er ULOVLIGT at anvende el-hegn til hunde!!!

Virkelig, hvor står det?

> Desuden er det også dyremishandling!

I modsætning til at holde kreaturer inde eller i al almindelighed?

/KH

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:09

Hornbech - Nuuk skriblede bla:

> I modsætning til at holde kreaturer inde eller i al almindelighed?

Selvfølgelig er det lovligt at hegne sin grund ind med elhegn.

Bønderne omkring mig har hegnet mig inde mere eller mindre, og min hund har
lært ikke at røre hegnet mere

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Ralph

Dato : 14-11-06 23:44

"Positivhundetræning" <shibaspidshund@yahoo.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>fra haven. Ofte handler det om kedsomhed eller manglende tilknytning
>til ejeren. Den første udsendelse med Irene Jarnved på TV2 handlede

Det var faktisk LIGE PRÆCIS for at undgå dit automatsvar at jeg skrev mit
lange indlæg igår.

Prøv at læs tråden igen og fortæl mig HVORFOR min ene hund stikker af, og
den anden IKKE gør?

Kort genfortalt går det ud på at vi har 2 hunde der er sammen med mindst 3
andre hunde og mange mennesker der aktiverer dem dagligt - hele dagen, HVER
dag. Som sagt den ene stikker af, den anden ikke.

For så lige at komme med en kommentar til et af dine andre indlæg, hvor du
citerer:
Dyreværnslov:
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

Et par eksempler:

1) Min første hund, Cairn, Shaggy blev også holdt i "fængsel" =meget
indhegnet have, hegnet med ankre 40 cm ned i jorden, den fandt ALLIGEVEL eet
sted hvor et anker havde mistet forbindelsen til hegnet, møvede sig ud
under, og blev kørt ned.

2) Den hund jeg samlede op ude på A26 den anden dag, jeg har aldrig set så
bange en hund indtil den kom ind i min bil, og overlykkelig da "far" kom og
hentede den.

3) Min "Houdini" har det IKKE godt når den har ædt 3 mejsekugler fra naboens
have, der skal den ud at brække sig 5-10 gange bagefter.

Er DET at "beskytte bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe"

Nårh ja, det er et stød "og det forstår hunden ikke" (det må jeg ærligt
indrømme det gør jeg heller ikke, Ohms Lov, frekvenser, vekselstrøm eller
jævnstrøm, jeg er sådan set også ligeglad, jeg HAR prøvet at få stød, og jeg
VED jeg får stød hvis jeg rører et eletrisk hegn, så det gør jeg IKKE.

--
Ralph

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:58

Ralph skriblede bla:
> [...]
> vekselstrøm eller jævnstrøm, jeg er sådan set også ligeglad, jeg HAR
> prøvet at få stød, og jeg VED jeg får stød hvis jeg rører et eletrisk

Det er jo netop pointen at hunden formentlig kun rører det en gang.

Når jeg går tur herude hvor kragerne osv så ved min hund ganske godt hvad
den tynde jerntråd gør så han kommer ikke tæt på mere.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : H. Jensen

Dato : 19-11-06 11:25

Det er ULOVLIGT at anvende el-hegn til hunde!!!
Desuden er det også dyremishandling!

Hvad med el til katte? Nu er jeg post og ser faktisk mange steder, hvor de
har kattesikret haven... et aml. dyrehegn og en el tråd for oven.... ? Hvis
det er lovligt osv. så kan det samme bruges på hundene.

Jeg vil hellere se et kat eller hund på et rap over snuden en gang eller 2,
end en splattet kat på vejen eller en hund skudt af naboen... Måske det bare
er mig?

Heidi

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 14-11-06 22:57

> Hun, bogstavligt talt, kravler med alle 4 ben over hegnet,

Det er ikke helt det, du spørger om, men jeg husker, at jeg en gang så en
udsendelse fra Australien, hvor man skulle hegne et eller andet skadedyr
ude. Dette dyr kunne også kravle over alting, men det løste man ved at lave
hegnet en meter højere end de pæle, som holdte det. Når dyret kom langt nok
op, begyndte hegnet at vælte til den side dyret kom fra, og problemet var
løst.

Måske det kan bruges til noget?

/KH

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-06 22:58

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> writes:

> [...]
> op, begyndte hegnet at vælte til den side dyret kom fra, og problemet var

Det var da en god ide. Jeg overvejede om man kunne lave hegnet, så det
gik et stykke ind over haven i det øverste.

Mvh Trine

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 14-11-06 23:01

Trine Kornum Christiansen skrev:

> Det var da en god ide. Jeg overvejede om man kunne lave hegnet, så det
> gik et stykke ind over haven i det øverste.

*ser en hegnklatrende newfoundlænder et godt stykke oppe i hegnet over
Trines have* - gå væk, billeder

Venlig hilsen Dikte

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 15-11-06 00:09

Att.: "Den positive hundetræner". Det var lige præcis den slags svar jeg
frabad mig. Jeg har naturligvis overvejet hvad jeg kan gøre anderledes for
at holde hunden inde i haven. Desværre må jeg indrømme at jeg ikke kan komme
på nogen brugbar idé. Så jeg trækker blankt, og erkender at der skal
barskere metoder til.

Det er da muligt at Lilo keder sig... og hvad så? Mine børn keder sig, efter
eget udsag også en gang imellem. Det giver dem da ikke ret til at fange et
par sommerfugle og flå vingerne af dem for at få tiden til at gå.

Jeg kan smide et par håndfulde foder ud i haven, hvorefter hun er
beskæftiget i 10-15 min. Herefter går turen direkte hen til hegnet som hun
enten forcerer ved at grave sig under eller kravle over. Så sult og
umiddelbar kedsomhed har jeg afskrevet. Hun får to daglige ture, hvor hun
løber løs på en sportsplads... vist ikke mindre end en gennemsnitslig hund.

Det er ikke megen hjælp at du citerer og oven i købet misfortolker en lov
ang. dyrehold. Det jeg har i tankerne er en præventiv handling. Jeg er
temmelig sikker på, at hun lider langt mindre ved et rap eller to over
snuden, end hvis naboen finder på at blande arsenik i brødkrummerne en dag,
eller skyder hende en kugle for panden. Den metode du bruger til at fortolke
loven på, svarer jo til, at det dermed også er ulovligt at kasterere en
hund, da det jo ikke er bydende nødvendigt!

Fra : Benedikte Brisson

Dato : 15-11-06 00:18

Jasper Norman Ahrensbach skrev:
> Att.: "Den positive hundetræner".

Hvorfor svarer du dog så ikke på den positive hundetræners indlæg i
stedet for på mit? Du får det jo til at se ud som om det er mig, der
mener alt det der!

Dikte

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-11-06 10:41

Benedikte Brisson <kuduli@vide.invalid> writes:

> *ser en hegnklatrende newfoundlænder et godt stykke oppe i hegnet over
> Trines have* - gå væk, billeder

LOL. Hun er sgu for gumpetung til at nå over noget som helst højere
end 50 cm.

Mvh Trine

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 22:57
Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 14-11-06 23:01

"Positivhundetræning" <shibaspidshund@yahoo.dk> writes:

> For dem som har brug for "beviser" for at det er ulovlig (og dumt!) at
> anvende el-hegn:
>
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/db/material.nsf/B142DAFEF6D9DA40C1256B800078FBB6/124BAAB8874B6115C1257018004FB68E?opendocument#pighalsbaand

Læs dog hvad der står!

Det betyder, at halsbånd, som ved fjernbetjening kan påføre hunden et
elektrisk stød, samt Dog Butterfly (usynligt hegn) er forbudt at
anvende.

Der står ikke et eneste ord om et almindeligt elektrisk hegn. Der står
kun noget om ting hunden ikke kan se.

Mvh Trine

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:07

Positivhundetræning skriblede bla:
> For dem som har brug for "beviser" for at det er ulovlig (og dumt!) at
> [...]

Er det i mellem linierne du læser det ?

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 23:05

Måske skulle du tage at spørge dig selv om hvorfor du har behov for
at se en lovgivning om, hvorfor man ikke må/bør mishandle sine dyr!!!

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:11

Positivhundetræning skriblede bla:
> Måske skulle du tage at spørge dig selv om hvorfor du har behov for
> at se en lovgivning om, hvorfor man ikke må/bør mishandle sine dyr!!!

Jeg har da selv haft elhegn til geder og får.
Er det dyremishandling ?
De rører det kun en gang.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-11-06 10:40

"Positivhundetræning" <shibaspidshund@yahoo.dk> writes:

> Måske skulle du tage at spørge dig selv om hvorfor du har behov for
> at se en lovgivning om, hvorfor man ikke må/bør mishandle sine dyr!!!

Meget simpelt. Fordi du farer frem med en påstand om lovgivning som er
totalt forkert og som du øjensynligt ikke aner en skid om.

Mvh Trine

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 23:07

Hornbech - Nuuk skrev:

> Virkelig, hvor står det?

> I modsætning til at holde kreaturer inde eller i al almindelighed?
>
> /KH

Det er dyremishandling at udsætte en hund for den slags smerte. Det
kan da ikke være så svært at forstå? Mange af de hunde som
udsættes for den slags bliver angste for alt muligt fordi de ikke
forstår sammenhængen mellem det de gør "forkert" og straffen.
Hvorfor ikke bare bruge positive metoder når det virker endnu bedre og
hunden undgår ubehageligheder???

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 23:08

jopa skrev:
> Positivhundetræning skriblede bla:

> Er det i mellem linierne du læser det ?
>

> --
> Mvh. John
> www.john.jp-web.dk

Læser hvad?

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:13

Positivhundetræning skriblede bla:

> Læser hvad?

Du siger det er forbudt, og jeg siger at det ikke passer og ikke står i det
link du gav os.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Positivhundetræning

Dato : 14-11-06 23:14

Mere lovgivning til dem som åbenbart har behov:

Dyreværnslov:
§ 1. Dyr skal behandles forsvarligt og beskyttes bedst muligt mod
smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.

kilde: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19910038630-REGL

Hvis man bruger el-hegn mod sin hund, bryder man denne paragraf.

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 23:32

> [...]
>
> kilde: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19910038630-REGL
>
> Hvis man bruger el-hegn mod sin hund, bryder man denne paragraf.

Som jeg tidligere har skrevet i en anden tråd :
Jeg forholder mig til FAKTA, og hvor står det at elhegn er forbudt ?

Det nytter intet at du poster et tilfældigt link der forøvrigt ikke virker,
når du ikke kan hoste op med FAKTA.

Selvfølgelig må man ikke forøge smerte, lidelse, angst, varigt men og
væsentlig ulempe overfor hunden eller andre dyr, men det siger jo intet om
at elhegn er ulovlige, og hvorfor mener du at geder får køer grise godt må
opleve smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.?

Det kan da godt være at du mener at det er dyreplageri men det bliver dog
brugt verden over, og bor man på landet kan det ikke undgåes at ens hund
stifter bekendtskab med det.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 15-11-06 10:48

> [...]

> kilde: http://www.retsinfo.dk/_GETDOCI_/ACCN/A19910038630-REGL
>
> Hvis man bruger el-hegn mod sin hund, bryder man denne paragraf.

Ud fra din argumentation:

Hvis man vaccinerer sin hund oplever den smerte, ergo er det ulovligt.
Hvis man tager sin hund til dyrlægen og den er bange, så er det
ulovligt.
Hvis hunden kommer til at hive lidt i snoren, så gør det ondt og er
ulovligt.
Hvis hunden får en rift, der skal syes, så giver det varige men i form
af et ar, det er ulovligt.
Hvis du giver hunden for meget at spise, så den får ondt i maven, så
er det ulovligt.
Jeg er også sikker på at hunden synes det er en væsentlig ulempe at
den ikke altid må løbe frit alle steder og gnaske i alting, så hvis du
forhindrer den i det, er det ulovligt.

Kan du ikke selv se, at din argumentation ikke holder? Man kan slet
ikke holde dyr af nogen art, hvis man lever 100% efter din
lovfortolkning.

Men jeg antager også at du er 100% veganer.

Mvh Trine

Fra : Positivhundetræning

Dato : 15-11-06 02:17

Jasper Norman Ahrensbach skrev:
> Att.: "Den positive hundetræner". Det var lige præcis den slags svar jeg
> frabad mig.

Hvorfor bliver du fornærmet over at jeg svarer på dit spørgsmål????

Du spørger i dit første indlæg om den slags er lovligt og det svarer
jeg på.
At jeg så samtidig ulejliger mig med at give dig yderligere
KONSTRUKTIVE forslag var ment som en venlig "service" fra min side. Men
hvis du kun er interesseret i at få svar som bekræfter din allerede
forudtagne mening så bevars!

> [...]
> at holde hunden inde i haven. Desværre må jeg indrømme at jeg ikke kan komme
> på nogen brugbar idé. Så jeg trækker blankt, og erkender at der skal

Det er jo en taber-indstilling! At du ikke kan finde ud af hvad der
går galt skal altså gå ud over din hund?

> Det er da muligt at Lilo keder sig... og hvad så? Mine børn keder sig, efter
> eget udsag også en gang imellem. Det giver dem da ikke ret til at fange et
> par sommerfugle og flå vingerne af dem for at få tiden til at gå.

Det handler jo ikke om at hunden tror at den har "ret" til at stikke
af. Den slags menneskeliggørelse af hunde kommer man ikke langt med.
Den handler kun ud fra sine behov, og det er dens ejers opgave at
sørge for at tilfredstille disse behov, f.eks. via aktivering, gåtur
osv.

> [...]
> løber løs på en sportsplads... vist ikke mindre end en gennemsnitslig hund.

Det lyder umiddelbart meget fornuftigt, det du gør. Men hunden stikker
jo af af en eller anden grund. Hvis du vil hjælpe dig selv OG din hund
arbejder du på at finde ud af årsagen og ikke kun kigger på
symptomet. For at finde årsagen til problemet skal hele dit forhold
til din hund og dens hverdag endevendes og det kan jo ikke lade sig
gøre her. Selv om du ikke er interesseret i andre forslag end ubehag
tillader jeg mig alligevel at anbefale et besøg af en hundepsykolog.

> Det er ikke megen hjælp at du citerer og oven i købet misfortolker en lov
> ang. dyrehold.

Jeg misfortolker ikke loven. Du kan jo selv undersøge sagen hos
"fagfolk" inden for jura og lign. Du tror jo tilsyneladende ikke på
hvad jeg skriver. Er det i øvrigt så vigtigt for dig om det er
lovligt eller ej? Du har jo tilsyneladende besluttet dig for
el-hegnet... Behøver du og de andre her også en lov som fortæller at
man ikke må stjæle for at det skal afholde jer fra at gøre det eller
siger jeres fornuft og moral jer at det er forkert?

> [...]
> snuden, end hvis naboen finder på at blande arsenik i brødkrummerne en dag,

Hvorfor bruges den slags altid som argument for at opfører sig
modbydeligt overfor sin hund? Der findes altså andre alternativer.

Den metode du bruger til at fortolke
> loven på, svarer jo til, at det dermed også er ulovligt at kasterere en
> hund, da det jo ikke er bydende nødvendigt!

Sådan er det skam også i visse lande. Men der er da forskel på om en
hund kastreres under bedøvelse eller om den skal ha' påført en
voldsom smerte med vilje fra sin ejer?

Hvis du undersøger lidt om brug at straf så finder du også ud af at
det kun virker hvis:

- Det bliver gentaget med jævne mellemrum
- Straffen er ekstremt hård

MIN moral og VIDEN byder mig ikke at behandler andre på den måde.

Fra : Winther

Dato : 15-11-06 09:21

Hvorfor bliver du fornærmet over at jeg svarer på dit spørgsmål????

Du spørger i dit første indlæg om den slags er lovligt og det svarer
jeg på.

Det gør du, men desværre kan du ikke tolke loven. Om det så er
hensigtsmæssigt at bruge elhegn, det er så en hel anden diskussion.

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 15-11-06 21:49

> MIN moral og VIDEN byder mig ikke at behandler andre på den måde.

Med mindre der er tale om køer?!

/K

Fra : Positivhundetræning

Dato : 15-11-06 02:21

Ralph skrev:
> [...]
> lange indlæg igår.
>
> Prøv at læs tråden igen og fortæl mig HVORFOR min ene hund stikker af, og

Hvad mener du med "automatsvar"? Mit svar er vel lige så godt som
dit. Det er da ikke et automatsvar at forslå nogle konstruktive ting
til løsning af et problem, vel? Er det bl.a. ikke det vi er her for
eller er det kun for at bekræfte vores egne forudtagne meninger?

Fra : Positivhundetræning

Dato : 15-11-06 02:27

jopa skrev:
> [...]
> Jeg forholder mig til FAKTA, og hvor står det at elhegn er forbudt ?
>
> Det nytter intet at du poster et tilfældigt link der forøvrigt ikke virker,

Der står som du selv har set at dyr skal beskyttes mod smerte og det
gør man jo ikke når man selv BEVIDST påfører det smerte. Hvad er
det du ikke kan forstå? Linket virker iøvrigt fint.

> [...]
> at elhegn er ulovlige, og hvorfor mener du at geder får køer grise godt må
> opleve smerte, lidelse, angst, varigt men og væsentlig ulempe.?

Det ved jeg da ikke. Men nu handler det jo her om hunde som bl.a
forventes at kunne fungere normalt efter en tur i el-hegnet. De fleste
er jo ligeglade med om koen eller grisen har taget mental skade for den
skal alligevel snart slagtes.

> Det kan da godt være at du mener at det er dyreplageri men det bliver dog
> brugt verden over, og bor man på landet kan det ikke undgåes at ens hund
> stifter bekendtskab med det.

Fordi noget bliver brugt af andre gør det da ikke mere rigtigt at
bruge.
Hvorfor kan man ikke undgå at ens hund stifter bekendskab med det hvis
man bor på landet? Man slipper vel ikke sin hund løs hvis man ikke
kan kalde den til sig?

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 12:23

> [...]
> gør man jo ikke når man selv BEVIDST påfører det smerte. Hvad er
> det du ikke kan forstå? Linket virker iøvrigt fint.

Linket virker hvis du bruger IE, og jeg og mange andre fornuftige bruger
ikke den skodbrowser men Firefox

Det jeg ikke kan forstå ved det du siger er:
Elhegn er ulovlige, men hvor står det? jeg kan ikke finde det.
Mener du at det BURDE være ulovligt ?

Det bliver trods alt brugt over hele verden.

Min ejendom er hegnet ind til 3 sider med elhegn så jeg må hellere bede
naboerne om at fjerne det hvis det er ulovligt.
Jeg vil måske også medgive at det er overkill at hegne en parcelhusgrund ind
med elhegn, men der står ingen steder at det er ulovligt.

Ja det påfører hunden en kort smerte, nok mere et chok.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 15-11-06 22:04

> Hvorfor kan man ikke undgå at ens hund stifter bekendskab med det hvis
> man bor på landet?

Når man skal ind i hegnet!? Hunden lærer hurtigt at dukke sig, parallelt med
at køerne hurtigt lærer at holde sig fra det.

/K

Fra : jopa

Dato : 15-11-06 22:12

Hornbech - Nuuk skriblede bla:
> Når man skal ind i hegnet!? Hunden lærer hurtigt at dukke sig,
> parallelt med at køerne hurtigt lærer at holde sig fra det.

Min kravler behændigt under men køernes nysgerighed gør at han hurtigt
kravler ud igen.
Køer elsker hunde men de kan være store selv for Milo.
--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 15-11-06 22:13

> Det ved jeg da ikke.

Her rammer du vist noget centralt!

> Men nu handler det jo her om hunde som bl.a
> forventes at kunne fungere normalt efter en tur i el-hegnet.

I modsætning til avlskoen på 700 kg, som man skal gå op af de næste mange
år? Har du mange erfaringer i dyrehold? Udover din hund? En 'uligevægtig' ko
er da et særdeles ubehagelig selskab.

> De fleste
> er jo ligeglade med om koen eller grisen har taget mental skade for den
> skal alligevel snart slagtes.

Har du empiri der kan understøtte dette? Eller tildeler du blot flertallet
din egen mening? Personligt skelner jeg ikke.

/K

Fra : Trine Kornum Christi~

Dato : 16-11-06 11:07

"Hornbech - Nuuk" <Hornbech1@greennet.gl> writes:

> Har du empiri der kan understøtte dette?

Jeg er ikke helt sikker på at du skal bruge så svære ord... ;)

Mvh Trine

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 15-11-06 12:00

Positivhundetræning wrote:
> Det er ULOVLIGT at anvende el-hegn til hunde!!!

Ikek hvis det er synlige hegn ala. dem til heste.

> Desuden er det også dyremishandling!

Ikke hvis man har væsentligt lavere spænding end til heste.

> Et andet tip: Gå til træning eller læs nogle gode bøger om hunde.
> Vigtigst af alt: Lær at problemerne ikke skal løse med
> ubehageligheder over for hunden!

Det vil jeg så give dig ret i.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-11-06 00:33

> [...]
kg.
> (blanding af lab / slædehund / gl. DK hønsehund.

Jo du kan godt bruge sådan et kreatur hegn. Det skulle der ikke være noget i
vejen for. Der er heller intet lovmæssigt, der forhindrer det. Dog hvis
andre kan komme til det, så skal der være skilte derpå, som får nysgerrige
til at lade være med at tisse på tråden.

Bor du i det nordjydske, kan du da godt låne et, sådan bare for at prøve.
Det giver rigeligt, til at give en hund, en lille forskrækkelse, selvom det
er lidt gammelt, og uden impuls forstærker. F.eks bruge det, sammen med en
hestetråd, som er klart hvid, og let at se, både for dyr og mennesker.

M.V.H....Benny..

Fra : kristian

Dato : 17-11-06 17:08

Hej Jasper
Vi har inhegnet hele vor have sådan ca 1ha. alligevel skulle vore hunde
kravle under hegnet da det vor sjovere at rende ude på marken.
Men da vi bor lige op af en trafikeret hovedvej valgte vi at sætte strøm til
vort hegn.
Som sagt så gjort og efter ca en 1/2 time slukkede jeg for strømen igen og
nu her ca et år efter har vore hunde ikke nærmet sig hegnet.
Jeg syntes det er bedre at en hund får et lille rap over snuden fremfor at
jeg skulle op på hovedvejn for at feje en hund op eller 2
Jeg vil lige hertil knytte en lille kommentar TRÆNING ja vi træner dagligt
men alligevel ville vore hunde ud på egen boldgade.
Så for eller imod få købt det elhegn
Kristian

Hent en gratis SPAMfighter her.