BARF Fodring
Fra : b.bruse

Dato : 13-11-06 17:55

Jeg har undret mig over alle de forklaringer, på hvor godt det er at fodre
råt. I Køkkenet anbefaler man at at gennemstege eller koge alt Kød. Det
skyldes bl.andet Salmonella, Campylobacter særlig Salmonella DT 104. Det
er forøvrigt ikke for smart at blande kød og grønsager. Jeg har netop fået
en hvalp efter at jeg har haft 2 Katte som altid har fåer tørfoder. Den ene
Kat blev 18 år den anden Kat blev kun 12 år pga Diabetes og måtte aflives.
mvh.B. Bruse

Fra : pwh

Dato : 13-11-06 19:33

b.bruse wrote:
> [...]
> Kød. Det skyldes bl.andet Salmonella, Campylobacter særlig Salmonella DT 104. Det er
> forøvrigt ikke for smart at blande kød og

Nu er der jo forskel på hvad der er godt for en hund, og hvad der
er godt for et menneske.
Grunden til at hunde der kun spiser råt ikke bliver syge af feks Salmonella,
er at deres stærke mavesyre simpelthen dræber de bakterier.
Fodrer du din hund med tørfoder bliver Ph-værdien i dens mave højere,
og den tåler derfor ikke lige så godt de bakterier.

Så man skal enten fodrer sin hund kun med råt, eller kun med tørfoder
groft sagt. Det er farligt at kombinerer de 2 ting for meget siger de kloge

Om den ene fodringsform er bedre end den anden er nok meget en trossag.
Jeg er godt igang med BARFbiblen "Give your Dog a bone" af Ian Billinghurst,
han argumenterer ganske godt for hvorfor det klart er at fortrække at fodre
sin hund naturligt frem for med færdigfoder. Så kan man jo værer enig eller
uenig med manden, men han har bestemt argumenterne iorden

/Jens (som begynder på BARF om ca 1 mnd)

Fra : Kiplers.dk

Dato : 13-11-06 20:41

Hej Jens

Menneskers mavesyre er også på samme pH-værdi som hundenes, både
mennesker og hunde skal ned på ca 1, for at det proteinspaltende
enzym, peptin kan gøre sit arbejde.

Jeg ved godt det er et argument der er meget brugt, men jeg tror mere
man skal kigge på tarmsystemet. Vores er meget langt og snørklet, og
vores mad er derfor i vores system rigtig længe. Derfor kan en
bakterie rigtig boltre sig.
Hundenes er meget kortere, og det er her jeg ser grunden til at hunde
godt kan tåle råt, og hvorfor vi ikke særlig godt kan klare det...

For at svare på selve spørgsmålet omkring hvorfor råt er godt:

Det er nemt, og man undgår at hunden får noget den ikke har brug for!

Hunde har ingen gavn af f.eks majs og kartofler eller div. slags mel.
Det er bare billigt fyldstof som industrien smider i hundemaden. Efter
at de har brugt billige affaldsprodukter som selve køddelen i foderet.
Og ikke et ondt ord om det, men hvorfor skal det koste så mange penge,
når det egentlig bare er "affald" og fyldstof?

Man kunne i mine øjne lige så vel fodre sine hunde med hjemmelavet
tilberedt mad, som man kunne fodre dem med råt. Men det er bare hulens
besværligt.

Med det rå er det de hele byttedyr man skal prøve at efterligne, og
så lidt grønt for vitaminernes skyld.

Jeg fodrer mine hunde uden fyldstoffer, men med ren mad, som de kan få
noget ud af, og det gør jeg for færre penge end såkaldt
kvalitetstørfoder koster. Hundene er sunde og raske, med flotte hvide
tænder, vi har færre besøg til dyrlægen, og deres lorte er meget
mindre og hårdere, og dermed langt nemmere at samle op :))

Derfor fodrer jeg med råt, og holder mig til det.

MVH Marie.(efterhånden garvet i den "rå verden" )
www.kiplers.dk

Fra : Søren LH

Dato : 13-11-06 21:33

Hej Marie,

Kiplers.dk skrev:

> Menneskers mavesyre er også på samme pH-værdi som hundenes, både
> mennesker og hunde skal ned på ca 1, for at det proteinspaltende
> enzym, peptin kan gøre sit arbejde.

Er du helt sikker på det? Jeg mener godt nok at menneskets mavesyre
har en pH på 3, og uomtvisteligt er det jo at hunde kan æde
fordærvede emner uden problemer, hvilket vi jo ikke kan.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 14-11-06 06:13

> Er du helt sikker på det? Jeg mener godt nok at menneskets mavesyre
> har en pH på 3, og uomtvisteligt er det jo at hunde kan æde
> fordærvede emner uden problemer, hvilket vi jo ikke kan.

Jeg er da også stødt på argumentet med hundes lavere pH mere
end et sted, den må du godt lige underbygge lidt Marie

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 14-11-06 07:38

Hej Søren og Jens

Jeg har det fra en lægestuderende, som gerne lige ville korrekse mig
:)) For jeg havde udtalt det samme som I har hørt. For det er hvad man
hører når man spørger folk om BARF, og når man læser bøger om
BARF.

Mavens egen pH-værdi er typisk omkring de 2, hvorimod vores
spytamylase er optimal omkring de 7.
For at vi kan spalte proteinerne i vores kost, og få glæde og gavn af
dem rent ernæringsmæssigt, skal vi bruge enzymet peptin.
Men selve mavesyren har en pH-værdi på 1, netop for at nedbryde evt.
bakterier.

For nem læsning:
http://www.halsbrand.dk/article/512283.aspx
http://www.kropogkost.dk/vroevl-med-maven/vroevl-med-maven.htm
http://laerer.aarhusakademi.dk/AArh/intranet/fagene/biologi/Roholt/Noter/note04a.html

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 14-11-06 19:11

Kiplers.dk wrote:
> [...]
> dem rent ernæringsmæssigt, skal vi bruge enzymet peptin.
> Men selve mavesyren har en pH-værdi på 1, netop for at nedbryde evt.

Det er sikkert rigtigt nok, men er det så forkert når man siger at
tørfoder hæver pH-værdien i hundens mavesyre, og derfor gør den
mere sårbar overfor diverse bakterier ???

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 14-11-06 19:30

Hej Jens

Nej det vil jeg sige er nogenlunde korrekt. Mavesyren har sin helt
faste pH-værdi, men selve pH-værdien i mavesækken som helhed
afhænger af det mad der kommer derned.
Og da der ikke er mange proteiner der skal spaltes i tørfoder, vil jeg
mene at pH-værdien er langt højere end hvis man f.eks gav hunden en
bøf :))
Og så er det at hundens organisme bliver langt mere sårbar, hvis man
også fodrer med råt.
Man skal holde de 2 fodringsmetoder adskilt i mit hoved!

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 14-11-06 19:36

> [...]
> også fodrer med råt.
> Man skal holde de 2 fodringsmetoder adskilt i mit hoved!

Jamen hvad var det så jeg havde skrevet forkert første gang ???

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 14-11-06 19:47

Hej Jens
---------------
[...]
----------------------
Det var hvad du skrev. Og mennesker har samme pH-værdi når det kommer
til mavesyre. Det var derfor jeg skrev som jeg gjorde.

Du har helt ret i resten du skriver:
---------------------
[...]

-------------------------

Der er vi helt enige!
Jeg synes bare det er vigtigt at folk ikke render rundt og tror at
hundenes mavesyre er helt specielt stærk ifht menneskets. For når de
så opdager at det ikke er tilfældet, kan en del panikke, og pludselig
tvivle på om hundene så overhovedet kan tåle det rå...

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 14-11-06 20:31

> [...]
> så opdager at det ikke er tilfældet, kan en del panikke, og pludselig
> tvivle på om hundene så overhovedet kan tåle det rå...

Hmm.. ok, men så er vi vist ovre i noget ordkløveri.
Den begavede læser har nok forstået at jeg mente at hunde
fodret på tørfoder kontra hunde på råt har en højere pH-værdi
i deres mavesæk.
Hvordan det så forholder sig i forhold til mennesker, guldfisk, osv
er jo i den sammenhænge ret ligegyldigt

Det vigtige for mig at komme frem med var jo blot hvorfor en hund
fodret på råt tåler bakterier bedre end hund fodret på tørkugler.
Det var B. Bruse der dragede paraleller mellem mennesker og hunde,
jeg prøvede bare at afvise sammenhængen da vi er forskellige racer.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 14-11-06 20:46

Helt enig :)

Jeg synes bare det var vigtigt, netop fordi parallelen mellem hunde og
mennesker blev draget.

MVH Marie.

Fra : pwh

Dato : 14-11-06 21:17

> Jeg synes bare det var vigtigt, netop fordi parallelen mellem hunde og
> mennesker blev draget.
>
> MVH Marie.

Jeg må erkende at jeg ikke helt forstod hvor B. Bruse ville hen,
så jeg svarede bare efter bedste evne på det jeg troede var spørgsmålet.

/Jens

Fra : b.bruse

Dato : 14-11-06 23:27

"pwh" <gætselv@.dk> wrote in message

> [...]
>
> /Jens
>

>Jeg ville frem til at råt eller ubehandlet kød og grønsager måske ikke kan
Hvorfor får Hunde ormekur ? Selv den høje ph. værdi kan ikke nedbryde Orme
! Kan den så
nedbryde Salmonella ? Min erfaring med Katte viser at tørfoder er en god
løsning. Jeg er netop
blevet Hundeejer og vil selvfølgelig gøre det bedste for min lille Hvalp.
Derfor mit indlæg.
Mvh.
B.Bruse

Fra : Benny Mortensen

Dato : 16-11-06 01:01

"b.bruse" <ulvshale@mail.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> løsning. Jeg er netop
> blevet Hundeejer og vil selvfølgelig gøre det bedste for min lille Hvalp.

Der er jo selvfølgelig den forskel, at diverse indvoldsorm, jo helt præcist,
er i sit rette element, når den befinder sig i indvoldene. Derfor tager den
ikke skade af at være der.

M.V.H....Benny..

Fra : Kiplers.dk

Dato : 15-11-06 08:17

Hej B.Bruse

Nu er salmonella en bakterie og en orm er en snylter. Ormeæg kan leve
i flere år i omgivelserne, og må dermed siges at være meget
sejlivede. Så jeg kan sagtens forstå hvis ikke alle ormeæg går til
grunde "bare fordi de møder mavesyren i en hunds mave"

Jeg har erfaringer med en hund som blev alvorligt syg af at spise
tørfoder. Og en anden hund som altid havde tynd mave og regelmæssige
opkastninger da den spiste tørkost.
En tredje som døede som 3 års pga nyresvigt og en 6 års som måtte
aflives pga multiple organsvigt. Ikke alle hundene er mine, men hunde i
nærmeste omgangskreds. Og jeg kan nævne mange flere.
Jeg kan også nævne en enkelt som blev næsten 13 år.

Fordi du har haft 2 katte som blev gamle på tørkost, er det ikke
ensbetydende med at tørkost er det rene vidunderfoder.
Det er nemt, det kan være billigt, men det kan også være dyrt!

Der er også en verden til forskel på at fodre katte og så til at
fodre hunde. Katte er rene kødædere, hvorimod hunde er altædende,
men med vægten lagt på kød. Dog kan hunde hvis kosten
tilrettelægges ordentligt fint være vegetarer, men ingen kat kan
overleve på en kødløs diæt.
Tørfoder til katte tilsættes taurin, fordi proteinerne i tørfoderet
er af en for ringe kvalitet, til at kattene får fuldt udbytte af deres
tørkost, hvis ikke man tilsatte denne aminosyre.
Det alene gør da at jeg ville prøve at råfodre mine katte hvis jeg
nogensinde fik nogen.

Jeg ved at dyrepasserne i Zoo har katte, og at nogle af dem faktisk
råfodres.

Vi ønsker alle at gøre det bedste for vores dyr, og det er da
forståeligt at du ønsker du har din nye hund i mange år.
Men hvorfor punke ideen om råfodring?
Du har lige fået din hund, kender intet til metoden, men har din sunde
fornuft med indlagt skepsis.
Det har jeg også. Men derfor starter jeg da ikke indlæg om hvor
usundt tørfoder måske er.

Vil man have en god debat igang, er det langt mere givende hvis man er
en smule åben overfor andres ideer og tanker.

Ingen har patent på sandheden.

Tillykke med hunden.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 15-11-06 10:42

Kiplers.dk wrote:
> [...]
>
> Vil man have en god debat igang, er det langt mere givende hvis man er
> en smule åben overfor andres ideer og tanker.

Rigtigt godt indlæg Marie, jeg er self 110% enig

B.Bruse vil jeg anbefale at købe bogen "Give your Dog a bone" af Ian Billinghurst,
han har vist også udgivet en BARF bog rettet mod hvalpe, de kan købes på Amazon.

Han kommer med en meget detaljeret beskrivelse af fordele/ulemper ved tørkost,
og får på en let forståelig måde manet mange myter omkring BARF i jorden.
Ian Billinghurst er uddannet dyrelæge, så det er ikke en frelst gut der har skrevet bogen.
Bogen koster knap det samme som en sæk tørkost, det kan man godt ofre på sin hund

/Jens

Fra : b.bruse

Dato : 15-11-06 23:38

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> wrote in message
[...]

Mit indlæg var ikke for at provokere, kun for at få belyst fodring med råt.
Jeg tør ikke gå
bort fra tørfoder på det grundlag jeg har læst her. Jeg har læst alle indlæg
den sidste måned,
det er de samme få personer der anbefaler barf og i er godt nok følsomme.
Jeg er ikke overbevist ,bakterier kan fx.mutere og blive resistente. Jeg
tror ikke man selv kan blande
fodret i det rigtige forhold.med vitaminer m.m. Jeg prøvede bare at få alt
belyst, for min
lille Hvalp.
Med venlig hilsen
B.Bruse

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 00:11

b.bruse wrote:
> [...]
> resistente. Jeg tror ikke man selv kan blande
> fodret i det rigtige forhold.med vitaminer m.m. Jeg prøvede bare at

Det ville da også være useriøst af dig at skifte fordi du har læst
indlæg fra 3-4 personer her i gruppen en mnd's tid.
Jeg har anbefalt dig en god bog om emnet, hvis du ikke vil ofre
de 350 kr på sagen, vil jeg mene du slet ikke har været interrerseret
i at skifte til BARF fra start af, og altså spildt vores andres tid.

Sats du endelig på et godt tørfoder (Olivers kan anbefales)
det overlever de fleste hunde ganske glimrende på.
Om de så kan få et bedre liv på BARF er nok en trossag.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 07:39

Hej B.Bruse

Jeg synes som Jens, bestemt heller ikke du skal skifte over til det rå
på det spinkle grundlag du har som erfaringsgrundlag.

Jeg skiftede på et meget spinkelt grundlag fordi min hund var så syg
at hun stod til en aflivning, så det var enten eller.
Men jeg havde så et meget sød "mentor", som hjalp mig igang. Og
efterfølgende har jeg sat mig grundigt ind i emnet.
Og har selv hjulpet rigtig mange igang.

Men lad mig da komme med nogle facts:

Hunde kan godt få salmonella forgiftning, det skete faktisk for en del
hunde med nogle røgede griseører, så selvfølgelig kan det også ske
når de spiser det rå.
Men man hører ikke om det, og jeg har heller ikke selv oplevet det.

Benene kan godt sætte sig og lave ravage i tarmene, typisk fordi folk
fodrer forkert, eller fordi de giver svineben uden at maven er gearet
til det.

Hundene bliver ekstremt madglade efter de skiftes. Og nogle hunde får
endnu sværere ved at skelne mellem din og min mad, især når det
ligger til optøning...

Men omvendt er der også en masse goder, såsom færre dyrlægebesøg.
God fast afføring = ingen problemer med analkirtlerne.
Bedre ånde, nul tandsten, mere trætte efter et måltid da ben skal
fordøjes helt anderledes end tørfoder.
Og måske længere levetid?
Indenfor min race bliver hundene ikke særlig tit så gamle. Men en
bekendt som fodrer sine hunde med råt, har en ældre herre på 12 år.
Og han er frisk og frejdig.

Hvis man tror på ideen med at efterligne byttedyr, er det nemt at
råfodre, og vitaminer forefindes hovedsageligt i rig mængde i
grønsager og frugter. Mineralerne findes hovedsageligt i de
kødfuldeben, kallunen, indmaden etc.
Men er man ikke overbevist, skal man aldrig indlade sig på selv at
sammensætte kosten.

Det er dig der går op og ned ad din hund hver dag, og derfor kun dig
som kan se på den om den trives. Og mener man at man ikke selv kan se
det, så skal man holde sig til industriens bud på hundefærdigretter
:)

Måske er vi følsomme os der barfer, måske gider vi bare ikke at
skulle forsvare vores måde at fodre på. Jeg beder heller ikke andre
om at forsvare overfor mig hvorfor de fodrer med tørfoder.

Pt. fodrer jeg 2 hunde med råt og 1 hund med tørfoder. Fordi
"tørfoderhunden" er en gæstehund, til nyt hjem forefindes. Og jeg
ønsker ikke at skifte ham over, for hvem siger det nye hjem vil fodre
som jeg gør.
Jeg har ikke noget imod man fodrer med tørfoder, man skal gøre det
der finder én selv og ens hund bedst!

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 11:39

> [...]
> Men jeg havde så et meget sød "mentor", som hjalp mig igang. Og
> efterfølgende har jeg sat mig grundigt ind i emnet.

Jeg har gået og luret på det de sidste par år, og indhentet oplysninger
fra mange kilder. Dem der BARFER her i gruppen kender jeg jo også
gennem de sidste år, og ved hvad de står for, så dem tør jeg godt stole på.
Jeg har så fået købt mig en god bog om emnet som skal læses grundigt
igennem inden jeg skifter. Råfodrer man forkert (ikke varieret) er det
jo meget usundt for hunden, John oplevede det selv for år tilbage
hvor han selv fodrede med næsten kun kallun.

Men det er som jeg har forstået det, ikke mere indviklet end at hunden bare
skal fodres rimeligt varieret, den har ikke behov for at få dækket alt mht
vitaminer og mineraler i hvert et måltid, det skal bare dækkes over en periode.
Og da hunde stort set er altædene er det faktisk ret let at varierer foderet.

> [...]
> som kan se på den om den trives. Og mener man at man ikke selv kan se
> det, så skal man holde sig til industriens bud på hundefærdigretter

Når B. Bruse begynder på argumenter som resistente bakterier,
så har han/hun ikke været interrerseret fra start af i at BARFE.
Hvad formålet med indlægget så var fatter jeg stadig ikke.

> Måske er vi følsomme os der barfer, måske gider vi bare ikke at
> skulle forsvare vores måde at fodre på. Jeg beder heller ikke andre
> om at forsvare overfor mig hvorfor de fodrer med tørfoder.

Jeg synes faktisk at BARF'erne her i gruppen holder meget lav profil
i den retning, det vil jeg da også bestræbe mig på at gører når jeg begynder.
Men falder snakken på fodring har man vel lov at have en mening
og argumenterer for den.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 16-11-06 12:44

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Jeg synes faktisk at BARF'erne her i gruppen holder meget lav profil
> i den retning, det vil jeg da også bestræbe mig på at gører når jeg
> begynder.

LOL Lad nu være med at love mere end du kan holde.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 13:50

> LOL Lad nu være med at love mere end du kan holde.

Jeg dækkede mig jo også ind ved at skrive at jeg ville bestræbe mig
Når jeg brænder for et eller andet er jeg ikke god til at holde min kæft,
det kan jo både værer godt og skidt

/Jens

Fra : Jønne

Dato : 18-11-06 18:10

Jens
Dig kan ma ikke regne med du slikker barferne i Rø..

Fra : Jønne

Dato : 18-11-06 19:32

Hej Jens.
Hvad smager det af ??? tro ikke på alt hvad barfligaen og deres Bibel
skiver
Hilsen Jønne

Fra : pwh

Dato : 18-11-06 19:35

Jønne wrote:
> Hej Jens.
> Hvad smager det af ??? tro ikke på alt hvad barfligaen og deres Bibel
> skiver
> Hilsen Jønne

Pak dig din drengerøv, gider ikke spilde krudt på fjolser som dig.

/Jens

Fra : Jønne

Dato : 18-11-06 20:27

> Pak dig din drengerøv, gider ikke spilde krudt på fjolser som dig.
>
> /Jens
Hej Jens
Jeg var født før det var tænkt på dig, Fodre du dine Hunde med bakterier og
bændelorme
Husk du ansvaret for dine Hunde !
Hilsen Jønne

Fra : Kiplers.dk

Dato : 16-11-06 12:29

Helt enig Jens

Og så er det ikke sværere at fodre sine hunde varieret, end det er at
gøre det med sine evt. børn eller sig selv.

Herhjemme spiser hundene sundest. Men med 2 præteens, en chokolade
freak og en håndværker, siger det vel sig selv

Det lyder som om du har godt fat i fodring efter BARF-metoden. Så er
det bare spændende hvad hundene siger til det

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 16-11-06 13:49

> Helt enig Jens
>
> Og så er det ikke sværere at fodre sine hunde varieret, end det er at
> gøre det med sine evt. børn eller sig selv.

Det burde ikke værer en videnskab, Billinghurst anbefaler jo kylling
som værende noget af det bedste, og det er der altid gode tilbud på.
Og så en sæk tørrede grønstager, den side af sagen er jo lige så let som tørkost.

> Herhjemme spiser hundene sundest. Men med 2 præteens, en chokolade
> freak og en håndværker, siger det vel sig selv

Sundhed for mig selv går jeg heller ikke vildt op i, der skeler jeg nok
for meget til hvad jeg synes smager godt, men jeg lader ikke bare stå til.
Med hundene kan man jo styrer det 100%.

> Det lyder som om du har godt fat i fodring efter BARF-metoden. Så er
> det bare spændende hvad hundene siger til det

Jeg føler mig efterhånden rimeligt godt rustet til at gå igang,
jeg mangler dog lige 100 sider i Barfbiblen.

Hundene er jeg sikker på vil elske det, Angel kan ligge
og gumle køben i timevis, og Tyson fik tit rå kylling før
jeg fandt ud af at det ikke var godt at kombinere med tørkost.
Han lurede da lige første gang han fik et kylllingelår/vinge,
men det tog ham ikke lang tid at finde ud af at gnaske det i sig.
Jeg glæder mig til første gang de får en hel kylling, der vil de
nok lige kigge en ekstra gang.
Til juleaften tror jeg at det får en ½ and hver

/Jens