dominans
Fra : tina hedeman

Dato : 13-11-06 08:00

hej med jer

lige et spørgsmål.
en dame med en lab. går ude i vores klub og en dag til træning stod hunden
jo ved ejeren og kiggede på hende og snuste til hende og så lettede den ben
op af hende.
vil i sige det er dominans? hun har ikke styr på hunden derude den stikker
af og jeg synes ikke hun er hård nok over den hund. Den ænser ikke ejeren på
banen.
Og jeg er ved at få grå hår over det
jeg har taget den i nakken og slæbte den hen hvor vi var ved at lave nogle
øvelser og det hjalp lige men det er jo ikke mig der skal gøre det.

hvad vil i gøre? der hjemme siger hun han hunden er lydig og gør hvad hun
siger men når hun kommer i klubben så er den lige glad med hende.

hilsen tina

Fra : Helle Jensen

Dato : 13-11-06 15:02

> jeg har taget den i nakken og slæbte den hen hvor vi var ved at lave nogle
> øvelser og det hjalp lige men det er jo ikke mig der skal gøre det.
>
> hvad vil i gøre?

Finde en klub, hvor træneren ved at lederskab intet har med fysisk magt at
gøre.

Helle

Fra : Hornbech - Nuuk

Dato : 13-11-06 20:26

> Finde en klub, hvor træneren ved at lederskab intet har med fysisk magt at
> gøre.

Ak - siger kun den, der aldrig har læst Clausewitz. Mon ikke også det var en
talemåde.

Mon ikke blot der mangler nogle lederskabsøvelser - og nej, jeg argumentere
ikke for at man skal banke den på plads.

/K

Fra : Søren LH

Dato : 13-11-06 21:43

tina hedeman skrev:
> [...]
>
> hvad vil i gøre? der hjemme siger hun han hunden er lydig og gør hvad hun
> siger men når hun kommer i klubben så er den lige glad med hende.

At en hund stikke af kan skyldes drifter der ligger så dybt i den at
jeg ikke mener det at være hård er en patentløsning på det.

Men det er klart at hun skal arbejde med at være mere spændende for
hunden, når hun er til træning, så det må du fortælle hende
hvordan hun skal gøre. I min verden er det ikke noget man gør ved at
tage hunden i nakken og slæbe den hen og lave øvelser. Hvis jeg var
hund og blev slæbt i nakken hen og lave øvelser, ville jeg sgu også
rende væk.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 14-11-06 00:28

Søren LH wrote:

> At en hund stikke af kan skyldes drifter der ligger så dybt i den at
> jeg ikke mener det at være hård er en patentløsning på det.

Nej - det er ikke en løsning. Bare en enkelt tæve på vej i løbetid, og så er
der ikke meget koncentration at spore hos hanhundene.

Jeg er enig i at hun bør gøre træningen sjovere for hunden og det lyder som
om der mangler noget lederskab. Er træningen spændende for hunden,
koncentrerer den sig og lader sig ikke distrahere af andre hunde, spændende
lugte eller lignende ( med mindre der er eller har været tæver i løbetid på
banen, altså)

Men jeg er ikke sikker på at jeg stiltiende og pænt fandt mig i det, hvis
min hund skulle få den idiotiske tanke at lette ben op ad mig. Jeg er
faktisk ret sikker på at han og jeg blev uvenner og han ville overhovedet
ikke være i tvivl om at "nu er hun sq sur". Fat i halsbåndet på begge sider
af halsen, løfte ham op, stirre ham ind i øjnene og så en røffel der vil
kunne forståes - og så er vi gode venner igen, efter forventet
underkastelse/respekt.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : jopa

Dato : 14-11-06 09:01

tina hedeman skriblede bla:

> [...]
> en dame med en lab. går ude i vores klub og en dag til træning stod
> hunden jo ved ejeren og kiggede på hende og snuste til hende og så

Ja det regnes som stærk dominans.
Min gør det også overfor kvinder der er bange for den eller menstrurerer.
Så når den fatter interesse for kvindeskridter holder jeg den til mig.

--
Mvh. John
www.john.jp-web.dk

Fra : Kim H.

Dato : 17-11-06 19:38

"tina hedeman" <th@dch-grenaa.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> jo ved ejeren og kiggede på hende og snuste til hende og så lettede den

Ja

> hun har ikke styr på hunden derude den stikker af og jeg synes ikke hun er
> hård nok over den hund. Den ænser ikke ejeren på banen.

Der er normalt at hunde , når de kommer til træning, har meget travlt med
alt andet end hundeføren, fordi hundeføren er de kommet sammen med, alt
andet et "nyt" og spændende, derfor er det en god ting at komme lidt før
træningstart, så hunden lige kan snuse og hilse inden man går i gang.
Hundeføren skal finde en måde at gøre sig mere interesant på, end alt andet
på pladsen, om det er godbider, en bold eller noget helt andet, er lige
meget, bare det kan fange hundens interesse, og så skal hundeføren lære at
fastholde hundens interesse. Jeg starter selv hvalpe op med godbider, da
mine hunde altid har været meget glade for mad, og med mine hvalpe har
opskriften været godbider, og masser af godbider, nogle dage føler man sig
som en foderautomat bare for at holde hundens interesse på sig, og så gælder
det om ikke at træne længere tid, end man kan holde hundens interesse,
begynder den at svigte, så stop med træningen og leg lidt i stedet. Mine
hunde er så, når de er blevet lidt ældre (5-6 mdr.) flyttet over på bold, i
stedet for godbider, efterhånden som deres interesse er vokset for at lege
med bolde, mange hunde kan flyttes over på bold eller andet tidligere, end
jeg har gjort det, man må prøve sig frem ( jeg bruger stadig godbider sammen
med bold, men nu kun ind imellem.)

Hun er nød til at være konsekvent overfor hunden, så hunden får forstået, at
de ting hundeføren vil ha' skal gøres før den kan modtage nogen belønning,
og hundeføren skal benytte alle lejligheder der er til at belønne, og så
skal hun være over hunden med det samme hun kan se hundens interesse for
hende er faldende.

> [...]

>der hjemme siger hun han hunden er lydig og gør hvad hun siger men når hun
>kommer i klubben så er den lige glad med hende.

Sådan kan det også meget vel være, for der er ikke alt det andet spændende
der trækker i hunden.

Kim