ikke 100% renlig:-(
Fra : Roland

Dato : 06-11-06 15:24

Hejsa i Ng.

Vores hund på ca 6 mdr. er ikke helt renlig. Vores problem er at han kan
sagtens være alene hjemme i mange timer uden at lave noget, men når vi er
hjemme kan han ikke holde sig meget mere end 1 time ad gangen.
Ellers er han er rigtig god hund som gør hvad der bliver sagt.

Vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an da vi jo ikke må skælde ham ud
når han tisser i hjemmet.............

Hvad skal vi gøre???????????

Roland

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-11-06 15:44

"Roland" <prc@tele2adsl.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Vi ved ikke helt hvordan vi skal gribe det an da vi jo ikke må skælde ham
> ud når han tisser i hjemmet.............

---

Hej Roland!

mit bud på det er, at når han er alene hjemme, er han højst sandsynlig i ro,
og kan dermed også holde sig længere.
Når i så er hjemme, sker der meget mere, han er måske en meget glad hund,
der farter rundt og skal være med i alt, en let stress situation for en
hvalp, som dog ikke behøver at være negativt betonet.
når kroppen er i aktion, og den er i højt gear, bliver evnen til at holde
sig nedsat.

Giv det mere tid, og gør som nu. lad være med at skælde ud, men gør klart at
det ikke er noget der skal foregå inde, og ros fortsat når han gør det
udenfor.
evt. så kan i arbejde på, at holde ham i ro, når han er inde, lade al fysisk
leg foregå udenfor, og lad ham arbejde mentalt inde i stedet for feks.
søgelege.

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Is

Dato : 06-11-06 20:20

> Giv det mere tid, og gør som nu. lad være med at skælde ud, men gør klart
at
> det ikke er noget der skal foregå inde, og ros fortsat når han gør det
> udenfor.

Positiv & negativ forstærkning ???

Hvis hunde forbinder det med noget hygligt, at tisse inde - så bliver den
ved med at gøre det inde.

Hvis hunden synes det er en hyggelig måde den bliver fulgt ud på , og så
tilsidst får ros.

Jeg vil nok også, som i det andet svar, skælde den ud hvis jeg ser den gøre
det.

Jeg vil sammenligne det lidt med i sommer havde naboens kat fået killinger.
Da de fik en størrelse, så de skulle ud og oplever verdnen, var den ene
pludselig ovre ved mig. den ville ikke overleve at hilse på min hund, så
derfor bar jeg den hjem.

Det synes den var meget hyggeligt, så næsten før jeg kom hjem, var killingen
der igen ! den blev endnu en gang båret hjem, med samme resultat !!

Noget måtte gøres - så ind og fat i blomstersprøjten, så nu blev den jagtet
hjem med en vandstråle. DET var åbenbart knapt så hyggeligt - den kom ikke
mere på besøg.

Derfor må hunden på ingen måde forbinde det med noget rart at tisse inde !!!

Erik Isager

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-11-06 21:27

--
man kan godt gøre det klart for hunden, at noget er forkert, uden direkte
at skælde ud. Det afhænger af hundens psyke hvor meget man behøver at skære

Hvis den uden problemer kan holde sig når den er alene, er det jo ikke
fordi den ikke kan holde sig, men at der er andre faktorer der spiller ind,
når familien kommer hjem, men jeg tvivler på, at det er fordi den synes "at
det er hyggeligt" at være urenlig når familien er der. det kan sagtens være
en stressfaktor, der gør at den ikke kan styre det, og "glemmer" hvad den
skal.
--

--
Det siger sig selv, men hvem skriver noget om, at det er under de forhold
den gør det?.

> Hvis hunden synes det er en hyggelig måde den bliver fulgt ud på , og så
> tilsidst får ros.
> --
det er da også lykketænkning, hvis hunden kan tisse to gange i træk, først
på gulvet i stuen, og øjeblikket efter i haven..

ros når den gør det af sig selv ude, og ignoration, eller et NEJ/FØJ, når
den gør det inde og man ser det.
Jeg har aldrig haft urenlige hunde efter den metode.
--

--
en lidt besynderlig sammenligning synes jeg..
vi har både brugt vandgevær, kasteskyts, jagen, og hundene har skræmt

mvh. marie

Fra : Is

Dato : 06-11-06 23:25

> --
> Det siger sig selv, men hvem skriver noget om, at det er under de forhold
> den gør det?.
> --

det siger jeg heller ikke - men hvis at tisse på gulvet, skaber den kontakt
til ejer som hunden ønsker - så opfatter hunden det "hyggeligt" !!!
---

---
> en lidt besynderlig sammenligning synes jeg..

Ja og nej
---

> vi har både brugt vandgevær, kasteskyts, jagen, og hundene har skræmt
> nabokattene, men de bliver sgi ved med at komme..

Nu er det nok også lettere med killinger end voksne katte.

Erik Isager

Fra : mcloud

Dato : 06-11-06 19:20

Hej Roland
Jeg er den lykkelige ejer af en 6 mdr. gammel westie--hun havde det på samme
måde ,at hun kunne være hjemme i flere timer .....men lige så snart vi kom
hjem tissede hun ca hver time.
Vi kørte samme politik som i gør med ikke at skælde ud.
Men nu har vi i 8 dage gjort det modsatte .....nemlig at skælde ud når hun
gør det indendørs og tro mig miraklet er sket ,nu har hun ikke gjort det
inden dørs i 1 uge ,men kommer og sætter sig foran os når hun skal ud .

mvh mcloud