el-halsbånd er da ulovlige er de ikke ?
Fra : JSM

Dato : 06-11-06 13:02

Vi havde i week-enden besøg af noget af konens famillie. I løbet dagen
fortalte konen om nogle problemer de havde haft med den ene af deres hunde.
Den gøede konstant og hele tiden. Men det var løst nu, hvor de havde
anskaffet et "gø-halsbånd". Med bange anelser spurgte jeg hende så om hvad
er gø-halsbånd er. Og hendes forklaring var lige præcis det jeg frygtede :
"Jo - det er sådan et halsbånd med to metalpigge der vender ind mod hundens
hals og en lille boks med en mikrofon på. Når hunden gør så får den et
elektrisk stød.". Jeg kom vist til at tænde fuldstændig af på hende. Jeg
sagde til hende at det var noget slemt svineri og dyreplageri at bruge sådan
et og at hun burde gå hjem og få dem pillet af den stakkels hund omgående.
"Jamen vi har givet 1000,- kr. for dem". Jeg kunne kun sige at det ragede
mig en papand om de så havde kostet en million, det er stadigvæk noget
svineri at bruge den slags, at de penge havde været bedre brugt på en
adfærdkonsulent og endelig ville jeg da godt vide hvad hun mente med "dem".
Jo begge deres hunde var da blevet forsynet med sådan et tortur-instrument.
Jamen var det da begge hunde som gøede konstant spø'r jeg. "Nej - det er kun
den ene, men vi syntes det var synd for den gøende hund, at den ikke kunne
gø med, når den anden hund en gang imellem gøede." Jeg sagde til hende at
jeg syntes det var fuldstændigt sygt det de havde gang i der. "Jamen det har
i hvert fald virket- for ingen af hundene gør mere." Jeg sagde til hende at
det jo ikke kunne undre nogen. Enhver der bliver torteret når de laver en
bestemt handling vil sikkert hurtigt holde op med at gøre den. Jeg prøvede
også at for hende forklaret at de jo ikke havde løst nogen problemer. De
havde bare gjort den/dem bange for at udvise symptomer. Men intet af det lod
til at bide på hende. For nu holdt hundene jo kæft og så er alting godt. Så
jeg måtte lige en tur udenfor i haven og vende og køle lidt ned. Ellers var
jeg nok eksploderet fuldstændigt.
Jeg fortalte om ovenstående til et par kollegaer her til formiddag. Og så
siger den ene, at han er ret sikker på, at el-halsbånd er ulovlige at
anvende her i landet. Har han ret i det ? For i så fald vil jeg omgående
politi-anmelde dem. Er de også ulovlige at forhandle ? For så vil jeg da
lige se om jeg kan få at vide af dem hvor halsbåndene er købt henne, så man
kan få det salg stoppet.

pfh tak

Jesper

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 13:18

JSM <jesper@aagade33.dk> wrote:

> [...]
> forhandle ? For så vil jeg da lige se om jeg kan få at vide af dem
> hvor halsbåndene er købt henne, så man kan få det salg stoppet.

Puh-ha, du er vist ikke i kridthuset hos konens familie mere. Jeg
ville ikke være gået ud i haven, jeg var eksploderet på stedet uden at
tænke på følgerne.

Hermed et link der med al tydelighed viser, at både salg og brug af
omtalte halsbånd er forbudt.

http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundelovgivning#El

Jeg forstår godt din harme. Det er noget forbasket svineri at byde en
hund den slags tortur.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jopa

Dato : 06-11-06 14:58

> [...]
>
> http://www.dyrenes-beskyttelse.dk/docs/hundelovgivning#El
>
> Jeg forstår godt din harme. Det er noget forbasket svineri at byde en hund

Ja det er forbudt, men nedenstående er også forbudt, og det tager min hund
sig ikke af.
Den sover helst i det fri i regn og sne.
Gad vide om jeg kan straffe den eller forklare den at den skal gå i tørvejr
når det regner ?
-------------------------------
Udegående hunde
Skal sikres mod vind og vejr: Nogle særligt hårdføre hunderacer kan tåle at
gå ude hele året, hvis de har adgang til et hundehus, der sikrer dem
mod vind og vejr. Det står dog ikke i Hundeloven (LBK nr. 380 af 26/6 1969),
at hunde, som går i hundegård, skal have
adgang til opholdsrum eller hundehus ligesom hunde, der står bundet. Men i
praksis kan der henvises til Dyreværnsloven
(LOV nr. 386 af 6/6 1991, § 3), som siger, at dyr skal sikres mod vejr og
vind i overensstemmelse med deres behov - idet
behovet for opholdsrum eller hundehus er erkendt for hunde, som står bundet.

Mvh. John
www.jp-web.dk
Beware of people who like cats

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 15:52

jopa <admin@jnixenspam.dk> wrote:
> [...]
> vejr og vind i overensstemmelse med deres behov - idet
> behovet for opholdsrum eller hundehus er erkendt for hunde, som

Der er da vist ingen sammenligning, John. Milo bliver vist ikke
tvunget til noget han ikke har lyst til. Det er deri forskellen
ligger.

Fra : jopa

Dato : 06-11-06 15:17

JSM skriblede bla:
> [...]
> ? For så vil jeg da lige se om jeg kan få at vide af dem hvor
> halsbåndene er købt henne, så man kan få det salg stoppet.

De er ulovlige at bruge men ikke at sælge
På mig virker det som tortur.
Min hund gøer da også når der kommer nogen, og det er så også meningen
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 15:56

> [...]
>>

> De er ulovlige at bruge men ikke at sælge
> På mig virker det som tortur.
> Min hund gøer da også når der kommer nogen, og det er så også

Det er ikke helt korrekt. Det er forbudt at sælge dem til hunde og
katte, men ikke til andre dyr. Hvilket efter min mening også er lige
så rivende forkert. Andre dyr føler sikkert lige så stor smerte ved at
få stød.

Fra : jopa

Dato : 06-11-06 17:11

Tove Krieger skriblede bla:

> Det er ikke helt korrekt.

Jo da alle kan købe dem.
Du kan bestille dem på nettet

Milo hate cats but like the taste
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 18:34

jopa <admin@jnixenspam.dk> wrote:
> Tove Krieger skriblede bla:

> Jo da alle kan købe dem.
> Du kan bestille dem på nettet

Okay. Det er så en klar overtrædelse af lov nr. 386 af 6. juni 1991
§11 stk. 2.
De forhandlere (eller dem der bestiller) må iflg. dette kunne
retsforfølges. Jeg personligt vil være tilfreds, hvis bare de fjolser
der bruger halsbåndene må blive straffet.

> Milo hate cats but like the taste

And I like Milo, but he had better keep his paws off Mini

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 19:18

Tove Krieger <minimiv_nospam_@privat.dk> wrote:

> And I like Milo, but he had better keep his paws off Mini

Og forøvrigt søde John. Når du nu skal drille mig med min signatur, så
hedder det altså hates og likes, du har "glemt" et par s'er i
skyndingen.

Fra : jopa

Dato : 06-11-06 19:33

Tove Krieger skriblede bla:

> Og forøvrigt søde John. Når du nu skal drille mig med min signatur, så
> hedder det altså hates og likes, du har "glemt" et par s'er i
> skyndingen.

Tove der er så meget kvinder ikke kan forstå
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 19:51

jopa <admin@jnixenspam.dk> wrote:
> Tove Krieger skriblede bla:

> Tove der er så meget kvinder ikke kan forstå

LOL Det skal da nok passe, men stavning forstår jeg mig udmærket
på, både dansk, engelsk og tysk. har arbejdet med det i 20 år.

Fra : pwh

Dato : 06-11-06 20:16

> Og forøvrigt søde John. Når du nu skal drille mig med min signatur, så
> hedder det altså hates og likes, du har "glemt" et par s'er i
> skyndingen.

Man må slet ikke skrive på engelsk i en DK gruppe,
så jeg har fluks afsendt en klage til jeres udbydere

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 20:50

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Man må slet ikke skrive på engelsk i en DK gruppe,
> så jeg har fluks afsendt en klage til jeres udbydere

Godt Jens, at der i det mindste er ét regulært og lovlydigt medlem af
gruppen, du har helt ret, der må simpelthen ryddes lidt op i
ulovlighederne

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 10:17

JSM wrote:
> [...]
> jeg måtte lige en tur udenfor i haven og vende og køle lidt ned. Ellers var

Fuldstændig forståeligt.

> [...]
> lige se om jeg kan få at vide af dem hvor halsbåndene er købt henne, så man

Det er skam ulovligt, og brugen af dem er tegn på nederlag fra
hundeejerens side. Det er kun dårlige hundejere som bruger sådanne
værktøjer.
De kan købes over internettet og det kan man ikke forhindre.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : Buhl

Dato : 07-11-06 15:20

"Christian B. Andresen" <trav@tiscali.dk> wrote in message

[...]

Jeg er enig med falliterklæringen - det eneste tilfælde jeg kan komme i
tanke om at en sådan tingest kunne være acceptabel i mine øjne, var hvis man
boede i verdensdele med alvorligt giftige/farlige dyr, slanger, visse
giftige pindsvin m.v - og ville lære hunden ubehaget der omkrandser disse
dyr inden dyrene selv "lærer" hunden det.....

Jeg ved også godt at nogen bruger det til at træne hunde med, og disse folk
forsvarer det ofte med at det er "sidste udvej" - men det er sq ligesom "the
dark side of the force" - det er lettere at trykke på en fjernbetjening end
at løbe en hund op - og jeg forstår at det kan være fristende - deraf master
yodas vise ord: "Easy and more seductive" (om the dark side) - men alle ved
det er af det onde

mvh.
Buhl

Fra : JSM

Dato : 08-11-06 09:21

Tak til alle for svarene.
Jeg vil forhøre mig om hvor de har fået halsbåndene fra. Er det et sted her
i landet vil jeg forsøge om jeg kan gøre noget ved dem. Og så vil jeg da
gøre famillien opmærksom på, at brugen el-halsbåndene er ulovlig og kunne
føre til en politi-anmeldelse hvis ikke den ophører....

mvh
Jesper

Fra : Winther

Dato : 08-11-06 21:58

"JSM" <jesper@aagade33.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> da gøre famillien opmærksom på, at brugen el-halsbåndene er ulovlig og
> kunne føre til en politi-anmeldelse hvis ikke den ophører....

De er ikke ulovlige at sælge, bare det ikke er til hunde.

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-11-06 09:11

Winther <nobody@home.dk> wrote:
> "JSM" <jesper@aagade33.dk> skrev i en meddelelse
>
> De er ikke ulovlige at sælge, bare det ikke er til hunde.

...........eller katte

Fra : Winther

Dato : 09-11-06 16:41

> ..........eller katte

Gad vide om det ville hjælpe på katten

Fra : Tove Krieger

Dato : 09-11-06 18:02

Winther <nobody@home.dk> wrote:

> Gad vide om det ville hjælpe på katten

Det ved jeg godt nok ikke, men det gør det jo ikke mindre ulovligt. En
kat kan vel mærke et stød lige så voldsomt som en hund

Fra : Brian Christensen

Dato : 27-11-06 21:21

> Gad vide om det ville hjælpe på katten

Det hjælper fint - misser har slet ikke gøet efter hun fik sådan et bånd
på.......