Levertran?
Fra : Karina og Christian

Dato : 04-11-06 22:15

Hejsa gruppe

Vores hund har for nylig haft en grum infektion i sine testikler, der har
resulteret i, at han nu har fået sig et stort hul, hvor sårvæsken er kommet
ud. Vi kom heldigvis til dyrlægen meget hurtigt, så han er fint kommet sig
over infektionen - med god hjælp af noget forfærdeligt stærkt antibiotika.

Problemet er nu, at hullet ikke rigtig heler i en fart, og dyrlægen kigger
med god grund bekymret på hullet, når vi er til kontrol med Vaks. Under
normale omstændigheder vil man operere og sætte et dræn ind og derefter
lukke hullet. Vaks er imidlertid snart 11 år og lider af dårligt hjerte og
har grundet alderen tillige ret høje levertal, så man er ikke så begejstrede
for at lægge ham i narkose og udsætte ham for dels operationen og dels
efterfølgende at komme sig ovenpå en sådan operation. Det er vil sådan set
helt enig i. Vi vil for alt i verden også undgå, at han skal opereres. Det
er dog nødvendigt, at det hul snart lukker sig, eftersom han ikke kan blive
ved med at få så stærk antibiotika, som han gør nu.

Og så er det, vi tænker - er der ikke noget med, at A-vitamin blandt andet
er med til at fremme en sårhelingsproces? Og findes A-vitamin ikke i ret
store mængder i f.eks. levertran? Og i bekræftende fald - er der noget til
hinder for, at vi giver ham det?

Kender I i øvrigt noget, der kan sætte lidt skub i helingen af hullet?

Jeg ved, at der sidder mange dyrvenner og tænker, at uha en aldrende hund,
der nu skal igennem alt dette. Jeg vil skynde jer at berolige jer med, at
Vaks har det utroligt godt. Han er glad og opfører sig næsten som en lille
hvalp. Vors dyrlæge udtrykte det sådan: "Der er altså nogen, der har glemt
at fortælle den hund, at han er syg"

Med venlig hilsen og på forhånd tak for hjælpen
Karina og Vaks,
der lige nu hopper rundt og smider en tyggepind op i luften og gør af den,
når den lander :)

Fra : Søren LH

Dato : 04-11-06 23:16

"Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> Og så er det, vi tænker - er der ikke noget med, at A-vitamin blandt andet
> er med til at fremme en sårhelingsproces? Og findes A-vitamin ikke i ret
> store mængder i f.eks. levertran?

Det er D-vitamin.

Jeg tænker mest på gulerødder når nogen siger A-vitamin

Mvh
Søren

Fra : Karina og Christian

Dato : 05-11-06 00:24

"Søren LH" <slh@DELETEcity.dk> skrev i en meddelelse

> "Karina og Christian" <vaksFJERNDETTE@krudt.dk> skrev i en meddelelse

> Det er D-vitamin.

Hvad er D-vitamin? Er det det, der er med til at fremme en sårhelingsproces?
Eller det, der findes i levertran? Eller begge dele? Jeg er ikke sikker på,
at jeg forstår, hvilket af mine spørgsmål, du svarer på?

Karina

Fra : Anette

Dato : 05-11-06 00:27

Karina og Christian wrote:

> Kender I i øvrigt noget, der kan sætte lidt skub i helingen af hullet?

A-vitamin er et fedtopløseligt vitamin og findes i store mængder kød, indmad
og fisk. Det er et af de vitaminer der kan ophobes i kroppen og som kan
give en forgiftning ved overdosering.
Så din hund får formentlig rigeligt med A-vitamin via sin kost? Ellers kan
du sagtens supplere med lidt lakseolie eller levertran, eller godbidder af
tørret lever.

Hos dyrehandlere der forhandler produkter til heste, kan du købe en creme
der hedder Skin Healer. Det er en creme som bruges til hestes ben når der er
sår som ikke vil hele. Flere hundeejere jeg kender bruger Skin Healer til
f.eks hot spots ( dyb betændelse i huden som mange ældre hunde lider af og
som normalt behandles med store mængder antibiotika) med stor succes. En
dåse Skin healer koster omkring 100 kr.,
Hvis du prøver Skin healer så hold øje med hunden første gang. Mine to
halvgamle shapendoes ( 5 og 7 år) kan ikke tåle Skin healer. De taber pels
og kløer sig meget, huden bliver rød.Men jeg ved andre har haft gode
resultater med Skin Healer, så rådet er hermed givet videre. Det kan da være
at din hund ikke er så følsom.

Derudover er der vist kun at holde såret rent ved at rense det med
brintoverilte eller chlorhexidin et par gange om dagen og sørge for at han
ikke slikker i det.

God bedring med ham

/ Anette
www.philana.dk