Hvordan kan den hundeejer tvivle?
Fra : Anette

Dato : 04-11-06 15:35

Artikel på Tv2.dk
http://nyhederne.tv2.dk/article.php/id-5275444.html?forside

Jeg fatter ikke der kan være tvivl om hvad der skal ske med en hund, der i
den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 04-11-06 16:00

Anette wrote:
> [...]
> var den aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Helt enig, der må værer noget grundlæggende galt i knolden
på den køter. Den skal bare slukkes hurtigst muligt.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 04-11-06 16:10

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Helt enig, der må værer noget grundlæggende galt i knolden
> på den køter. Den skal bare slukkes hurtigst muligt.
>
> /Jens

Jeg var også rystet da jeg hørte det. Uanset hvor meget jeg holder af
dyr, så skulle den hund have været aflivet med det samme. Jeg turde
ikke stole på den mere.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Eva

Dato : 04-11-06 16:18

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse
> [...]
> den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
> aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Tænk hvis det havde været et lille barn - så havde der vist ikke været meget
tilbage, når det gik så voldsomt ud over en voksen person.

Sådan en hund skal have sprøjten og det kan kun gå for langsomt.

Eva

Fra : Benny Mortensen

Dato : 06-11-06 11:44

> [...]
> den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
> aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Det har undret mig en del.... Der har været en del tilfælder gennem den
sidste tid, som alle har det tilfælles, at det har været Rottweilere, der
stik imod deres sædvanlige opførsel, pludseligt viser en sådan irrationel
opførsel, for så bagefter igen, at vende tilbage til normalen.

Jeg tror, man skal rette opmærksomheden, enten mod kvindens jakke, eller den
shampoo hun havde brugt.... Der kan være brugt et kemikalie, som går lige i
hjernen på Rottweileren, og sikkert også på nogle andre hunderacer.

Jeg ved min gamle Schæfer, den blev aldeles irrationel, hvis den blev udsat
for formalin.... Det som var i luften på min konservators værksted, var
rigeligt. Havde hun bidt nogen, efter et besøg der, ville hun have fået
skylden, men var aldeles uskyldig, for hun vidste ikke engang hvor hun
var.... Hun ville aldrig krydse en kantsten, uden at have fået tilladelse,
men efter sådan en indsnusning, kunne hun gå lige ud foran en bil, uden at
ænse, hverken kantsten, bil, eller bilens horn, eller for den sags skyld,
alle de forsøg på at kalde hende tilbage, som man ellers gad. Der var kun
en redning, gå ud og løfte hunden væk, og sætte hende ind i bilen, og ikke
lukke hende ud igen, den næste halve time. Så jo, jeg er meget i tvivl om,
hvad der skal ske med hunden.... Jeg er helt vild efter at høre.... Hvordan
stod det til, med hendes ben... Var de blevet bidt i.... De er i hvert fald
ikke omtalt.... Hvis hunden havde været, skal vi sige " Agressiv "... Ville
benene så ikke være det letteste for den at bide i.... Jeg tror ikke, hun
havde en skramme på benene. Det lyder til, at være koncentreret på overkrop
og hovedbund.... hvorfor ?????.... Dette, er ikke skrevet for at tage denne
ene hund i forsvar.... Jo det er det selvfølgelig også, men lige så meget,
for at skåne den næste, som bærer et stykke stof, der er behandlet med
noget, som får en hund til at gå agurk. Jeg gætter på, at man vil kunne
finde en del stoffer, der går igen i alle de tilfælder, der har været gennem
de sidste 5 år.... Og der har været påfaldende mange Rottweilere. Så det
ville glæde mig, hvis man prøvede at finde en årsag, i stedet for, som man
plejer, bare at give hunden skylden. Det samme overgår jo også
mennesker.... Ingen har vel glemt Rentolin sagen.... Hvad er den nu, 20 år
gammel, og der er vel ingen af dem, som endnu er afsluttet. Der er altså
mindst 30 familier i Danmark, som stadig bor, uden for deres hus, fordi
deres hus er " Totalt ubeboeligt ".

M.V.H....Benny..

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 06-11-06 12:09

"Benny Mortensen" <ingen@brugbar.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> gammel, og der er vel ingen af dem, som endnu er afsluttet. Der er altså
> mindst 30 familier i Danmark, som stadig bor, uden for deres hus, fordi

Meget tankevækkende indlæg!
Det havde været meget interessant at få undersøgt, om ikke andet så for at
få klarlagt, om der er en sammenhæng!
der er jo mange stoffer der kan påvirke den almene tilstand, både fysisk og
psykisk.

Mvh. marie

Fra : Tove Krieger

Dato : 06-11-06 12:27

Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> for at få klarlagt, om der er en sammenhæng!
> der er jo mange stoffer der kan påvirke den almene tilstand, både

Det er pudsigt at du lige mener det samme som jeg. Det var det
allerførste der slog mig, da venindens jakke blev nævnt. Jeg er
efterhånden helt overbevist om, at der er noget om snakken. Benny
nævnte Rentolin. Der er jo også mennesker med malersyndrom som ændrer
psyke, og der er sikkert en del andre kemikalier der kan påvirke en
hund. Dens lugtesans er jo langt mere udviklet end menneskets. Det er
simpelthen forfærdeligt hvis den hypotese holder stik - man kan få
kuldegysninger bare ved tanken.

Fra : Jesper HVL

Dato : 06-11-06 15:37

Anette wrote:

> [...]
> den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
> aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Grund: Fordi mange mennesker, inkl. mange hundeejere, er dumme! Længere
er den vist ikke

/j.

Fra : Søren LH

Dato : 06-11-06 21:59

> [...]
> den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
> aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Mon ikke ejeren er den der er mest chokeret selv? Giv dog folk en chance for
at finde sig selv efter sådan en oplevelse. Hvorfor er man altid så hurtig
på aftrækkeren med at dømme andre mennesker og til at dømme andre menneskers
hunde til aflivning? Forestil dig det var din egen hund, som du jo
(antagelig) elsker højt, så ville du måske også lige se på hvad der var af
muligheder.

Mvh
Søren

Fra : Anette

Dato : 06-11-06 22:27

Søren LH wrote:
> Forestil dig det var din
> egen hund, som du jo (antagelig) elsker højt, så ville du måske også
> lige se på hvad der var af muligheder.

Been there - done that. Og det er uhyggeligt, væmmeligt, utrøsteligt,
fortvivlende, hjerteknusende.
Min superskønne 7 årige border collie klikkede i hjernen, angreb flere af os
herhjemme. Dyrlægen mente det var epilepsi og sagde at han turde ikke
beholde sådan en hund. Det tog lige nogle minutter inden den sank ind - men
jeg vidste det jo godt. Det var et spørgsmål om dage/ timer før en af os kom
alvorligt til skade af hans pludselige uprovokerede angreb.Ikke et spørgsmål
OM, men bare om hvornår og hvem af os.
Jeg er stadig ikke kommet over tabet af den hund; men vil til enhver tid
holde på at en hund der går så voldsomt til angreb og skamferer et menneske
den kender, skal aflives Pronto.Også selvom det var min egen hund.

/ Anette

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 10:29

Anette wrote:
> [...]
> den grad går amok og skamferer et menneske. Var det min hund, var den
> aflivet hurtigst muligt. Jeg ville ikke turde lade den beholde livet .

Hvis det var min hund havde den allerede haft sin sidste køretur til
dyrlægen efter den tur.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : jopa

Dato : 07-11-06 10:45

Christian B. Andresen skriblede bla:

> Hvis det var min hund havde den allerede haft sin sidste køretur til
> dyrlægen efter den tur.
Kun fordi dyrlægen ikke ville aflive ejeren
--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : Christian B. Andrese~

Dato : 07-11-06 10:53

jopa wrote:
> Christian B. Andresen skriblede bla:

> Kun fordi dyrlægen ikke ville aflive ejeren

Det var ikke ejeren som havde skambidt kvinden.
Og for at undgå fremtidige uheld som dette bør man efter min mening
aflive hunden ASAP.

--
Christian
http://www.yee-haw.dk

Fra : jopa

Dato : 07-11-06 11:10

Christian B. Andresen skriblede bla:

> Det var ikke ejeren som havde skambidt kvinden.
> Og for at undgå fremtidige uheld som dette bør man efter min mening
> aflive hunden ASAP.

Ja og så burde der være en lov der sagde at ukyndige ikke måtte holde store
potentionelle farlige hunde som rotweilere.
Sætter man sig lidt ind i racen vil man lære at denne race kan have uheldige
tilbøjeligheder med prøvelse af lederskab osv.
Det kræver hår på brystet at eje en sådan hund.

Er det 15000 hunde der aflives hvert år ?
Hvor mange aflives grundet dårligt lederskab?

--
Mvh. John
www.jp-web.dk

Fra : pwh

Dato : 07-11-06 19:18

> [...]
> uheldige tilbøjeligheder med prøvelse af lederskab osv.
> Det kræver hår på brystet at eje en sådan hund.

Kloge ord John.
Jeg er som mange bekendt selv vild med Rotter,
men da jeg skulle have hund nr 2 efter Tyson (lab/schæfer)
spillede jeg på den mere sikre og tog en Lab/Rotte,
ud fra at hun nok ville blive lidt blidere end en ren Rotte.
Det har så også holdt rimeligt vand mht Angel,
hun er nærmest blevet en stor skarp Labrador eller en
lille blid Rottweiler alt efter hvem der bedømmer hende

Men de erfaringer jeg har gjort mig med mine 2 hunde
har givet mig blod på tanden til at tage en ren Rotte næste gang.

Men det er ikke en førstegangshund, og man skal kunne
magte den rent fysisk mener jeg.

/Jens

Fra : Kim H.

Dato : 10-11-06 20:55

"jopa" <admin@jnixenspam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> uheldige tilbøjeligheder med prøvelse af lederskab osv.
> Det kræver hår på brystet at eje en sådan hund.

Ja og det er skræmmende som alle de kamp/muskelhunde blæser op af listen
over mest solgte hunde :-|

Der er ikke ret meget der er værre end at se en 50 kg. stor Amerikansk
bulldog der lufter en 18-20 årig tøs på 50-55 kg., og de bliver bare flere
og flere :-|

Kim

Fra : pwh

Dato : 10-11-06 21:02

> Ja og det er skræmmende som alle de kamp/muskelhunde blæser op af
> listen over mest solgte hunde :-|

Og hvorfor er det sådan, mit gæt er at det er fordi der via medierne
er kommet så meget fokus på de hunde. Derfor er de blevet "spændende"
for mange mennesker.

> Der er ikke ret meget der er værre end at se en 50 kg. stor Amerikansk
> bulldog der lufter en 18-20 årig tøs på 50-55 kg., og de bliver bare
> flere og flere :-|

Helt enig.

/Jens

Fra : Benny Mortensen

Dato : 13-11-06 07:47

"Kim H." <futtown@hotmail.com> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Der er ikke ret meget der er værre end at se en 50 kg. stor Amerikansk
> bulldog der lufter en 18-20 årig tøs på 50-55 kg., og de bliver bare flere

Ja det er sommetider lidt underligt, men en god del skyldes vel ofte, unge
mænds macho tendens, når der skal købes hund, og antageligt, samme unge
mænds manglende macho, når nu den indkøbte hund skal luftes.

M.V.H....Benny..

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-11-06 19:42

jopa skrev:
> [...]
> Det kræver hår på brystet at eje en sådan hund.
>
> Er det 15000 hunde der aflives hvert år ?
> Hvor mange aflives grundet dårligt lederskab?

Jeg er absolut imod køb og smid væk hunde. Men synes det her er en
meget god grund til aflivning.

Men vil ikke uden videre sømme ejerne. Det synes jeg at jeg ved for
lidt til episoden om. Er hunden syg - hvs
epilepsi/hjerneblødning/svulst i hjernen/bims??
Eller som en anden har nævnt påvirket at et stof.

Uanset havd synes jeg dog hunden bør aflives.

I øvrigt synes jeg historien er svær at hitte rede i. En af mine
venner hørte i radioen at det var teenagere der havde luftet hunden og
at den ene havde taget jakken af og leget med hunden og jakken.

Men synes stadig hunden bør aflives.

Laila

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-11-06 19:42

jopa skrev:
> [...]

venner hørte i radioen at det var teenagere der havde luftet hunden og
at den ene havde taget jakken af og leget med hunden og jakken.

LN

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-11-06 19:42

Fra : pwh

Dato : 07-11-06 19:52

spoi@sol.dk wrote:

Stammer du kun når du skriver,
eller er det også når du taler

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-11-06 19:57

> [...]
> har givet mig blod på tanden til at tage en ren Rotte næste gang.
>
> Men det er ikke en førstegangshund, og man skal kunne

Hej Jens og andre

Nu emnet er taget op kunne jeg godt tænke mig at smide et spm.

Vi( min mand) træner Boxere

Ind i mellem kommer der folk med Rotweilere også problemrotweilere og
spørger om vi vil hjælpe dem.

For ikke at råde forkert har vi spurgt forskellige ejere/trænere af
denne race og får to meget forskellige svar. Men det er altid de to
svar og ikke nogen mellemvej

Den ene del siger at der slecfølgelig skal laves lederskabsøvelser,
lydighed, kontaktøvelser mm. Samt at hunden som du skriver også skal
kende sin plads fysisk. Ikke at den skal slås, men at man skal lægge
hunden ned og sørge for den overgiver sig.

Den anden gruppe siger man skal bruge det fysiske men list og
udelukkende mental dominans. Ellers er det man ser hunden vende sig mod
ejeren fra tid til anden.

Da vi ikke selv har grundlæggende kendskab til racen spørger jeg her
- hvad er jeres erfarring.

LN

Fra : pwh

Dato : 08-11-06 10:30

> [...]
> mod ejeren fra tid til anden.
>
> Da vi ikke selv har grundlæggende kendskab til racen spørger jeg her

Det vil jeg helst afholde mig fra at komme med et bud på, jeg har aldrig
selv haft en Rottweiler, Angel er som sagt en Lab/Rotte og ingen problemhund.
Det med at man skulle værer stærkere fysisk er for at man evnt kan bremse
hunden hvis det skulle gå galt en dag, om hunde skal vide det er nok en fordel.
Jeg bryder mig bare ikke om at møde små damer med hunde der er klart
stærkere en dem, jeg ved nemlig at det så er mig der står med problemet
hvis de ikke har 100% magt over hunden og det går galt.
Så skal jeg evnt have en Rottehan en dag må jeg da nok begynde og
løfte noget jern igen

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 07-11-06 20:43

pwh skrev:
> spoi@sol.dk wrote:
>
> Stammer du kun når du skriver,
> eller er det også når du taler
>
> /Jens

Man er vel lidt utålmodig

LN

Fra : pwh

Dato : 08-11-06 10:31

> Man er vel lidt utålmodig
>
> LN

Også hellere gentage sig selv, end at værer kedelig

/Jens

Fra : Trojka

Dato : 09-11-06 02:19

Jeg kan kun erklære mig enig i, at der burde være en lov omkring
ukyndiges anskaffelse af hund. Denne her (og mange andre!) situation
burde slet ikke være opstået.
Jeg har selv haft hund hele mit liv, arbejdet hos en adfærdsterapeut,
trænet mange hunde og brugt oceaner af tid på frivilligt arbejde.
Alligevel mener jeg ikke, at jeg er kompetent til at anskaffe mig en
hund som en rottweiler. Rottweilere kræver (ligesom armstaff, bulldog
og mange, mange flere) en MEGET tydelig og konsekvent leder. Det skal
være en person, der har et omfattende kendskab til racen og som tør
være en "hård" hundeejer.
Jeg synes ikke nødvendigvis, at hunden bør aflives, men den bør
omplaceres til hundekyndige mennesker. At kunne vise sig som
dominerende overfor en sådan hund er svært, og absolut ikke en opgave
for en mindre erfaren hundeejer.

Og ja, hvor mange hunde bliver ikke aflivet på grund af
lederskabsproblemer! Folk burde tvinges til at få et kursus i
hundepsykologi, raceforskelle, pasning og grundtræning inden de
anskaffer sig hund. Så ville vi sørme være mange problemer kvit!

Fra : Trojka

Dato : 11-11-06 00:46

Helt enig. Jeg fatter ikke, hvordan de underlige trends er opstået.
Enten skal folk have en hund, der kan æde et menneske i en mundfuld,
eller også skal de have en, der kan være i en taske.
Førstnævnte er selvfølgelig mest bekymrende, for det er ofte
tydeligt, at de mennesker, der har dem, ikke aner, hvad de har gang i.
De ved slet ikke, hvor stort et ansvar, der ligger på deres skuldre.
Især er det foruroligende hvor mange førstegangskøbere, der vælger
en af de racer. Det svarer lidt til at lære at køre knallert i en
lastbil.
Men jeg synes nu også, at den trend med at have hund som en "nipsting"
er langt ude. Det er så meget imod hundens natur at blive båret rundt
konstant eller sidde i en taske. Jeg forstår slet ikke, hvorfor de
mennesker anskaffer sig en hund. Men i det mindste udgør de hunde ikke
en trussel af betydning, hvis de går helt gak af det. Generelt synes
jeg bare, at det er synd.
Det er med stor gru lige gået op for mig, at min pointer-blanding slet
ikke er in! Og jeg som troede, at jeg var med på noderne. Men på den
anden side er han kærlig, aktiv, lydig og yderst nem at samarbejde
med. Hvor gik de egenskaber lige tabt i moden?

Fra : pwh

Dato : 11-11-06 01:13

[...]

Umorderne er han vel ikke.
Men personligt foretrækker jeg hunde der har styrken og viljen
til at neutralicerer en given angriber, det værer sig en hund eller
et menneske.

/Jens

Fra : Trojka

Dato : 11-11-06 01:44

Det kan jeg slet ikke forholde mig til. Jeg mener ikke, at man skal se
på sin hund som et form for våben. Så kan man jo lige så godt gå
med kniv. I øvrigt vil de færreste hunde angribe ved en korrekt
opdragelse. Det er hundens natur at afvente flokførerens signal.
Hunden skal have følelsen af, at det er dig, der skal beskytte den,
ikke omvendt.

Fra : pwh

Dato : 11-11-06 09:52

> Det kan jeg slet ikke forholde mig til. Jeg mener ikke, at man skal se
> på sin hund som et form for våben. Så kan man jo lige så godt gå
> med kniv.

Næh det er forbudt ifølge loven at gå med kniv,
men man må gerne lufte sin hund

> [...]
> opdragelse. Det er hundens natur at afvente flokførerens signal.
> Hunden skal have følelsen af, at det er dig, der skal beskytte den,

Bliver mine hunde chikaneret af en fremmed hund venter de da ikke på
et signal fra mig før de forsvarer sig.
Hvordan det ville forholde sig mht et menneske ved jeg ikke,
der er ikke nogen der har været dumme nok til at forulempe mig
når jeg lufter mine 2 små hundebasser

/Jens

Fra : spoi@sol.dk

Dato : 11-11-06 08:05

> [...]
> hvis de ikke har 100% magt over hunden og det går galt.
> Så skal jeg evnt have en Rottehan en dag må jeg da nok begynde og

Det var nu ikke en nødssituation det var ment men at man ogsp fysisk
opdrager hunden. Tager hårdt fat. Hvis den viser at den ikke opfatter
ejeren som leder at man så ud over lederskabsøvelser og
kontaktøvleser og tager hårdere fat i hunden - lægger den ned etc.

LN

Fra : pwh

Dato : 11-11-06 09:45

> [...]
> ejeren som leder at man så ud over lederskabsøvelser og
> kontaktøvleser og tager hårdere fat i hunden - lægger den ned etc.

Ok, det kan jeg da også godt finde på med mine hunde.
Men det er ikke ligefrem hverdagskost at jeg har fat i nakkeskindet på dem,
men jeg har ingen skrupler ved at gører det, så en Rotte her i huset
ville self blive opdraget efter samme metode.

/Jens