Hund #2
Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-11-06 10:49

Hej Gruppe

Som nogen måske husker, så har Berta jo hvalpe!
Vi var herhjemme enige om, at det snart var på tide med hund nummer to -
Berta er 3½år. Vi var egentlig også enige om, at hund nummer to ikke skulle
være en Jack Russell som Berta.

Men altså... Et er teori, et andet praksis!
Vi er jo blevet forelskede i lille Bette Bims. Egentlig et lille skravl, der
kun vejede 130g ved fødslen og som vi var bekymrede for i den første tid.
Men hun har vokset sig stor og stærk, dog stadig mindre end de andre. Hun
har masser af vilje og gejst og står ikke tilbage for noget. Hun har larmet
og knurret siden hun blev født - hvad man ikke har i poterne, må man have i
munden - men det er aftaget og nu elsker hun at blive kælet og er meget
kontaktsøgende.
Alt det kan vi ikke stå for, så nu er hun vores.

Og nu er det så, at jeg tilspørger Jer kloge hundefolk:

Hvad skal vi være opmærksomme på med hund nummer to?
Hvad gør sig særligt gældende når man beholder en hvalp og ikke får en hund
udefra?
Hvordan er det med to tæver sammen?

I det hele taget, vil vi blive glade for alverdens gode råd, tips og tricks

- Winnie, der har regnet ud, at hun bliver skruk cirka hvert 3. år, og er
vildt glad for at Bette Bims skal blive

--
www.schildknecht.dk - art by schildknecht
www.visuell.dk - fotos by suell

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 11:44

"Winnie Schildknecht" <winnie@schildknecht.123dk> skrev i en meddelelse
> [...]
>
> Hvad skal vi være opmærksomme på med hund nummer to?
> Hvad gør sig særligt gældende når man beholder en hvalp og ikke får en

Det er sådan at der helst skal være tale om en klar overhund og klar
underhund. Hvis de begge vil være overhunden, kan der være tale om en
tikkende bombe. Man kan man risikere en dag man kommer hjem at de har bidt
hinanden istykker, eller det der er værre. Hvis den nye er den stærke vil
der være en risikofyldt periode medens den "overhaler" den gamle, hvor det
er risikofyldt at lade dem være udenfor opsyn.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 11:58

> [...]
> stærke vil der være en risikofyldt periode medens den "overhaler" den
> gamle, hvor det er risikofyldt at lade dem være udenfor opsyn.

Mener du generelt at der absolut skal værer en overhund og en underhund,
eller er det hvis det er 2 tæver der sættes sammen ???
Mine 2 hunde, der som bekendt er en han og en tæve er da ikke delt klart
ind i overhund og underhund, de er jo begge klart underhunde i forhold til mig.
Angel er da nok den skrappeste i deres indbyrdes forhold, men puster Tyson
sig op skal hun da ikke have noget klinket, på trods af at de fysisk er lige stærke

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 13:10

> [...]
> sig op skal hun da ikke have noget klinket, på trods af at de fysisk er

Det er hvis det er to tæver der sættes sammen.

Jeg har som selvfølgelig ikke egne erfaringer, men jeg har hørt det af flere
opdrættere, incl. et par førstehåndshistorier. F.ex. en dalmatineropdrætter
der havde to tæver, og det havde altid gået godt, den ene var klar alfa, den
anden ville godt være alfa men havde ikke formatet til det. Men da lederen
begyndte at blive gammel og fysisk svagelig så nr- 2'eren sin chance, og en
dag da kun sønnen var hjemme lød der pludselig en forfærdelig ballade fra
omme bag et brændeskur, og da sønnen fik dem skilt havde den ene nogle
forfærdelige flænger i ansigtet, og den andens forben var bidt ind til
knoglen.

Efter hvad det siges kan to hanner også komme op og toppes, men de stopper
inden det går for galt, det gør tæverne ikke.

Vedr. det du siger synes jeg også min erfaring er at når to hunde (han +
hun) kender hinanden godt og er gode venner, optræder de ikke som overhund
og underhund. Men det er kun ud fra hvad jeg kan se, der da muligvis folk
der er bedre til hundenes kropssignaler, som kan se noget andet.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 14:25

> Det er hvis det er to tæver der sættes sammen.

Ok, det kunne jeg så godt forestille mig at du kan have ret i.

> Efter hvad det siges kan to hanner også komme op og toppes, men de
> stopper inden det går for galt, det gør tæverne ikke.

Det er også hvad jeg har hørt flerer gange, min egen Angel er heller ikke
alt for begejstret for andre tæver, men det er endnu ikke kommet til alvorlige slagsmål.
Men sidst hvor både Tyson og Angel efter tur var oppe og toppes med en Schæfertæve,
var det da tydeligt at sammenstødet mellem Tyson og schæferen ikke var alvorligt,
men at Angel og Schæferen var stærkt opsat på at rive hovedet af hinanden.

> [...]
> som overhund og underhund. Men det er kun ud fra hvad jeg kan se, der
> da muligvis folk der er bedre til hundenes kropssignaler, som kan se

Det er hvad jeg oplever med mine egne, dog med en overvægt til at det
er Angel der nok bestemmer mest, Tyson er for flink af sig

Jeg er da også meget i tvivl når jeg skal have en hund mere om 2-3 år,
jeg vil helst selv have en Tæve, men får jeg en der er lige så psykisk stærk
som Angel er blevet, så kan jeg frygte hvad det vil udvikle sig til.
Jeg kommer nok til at spille på det mere sikre og tage en hanhund igen,
der er jeg ikke så nervøs for at der skal blive probs i forhold til Tyson og Angel.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 16:46

> [...]
>
> Det er også hvad jeg har hørt flerer gange, min egen Angel er heller ikke
> alt for begejstret for andre tæver, men det er endnu ikke kommet til

Der er også et par gange hvor Vizla har mødt en anden tæve, og hvor det er
startet med en del pusten sig op, høj haleføring og skælden ud fra begge
sider, men hver gang har de fundet ud af det efter nogle minutter og er endt
med at blive gode venner og leget sammen.

> [...]
>
> Det er hvad jeg oplever med mine egne, dog med en overvægt til at det
> er Angel der nok bestemmer mest, Tyson er for flink af sig

Jeg tænker især på når Vizla møder naboens kastrerede rottweiler-han, så
viser hun en del dominans i starten, og han holder lav haleføring, men efter
kort tid virker de ligeværdige og leger bare.

> [...]
> Jeg kommer nok til at spille på det mere sikre og tage en hanhund igen,
> der er jeg ikke så nervøs for at der skal blive probs i forhold til Tyson

Du kunne jo tage en tæve fra hvalpeflokken som er af de mindre fremfarende
og dominerende, sørg for at vælge så tæt på de 8 uger som muligt, hvor de
endelige egenskaber er mest udtalt. To hanner der ikke kan sammen dur jo
heller ikke selvom de så ikke ligefrem slår hinanden ihjel.

Min kone havde engang to schæfertæver, hvoraf den gamle var en stor og barsk
dame, medens den senere tilkomne var lille, venlig og blid, og der var
aldrig problemer mellem dem.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 17:33

> Jeg tænker især på når Vizla møder naboens kastrerede rottweiler-han,
> så viser hun en del dominans i starten, og han holder lav haleføring,
> men efter kort tid virker de ligeværdige og leger bare.

Jeg kender kun en hanhund som Angel har respekt for, det er en kæmpe
Schæferhan som vi jævnligt møder, dog har hun en enkelt gang sat ham
på plads da han troede at han kunne snppe hendes pind
Alle andre hanhunde end store Kasmir bøjer altid af fra hende,
men det er jo meget normalt tæver og hanner indbyrdes.
Møder vi fremmede tæver er det som regel med at gå på tåspidser
og rejste nakkebørster og ellers se barsk ud, men hun prøver aldrig
på at spille op til dem, men heller ikke på at blive gode venner med dem.

> [...]
> muligt, hvor de endelige egenskaber er mest udtalt. To hanner der
> ikke kan sammen dur jo heller ikke selvom de så ikke ligefrem slår

Problemet er så bare at jeg ikke vil have en blød tæve, Angels stærke
psyke tiltaler mig meget. Tyson tror jeg vil accepterer alt hvad jeg kommer
slæbende hjem med, en hund som jeg får vil jo aldrig få lov til at udvikle
sig til en hustyrran alligevel.

> Min kone havde engang to schæfertæver, hvoraf den gamle var en stor
> og barsk dame, medens den senere tilkomne var lille, venlig og blid,
> og der var aldrig problemer mellem dem.

Små og for blide hunde passer bare ikke til mig, de skal helst have
et højt selvværd og tilpas med mod i mine øjne

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 18:25

> [...]
> kommer
> slæbende hjem med, en hund som jeg får vil jo aldrig få lov til at udvikle

Ja, så lyder det jo som om den rigtige vil være at få en stærk han.

Bare for at få det prøvet af, det der med at de dominante hanner prøver at
overtage magten, kan det være jeg skulle se mig om efter sådan én engang

Jeg tror ikke Vizla er den decideret alfa-type, jeg tror bare jeg har gjort
det rigtige hen ad vejen for at hun kunne udvikle en god selvtillid. Jeg
kunne nu godt have haft en lidt hårdere hund end Vizla er, hun kryber
unormalt meget når hun får skældud eller jeg viser dominans.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 18:53

> Ja, så lyder det jo som om den rigtige vil være at få en stærk han.

Den tid den glæde
Der kommer jeg også til at spørge her i gruppen inden den endelige
beslutning mht køn bliver besluttet, racen vil under alle omstændigheder
ikke blive en af de alt for bløde, pt er Rottweileren øverst på listen.

> Bare for at få det prøvet af, det der med at de dominante hanner
> prøver at overtage magten, kan det være jeg skulle se mig om efter
> sådan én engang

Normalt bøjer hanner jo af for tæver synes jeg, dog har min kastrede
Tyson ikke den samme respekt for tæver som han havde tidligere.

> Jeg tror ikke Vizla er den decideret alfa-type, jeg tror bare jeg har
> gjort det rigtige hen ad vejen for at hun kunne udvikle en god
> selvtillid.

Det har jeg også gjort målrettet med Angel, Tyson opdragede jeg bare

> Jeg kunne nu godt have haft en lidt hårdere hund end
> Vizla er, hun kryber unormalt meget når hun får skældud eller jeg
> viser dominans.

Kan man forestille sig at det er Schæfersindet der er sådan,
Tyson reagerer nemlig på helt samme måde hvis han får skældud.
Det kunne jeg da let se hænge sammen med at det er en førerfikseret race,
dem må det jo værer særligt slemt for at lederen er sur på dem.
Angel dukker da også nakken hvis jeg puster mig op, men hun har
rystet det af sig lige bagefter, der skal Tyson mere hen og bekræftiges
i at vi nu altså er blevet gode venner igen og jeg ikke er sur mere.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 19:12

> Kan man forestille sig at det er Schæfersindet der er sådan,

I schæferkredsen hvor jeg kommer siger de også at schæfere idag er bløde
hunde. De hårde schæfere man havde tidligere er ikke det man ønsker idag.
Dog forstår jeg også på dem at Vizla's adfærd ikke er generel for schæfere,
hun er i den bløde ende.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 19:16

> I schæferkredsen hvor jeg kommer siger de også at schæfere idag er
> bløde hunde.

Hvis ikke dette får John til tasterne bliver jeg forbavset

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 20:11

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-11-06 14:59

"Søren LH" skrev

> "Winnie Schildknecht" skrev

> Det er sådan at der helst skal være tale om en klar overhund og klar
> underhund.

Det kan jeg jo ikke med sikkerhed vide på forhånd - kan man overhovedet det?
I hvalpeflokken er Bette ikke den der er længst fremme i skoen, men hun kan
da sagtens tage for sig af retterne.

Men Berta ER dominerende, og jeg har svært ved at forestille mig at den nye
bliver af samme kaliber - men jeg kan jo ikke vide det. Jeg ved dog, at den
nye Bette bliver overordentligt godt præget og har fået de optimale trygge
forhold fra starten - det er gået op for os, at det ikke har været tilfældet
med Berta. Bl.a. derfor, har hun et udpræget behov for at være styrende. Hun
får ikke lov overfor os - men hun prøver gerne. Hun får dog en del afløb for
de lyster i et par af hendes hunderelationer.
Jeg har derfor en meget klar formodning om, at Berta vil sætte skabet på
plads fra starten af og det skal hun have lov til.
Hvordan kan vi understøtte denne magtfordeling?

> Hvis de begge vil være overhunden, kan der være tale om en tikkende bombe.

Det kan jeg sagtens forestille mig.

> [...]
> en risikofyldt periode medens den "overhaler" den gamle, hvor det er
> risikofyldt at lade dem være udenfor opsyn.

Jeg har især tænkt på hvad der sker, når den lille bliver kønsmoden og er
opmærksom på at følge selv de mindste signaler.
Men at være godt forberedt, er jo heller ikke skidt!

- Winnie

Fra : Søren LH

Dato : 01-11-06 16:35

> [...]
> plads fra starten af og det skal hun have lov til.
> Hvordan kan vi understøtte denne magtfordeling?

Umiddelbart vil jeg sige at hvis den nye underkaster sig er det fint, men
hvis den gamle viser dominans uden at den nye rigtig underkaster sig vil jeg
irettesætte den gamle. Det er dig der er lederen, ikke nogen af hundene.

Hvis den nye begynder at vise tendenser til at ville udfordre den gamle
ville jeg ikke lade dem være sammen uden opsyn. Når de skal være alene må de
være i hvert sit værelse/hundegård/bur, eller hvad du kan finde ud af. Og så
ville jeg nok indstille mig mentalt på at måtte afhænde den ene, hvis det
viser sig de ikke kan sammen.

Men jeg er jo slet ikke ekspert på dether område, jeg siger bare her hvad
jeg logisk tænker mig til og ikke ud fra egne erfaringer.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 17:38

> [...]
> men hvis den gamle viser dominans uden at den nye rigtig underkaster
> sig vil jeg irettesætte den gamle. Det er dig der er lederen, ikke

Helt enig Søren, jeg har 2-3 gange oplevet at mine 2 hunde har pustet sig
rigtigt op overfor hinanden, der har jeg så råbt 100 gange højere og gjort det
helt klart at den slags vil jeg ikke have her i huset.
Og det har været uden at have holdt med hverken den ene eller den anden,
uanset jeg godt havde set hvem der måske havde været årsag til skænderiet.

/Jens (som vil have fred i sit hus)

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-11-06 20:54

"Søren LH"

> [...]
> hvis den gamle viser dominans uden at den nye rigtig underkaster sig vil
> jeg irettesætte den gamle. Det er dig der er lederen, ikke nogen af

Hmmm... Ja vist er det mig der er lederen, men nogle ting skal bare ordnes
"doggystyle"

> [...]
> de være i hvert sit værelse/hundegård/bur, eller hvad du kan finde ud af.
> Og så ville jeg nok indstille mig mentalt på at måtte afhænde den ene,

Buret blev allerede indført sammen med Berta og det holder vi fast ved - de
skal selvfølgelig have hver deres.
Og så skal det da godt nok være voldsomt hvis vi overhovedet skulle overveje
at komme af med en af dem. Og jeg kan love dig for, at alle andre muligheder
ville være prøvet først

> Men jeg er jo slet ikke ekspert på dether område, jeg siger bare her hvad
> jeg logisk tænker mig til og ikke ud fra egne erfaringer.

Okay! Så håber jeg der er andre der har reelle erfaringer - så lærer vi
begge noget

- Winnie, der alligevel takker for bidragene!

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 21:29

Winnie Schildknecht wrote:
> Hmmm... Ja vist er det mig der er lederen, men nogle ting skal bare
> ordnes "doggystyle"

Nu bliver du jo småsjofel

/Jens

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-11-06 21:59

"pwh" skrev

> Nu bliver du jo småsjofel

Jeg ville være blevet svært skuffet, hvis du ikke havde reageret på den

- Winnie

Fra : pwh

Dato : 01-11-06 22:06

> Jeg ville være blevet svært skuffet, hvis du ikke havde reageret på
> den
> - Winnie

Jeg rødmer stadig

/Jens

Fra : Anette

Dato : 01-11-06 19:18

Winnie Schildknecht wrote:
> Jeg har derfor en meget klar formodning om, at Berta vil sætte skabet
> på plads fra starten af og det skal hun have lov til.
> Hvordan kan vi understøtte denne magtfordeling?

I behøver ikke understøtte magtfordelingen - bare blive ved med at være gode
ledere for dem begge. Resten styrer de selv. Især når det er Berta der er
mest dominant og det er hendes egen hvalp, I beholder.Berta skal nok få lært
den lille at det er mor der bestemmer suverænt...næst efter jer.

Der er stor forskel på at møde en anden tæve til en tilfældig leg og så have
to tæver til at dele hjem.
Ud fra mine ( ikke overvældede) erfaringer og venners noget større
erfaringer med 2 tæver i samme hus, er der ikke bøvl med dem indbyrdes, før
den yngste kommer i løbetid.
Enhver tæve i løbetid mener at hun er verdens dronning og vil forsøge at
komme op i hierakiet. Også selvom det er hendes egen mor hun skal skal
overhale på vej op ad rangstigen. Hun vil givetvis forsøge og givetvis blive
sat temmelig voldsomt på plads af sin mor.
Vores to tæver her i huset ved godt hvem der bestemmer, men de har nogle små
sammenstød eller optræk til sammenstød når en af dem er i løbetid. Sådan
noget at skubbe halvvoldsomt til hinanden med skulderen, forsøge at lægge
hovedet ind over nakken på hinanden o.s.v Heldigvis er vores den gamle tæve,
en forstandig og meget værdig dame at hun bare går væk, når hun har sagt fra
( meget højt og meget tydeligt), så det bliver sjældent til mere og er
aldrig blevet til mere end en meget højt, kort knurren.
Flere af vores venner som også har to tæver, holder tæverne adskilt hvis de
skal være alene hjemme mens en af dem er i løbetid, men har ellers ikke
problemer med to eller flere "tøser". under samme tag. De få uger om året
man lige skal tænke sig om, er til at holde ud - eller man kan vælge at lade
den ene sterilisere.

God fornøjelse med dem begge

/ Anette
www.philana.dk

Fra : Winnie Schildknecht

Dato : 01-11-06 21:08

"Anette" skrev

> [...]
> der er mest dominant og det er hendes egen hvalp, I beholder.Berta skal
> nok få lært den lille at det er mor der bestemmer suverænt...næst efter

Det forventer jeg også.

> [...]
> Ud fra mine ( ikke overvældede) erfaringer og venners noget større
> erfaringer med 2 tæver i samme hus, er der ikke bøvl med dem indbyrdes,

Det er også der jeg forventer/frygter de første problemer.

> [...]
> hun har sagt fra ( meget højt og meget tydeligt), så det bliver sjældent
> til mere og er aldrig blevet til mere end en meget højt, kort knurren.

Berta er hverken forstandig eller værdig, hun er et hidsigt krapyl Jeg
forventer helt klart at rollerne som udgangspunkt er på plads, når de er mor
og datter. Og med Bertas dominans, håber jeg resten giver sig selv. Bette er
umiddelbart ikke voldsomt dominant. Vi vil selvfølgelig holde et vågent øje
med det hele.

> [...]
> problemer med to eller flere "tøser". under samme tag. De få uger om året
> man lige skal tænke sig om, er til at holde ud - eller man kan vælge at

Det lyder som en god idé. Vi vil helst undgå at sterilisere - bliver lille
Bette lige så skøn som sin mor, skal hun selvfølgelig også have hvalpe

> God fornøjelse med dem begge

Tusind tak og tak for gode inputs

- Winnie