Barfbog
Fra : pwh

Dato : 30-10-06 20:31

Hvis jeg vil købe mig en god bog om Barffodring,
er der så nogle forslag til det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 30-10-06 20:54

> Hvis jeg vil købe mig en god bog om Barffodring,
> er der så nogle forslag til det.
>
> /Jens
>------

det meste er vel engelsk sproget, jeg faldt over et par titler på dette link
http://www.moellgaard.dk/Dansk/Mine_Akitas/BARF-fodring.htm

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 06:12

> det meste er vel engelsk sproget, jeg faldt over et par titler på
> dette link http://www.moellgaard.dk/Dansk/Mine_Akitas/BARF-fodring.htm
>
> mvh. marie

Jeg havde håbet på nogle titler som i selv havde gode erfaringer med.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 30-10-06 21:45

> Hvis jeg vil købe mig en god bog om Barffodring,
> er der så nogle forslag til det.
>
> /Jens

Hej Jens,

Jeg vil på det varmeste anbefale bogen:

"Functional Food för hundar
BARF
Biologiskt Anpassad Rå Föda"

af Jill Mellström.

Det er nok lidt indviklet at få fat i bogen, for man er vist nødt til at
kontakte Jill selv. Men det kan du gøre ved at melde dig ind i gruppen
Barfdanmark på groups.yahoo.com . Find Jill Mellström i medlemslisten og
send hende en besked om at du gerne vil købe bogen. Og så kan man i øvrigt
lære meget om folks erfaringer og vided ved at læse og spørge i gruppen.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 06:13

> [...]
> medlemslisten og send hende en besked om at du gerne vil købe bogen.
> Og så kan man i øvrigt lære meget om folks erfaringer og vided ved at

Svensk er ikke lige mit sprog, så hellere en bog på engelsk

/Jens

Fra : jytte

Dato : 30-10-06 22:01

pwh skrev:
> Hvis jeg vil købe mig en god bog om Barffodring,
> er der så nogle forslag til det.

Noget konkret forslag har jeg ikke. Men jeg vil da helt klart foreslå
en tur på det lokale bibliotek. Der kan du da se, hvad der er på
markedet, og hvis du så finder én bog som tiltaler dig meget,så kan
du gå ned og købe den.

Jytte

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 06:13

> Noget konkret forslag har jeg ikke.

Det er primært det jeg efterlyser.

/Jens

Fra : Søren LH

Dato : 31-10-06 06:34

> Hvis jeg vil købe mig en god bog om Barffodring,
> er der så nogle forslag til det.
>
> /Jens

"Bibelen" i barf-verdenen skulle være denne:

Ian Billinghurst: "Give your dog a bone" ISBN 0 646 16028 1

Jeg har nu ikke læste den selv.

Mvh
Søren

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 17:37

> "Bibelen" i barf-verdenen skulle være denne:
>
> Ian Billinghurst: "Give your dog a bone" ISBN 0 646 16028 1
>
> Jeg har nu ikke læste den selv.
>
> Mvh
> Søren

Jeg takker.

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 31-10-06 18:05

Hej Jens

Jeg har læst Give your dog a bone og grow your pups with bones. Nemme
at læse :)
Ellers er det en god idé at surfe på nettet og læse stort og småt.

BARF er én metode at gøre det på, men selve det at fodre med råt er
der mange bud på, og mange af dem er knap så fanatiske, hvilket
tiltaler mig.
Jeg har selv snart fodret mine hunde med råt i 3 år.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-10-06 18:19

"Kiplers.dk" <marieunold@hotmail.com> skrev i en meddelelse
[...]

---

der er mange måder at gøre det på, det har du ret i, det er vel også det der
forvirrer "nybegyndere" mest, når de vil gøre sig kloge på det at råfodre.
der er heller ikke denne deklaration at forholde sig til, som ved en sæk med
foder.

nu har jeg fodret råt i 2,5 år, og har fodret på 2-3 forskellige måder, og
har fundet det som jeg og hundene trives bedst med nu.

Jeg gjorde også det, at jeg søgte efter info rundt om på nettet, bla. din
ganske udmærkede side, talte med folk der råfodrede, opdrætteren til min ene
hund råfodrer også, så hende har jeg trukket på osv osv.

mvh. Marie

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 18:26

> [...]
> din ganske udmærkede side, talte med folk der råfodrede, opdrætteren
> til min ene hund råfodrer også, så hende har jeg trukket på osv osv.

Så er det måske råfodring og slet ikke BARF jeg skal satse på.

Hvor lærer jeg så lettest noget om det, er der nogle gode bøger
eller links til info om det.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-10-06 19:22

> Så er det måske råfodring og slet ikke BARF jeg skal satse på.
>
> Hvor lærer jeg så lettest noget om det, er der nogle gode bøger
> [...]
Her er lidt at hygge sig med.
jeg ved godt at du nævnte at du ikke var til svensk, men prøv alligevel at
se den igennem, den er slet ikke så svær at forstå.

http://www.kiplers.dk/?idx=barf "den anden marie`s" fine beskrivelse
http://www.raw4dogs.dk/
http://www.jipotimas.se/
http://www.raw4dogs.dk/Svar%20og.htm
http://www.canastas.dk/BARF.html

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 20:37

> [...]
> jeg ved godt at du nævnte at du ikke var til svensk, men prøv
> alligevel at se den igennem, den er slet ikke så svær at forstå.

Tak skal du have, den sidste rest af tvivl er væk nu
Nu skal køterne bare lige spise lageret (45kg) tørkost op,
så går jeg glad igang.
Jeg kan lige se dem for mig når jeg kan stikke dem en hel kylling

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 31-10-06 21:03

pwh <gætselv@.dk> wrote:
> Jeg kan lige se dem for mig når jeg kan stikke dem en hel kylling
>
> /Jens

Du kan da osse' prøve med en ½ abe

Spøg til side. Det var godt, at de hærdede Barf'ere fik fat i dig. Jeg
synes også det er en rigtig god og fornuftig investering.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 21:23

> Du kan da osse' prøve med en ½ abe

Eller en 1/1 mellemfed kat, den er allerede på lager

> Spøg til side. Det var godt, at de hærdede Barf'ere fik fat i dig. Jeg
> synes også det er en rigtig god og fornuftig investering.

Det var nok Leynas stikpille for nylig der gav det sidste puf,
men jeg har flere gange overvejet at skifte til Barf,
men nu skal det værer (når tørkostlageret er brugt)

Jeg kunne faktisk forestille mig at det samlet bliver billigere end at
købe tørkost, der ryger nemlig alligevel jænligt slagterben og den
slags i indkøbskurven, det går så hen og bliver en del af kosten nu.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-10-06 21:10

> [...]
> så går jeg glad igang.
> Jeg kan lige se dem for mig når jeg kan stikke dem en hel kylling

((-;
du vil fryde dig, den første gang de får serveret en optøet danpo i
haven..og fortvivle, hvis de i stedet begynder at ligge an til at ville
begrave "dyret" i stedet for..GGGGGG.. glemmer aldrig Emmas første møde med
en danpo..hun var fortvivlet! hvad i hulen gør man med sådan en? hun gøede
ad den, skrabede den rundt i lange tider, indtil Loui kom,og mente at han da
nok skulle vise hende, hvor sådan en krabat skulle hen, så skal jeg da love
for, at det gik op for hende!.
Eller første gang de fik serveret hel fisk, laks var det vist.. mærkelig
skællet ting!
i det hele taget bruger de meget tid på at spise, hvilket også er en af
fiduserne ved at barfe, fin beskæftigelse.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 21:33

> ((-;
> du vil fryde dig, den første gang de får serveret en optøet danpo i
> haven..og fortvivle, hvis de i stedet begynder at ligge an til at
> ville begrave "dyret" i stedet for..GGGGGG..

Serveret i haven, mine forkælede køtere vil da naturligvis få deres
fedtede kylling med i min seng, alt for vufferne ved du jo

> [...]
> indtil Loui kom,og mente at han da nok skulle vise hende, hvor sådan
> en krabat skulle hen, så skal jeg da love for, at det gik op for

*LOL*
Jeg har også før i tiden givet mine hunde rå kyllingestykker,
jeg holdt op med det da jeg blev belært om at det ikke er godt
at kombinerer råt med tørkost, men de gloede også noget.
Angel fandt dog hurtigt ud af at man sagtens kan sluge et stort
stykke kylling uden at tygge det først, der gloede jeg godt nok lidt

> Eller første gang de fik serveret hel fisk, laks var det vist..
> mærkelig skællet ting!

Der bliver simpelthen ingen grænser for hvad jeg skal eksperimenterer
med at stoppe i dem, det ender med at vi konkurerer om hvis hund der
kan fortærer det største og mærkligste dyr

> i det hele taget bruger de meget tid på at spise, hvilket også er en
> af fiduserne ved at barfe, fin beskæftigelse.

Det er også en del af tanken, pt tager det Angel 10-12 sekunder at sluge
500 gr tørkost, Tyson bruger ca 2 minutter, men han tygger også maden det skvat

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 31-10-06 21:43

> [...]
> Angel fandt dog hurtigt ud af at man sagtens kan sluge et stort
> stykke kylling uden at tygge det først, der gloede jeg godt nok lidt
ja, Loui slugte også sit første store kyllingelår, og jeg må nok ærligt
tilstå, at mit hjerte nærmest gik i stå, jeg var overbevist om, at han blev
kvalt..
med emme gjorde jeg det i starten (hun var jo 1 år, og havde aldrig fået
andet end knaldperler) at jeg startede med småben, vinger, ribben ol. de
større ben ridsede jeg godt i kødet, så der var mere for hende at flå af, og
dermed lærte hun at tygge på det først.
--

hvad med milo?
eller john?
--

> [...]
> 500 gr tørkost, Tyson bruger ca 2 minutter, men han tygger også maden det

lige præcis!
når mine får grøntmix, med indmad, eller hakket kallun ell.lign. så ryger
det da også forholdsmæssigt hurtigt ned i kloakken, specielt når man er en
emma.
men benene, der bliver arbejdet!
jeg hænger ofte ben, kyllingestykker o.a op i træer ved hjælp af snor, så
kan de selv finde ud af, hvordan de får noget at spise.
prima underholdning!

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 22:01

> hvad med milo?

God ide.

> eller john?

Rigtig god ide.

> jeg hænger ofte ben, kyllingestykker o.a op i træer ved hjælp af
> snor, så kan de selv finde ud af, hvordan de får noget at spise.
> prima underholdning!

Det kunne vi jo varierer med at hænge Milo og John op i et træ

/Jens

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 18:22

Kiplers.dk wrote:
> [...]
> tiltaler mig.
> Jeg har selv snart fodret mine hunde med råt i 3 år.

Nu bliver jeg forvirret, jeg troede at BARF og at fodrer med råt
var det samme, forklar mig venligst forskellen.

Jeg er jo bare ude på at give mine hunde noget mere naturlig
og interrasant foder end tørkost, jeg skal slet ikke værer medlem
af nogen BARFkirker eller frelses på anden måde

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 31-10-06 20:43

Hej Jens

Det er ikke helt det samme at fodre med råt og BARFE, eller at fodre
naturligt.
Jeg vil sige at vi nok fodrer naturligt, dette fordi vi også giver
middagsrester i hundenes grøntmix, og nogle gange giver vi slet ikke
grønt fordi vi i stedet giver massere af kallun.

Nogle af dem som fodrer med råt, giver slet ikke grønt, men holder
sig til ben og kallun. Derfor er der forskel.

Vi holder det på et meget overkommeligt plan.
Og giver hvad vi lige kan få fat på, og har vi ikke noget grønt en
dag, og ej heller tøet kallun op, spiser hundene med glæde
rugbrødsmadder med leverpostej den ene dag.

Men den primære forskel er:
Giver man grønt og resten råt BARFer man.
Giver man aldrig grønt fodrer man med råt.
Og mixer man og tror på at hunde godt kan klare at spise resterne af
kartoflerne etc. så fodrer man naturligt vil jeg sige.

Det finder du ikke rigtig noget litteratur omkring. Men vi tror på det
er godt nok for hundene, for de er altædende, og Billinghurst
(opfinderen til BARF) nævner selv i sine bøger at jo mere varieret de
spiser jo stærkere en mave får de, og at de godt kan tåle ikke
udelukkende at spise råt.
Vore hunde spiser rå kødfuldeben om morgenen, og grøntmix med et
eller andet i næsten hver aften.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 21:18

> [...]
> udelukkende at spise råt.
> Vore hunde spiser rå kødfuldeben om morgenen, og grøntmix med et

Tak for en god forklaring som selv jeg fattede
Jeg har lige bestilt bogen "Give your dog a bone" fra Amazon,
og så mangler jeg bare og købe mig en fryser.
Men jeg har stadig et lager af tørkost til ca 1½ mnd, så jeg har
god tid til at forberede det hele og sætte mig ordentligt ind i sagerne først,
det passer også bedst til mit temperament

/Jens

Fra : Kiplers.dk

Dato : 01-11-06 08:04

Hej Jens

Det sidste tørfoder kan du med fordel gemme (det sidste kilo eller to)
Mine er tossede med tørfoder nu, som godbidder.
Kæresten havde tørfoder med da han og hans hund (rottweiler) flyttede
ind. Hunden kom dog på samme kost som mine hunde med det samme, så
tørfoderet er nu godbidder, og har en helt anden værdi end det før
havde!

God fornøjelse når du når til at skulle starte, det er sjovt og ikke
dyrt, til vores 2 forholdsvis store hunde bruger vi ca. 500-600 om
måneden på.

MVH Marie.
www.kiplers.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 01-11-06 10:30

[...]

---------

ja, den med tørfoderet har jeg også oplevet!
før i tiden var ingen af hundene særlig vilde med nogen former for
godbidder, jo det skulle lige være frolic, men jeg er ikke så vild med al
den farve og skidt der er i frolic, så nu er der olivers i godbidbøtten,
eller ovntørret lammelever.
det er iøvrigt også lidt mere lækkert at smide rundt i huset til fri søg,
end en håndfuld kødstykker.. (-;

mvh. marie