Lydighed :o)
Fra : jytte

Dato : 30-10-06 12:13

Jeg har gået her de sidste dage og tænkt på, hvornår man egentlig
kan sige, at hunden er lydig. Jeg er nok nået frem til, at det må
være forskelligt fra person til person, hvornår man synes, at ens
hund er lydig.

F.eks. så synes jeg at min hund er lydig. Godt nok så går hun ikke
100% fint i snor, men der vil vel altid være lidt, der skal justeres
på og arbejdes med. Til gengæld kommer hun HVER gang jeg kalder, og
det har hun gjort lige så længe, jeg kan huske. Hvis jeg siger dæk
eller råber (hvis hun er langt væk) dæk så bliver hun liggende, til
hun får lov til at gå igen.

Så derfor: Hvornår er en hund lydig? (eller lydig nok)

Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 12:42

jytte <mollie-mor@hotmail.com> wrote:
> [...]
> hun får lov til at gå igen.
>
> Så derfor: Hvornår er en hund lydig? (eller lydig nok)

Hvis man skal sammenligne med menneskebørns lydighed, så er det jo et
vidtspændende begreb. Der er jo mennesker som synes, at deres børn er
vidunderlige og velopdragne, mens samme børn kan være en pestilens for
andre end forældrene selv.

Når det kommer til hunde, så vil jeg da mene, at din hund er endda
særdeles velopdragen. Den gør hvad du be'r den om, og endda prompte.
Det er for mig indbegrebet af lydighed. Man skal jo heller ikke gøre
hunden til en maskine. Den må da gerne (synes jeg) have lidt
personlighed, og vise at den også kan selv.

Min lille kat er lydig på mange måder, hun stopper med unoder når jeg
siger NEJ, men at komme når jeg kalder, det skal hun søreme' nok selv
bestemme.

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : jytte

Dato : 30-10-06 13:28

Tove Krieger skrev:

> [...]
> vidtspændende begreb. Der er jo mennesker som synes, at deres børn er
> vidunderlige og velopdragne, mens samme børn kan være en pestilens for

Ja, det er da fuldstændig rigtigt

> Når det kommer til hunde, så vil jeg da mene, at din hund er endda
> særdeles velopdragen. Den gør hvad du be'r den om, og endda prompte.

Ja, i hvert fald med de to ting jeg lige nævnte.....

> Det er for mig indbegrebet af lydighed. Man skal jo heller ikke gøre
> hunden til en maskine. Den må da gerne (synes jeg) have lidt
> personlighed, og vise at den også kan selv.

Vi er da helt enige. Hvis den aldrig gjorde noget af sig selv, ville
det da være vældig kedeligt.

> Min lille kat er lydig på mange måder, hun stopper med unoder når jeg
> siger NEJ, men at komme når jeg kalder, det skal hun søreme' nok selv
> bestemme.

Jeg havde engang en kat. Han hed Verner. Han kom også altid, når vi
kaldte på ham - Hvis altså vi lige huskede at rasle med kattemaden
samtidig )
Jeg synes da, at din kat er temmelig dygtig, når hun stopper, når du
siger nej. Det gjorde Verner bestemt ikke...

> --
> Venlig hilsen Tove
> Beware of people who dislike cats
> (Irish proverb)

Jytte

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 13:57

> [...]

> Jeg synes da, at din kat er temmelig dygtig, når hun stopper, når du
> siger nej. Det gjorde Verner bestemt ikke...

LOL Nårh ja, det glemte jeg vist lige at skrive. At rasle med
madskålen er jo en helt anden sag. Så bliver Mini også lige pludselig
til den artigste kat i nabolaget, og kommer stæsende for fulde hammer.

Det er utroligt hvad "guf" kan gøre.

Fra : Tyfon

Dato : 30-10-06 15:24

"jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

Tove Krieger skrev:

> [...]

Jeg synes da, at din kat er temmelig dygtig, når hun stopper, når du
siger nej. Det gjorde Verner bestemt ikke...

Jytte

Katte kan blive meget lydig
Vores kan bla "sæt dig" "smut" også komme når man kalder
Det er lige ved at den er mere lydig som hunden .. men ok det er oss en
samojede .. De lystre sku ikke mere end de selv vil .. ihvertfald ikk bugsy

Maj

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 15:36

Tyfon <no@spam.dk> wrote:

> [...]
> Det er lige ved at den er mere lydig som hunden .. men ok det er
> oss en samojede .. De lystre sku ikke mere end de selv vil ..

Ja, jeg har godt nok hørt at Samojeder kan være lidt egenrådige, men
for pokker hvor er de smukke. Det må kompensere lidt for den manglende
lydighed

Fra : pwh

Dato : 30-10-06 18:12

> Ja, jeg har godt nok hørt at Samojeder kan være lidt egenrådige, men
> for pokker hvor er de smukke. Det må kompensere lidt for den manglende
> lydighed

Intet kan kompensere for manglende lydighed efter min mening.
Det værste en hund kan værer, efter min mening, er agrassiv.
Det næstværste den så kan værer, er ulydig.
Ingen af de 2 ting ville jeg kunne holde ud at en hund jeg havde
var "plaget" af.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 30-10-06 18:50

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> [...]
> Det næstværste den så kan værer, er ulydig.
> Ingen af de 2 ting ville jeg kunne holde ud at en hund jeg havde

Overså du "klovnen" Jens

Fra : pwh

Dato : 30-10-06 20:24

> Overså du "klovnen" Jens

Næh det gjorde jeg nu ikke, jeg valgte bare at forholde
mig til problematikken alligevel.
Med alle de ulydige hunde jeg møder må der da værer en del
der mener seriøst at det ikke er et problem at have en ulydig hund,
så længe den bare er sød eller smuk eller hvad ved jeg.
Agrassive hunde er der heldigvis meget langt imellem at jeg møder,
der har jeg så foreslået ejerne et par gange at få dem aflivet,
det bliver de som regel ret negative over at man siger

/Jens

Fra : Tyfon

Dato : 30-10-06 20:53

> Ja, jeg har godt nok hørt at Samojeder kan være lidt egenrådige, men for
> pokker hvor er de smukke. Det må kompensere lidt for den manglende
> [...]

De lystre det der er nødvendig og nix mer med mindre man bliver små sur

Maj

Fra : jytte

Dato : 30-10-06 15:08

Tove Krieger skrev:

> Det er utroligt hvad "guf" kan gøre.

Ja, især ved katte.
Den eneste grund der er til at jeg ikke har fået kat igen er, at jeg
bor tæt på en meget trafikeret vej, hvor mange katte bliver kørt
ned. Jeg har fået kørt to ned, så nu er det slut. Men ok´, så
slipper jeg jo også næsten for, at de ligger i barnevognene og laver
i sandkassen, og det er jo dejligt.

Fra : jytte

Dato : 30-10-06 15:48

Tove Krieger skrev:

> Ja, jeg har godt nok hørt at Samojeder kan være lidt egenrådige, men
> for pokker hvor er de smukke. Det må kompensere lidt for den manglende
> lydighed

Ja det er nogle lækre pelsklumper. Vi har nogle venner, som købte
sådan en. Desværre uden at sætte sig spor ind i, hvad de gik ind
til. Den var nu bestemt heller ikke spor lydig, men for dælen, hvor
var den lækker at røre ved. Nå, det endte nu med, at de kom af med
den igen. Heldigvis til nogle som har sådan en i forvejen.

Jytte

Fra : pwh

Dato : 30-10-06 18:07

jytte wrote:
> [...]
> kan sige, at hunden er lydig. Jeg er nok nået frem til, at det må
> være forskelligt fra person til person, hvornår man synes, at ens

Ikke for at værer ordkløver, men at en hund er lydig kan vel
ikke opfattes på så mange forskellige måder.
Det ligger jo i udtrykket lydig, og det må jo ganske enkelt
betyde at hunden adlyder dine kommandoer.

Jeg tror mere man kan have meget forskellige opfattelser
af hvornår ens hund er velopdragen, der er der mange
forskellige opfattelser om den sag.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 30-10-06 21:57

pwh skrev:

> Ikke for at værer ordkløver,

Ej Jens, det ved jeg da godt at du er

men at en hund er lydig kan vel
> ikke opfattes på så mange forskellige måder.
> Det ligger jo i udtrykket lydig, og det må jo ganske enkelt
> betyde at hunden adlyder dine kommandoer.

Okay, det vil sige at når min hund kommer når jeg kalder, så er hun
lydig.
Men når hun ikke går pænt i snor så er hun ulydig
Dvs at jeg har en lydigulydig hund Nå ok det passer mig nu meget
godt, ellers bliver det vist for kedeligt.

> Jeg tror mere man kan have meget forskellige opfattelser
> af hvornår ens hund er velopdragen, der er der mange
> forskellige opfattelser om den sag.

Jeg kan nu ikke rigtig se forskellen. Altså du mener at når hunden er
lydig, så er det de enkelte kommandoer den får og derefter udfører
til ug. Men hvad så når den er velopdragen? Det er da også at den
adlyder kommandoerne, eller hvad?

> /Jens

Jytte

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 06:08

> [...]
> lydig, så er det de enkelte kommandoer den får og derefter udfører
> til ug. Men hvad så når den er velopdragen? Det er da også at den

De to ting kan jeg nu sagtens adskille, hvis vi ser det ud fra
hvordan forskellige mennesker opfatter det at værer velopdragen.
Mine 2 hunde vil de fleste sikkert give mig ret i er meget lydige,
men eftersom at de må komme i mine møbler, hoppe op af mig
i glæde, og diverse andre friheder. Så er der sikkert mange der
vil betragte min hunde som uopdragne.
Lydig vil jeg kalde enten/eller og velopdragen må man bedømme
ud fra hvad normer den enkelte har, kan du følge mig

/Jens

Fra : jytte

Dato : 31-10-06 08:01

pwh skrev:

> [...]
> men eftersom at de må komme i mine møbler, hoppe op af mig
> i glæde, og diverse andre friheder. Så er der sikkert mange der

Ikke mig, jeg vil da ikke sige at de er uopdragne. De gør jo bare
noget de gerne må.

> Lydig vil jeg kalde enten/eller og velopdragen må man bedømme
> ud fra hvad normer den enkelte har, kan du følge mig

Nææe, egentlig ikke

> /Jens

Jytte

Fra : pwh

Dato : 31-10-06 17:52

> Ikke mig, jeg vil da ikke sige at de er uopdragne. De gør jo bare
> noget de gerne må.

Men det er en opførsel som mange vil opfatte som uopdragent.
Lige som jeg ville opfatte det som uopdragent hvis jeg besøgte
nogen og deres hund slikkede mig i ansigtet, ens normer er forskellige.
Men hvornår en hund er lydig synes jeg er let at bedømme,
det er når den gør som den får besked på.

> Nææe, egentlig ikke

Godt jeg prøver en gang mere.
En ordrer kan enten adlydes eller ikke, der er ingen mellemvej.
Og jeg opfatter lydighed som at en hund straks adlyder en ordrer
når den har hørt/forstået den første gang.
At en hund så kan værer mere eller mindre lydig er så en anden sag,
den kan jo feks som din værer perfekt til indkald, og måske så vælge
at se stort på nogle andre kommandoer.
Så der er da mange grader af hvor lydig en hund er, alt lige fra totalt
ulydig til en robothund, det er ikke bare enten eller.

/Jens