Tips til tricks...
Fra : Nygaard

Dato : 24-10-06 19:03

Hej

Bare for sjov kunne jeg godt tænke mig at lære vores 3 års lab. at rulle
rundt på kommando... Men nu har jeg lavet tegn, fakter, lokket og selv
rullet frem og til bage... Staklen kan ikke forstå hvad det er ham fjolset
prøver at få ham til.

Er der nogen der ligger inde med en guide til hvordan jeg lige kommer videre
med den sag?

/Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : pwh

Dato : 24-10-06 19:40

Nygaard wrote:
> Hej
>
> Bare for sjov kunne jeg godt tænke mig at lære vores 3 års lab. at
> rulle rundt på kommando

Bare af nysgerrighed, hvad er formålet med at lærer hunden det ???

/Jens

Fra : Anette

Dato : 24-10-06 20:22

pwh wrote:

> Bare af nysgerrighed, hvad er formålet med at lærer hunden det ???

For mig er den slags tricks ( rulle, danse, give pote, 8-taller mellem
benere, bakke, min - værs'go, søgelege o.s.v ) bare for at lege med hundene.
Mine hunde synes det er sjovt, det giver lidt hjernegymnastik og som al
anden træning der kræver hundens opmærksomhed 100%, skulle det angiveligt
give en bedre/øget kontakt mellem ejer og hund.
Efter nogens opfattelse hører det med til godt lederskab, at hunden opfatter
ejeren som den der sætter aktiviteter igang ( og stoppper) - det ved jeg
ikke om det passer.
Mine hunde synes det er sjovt og det er vigtigste for mig og det giver noget
at lege med når der er pauser i f-eks træningen, eller andre tidspunkter når
der bare skal ventes og min yngste hunds energi er lige ved at eksplodere:0)
En godbid i hånden og hun kan gå 8-taller længe bare en en kvart Frolich

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 24-10-06 22:05

> [...]
> mellem ejer og hund. Efter nogens opfattelse hører det med til godt lederskab, at hunden
> opfatter ejeren som den der sætter aktiviteter igang

Så må jeg spørge, og svar helt ærligt, er dit lederskab helt på plads ???
Jeg træner ikke med mine hunde på den måde,
men lederskabet kan jeg love dig er på plads.

/Jens

Fra : Anette

Dato : 25-10-06 17:48

pwh wrote:

> Så må jeg spørge, og svar helt ærligt, er dit lederskab helt på plads

Hos de to af dem, ja, det vil jeg mene jeg/vi har...nu , men for den
sidst ankomne Andy - nej ikke en ski'
Lederskab trænes jo ikke kun med tricks, men på hvordan man lever med
hunden hver eneste dag og det skal også nok komme med Andy ( det er begyndt
at titte lidt frem når han begynder at turde stole på at vi vil ham det
godt. Det tager lidt tid når en hund har været misrøgtet, så længe som han
har.

> ??? Jeg træner ikke med mine hunde på den måde,
> men lederskabet kan jeg love dig er på plads.

Undskyld men - Nu har du jo også lab'er som er noget nemmere at få til f.eks
at slappe af, når der ikke er noget at stresse over.
Mine hunde er, for begge racers vedkommede, meget nemme at stresse helt op i
en tot over næsten ingenting og bliver de ikke sat til hjernearbejde hver
dag, så finder de selv på noget som måske ikke er helt hensigtsmæssigt.
Sådan har de fleste hyrdehunderacer det. Hyrdehunde er aktive og kloge
hunde, som nyder at lære nyt.
Mine hunde gider f.eks ikke løbe efter en bold eller lign mere end et par
gange - uanset belønning.
3. gang ser de på mig som ville de sige: når du bliver ved med at smide den,
så må du selv hente den. Selv den stærkeste leder kan ikke få en Schapendoes
til at hente en apport, når den har besluttet sig for at nu er det nok. Den
bliver siddende på sin mås og ser ud som om den har mistet hørelsen, lige
indtil ejer laver lidt om på legen , så det bliver sjovt igen.
Gå spor, agility, almindelig lydighedstræning nyder de alle 3 i fulde drag,
men når vi kommer hjem har de svært ved at køle ned igen uanset hvor trætte
de måtte være. Der er f.eks små tricks rigtig godt, så kommer der ro på
igen.

Når både hundene og vi synes det er sjovt - så er der jo ikke noget forgjort
i det. Vi optræder hverken for venner eller familie eller resten af verden
med hvad hundene kan - men bruger det som en leg med hundene, leg som de
synes er sjovt.

Du har tidligere skrevet at du slås med dine hunde, for sjov - hvad er
forskellen på at lave en slåskamp for sjov og at lave nogle hjernemæssige
udfordringer for sin hund? Det må jo være op til hunden, hvad den finder
sjovt, Ikk? Vores hunde gider ikke mosle rundt i en slåskamp på skrømt.
Giver man dem et skub på skulderen i leg, så går de bare væk. Når lab'er
leger med hinanden laver de noget der nærmest ligner brydekampe. Op på
bagbenene og fat om hinanden. Når hyrdehunde leger, så løber de, løber,
løber, løber ... der er ikke de brydekampe.
Så der er forskel på hunde - store forskelle.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 18:02

> Undskyld men - Nu har du jo også lab'er som er noget nemmere at få
> til f.eks at slappe af, når der ikke er noget at stresse over.

Det er Labblandiger jeg har, Tyson er Lab/Schæfer og Angel er Lab/Rotte.
Tyson har lettest ved at stresse op, Angel er dejligt rolig.

> [...]
> forgjort i det. Vi optræder hverken for venner eller familie eller
> resten af verden med hvad hundene kan - men bruger det som en leg med

Det er da også fint nok, så længe det ikke er på bekostning af alm lydighed
er der intet galt i det.

> Du har tidligere skrevet at du slås med dine hunde, for sjov - hvad er
> forskellen på at lave en slåskamp for sjov og at lave nogle
> hjernemæssige udfordringer for sin hund?

Det er ganske praktisk for en hund at værer god til at slås.

> Så der er forskel på hunde - store forskelle.

Ja og på mennesker

/Jens

Fra : Anette

Dato : 25-10-06 19:20

pwh wrote:
> Det er Labblandiger jeg har, Tyson er Lab/Schæfer og Angel er
> Lab/Rotte. Tyson har lettest ved at stresse op, Angel er dejligt
> rolig.

Vores gamle Lab/schäfer, Laban, var ekstremt rolig. Intet kunne hidse den
hund op - undtagen ubudne gæster, når vi ikke var hjemme. Til gengæld var
Laban ikke særlig smart til at lære nyt. Han var lydig, grænsende til det
kedelige, men at lære ham noget som helst andet end at hente en bold - det
tog meget lang tid og tålmodighed.Og selv finde på noget som helst - det
skete bare ikke i hans 11 årige levetid Men dejlig - det var han.

> Det er ganske praktisk for en hund at værer god til at slås.

Da ikke hvis de kan løbe fra alle andre )
Hunde her langt ude på landet, har næppe brug for at kunne slås. Der er ikke
ret mange andre hunde i nærheden og folk heromkring har rimelig styr på
deres hunde. Det store antal hunde som man kan møde på et par timer på
Damhusengen, møder vi ikke på en hel uge her.

Skulle det komme til slåskamp er jeg ret sikker på at, især vores tæver, kan
finde ud af at sige fra.
De større hunde, (retriever, labrador, border, Aussie, boxer ) vi træner
sammen med, har mødt vores tøsers "indre Rottweilere" Der blev sagt grundigt
fra, med store bogstaver, og der er ingen af de hanhunde der forsøger at
snuse mås, uden at få lov, mere.

> Ja og på mennesker

Ja heldigvis Tænk hvis vi alle var ens og faldt for en og samme
hunderace...... oooh ve oooh skræk *fnis*

/ Anette

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 20:17

> [...]
> at hente en bold - det tog meget lang tid og tålmodighed.Og selv
> finde på noget som helst - det skete bare ikke i hans 11 årige

Han lyder lidt som min Tyson, selvom jeg ikke kan genkende
det rolige sind, han er altid frisk på leg og ballade
Men lydig grænsende til det kedelige er han også, finde på
lege selv er han også dårlig til, og skal han lærer noget tager
det også 10 lange og 10 brede, jeg tror bare hanhunde
generelt er tumpede i hovedet

> Da ikke hvis de kan løbe fra alle andre )

De skal sgu da ikke løbe hvis jeg bliver overfaldet

> Skulle det komme til slåskamp er jeg ret sikker på at, især vores
> tæver, kan finde ud af at sige fra.

Jo, men som med alt andet gør øvelse jo til mester

> [...]
> sagt grundigt fra, med store bogstaver, og der er ingen af de
> hanhunde der forsøger at snuse mås, uden at få lov, mere.

Der er Angel så mere af en Bitch, de kan få lov til at snuse og slikke
alt hvad de ønsker, det er først når de prøver at krybe på at de får kniven.
Så de får lige lov til at blive rigtigt varme, og så er det ørene de får varmet

> Ja heldigvis Tænk hvis vi alle var ens og faldt for en og samme
> hunderace...... oooh ve oooh skræk *fnis*

Nemlig, visse hunderacer så jeg nu helst at folk ikke faldt for.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-10-06 20:21

> Bare af nysgerrighed, hvad er formålet med at lærer hunden det ???
>
> /Jens
>--------

Bare til din nysgerrighed, så er det ret stimulerende at lære hunde et eller
andet,
om man så er til det ene eller det andet er ret ligegyldigt, men for hunde
er det sundt at lære noget.
nogle synes at det er sjovt med forsvarsarbejde, andre agility, og nogle kan
lide at lære deres hunde åndsvage ting, jeg er en af dem (-;
Jeg synes at det er sjovt at se, hvor hurtigt/langsomt de fatter en given
ting, og det giver en god kontakt, hund og menneske imellem.
div. tricks kan udføres af såvel børn som voksne. Min datter specielt, er
skide god til at "træne" boxerne her i huset med den slags, og det trætter
dem mentalt.

Jeg bruger den form for "træning" i vinterhalvåret, hvor det tidligt er
mørkt, vådt, koldt og klamt.

Hvorfor skal der også været et formål med alt?

mvh. Marie - der troede at jens var gået i et med sofaen..

Fra : pwh

Dato : 24-10-06 21:59

> Bare til din nysgerrighed, så er det ret stimulerende at lære hunde
> et eller andet,
> om man så er til det ene eller det andet er ret ligegyldigt, men for
> hunde er det sundt at lære noget.

Enig, men for mig skal der værer et formål.

> Hvorfor skal der også været et formål med alt?

Det behøves nok heller ikke, men jeg føler det personligt
tåbeligt at træne mine hunde tilformålsløse ting.

> mvh. Marie - der troede at jens var gået i et med sofaen..

Mvh Jens som har luret med fra sidelinien for sjov

Fra : Nygaard

Dato : 24-10-06 20:27

> Bare af nysgerrighed, hvad er formålet med at lærer hunden det ???
>
> /Jens

Nøjagtig det samme som at lære ham at hente pindene jeg kaster ude i haven,
opsnuse godbidder i hundegården, give pote, sit'te, gi hals osv. osv.
Dels at hunden skal have det sjovt og have udfordringer, og dels at han hele
tiden skal være opmærksom på hvad jeg vil have ham til at gøre...

/Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : pwh

Dato : 24-10-06 22:11

> [...]
> Dels at hunden skal have det sjovt og have udfordringer, og dels at
> han hele tiden skal være opmærksom på hvad jeg vil have ham til at

Ok, fint nok.
Jeg er bare allergisk overfor diverse "cirkustriks"
Men har du 110% lydighed på plads, og mangler ideer til at udforordrer
din hunds psyke, er det nok ok.
Ellers vil jeg foreslå at træne din hund i ekstrem lydighed,
det kan du bruge til noget i hverdagen, det andet er rent pjat
og tidsspilde i mine øjne.

/Jens

Fra : Nygaard

Dato : 24-10-06 22:38

> Ok, fint nok.
> Jeg er bare allergisk overfor diverse "cirkustriks"
Helt enig. Jeg er også allergisk over for folk der træner deres hunde til at
gå præcist samme sted 5 cm bag deres venstre knæ. De gør det jo kun for at
udvise ren og skær opvisning for deres omgivelser.

> [...]
> Ellers vil jeg foreslå at træne din hund i ekstrem lydighed,
> det kan du bruge til noget i hverdagen, det andet er rent pjat

Ekstrem lydighed forventer jeg af min fjernstyrede bil. Min hund skal bare
gøre som jeg siger

Og ved du hvad?? Efter 15 min giver den fjernstyrede bil mig ikke længere
udfordringer, og det er lidt kedeligt... Så er det godt at der er en hund
der hele tiden finder på nye kunster at udfordre mig med.

/Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : pwh

Dato : 24-10-06 22:52

> Ekstrem lydighed forventer jeg af min fjernstyrede bil. Min hund skal
> bare gøre som jeg siger

Enig, jeg "formularede" mig forkert.

Det jeg mener med "ekstrem lydighed" er et hunden altid
lystrer din ordrer første gang du siger den.
Og jeg mener bogstavligt at du siger den, ikke råber den.
Har du et på plads om jeg må spørge ???

/Jens

Fra : Nygaard

Dato : 25-10-06 12:17

> Har du et på plads om jeg må spørge ???
>
> /Jens
Een ting han helt sikkert har på plads er, at den ikke bider selv om den
bliver provokeret... Så jeg vil udøve samme selvdiciplin, og lade være med
at bide på din provokation.

Ha' en god dag.

/Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 13:19

> Een ting han helt sikkert har på plads er, at den ikke bider selv om
> den bliver provokeret... Så jeg vil udøve samme selvdiciplin, og lade
> [...]

Det var nu ikke ment som en provokation, at du så vælger at
lade værer med at svarer mig er jo også et svar i sig selv.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 27-10-06 08:23

> /Jens (som skal blive rigtig hellig hvis han begynder med Barf)

Pu ha, så bliver du da først ulidelig at høre på

Jytte

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 08:48

On 27 Oct 2006 00:22:49 -0700, "jytte" <mollie-mor@hotmail.com> wrote:

>Pu ha, så bliver du da først ulidelig at høre på

Lige min tanke, og han er jo ellers slem nok i forvejen, ikk'?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 08:58

> Pu ha, så bliver du da først ulidelig at høre på
>
> Jytte

Nemlig, i har meget til gode

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-10-06 20:10

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> prøver at få ham til.
>
> Er der nogen der ligger inde med en guide til hvordan jeg lige kommer

Hej!

Det er faktisk svært at beskrive med ord, men jeg vil da forsøge!

Du skal med noget ekstremt lækkert i hånden sætte dig på gulvet i rolige
omgivelser, og hunden i dæk foran dig.
så tager du hånden og fører langs hundens hoved og skråt bagover nakken,
således at den vil vende hovedet for at følge godbidden, husk at det skal
være tæt på hundens hoved at du fører godbidden. start med at ros den og
beløn, når den blot vender hovedet i den rigtige retning, og øg efterhånden
kravet, så den skal længere og længere om på den anden side for at få
belønningen.
det er vigtigt ikke at være for langt fra hunden, da den vil have
tilbøjelighed til at rejse sig undervejs.

brug ordet "rulle" når den er ved at fatte pointen.

rejs dig op når den virker til at være tryg ved øvelsen.

når den er i stand til at rulle en hel omgang, og den virker til at have
forstået hvad du ønsker, så brug et "rulletegn" med hånden/fingrene, og brug
dette tegn sammen med kommandoen "rulle".

til sidst vil den formentlig rulle blot ved håndsignal!..

MEN!

jeg har 3 vovser, en cairn terrier, og to boxere, boxerne lærte at rulle på
få minutter, men cairnen! ikke tale om at han vil, han kan kravle, give
pote/high five, sidde "bamse" osv. men rulle! nul og niks.
(jeg har dog ikke opgivet endnu)

Mvh. Marie
www.photopassion.dk

Fra : Nygaard

Dato : 24-10-06 20:20

> [...]
> belønningen.
> det er vigtigt ikke at være for langt fra hunden, da den vil have
> tilbøjelighed til at rejse sig undervejs.

Jeg syntes det var en glimrende beskrivelse... Det vil jeg prøve med ham.
Tak skal du have...

/Nygaard
www.nygaard.eu

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-10-06 20:29

"Nygaard" <nejtaktil@spam.dk> skrev i en meddelelse
> Jeg syntes det var en glimrende beskrivelse... Det vil jeg prøve med ham.
> [...]

God fornøjelse!

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Tove Krieger

Dato : 24-10-06 20:34

Torben og Marie-louise Ager <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

> [...]
> rulle på få minutter, men cairnen! ikke tale om at han vil, han kan
> kravle, give pote/high five, sidde "bamse" osv. men rulle! nul og

Det er da godt nok imponerende Marie, du har da aldrig fortalt at du
har så dygtige vovser. Hvad så med Anton og Albert ? Kan de bare sidde
og se smukke og vidunderlige ud ? Man kan (vistnok) også lære katte
tricks. Der er nok bare det ved det, at det sikkert er under deres
værdighed

--
Venlig hilsen Tove
Beware of people who dislike cats

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 24-10-06 20:42

> [...]
> smukke og vidunderlige ud ? Man kan (vistnok) også lære katte tricks. Der
> er nok bare det ved det, at det sikkert er under deres værdighed

Det er vel ikke mere imponerende end så meget andet hunde kan lære, jeg er
personligt dybt imponeret over de redningshunde, førerhunde og servicehunde
der trænes op, det er imponerende!.
og kattene? de er sikkert nemmere at træne end cairnen..(-; der er nogle
der med succes har brugt clikkertræning til katte, så hvorfor ikke?. men som
du nævner så er de nok så tilpas meget deres egne at de vil give pokker i
det, hvis de ikke lige føler for det..(præcis som en vis hund her i huset)

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Jeannie Kristensen [~

Dato : 24-10-06 21:28

"Torben og Marie-louise Ager" <dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> skrev i
> [...]
> få minutter, men cairnen! ikke tale om at han vil, han kan kravle,
> give pote/high five, sidde "bamse" osv. men rulle! nul og niks.

Hvordan sidder man "bamse"?

Hilsen Jeannie

http://ckcs.dk

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 06:18

> Bare af nysgerrighed, hvad er formålet med at lærer hunden det ???
>
> /Jens

Hej Jens

Jeg er også en af dem, som lærer min hund tricks for sjov. Jeg
arbejder hjemme og har normalt 1 1/2 times pause til middag hvor der er
fred og ro. Og der arbejder/leger jeg med hunden. Desværre må jeg
ikke gå hjemmefra, for ellers var vi nok gået en tur, men i stedet
lærer jeg hunden nogle "cirkusnumre". Og tja, i starten var formålet
især at have det sjovt med at se, hvor hurtigt jeg kan lære den noget
nyt. Men efterhånden har vi fundet ud af at, når vores børn har
nogle venner med hjem, som ellers er bange for hunde, så kan vi i
langt de fleste tilfælde få dem til at slappe af, når de ser at den
der dumme hund bare ligger og ruller rundt el. lignende.
Så for mig er formålet faktisk blevet at få andres børn til at
slappe af og indse at det ikke er alle hunde som "gør noget".

Jytte

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-10-06 06:33

"jytte" <mollie-mor@hotmail.com> skrev i en meddelelse

[...]

---

Hej Jytte!

det samme har jeg også gjort med mine børns legekammerater. specielt den ene
af mine hunde kører hurtigt op, hvis de "fremmede" børn viser angst overfor
hundene.
han er ret følsom overfor sådanne signaler.
og der har det været en rigtig god hjælp, både hvad angår børnene og hunden.
børnene synes at det er sejt, når de kan få hunden til at lave et eller
andet, og hunden falder til ro.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 10:38

> [...]
> Så for mig er formålet faktisk blevet at få andres børn til at
> slappe af og indse at det ikke er alle hunde som "gør noget".

Så håber jeg bare at børn af den vej ikke lærer at opfatte hunden som
et stykke legetøj, for det er det ikke.
Jeg synes at det er uværdigt at se dyr optræde med cirkusnumre
som intet har med sund fornuft at gører, men sådan er vi så forskellige.
Jeg ville føle at jeg ydmygede mine hunde hvis de skulle optræde
for nogle børn.
Mine hunde er geniale til at omgåes børn, men det er på hundens premisser.

/Jens (hvis hunde ingen tricks kan, og aldrig lærer nogle)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-10-06 11:08

> [...]
> Mine hunde er geniale til at omgåes børn, men det er på hundens premisser.
>
> /Jens (hvis hunde ingen tricks kan, og aldrig lærer nogle)

det har intet med at børn skal opfatte hunde som legetøj, slet ikke, det
handler om at samarbejde med hunden, på en måde som både hunde og børn har
det sjovt med.

og at du mener at det er uværdigt for hunden, at lave den slags tricks, det
kan jeg slet ikke følge dig i.
de synes at det er kanon sjovt, og kan lide at bruge hovedet. havde de ikke
kunnet lide det, havde de ikke været så villige til at lære.

bare som eksempel, når jeg synes at vi lige skal lave et eller andet nyt, så
har jeg et bestemt sted i stuen jeg plejer at gøre det, jeg har en bøtte med
guffer inden for rækkevidde, og med det samme sidder der 3 hunde på stribe
og venter forventningsfuldt på hvad vi skal lave.
det havde de ikke gjort, hvis det havde været uværdigt og at de ikke havde
lyst til det.
Loui lærte at spille ringspil sidste vinter, tage en ring og droppe den ned
over en af pindene, det er noget der rykker i de små grå!.
men det er da heller ikke alt jeg gider at lære dem, noget er da for
åndssvagt i mine øjne, men sådan er vi så forskellige.

jeg synes at det er tåbeligt, at lære hunden forsvarsarbejde, hvis man ikke
skal bruge det i det daglige, eller terpe i det uendelige at hunden skal
sidde på millimeters nøjagtighed ved venstre ben osv. men selvfølgelig skal
de da lystre, og kunne de basale ting for at fungere i hverdagen.

nogle hunde har mere brug for mentalt arbejde end andre, og for dem er det
genialt at lære nye ting løbende, om det så er det ene eller det andet er
for såvidt ligegyldigt.

Mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 11:40

> det har intet med at børn skal opfatte hunde som legetøj, slet ikke,
> det handler om at samarbejde med hunden, på en måde som både hunde og
> børn har det sjovt med.

Jeg skrev heller ikke at børn skal lærer det, men jeg kan værer bange for
at de af den vej begynder at opfatte hunden som legetøj.

> [...]
> de synes at det er kanon sjovt, og kan lide at bruge hovedet. havde
> de ikke kunnet lide det, havde de ikke været så villige til at lære.

Næh hunden føler det da ikke spor uværdigt, det er jo en menneskelig
egenskab at kunne have den slags følelser.
At jeg føler det sådan kan jeg ikke forklarer mere precist end at
det gør jeg altså bare

> [...]
> hunden skal sidde på millimeters nøjagtighed ved venstre ben osv. men
> selvfølgelig skal de da lystre, og kunne de basale ting for at

Helt enig, jeg træner da heller ikke mine hunde på den måde.
At jeg slås noget med dem, mest med Angel er da noget hun
kan bruge i hverdagen hvis hun eller jeg bliver forulempet.

For mig er opdragelse også en balancegang imellem at jeg vil have
at de er 100% lydige, men at jeg heller ikke ønsker mig robothunde
der feks går 2 cm fra mit knæ, eller sætter sig hvergang jeg stopper op.

Faktisk er det mest optimale for mig at jeg skal give mine hunde så
få ordrer som muligt og at de selv gør det rigtigt helt af sig selv.
Visse ting som feks at gå over vejen er dog altid på kommando,
det skal altid værer på min vurdering at vejen er sikker at passerer.

> nogle hunde har mere brug for mentalt arbejde end andre, og for dem
> er det genialt at lære nye ting løbende, om det så er det ene eller
> det andet er for såvidt ligegyldigt.

Det kan du have helt ret i, jeg er så bare mere til lege der er bygger
på hundens naturlige drifter, det tror jeg også er mest stimulerende for hunden.
Det hænger nok sammen med at jeg i så vid udstrækning som muligt prøver
at lade mine dyr leve så naturligt som det nu er muligt.
Derfor er min kat jo også en udekat og mine hunde går altid uden snor,
da det er jo det mest naturlige for dem at have så megen frihed som muligt.
Cirkustricks falder ikke ind under naturlig adfærd i mine øjne og er derfor
blevet fravalgt da det er overflødigt for dem, de kan sagtens blive underholdt
på nogle andre måder der bygger på deres naturlige instinkter for overlevelse.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 25-10-06 12:30

> [...]
> at de er 100% lydige, men at jeg heller ikke ønsker mig robothunde
> der feks går 2 cm fra mit knæ, eller sætter sig hvergang jeg stopper op.

Loui her sætter sig når jeg stopper op, godt nok ikke pinligt parralelt, men
han sætter sig pænt og venter. men han er da langt fra nogen robothund, det
synes han nemlig ikke er sjovt! det har været tydeligt på træningspladsen
også, når vi har holdt pause med den rigtige lydighed, og lavet lidt sjov
som afveksling, hvordan specielt loui har lyst op af forventning, og den
iver han har løst probelmer med har imponeret mig, han elsker simpelthen at
lave "latterlige" ting, set med dine øjne (-;
--
> [...]
> Visse ting som feks at gå over vejen er dog altid på kommando,
> det skal altid værer på min vurdering at vejen er sikker at passerer.

det er da også suverænt lækkert når de ved hvordan man arter sig både ude og
hjemme uden at man skal være "over" dem med kommandoer hele tiden, at de KAN
tænke selv og huske hvad de har lært, og gøre som de har lært.
---

> [...]
> underholdt
> på nogle andre måder der bygger på deres naturlige instinkter for

bare for at være lidt på tværs, så er at rulle en naturlig adfærd, at kravle
er en naturlig adfærd, giv pote, kan sammenlignes med at de bruger forbenene
til et eller andet, skraben feks., lig død, de ligger naturligt stille,
problemløsning som jeg nævnte, feks. med ringspillet, eller andre ting hvor
de virkelig skal bruge hovedet for at løse en given ting for at få noget ud
af det, er også naturlig adfærd, godt nok ikke med ringspil, men ideen med
at de lærer at tænke selv er godt for dem.
Emma feks. hun kunne slet ikke noget selvstændigt da hun kom til huset
sidste sommer, overhovedet intet!. feks. hvis en hundekiks var rullet ind
under sofaen, reagerede hun ved at løbe rundt i cirkler og gø i frustration
over at den var der under, uden for hendes rækkevidde.
de to andre var prompte lagt sig på maven og fisket efter den med
forpoterne, eller hentet mig for at vise hvad der var problemet.
eller hvis jeg havde puttet en kiks i en tom mælkekarton som beskæftigelse,
så fattede hun ikke en bjælde af hvad hun skulle stille op!.

Jeg har så trænet meget med hende, både med clikker, tricks og
problemløsning,næsearbejde og lydighed, og hun har virkelig ændret sig
meget, hun kan meget på eget initiativ, og er meget mere selvstændig og fri.
og det vil jeg da mene, at det er fordi at hun har fået trænet de små grå
op.

Men Jens, hvad er det just du tænker på, når du siger cirkustricks?

mvh. marie'
www.photopassion.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 13:35

> Men Jens, hvad er det just du tænker på, når du siger cirkustricks?
>
> mvh. marie'

Nu kender jeg ikke så mange cirkustricks da det ikke har min interesse,
men det er vel hvad jeg føler der ikke falder ind under naturlige drifter
og tricks der ville værer mere naturligt for mennesker eller andre dyr at udfører.
Så en længere liste kan jeg ikke hoste op med hvis det var det du efterlyste.

Det er ikke mere indviklet end at jeg ikke bryder mig om at se dyr optræde,
jeg nyder derimod at se dyr opfører sig som dyr på deres egne premisser.
At se hunde lege sammen feks er for mig dejligt, mig selv giver det ikke ret
meget at lege med mine hunde, det gør jeg primært for deres skyld.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 25-10-06 14:53

On Wed, 25 Oct 2006 12:40:21 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det hænger nok sammen med at jeg i så vid udstrækning som muligt prøver
>at lade mine dyr leve så naturligt som det nu er muligt.

Og hvordan er det så lige du fodrer dine hunde, søde Jens?
Undskyld, ku' ikke dy mig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 15:11

> Og hvordan er det så lige du fodrer dine hunde, søde Jens?
> Undskyld, ku' ikke dy mig!

Fik du lige pudset din glorie der fordi du selv Barfer.
Faktisk har jeg overvejet at købe en fryser så jeg også kan Barfe,
men mine hunde fungerer fint på Olivers og behøver ikke pgr
allergi eller andre sundhedsmæssige årsager Barffoder som visse andres hunde.
Så at købe en fryser bare for at kunne Barfe er jeg lidt tilbageholdene med,
hvis det ikke er en succes står jeg med en fryser jeg intet har at bruge til.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 25-10-06 18:29

On Wed, 25 Oct 2006 16:11:10 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Fik du lige pudset din glorie der fordi du selv Barfer.

Næeh, det var mere den med at de skulle leve så naturligt som muligt.

>Faktisk har jeg overvejet at købe en fryser så jeg også kan Barfe,
>men mine hunde fungerer fint på Olivers og behøver ikke pgr
>allergi eller andre sundhedsmæssige årsager Barffoder som visse andres hunde.

Det er da bestemt heller ikke alle der BARFER, der har "problemhunde".

Mht. Olivers, så har jeg jo købt det til kattene, men det dropper jeg
igen. Det er ganske enkelt ikke godt nok. Kattenes pels er blevet
kedelige og tørre for de to's vedkommende, og min allergikat har fået
en fedtet og tjavset pels, så det er tilbage til RC.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 18:42

> Næeh, det var mere den med at de skulle leve så naturligt som muligt.

Inden for rimlighedernes grænser bestræber jeg mig da på det,
og som sagt er Barf også kommet under overvejelse igen.
Men jeg er lidt betænkelig ved at udskifte et foder som de er glade
for og fungerer perfekt på med Barf.

> Det er da bestemt heller ikke alle der BARFER, der har "problemhunde".

Hvis jeg ikke husker galt var det da af den grund du begyndte med Barf,
og det er da ofte et argument jeg støder på.

> [...]
> kedelige og tørre for de to's vedkommende, og min allergikat har fået
> en fedtet og tjavset pels, så det er tilbage til RC.

Min kat fungerer fint på en kombination af olivers og alm kattemad
og hvad han ellers fanger af småvildt, han snuppede sgu en mus
her på kontoret for et par dage siden, det er rigtig kattemad

/Jens (med Rødovres skrappeste kat, og et par møghunde)

Fra : Leyna

Dato : 25-10-06 21:27

On Wed, 25 Oct 2006 19:42:04 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvis jeg ikke husker galt var det da af den grund du begyndte med Barf,
>og det er da ofte et argument jeg støder på.

Det er helt korrekt. Jeg startede med det fordi Hans har loppeallergi
og har været igennem flere Prednisolon kure.
Det har skam osse hjulpet. Vi har lige været igennem et massivt
loppeangreb, og Hans har da kløet sig, men der er intet eksem eller
bare pletter. Dog skæller han en del, men det kan jeg leve med. Bare
det at han ikke får åbne væskende sår er da et gevaldigt fremskridt.

--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Anette

Dato : 25-10-06 22:07

Leyna wrote:
>Dog skæller han en del, men det kan jeg leve med. Bare
> det at han ikke får åbne væskende sår er da et gevaldigt fremskridt.

Tips: Lakseolie i Barffoderet hver dag hjælper helt fantastisk på den tørre
hud og de får en flot pels af det. ( ikke mindst smager grøntsager ikke så
meget af grøntsager, når der også er lakseolie i, synes Andy ( som er/var
loppeallergiker

/ Anette

Fra : Leyna

Dato : 26-10-06 09:13

On Wed, 25 Oct 2006 23:06:31 +0200, "Anette" <abc@def.es> wrote:

> [...]
>meget af grøntsager, når der også er lakseolie i, synes Andy ( som er/var

Tak for rådet. Hans får ikke lakseolie hver dag, for han er blevet
lidt for rund i det efter at have været på Prednisolon et par gange,
men han får det de ind imellem. Og Hans elsker mad! Om det er
grønsager eller kød er lige meget. Hvis det kan spises kan han li'
det!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 26-10-06 09:37

> [...]
> bare pletter. Dog skæller han en del, men det kan jeg leve med. Bare
> det at han ikke får åbne væskende sår er da et gevaldigt fremskridt.

Dvs at du har gode erfaringer med at Barfe indtil videre,
føler du at dine hunde sætter mere pris på den mad end på tørkost :-?

Hvordan med økonomien i det i forhold til tørkost, ikke at det er afgørende
for mig, men det er da rart at vide hvad man ca skal bruge på foder.
En fryser kan man købe for ca 2000kr, så det går nok med det,
og jeg ville da have det langt bedre med at fodre dem med råt kød
i stedet for de der dødsyge kugler som feks Angel bare sluger unden at tygge først.

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-10-06 10:10

> [...]
> og jeg ville da have det langt bedre med at fodre dem med råt kød
> i stedet for de der dødsyge kugler som feks Angel bare sluger unden at

nu blander jeg mig lige..
det er ret afgørende for hvor dyrt det bliver, om du udelukkende køber hos
et af de firmaer der sælger kød til barfhunde, eller om du er lidt
opfindsom. Om du har en god slagter i nærheden, om du kan lave en aftale i
en dagligvareforretning om kød der har sidste salgsdato osv osv. en
fiskehandler er også god at blive gode venner med (-;
jeg finder selv alt det kød jeg bruger, og de får meget varieret.
jeg er privilegeret mht. slagter, da vi har en lokal håndværkslagter, som
jeg har en aftale med.
netto har tit billigt kyllingekød, både udskåret og hele på frost, ligeledes
laks.

det var bare et input herfra.

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 26-10-06 11:37

> [...]
> som jeg har en aftale med.
> netto har tit billigt kyllingekød, både udskåret og hele på frost,

Det var også lidt min tanke at købe diverse tilbud,
det gør jeg jo i forvejen med hvad jeg selv spiser af kød.
Ligefrem at lave aftaler med diverse butikker er nok ikke realistisk
her inde i byen, men til gengæld er der tit gode tilbud på kylling og kød.

Suplerer du så med vitaminer/mieraler ved siden af,
eller får de hvad de skal have gennem kosten ???

/Jens (hvis hunde lige har fået et par gode slagterkødben)

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 26-10-06 12:41

> [...]
> eller får de hvad de skal have gennem kosten ???
>
> /Jens (hvis hunde lige har fået et par gode slagterkødben)

de får vital animin fast.
men det er nok mere af gammel vane, da jeg har haft gode erfaringer med
det for en årække siden.
jeg vil forsøge med noget astroflex til Emma, da hun er vildt stivbenet, og
har været det hele tiden, og samme madamme har fået tranebærkapsler den
sidste lille måned. og jeg tror sgi at det virker!

der er delte meninger om det er nødvendigt eller ej. jeg tror også det
hænger sammen med om det de får er varieret nok.
men er du i tvivl så kan du roligt give et lille tilskud ved siden af, uden
at de bliver overdoserede.

men altså, når jeg nu ser på mine hunde, store som små, så er de i tip top
form, de får stor ros af min dyrlæge når jeg en sjælden gang dumper forbi,
de er 100% fri for tandbelægninger, som andre kæmper en brav kamp for at
komme til livs på deres hunde, de har aldrig haft dårlig mave, fyldt med
energi og har en pigment og pelsglans der er fantastisk, og det er uden
tilsætninger af div. olier. så jeg vil klart sige nej, de mangler ikke
noget!.

mvh. marie - hvis hunde skal have lammehals til aften..

Fra : pwh

Dato : 26-10-06 14:02

Torben og Marie-louise Ager wrote:
> [...]
> dårlig mave, fyldt med energi og har en pigment og pelsglans der er
> fantastisk, og det er uden tilsætninger af div. olier. så jeg vil

Det samme kan jeg jo sige om mine hunde, så det skal ikke pt
værer pgr helbredet at jeg skal begynde at Barfe.

> mvh. marie - hvis hunde skal have lammehals til aften..

mvh Jens - hvis hunde skal have en omgang bank til aften

Fra : Leyna

Dato : 26-10-06 22:06

On Thu, 26 Oct 2006 15:01:32 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Torben og Marie-louise Ager wrote:

>Det samme kan jeg jo sige om mine hunde, så det skal ikke pt
>værer pgr helbredet at jeg skal begynde at Barfe.

Kunne jo osse være at du kunne forebygge...?
Hans har udviklet loppeallergi. Det er ikke noget han har haft fra
hvalp af, såeh...

>mvh Jens - hvis hunde skal have en omgang bank til aften

mvh. Leyna - Hvis hunde er trætte i kæberne af at grave kæmpe kødben
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 08:04

> Kunne jo osse være at du kunne forebygge...?
> Hans har udviklet loppeallergi. Det er ikke noget han har haft fra
> hvalp af, såeh...

Du har helt ret, jeg må se at få købt en fryser.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 26-10-06 22:04

On Thu, 26 Oct 2006 11:10:08 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>nu blander jeg mig lige..

Typsik dig!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 08:05

> Typsik dig!

Ja hvad ligner det at vi ikke kan få lov til at snakke privat
sammen her på Usenet

/Jens

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-06 11:14

> Ja hvad ligner det at vi ikke kan få lov til at snakke privat
> sammen her på Usenet
>
> /Jens
>--------

opfør jer ordenligt!, ellers sladrer jeg til John, og får milo til at sætte
sig og tisse på jeres sko!!

mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 11:24

> opfør jer ordenligt!, ellers sladrer jeg til John, og får milo til at
> sætte sig og tisse på jeres sko!!
>
> mvh. marie

Jeg er bange for at Hyænekamelen har ædt John
siden vi ikke hører noget fra ham

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 12:45

On Fri, 27 Oct 2006 12:24:29 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg er bange for at Hyænekamelen har ædt John
>siden vi ikke hører noget fra ham

Regnes det så osse som BARF?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-06 13:18

> Regnes det så osse som BARF?
>-------

mjaahh..det må det vel gøre, det er ikke så længe siden der var omtale om en
lille landsby et eller andet sted, hvor indbyggerne var blevet angrebet af
nå ja, ikke hyænekamlemer men af dingoer, eller var det noget andet?
nevermind..
jeg kan pludselig ikke huske hvad det var for dyr, men vildhunde af en afart
ihvertfald, og der må milo vel gå ind under?
(-;
Mvh. marie - der snart skal vove frisuren og lufte vovser i det vilde vejr..

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 13:53

> Regnes det så osse som BARF?

Nemlig, og når John gør noget, så gør han det 200 %

/Jens (som der ikke er meget hundemad i)

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-10-06 11:38

> [...]
> "pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

> opfør jer ordenligt!, ellers sladrer jeg til John, og får milo til

Jeg prøvede jo forsigtigt i et tidligere indlæg at se om John "levede"
endnu, men jeg er bange for at han har "trukket stikket ud". Ærgerligt
med de troll's der forsøgte at ødelægge gruppen. Jeg forstår til dels
godt John, for når de først begynder at skrive modbydelige indlæg i
hans navn, så er grænsen ved at være nået. Håber dog han kommer
tilbage igen. Han er sådan en hyggelig fyr.

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-06 12:29

> [...]
> så er grænsen ved at være nået. Håber dog han kommer tilbage igen. Han er

dybt nede i bunden er han flink nok ((-:
Han er som tidl. nævnt nok blevet spist af milo, eller måske en troll (-;
Jeg er nu sikker på, at han dukker op igen lige pludselig
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 12:31

> [...]
> hans navn, så er grænsen ved at være nået. Håber dog han kommer
> tilbage igen. Han er sådan en hyggelig fyr.

Jeg tror der skal mere end et par troll's til at skræmme John væk,
næh han ligger i bunden af Milo's mave er jeg overbevist om

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 27-10-06 12:41

pwh <gætselv@.dk> wrote:

> Jeg tror der skal mere end et par troll's til at skræmme John væk,
> næh han ligger i bunden af Milo's mave er jeg overbevist om

Det er dog det mest utrolige den stakkels hund efterhånden bliver
beskyldt for Det kan jo også være, at han er med sin far ude og
jagte troll's.

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 12:47

> Det er dog det mest utrolige den stakkels hund efterhånden bliver
> beskyldt for Det kan jo også være, at han er med sin far ude og
> jagte troll's.

Har John fået hund :-?

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 12:45

On Fri, 27 Oct 2006 12:14:20 +0200, "Torben og Marie-louise Ager"
<dsl134977NOSPAM@vip.cybercity.dk> wrote:

>"pwh" <gætselv@.dk> skrev i en meddelelse

>opfør jer ordenligt!, ellers sladrer jeg til John, og får milo til at sætte
>sig og tisse på jeres sko!!

*LOL*
Den tøsehund tør da ikke engang komme i nærheden af os!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 12:49

> *LOL*
> Den tøsehund tør da ikke engang komme i nærheden af os!

Nemlig, Milo's bur er ikke for at beskytte omverdenen mod Milo,
men for at beskytte den lille tøsehyæne mod omverdenen

/Jens

Fra : Anette

Dato : 26-10-06 18:35

pwh wrote:

> Dvs at du har gode erfaringer med at Barfe indtil videre,
> føler du at dine hunde sætter mere pris på den mad end på tørkost :-?

Blander mig lige
Her i huset har skiftet til Barf gjort lykke. Ikke at hundene ikke kan lide
tørfoder, det kan de skam. De er nogle værre madører alle tre, men
begejstringen over Barf foderet er betydeligt større. Ikke mindst giver de
mange kødben mægtig god beskæftigelse i timer, både med at gumle dem og med
at tage hinandens

> Hvordan med økonomien i det i forhold til tørkost,

For mig er det nogenlunde den samme pris; men har , ligesom Marie,aftale med
et "minislagteri". Fodrede med Olivers før.
Du kan godt lave aftaler med forskellige slagtere nær dig. Det er jo bare at
spørge
Er der halalslagtere i Rødovre? De plejer at være gode at lave aftaler med
om f.eks lammeben. Fisk er billigt i f.eks Lidl og næsten ethvert
supermarked har billige kyllinger og dybfrost grøntsager.

Jeg supplerer med lakseolie hver dag til Andy - p.g.a. mange prednisolon
kure havde tørret hans hud helt ud og gjort den nærmest pergamentagtig. Og
Dagmar får Hokamix fordi hun er "sovestiv" i bagbenene ind i mellem. Både
lakseolie og Hokamix virker hetl efter hensigten og nej de får ikke
ekstra vitaminer.

/ Anette
www.philana.dk

Fra : pwh

Dato : 26-10-06 21:17

Anette wrote:
> Er der halalslagtere i Rødovre? De plejer at være gode at lave
> aftaler med om f.eks lammeben.

Næh det tror jeg ikke, men der ligger en byggelegeplads
lige ved siden af, der har ungerne jo en masse kaniner gående

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 26-10-06 22:03

On Thu, 26 Oct 2006 10:37:04 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Dvs at du har gode erfaringer med at Barfe indtil videre,
>føler du at dine hunde sætter mere pris på den mad end på tørkost :-?

Lad mig sige det sådan, at de spiser meget mindre. Til gengæld spiser
de op HVER gang (ja, ikke Vaks. Det er som om han bliver mæt af meget
lidt).

>Hvordan med økonomien i det i forhold til tørkost, ikke at det er afgørende
>for mig, men det er da rart at vide hvad man ca skal bruge på foder.

Jeg ved det ikke helt endnu, for jeg har givet alt for meget indtil
videre og har måtte smide meget (grøntmix) ud. Kødet æder de!
Men et slag på tasken ca. 600-800 kr. om måneden med det hele.
Altså både grøntmix og kød/ben.

Deres ånde har forbedret sig væsentligt og Hans' pels er blevet flot
blank.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 08:10

> Lad mig sige det sådan, at de spiser meget mindre. Til gengæld spiser
> de op HVER gang (ja, ikke Vaks. Det er som om han bliver mæt af meget
> lidt).

Hvor meget giver du dem sådan ca.

> [...]
> videre og har måtte smide meget (grøntmix) ud. Kødet æder de!
> Men et slag på tasken ca. 600-800 kr. om måneden med det hele.

Det er jo ikke fordi det er dyrere en hvad jeg bruger nu, de spiser for
ca 5-600kr Olivers og så køber jeg jævnligt kødben ved siden af.

/Jens (som skal blive rigtig hellig hvis han begynder med Barf)

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 08:47

On Fri, 27 Oct 2006 09:10:25 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvor meget giver du dem sådan ca.

Det er sjovt nok det spørgsmål alle (inkl. mig selv) altid stiller, og
det er altså ikke noget tilfredsstillende svar at sige "Det de kan
spise". Men ca. 500 gr. om dagen pr. hund passer vist meget godt
her. Det er dog forskelligt, og der er retningslinier for hvor meget
de skal ha', og det er der sikkert nogle der ved meget mere om end
mig.
Jeg har læst om hvor meget de skulle ha' om dagen, og jeg mener det lå
lige omkring et kilo for hver iflg anvisningerne, men giver jeg dem så
meget, så kan jeg bare smide maden ud, så jeg prøver mig lidt frem.

>Det er jo ikke fordi det er dyrere en hvad jeg bruger nu, de spiser for
>ca 5-600kr Olivers og så køber jeg jævnligt kødben ved siden af.

Jeg tror faktisk det kan spare penge i det lange løb, men det har
været dyrt at starte op, og da jeg køber kødet via nettet, så betaler
jeg jo osse en mindre formue i forsendelse... og det har jeg så IKKE
regnet med!

>/Jens (som skal blive rigtig hellig hvis han begynder med Barf)

Dine hunde vil ret sikkert elske dig for det, og så må vi andre jo
bare trækkes med din "hellige" holdning fremover.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 09:05

> Jeg har læst om hvor meget de skulle ha' om dagen, og jeg mener det lå
> lige omkring et kilo for hver iflg anvisningerne, men giver jeg dem så
> meget, så kan jeg bare smide maden ud, så jeg prøver mig lidt frem.

Jeg syntes også at jeg kunne regne mig frem til ca 1 kilo pr snude,
jeg kunne forestille mig at de ville gører et hæderligt forsøg på at æde så meget

> [...]
> været dyrt at starte op, og da jeg køber kødet via nettet, så betaler
> jeg jo osse en mindre formue i forsendelse... og det har jeg så IKKE

Jeg har jo Maxøes liggende lige ved siden af mit arbejde, de gør vist
en del i Barffoder, så længe jeg har bil kan jeg jo bare handle der.

> Dine hunde vil ret sikkert elske dig for det, og så må vi andre jo
> bare trækkes med din "hellige" holdning fremover.

Du ved jo at der ikke er noget værrer en eksrygere, så hvorfor skulle
extørfoderbrugere være bedre

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 12:43

On Fri, 27 Oct 2006 10:04:36 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Jeg har jo Maxøes liggende lige ved siden af mit arbejde, de gør vist
>en del i Barffoder, så længe jeg har bil kan jeg jo bare handle der.

Jeg ved at jeg har kigget på Maxø, men deres webshop er åbenbart
lukket for tiden. Jeg kan ikke huske om det de sælger er fra Dandog.
Hvis dine hunde vil æde det fra Dandog, så har jeg det meste af en hel
sæk grøntmix stående, som mine ikke vil æde. Det vil så koste dig
portoen...

>Du ved jo at der ikke er noget værrer en eksrygere, så hvorfor skulle
>extørfoderbrugere være bedre

Fordi vi hundemennesker er så tolerante!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 12:50

> [...]
> Hvis dine hunde vil æde det fra Dandog, så har jeg det meste af en hel
> sæk grøntmix stående, som mine ikke vil æde. Det vil så koste dig

Næh deres hjemmeside er nede for tiden.
Der går også ca 2 mdr inden jeg har fået brut deres tørkost op,
jeg har næsten lige fået 4 sække hjem.

/Jens

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 14:04

> Hvis dine hunde vil æde det fra Dandog, så har jeg det meste af en hel
> sæk grøntmix stående, som mine ikke vil æde. Det vil så koste dig
> portoen...

Det skal jeg huske, men der går nok 2 mdr inden de har ædt lageret af tørkost.
Hvad giver du så dine af grøntsager i øjeblikket ???

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 27-10-06 21:46

On Fri, 27 Oct 2006 15:03:52 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Det skal jeg huske, men der går nok 2 mdr inden de har ædt lageret af tørkost.
>Hvad giver du så dine af grøntsager i øjeblikket ???

Også en grøntmix. El Kama hedder den, og er anbefalet af Marie. Den er
de glade for begge to.
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 27-10-06 10:43

> [...]
> her. Det er dog forskelligt, og der er retningslinier for hvor meget
> de skal ha', og det er der sikkert nogle der ved meget mere om end

Hej Leyna og Jens

Jeg begyndte at barfe mine dengang to lab.tæver for 2½ år siden, og fulgte i
starten nøje "opskriften" på, hvor meget de skulle have, nemlig ca. sv.t. 2
% af deres kropsvægt, som dengang var omkring 30 kg. Men da de begge i løbet
af 3-4 uger havde taget ca. 3-4 kg på, gik jeg meget hurtigt ned til ca. 1
%, og har fulgt det siden.
Alligevel vejer min nu enehund Sally stadig 33 kg, men det er muskler og
ikke fedt, og som Leyna vist også skrev, er tænderne kridhvide og ånden
frisk, for ikke at tale om min egen glæde ved at kunne servere en naturlig
og varieret kost i stedet for blot at hælde foderpiller op i skålen.
Så Jens, det er bare med at komme i gang, Tyson og Angel vil elske dig
(endnu mere) for det.

Venlig hilsen, Anelise

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 27-10-06 11:23

> [...]
> lige omkring et kilo for hver iflg anvisningerne, men giver jeg dem så
> meget, så kan jeg bare smide maden ud, så jeg prøver mig lidt frem.

de ca. et kilo om dagen er jo også incl. ben, de vejer også til.
Loui min han, får nok min. 800gr. dagligt af grøntmix og kød, og derudover
ben, fordelt på to hovedmåltider. nogen dage spiser han mindre, og nogen
dage kan han æde mere. Men han spiser faktisk meget i forhold til sin
størrelse og vægt, han forbrænder det hurtigt, og har ikke et overflødigt
gram fedt tilovers på kroppen.
men det er forskelligt fra hund til hund, hvor meget de spiser, så det er
med at prøve sig frem, der er ingen grund til at overfodre, hvis de trives
med mindre mængder.
Emma får det halve af hvad loui får, til trods for hun kun vejer 8 kg
mindre, hun er erotisk buttet og skal bestemt ikke have mere, kunne hun, så
havde hun ædt til hun eksploderede (-;
--
mvh. marie

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 12:34

> [...]
> mindre, hun er erotisk buttet og skal bestemt ikke have mere, kunne
> hun, så havde hun ædt til hun eksploderede (-;

Her i huset er det Angel der får mest, på trods af at hun vejer 3-4 kg
mindre end Tyson, han tager let på, det gør hun ikke.
Dog vil jeg tro at de begge kunne æde sig ihjel hvis chanchen bød sig

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-10-06 19:22

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:
> [...]
> blevet kedelige og tørre for de to's vedkommende, og min allergikat
> har fået en fedtet og tjavset pels, så det er tilbage til RC.

Der må være stor forskel på katte. Mini's pels er noget af det
smukkeste og blankeste jeg har set nogensinde, og jeg fodrer
udelukkende med Olivers. Hun får ganske vist en gærpille i ny og næ,
og lidt lækker Sheba paté til dessert i weekenden. Min datters kat har
også en smuk og blank pels med Olivers, så det må være luften her i
Nordvestsjælland der gør det.

Fra : A. S. Nielsen

Dato : 25-10-06 19:44

> [...]
> paté til dessert i weekenden. Min datters kat har også en smuk og blank
> pels med Olivers, så det må være luften her i Nordvestsjælland der gør

hej Tove og Leyna
min venindes to katte, en maine coon og en british shorthair, fik også tør
og skællet pels af Olivers, så hun er gået tilbage til RC igen, hvorimod
mine to katte, der p.t. spiser en blanding af Olivers Adult og -
killingefoder, har smukke blanke pelse (det er en norsk skovkat og en
rundstrikket huskattekastrat). Så det er formentligt individuelt, hvad de
har behov for.
Venlig hilsen, Anelise

Fra : jytte

Dato : 27-10-06 09:05

Leyna skrev:

> Lige min tanke, og han er jo ellers slem nok i forvejen, ikk'?

Nemlig

Jytte - som har som har læst med i gruppen rigtig længe, men som bare
ikke er så kvik med pc´ere, og som først i går fattede, hvordan jeg
kunne komme til at skrive med

Fra : pwh

Dato : 27-10-06 10:56

> Jytte - som har som har læst med i gruppen rigtig længe, men som bare
> ikke er så kvik med pc´ere, og som først i går fattede, hvordan jeg
> kunne komme til at skrive med

Så er freden forbi her i gruppen
Men jeg må da sige at du quoter perfekt, det er ikke sædvanligt
når folk begynder at skrive på Usenet (mig selv incl.)

/Jens

Fra : jytte

Dato : 27-10-06 17:51

> Så er freden forbi her i gruppen

Jeps, det kan du godt regne med
> Men jeg må da sige at du quoter perfekt, det er ikke sædvanligt
> når folk begynder at skrive på Usenet (mig selv incl.)

Takker, jeg gør mig også umage

> /Jens

Jytte

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 11:00

pwh skrev:

> Så håber jeg bare at børn af den vej ikke lærer at opfatte hunden som
> et stykke legetøj, for det er det ikke.

Nej, min hund er ikke legetøj, og det er ungerne såmænd ikke i
tvivl om. Det er mig, som styrer tricksene, og det er de ikke i tvivl
om.

> Jeg synes at det er uværdigt at se dyr optræde med cirkusnumre

Tja, det synes jeg jo så er vældig morsomt at se. Og jeg er sikker
på, at min "krudtirøven-hund" synes, at det er lige så morsomt at
øve de ting, som jeg gør.

> /Jens (hvis hunde ingen tricks kan, og aldrig lærer nogle)

Sådan er der jo så meget. Så vidt jeg husker, så kaster du da med
pinde/plastflasker til dine hunde. Det er vel også en slags trick, som
der ikke er så meget nyttigt i Med mindre altså at det er fulde
flasker de finder )

Jytte

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 11:20

> Nej, min hund er ikke legetøj, og det er ungerne såmænd ikke i
> tvivl om. Det er mig, som styrer tricksene, og det er de ikke i tvivl
> om.

De ser dig bruge din hund som legetøj, det er det jeg mener.

> Tja, det synes jeg jo så er vældig morsomt at se. Og jeg er sikker
> på, at min "krudtirøven-hund" synes, at det er lige så morsomt at
> øve de ting, som jeg gør.

Jamen vi er så forskellige, og da det er harmløst for hundene
er det da også fint nok med mig.

> [...]
> pinde/plastflasker til dine hunde. Det er vel også en slags trick, som
> der ikke er så meget nyttigt i Med mindre altså at det er fulde

At hente pinde/bolde/fasker er jo apportering som direkte appelerer
til hundens jagtinstinkt, det er ikke hvad jeg regner for et trick.
Jeg leger da meget med mine hunde, men det er lege på hundenes premisser,
Dvs apportering, søgelege og slåskampe.
At lærer sin hun feks at sitze og give pote eller rulle rundt kan jeg
for min død ikke se nogen som helst naturlig hundeopførsel i,
det er lege for at underholde deres mennesker, det bryder jeg mig ikke om.

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 25-10-06 14:48

On Wed, 25 Oct 2006 12:20:04 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>At lærer sin hun feks at sitze og give pote eller rulle rundt kan jeg
>for min død ikke se nogen som helst naturlig hundeopførsel i

Du er altså frygtelig firkantet!
Men fortæl mig lige 100% ærligt at du som ejer af to lab-blandinger
aldrig har oplevet dine hunde "gi' pote" uden at have lært det...

Og mine to drenge ruller sg* da osse rundt under leg, så det er heller
ikke unaturlig opførsel fra deres side. Og så sent som i går aftes sad
Vaks, så flot som jeg aldrig har set det før, ude for enden af vores
have. Meget rank og meget opmærksom og helt, helt stille, og med
blikket vendt stift mod naboens hus. Det var hans egne børn han var så
opmærksom på, men han rokkede sig ikke en cm. før jeg kom helt hen til
ham, og så gik vi pænt hjem sammen. Så, jo! De "sitter" osse helt
naturligt!
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 15:03

> Du er altså frygtelig firkantet!
> Men fortæl mig lige 100% ærligt at du som ejer af to lab-blandinger
> aldrig har oplevet dine hunde "gi' pote" uden at have lært det...

Ikke til mig, de kan finde på at puffe til hinanden med poten,
men det vil jeg ikke sammenligne med den mennesklige udgave
af at "give pote".

> [...]
> opmærksom på, men han rokkede sig ikke en cm. før jeg kom helt hen til
> ham, og så gik vi pænt hjem sammen. Så, jo! De "sitter" osse helt

Naturligvis ruller de sig og sidder ned, vil du absolut misforstå mig
er det da lykkedes helt godt for dig.
Pointen er at folk vil lærer hundene det fordi det ser så sjovt ud,
det synes jeg så bare ikke, mine hunde kan sætte sig når de har lyst
og rulle sig når det passer dem, det skal jeg da ikke give dem besked på
bare for underholdningens skyld.

/Jens

Fra : Tove Krieger

Dato : 25-10-06 16:06

Leyna <leyna@leyna.dk> wrote:

> [...]
> før jeg kom helt hen til ham, og så gik vi pænt hjem sammen.
> Så, jo! De "sitter" osse helt naturligt!

Gad vide om Milo også "sitter pænt", ruller rundt og giver pote

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 16:12

Tove Krieger wrote:
> Gad vide om Milo også "sitter pænt", ruller rundt og giver pote

Jeg ville blive forbavset hvis John gad bruge 2 sekunder på at træne
ham i den slags pjat

/Jens (som selv både kan sitze give pote og rulle rundt, dog ikke på samme tid)

Fra : makkerlone

Dato : 25-10-06 11:12

Det er smadder sjovt at lære hunden at rulle. Den synes det er en
udfordring og vil garanteret gerne bruge sin hjernekapacitet til noget.
Næste step er at du lærer den at rulle to gange før den får en
godbid. Har lige prøvet det på min hund, og uha hun ruller hurtigt nu

Når du nu har lært din hund alle disse tricks i løbet af vinteren.
Var det så ikke en ide at komme til en dog dancing konkurrence?
Jeg er lige begyndt på den sport (ja, det er en sport man kommer til
at svede af!!!).

Næste officielle dog dancing konkurrence er på Sjælland den 12.
november.

K.h. Lone Sommer
www.makker.dk

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 11:34

> De ser dig bruge din hund som legetøj, det er det jeg mener.

Jeg mener så, at de ser at hunden ikke er så farlig, og ja, jeg ved
godt ,at det kan man da også vise på andre måder. Jeg har bare valgt
at gøre det sådan, fordi jeg synes, at det er sjovt. Og det gør min
hund også.

> [...]
> til hundens jagtinstinkt, det er ikke hvad jeg regner for et trick.
> Jeg leger da meget med mine hunde, men det er lege på hundenes premisser,

De der lege bruger jeg selvfølgelig også.

> At lærer sin hun feks at sitze og give pote eller rulle rundt kan jeg
> for min død ikke se nogen som helst naturlig hundeopførsel i,
> det er lege for at underholde deres mennesker, det bryder jeg mig ikke om.

Det er da muligt at det er for at underholde mig. I det hele taget er
det jo derfor, jeg har hunden, altså for at underholde mig!

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 11:47

> [...]
> godt ,at det kan man da også vise på andre måder. Jeg har bare valgt
> at gøre det sådan, fordi jeg synes, at det er sjovt. Og det gør min

Nemlig, du gør det fordi du synes det er sjovt, hunden er da self
glad for opmærsomhed næsten ligegyldigt hvad du foretager dig.
Det er det jeg mener med at bruge hunden som et stykke legetøj.

> Det er da muligt at det er for at underholde mig. I det hele taget er
> det jo derfor, jeg har hunden, altså for at underholde mig!

Der er vi så helt forskellige igen, jeg har hunde for at have godt selvskab,
ikke fordi de skal underholde mig på nogen måde.
Det er da tværtimod mig der skal underholde dem, men det er på
deres premisser jeg gør det ud fra hvad der er naturlig hundeadfærd.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 11:36

jytte skrev:

> [...]
>
> Det er da muligt at det er for at underholde mig. I det hele taget er
> det jo derfor, jeg har hunden, altså for at underholde mig!

Hovsa, jeg fik vist ikke klippet helt korrekt. Undskylder

Jytte

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 12:19

> Der er vi så helt forskellige igen, jeg har hunde for at have godt selvskab,
> ikke fordi de skal underholde mig på nogen måde.

Man kan jo kalde det, hvad man vil. Men vi kan vel blive enige om, at
vi har hunde for vores egen skyld.

> Det er da tværtimod mig der skal underholde dem, men det er på
> deres premisser jeg gør det ud fra hvad der er naturlig hundeadfærd.

Jeg laver jo også de ting som du beskriver. Jeg gør så bare også
det andet. Og jeg er sikker på at min hund elsker at få mange
udfordringer til at bryde dens lille bordercolliehjerne med.

> /Jens

Jytte

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 13:23

> Man kan jo kalde det, hvad man vil. Men vi kan vel blive enige om, at
> vi har hunde for vores egen skyld.

110% enige kan vi hurtigt blive om den sag

> Jeg laver jo også de ting som du beskriver. Jeg gør så bare også
> det andet. Og jeg er sikker på at min hund elsker at få mange
> udfordringer til at bryde dens lille bordercolliehjerne med.

Det er jo også fint nok, problemet er hvis oplæring i tricks bliver
på bekostning af træning i alm lydighed, det er generelt ment
og ikke møntet specielt på dig da jeg ikke aner om din hund er lydig.

/Jens

Fra : jytte

Dato : 25-10-06 16:51

> /Jens (som selv både kan sitze give pote og rulle rundt, dog ikke på samme tid)

På kommando???

Jytte

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 17:11

> På kommando???
>

> Jytte

Hvergang mine hunde giver mig besked på det

/Jens

Fra : Leyna

Dato : 25-10-06 18:26

On Wed, 25 Oct 2006 18:10:51 +0200, "pwh" <gætselv@.dk> wrote:

>Hvergang mine hunde giver mig besked på det

Du mener når KATTEN giver besked på det, ikk'?
--
Leyna
http://www.tungogsmuk.dk

Fra : pwh

Dato : 25-10-06 18:45

> Du mener når KATTEN giver besked på det, ikk'?

Det siger sig selv

/Jens (som ikke er under tøflen, men under poten)

Fra : Jlitgov

Dato : 28-10-06 17:58

Hejsa

Jeg har brugt denne side til at finde på nye tricks til min gamle
hund:

http://www.angelfire.com/on2/dogtricks/home.html

Hun har lært en del med årene fordi vi ikke kan træne så meget om
vinteren, så er det en god måde for hende at bruge hovedet og det kan
gøres hjemme i stuen.

Hilsen Janne

www.litgov.dk