Godmodig hund
Fra : Thomas Larsen

Dato : 17-10-06 19:12

Hejsa....

Hvores golden retriver på 1½ år er bare så godmodig... Hvores søn på 6 mdr
er begyndt og kravle rundt. Hunden ligger sig tit ved siden af ham og så kan
det jo ikke undgåes lillemand får fat i ham indimellem, men det tager hunden
nu stille og roligt han ligger bare og kigger selvom han har fat i øre ell.
læbe og ser ikke ud til det genere ham vildt meget selvom jeg ved at
lillemand nu godt kan få ret hårdt fat ind imellem.... Er det os der hr en
godmdig hund ell kan hunden bare se at det er en lille størrelse og så ikke
gør noget ved det...

mvh Thomas L.

Fra : Tove Krieger

Dato : 17-10-06 19:29

Thomas Larsen <fedtmulle@gmail.com> wrote:
> [...]
> kan få ret hårdt fat ind imellem.... Er det os der hr en godmdig
> hund ell kan hunden bare se at det er en lille størrelse og så ikke

Det er svært at sige. Det lader dog til, at han er en helt utroligt
dejlig hund. Jeg vil tro, at han bare vil rejse sig og gå sin vej hvis
det bliver for meget for ham.

Da mit ældste barnebarn var baby, havde vi en meget stor schæfertæve.
Hun var meget beskyttende overfor den lille, og vi kunne lægge ham
lige ved siden af hende. Hun vogtede nidkært over ham, og sørgede for
at "uvedkommende" ikke kom for tæt på. Jeg tror, at hunden er klar
over at han skal passe på din søn.

Der er sikkert andre i gruppen der kan udtale sig om, hvor vidt man
skal være forsigtig og passe på, eller om man skal stole helt og fuldt
på hunden.

--
Venlig hilsen

Tove

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 19:39

"Thomas Larsen" <fedtmulle@gmail.com> skrev i en meddelelse news:45351cf9$0

>Er det os der hr en godmdig hund ell kan hunden bare se at det er en lille
>størrelse og så ikke gør noget ved det...

Det er nok lidt af begge dele. Hunde har en 6. sans, når det vedrører børn.
Husk dog, at tage hensyn til hunden. Flyt barnet, hvis han er for voldsom
ved hunden, så hunden også ved, at i tager hensyn til den og barnet lære jo
så også, at tage hensyn til hunden, når han bliver lidt ældre..

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Thomas Larsen

Dato : 17-10-06 19:48

"Buffy" <Buffy( snabel a )tjekmig.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> ved hunden, så hunden også ved, at i tager hensyn til den og barnet lære
> jo så også, at tage hensyn til hunden, når han bliver lidt ældre..

helt sikker jeg fjerner ham også hvis jeg kan se han har for hårdt fat.....
og så får hunden self også en gang ros fordi den ikke har handlet voldsomt
på nogen måde.. Men han går aldrig sin vej uanset hvor hårdt fat lillemand
har han bliver bare liggene og slapper helt af, kigger nogle gange op i
loftet, og man kan se han tænker HJÆLP KÆRE HUNDEGUD hvornår stopper det her
:D.......Jeg syntes bare det er dejligt han sådan... Der er ikke noget med
han vogter, alle og enhver kan komme i nærheden af den lille som de har
lyst..

Mvh Thomas.

Fra : Ukendt

Dato : 17-10-06 21:32

"Thomas Larsen" <fedtmulle@gmail.com> skrev i en meddelelse news:45352561$0

> :D.......Jeg syntes bare det er dejligt han sådan... Der er ikke noget med
> han vogter, alle og enhver kan komme i nærheden af den lille som de har
> lyst..

Det er dejligt, når hund og barn trives sammen.
Nu er vores børn ikke helt små mere, men vi havde fornyligt besøg af en
bette pige. Da barnet skulle spise, kom hun til, at hoste lidt og vores ene
hund fløj straks hen og satte sig ved siden af hende og så meget bekymret
ud. Tror udemærket, at hundene er klar over, at man skal tager hensyn til
sådan et lille væsen. Oplever også, at vores hunde bliver meget mere
forsigtige i deres bevægelser, end de normalt er, når der er en baby i
huset.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Torben og Marie-loui~

Dato : 18-10-06 08:33

> [...]
> mere forsigtige i deres bevægelser, end de normalt er, når der er en baby

ja, det er herligt når det er sådan!
vores 3 stk`s plejer nærmest at komme op og tottes, når der er småfolk i
huset, tottes om, hvem der skal ligge vagt nærmest den bette.. en opgave der
bliver taget meget seriøst!

mvh. marie
www.photopassion.dk

Fra : Anette

Dato : 17-10-06 19:49

Thomas Larsen wrote:
>Er det os der hr en godmdig hund ell kan hunden bare
> se at det er en lille størrelse og så ikke gør noget ved det...

I har en god hund, en rigtig god hund, som godt ved at det der er en lille
en man skal passe på.
Da vores unger var små, fandt vores Cocker Spaniel i ligeså meget. Vi holdt
øje med når babybarnet lå ved siden af hunden, mest for hundens skyld. Han
sagde ikke en lyd når hun fik fat så det gjorde ondt, men så bare ynkeligt
på os, som ville han sige: Jamen så hjælp mig dog. Vi skyndte os altid at
vriste de små fingre fri af pelsen. Det skal jo være rart for både barn og
hund.
Da babybarnet blev en smule større, så hun kunne sidde selv, fandt hunden ud
af at et ordentligt slik lige i hovedet, fik hende til at slippe lynhurtigt,
når hun havde ved ham hvor det gjorde ondt. Ikke at det var særligt lækkert,
men det virkede.
Jeg ved godt at det er hundens natur at slikke i ansigtet, men jeg synes det
er lidt ulækkert; men en vaskeklud klarer også hundesavl i hovedet på
babybarnet.

Nyd dem begge, Thomas.
/ Anette

Fra : Thomas Larsen

Dato : 17-10-06 19:55

"Anette" <abc@def.es> skrev i en meddelelse

> [...]
> det er lidt ulækkert; men en vaskeklud klarer også hundesavl i hovedet på

Nyder dem også i fulde drag :D

Det er nogle dejlige skabninger begge 2 , lige nu ligger lillemand og sover
på en dyne med et tæååer over sig med hunden ved siden af sig, dejligt
billede :P

Men tak for lidt input ville lige hører om det var helt ok og det lyder det
jo til :D

Mvh THomas

Fra : Coppi

Dato : 18-10-06 16:33

Hej.

De ved det bare de hunde, min rottweilerhan var et ordentligt skrummel og
trak altid i linen, hvis jeg gik med ham.
Engang vi var til byfest i vores lokale flække var der en lille pige på 3 år
der forelskede sig helt vildt i ham og bare så gerne ville gå tur med ham.
Jeg var lidt nervøs for vi har ikke selv børn, men hun fik linen og jeg
holdt forsigtigt i den yderste ende, han gik bare så pænt, ikke noget med at
skulle snakke med andre hunde eller mennesker.
Han gik ligeså forsigtigt rundt og hun var rævestolt og mon ikke også jeg
var.

coppi

Fra : Jasper Norman Ahrens~

Dato : 18-10-06 22:35

Ikke for at slå skår i glæden... Men det er ikke 100% sikkert at det varer
ved. Da vi fik vores første barn, var min pragtfulde hund, Emil som var en
shäfer/rottweiler blanding, også en ren engel. Han var en gang imellem
tydeligvis irriterret over larmen fra den lille ny, men han gik bare sin vej
når det blev for meget. Men da drengen blev ca. 3-4 år blev det åbenbart for
meget for hunden. Det startede med et lille snap da drengen kom for tæt på
madskålen. Det sluttede ca. 4 måneder senere da Emil havde bidt (blidt men
bestemt) i hånden, samt viste tænder hver gang drengen kom for tæt på!

Emil var sikkert (blevet) vanvittig, men ufatteligt stor var sorgen da han
skulle aflives, selv om der set i bakspejlet ikke var nogen tvivl. Han var
jo god som dagen var lang... bare ikke overfor drengen.

Dyrlægen fortalte at relativt mange hunde (og i særdeleshed åbenbart
schäfer/rottweiler bland.) bliver nervøse og aggressive når ungerne bliver
omkring de 3 år, da børnene her ændrer deres måde at bevæge sig på. Nu er
Jeres hund jo en Golden, som jo har et meget godt ry som familiehund, så der
bliver ganske sikkert ikke noget problem. Men jeg ville bare lige nævne, at
det ikke er sikkert at den hellige grav er velforvaret, og at man til
stadighed skal være på stikkerne, og fange signalerne.

Men godt at høre at de svinger sammen.

Mvh

Jasper

Fra : Ukendt

Dato : 19-10-06 10:52

"Jasper Norman Ahrensbach" <ahrensbach@FJERNESpc.dk> skrev i en meddelelse

> Men jeg ville bare lige nævne, at det ikke er sikkert at den hellige grav
> er velforvaret, og at man til stadighed skal være på stikkerne, og fange

Vores hunde har altid lært, at man skal kunne tage alting fra dem- enten får
de noget i bytte eller også får de tingen igen med det samme. Den øvelse er
god i tilfælde af, at et barn kravler for tæt på hundens madskål eller
andet, så hunden ikke overreagere ved, at bide.
En anden god ting er, at lade barnet træne lidt med hunden, når det når 2 -
3 års- alderen. Vi havde Buffy- vores gule labrador, da vores datter Blanca
var i den alder. Blanca elskede, at få hunden til, at sitte og blive,
hvorefter hun gik ind i et andet rum og sagde fri og så fik hunden en
godbid. En sjov leg for både barn og hund, men det er imo også med til, at
lærer hunden, at den er under barnet i flokken. Vil gætte på, at det måske
er det hunden begynder, at afprøve, når barnet når 3-års alderen.

--
Mvh. www.tjekmig.dk
http://tjekmig.dk/forum/

Fra : Martin Vollert

Dato : 19-10-06 05:00

Thomas Larsen skrev:
> [...]
> godmdig hund ell kan hunden bare se at det er en lille størrelse og så ikke

Som andre siger nyd det, men jeg ville dog stadig sige at i skal sgu
holde øje med dem, en hund er et dyr og man ved aldrig hvad der kan ske
i hovedet på dem, hvor tit har man ikke hørt ejeren til en hund der lige
har bidt eller snappet efter et barn sige "det har den aldrig gjort før"
så nyd det men vær opmærksom og lad dem aldrig være alene.

--
Hilsen Martin.

http://vollert.dk

Concentration and focus are very important. If your mind wanders, you will miss things.

Fra : C.H

Dato : 19-10-06 09:04

> [...]
> en godmdig hund ell kan hunden bare se at det er en lille størrelse og så

Jeg kan godt forstå I glæder jer over hundens tilgang til jeres barn - det
er dejligt at se, når en hund ganske naturligt og instinktivt tager hensyn
til børn.
Men vi skal ikke glemme, at det er det dyr, vi taler om. Og det dyr må vi
aldrig stole 100 % på. At hunden er godmodig nu betyder ikke, at den altid
vil være det - der kan opstå situationer, hvor den vil handle anderledes end
forventet.
Så lær jeres barn at være påpasselig med hunden og lær ham at være rigtig
sød og kærlig. Lær ham også, at hunden har sin faste plads, hvor den kan gå
hen - og her skal den være helt i fred. Undgå at lade barnet lave en massse
"sjov" med hunden, for I risikerer at hunden pludselig en dag får nok.
Barnet skal lære at være agtpågivende overfor jeres egen og fremmede hunde.

Samtidig skal I bestemt nyde at have en skøn hund med masser af tålmodighed.
Men husk at have et øje på hver finger, når de er sammen.

CH

Fra : Rasmus

Dato : 20-10-06 00:46

> [...]
Barnet skal lære at være agtpågivende overfor jeres egen og fremmede hunde.
> Men husk at have et øje på hver finger, når de er sammen.

Kender en golden retriver der er lige så godmodig og rar overfor børn. Flere
børn på én gang. De kan være ret hårde ved hunden. Det virker som om den
virkelig nyder alt den nærkontakt. Den samme hund kan være en hård satan i
andre sammenhænge.

Hold øje med den som CH skriver, man kan tydelig se på hunden, hvis det er
ved at blive for meget den.

Mvh Rasmus
http://www.ladk.dk

Fra : Thomas Larsen

Dato : 24-10-06 19:41

Tak for alle de gode inputs...
Vil selfølgelig altid have et vågent øje med om der skulle opstå
problemer.... Og nej han er aldrig selv sammen med ham på gulvet...

Mvh Thomas L..