Varme i gammel vogn
Fra : AnDeR sAnD

Dato : 12-11-06 10:41

Kan det svare sig, at montere varme i en gammel Sprite Musketeer fra 1978 ?
I bekræftende fald, hvilket anlæg skal vi så vælge ?
/Kurt

Fra : Henrik

Dato : 12-11-06 12:21

"AnDeR sAnD" <Kurt_Mogensen1@fjernhotmail.com> skrev i en meddelelse
> Kan det svare sig, at montere varme i en gammel Sprite Musketeer fra 1978
> ?
> I bekræftende fald, hvilket anlæg skal vi så vælge ?
> /Kurt

Hej Kurt.
Det kommer an på om det bliver koldt i vognen

Hvis det er for at klare de kølige sommernætter, og måske en smule i for- og
eftersæsonen, har jeg før set det løst med en lille el-radiator. Ikke en
varmeblæser, men en egentlig radiator.

Beskriv lidt mere om hvad det er du vil.
Jeg har vintercamperet i en Sprite Major af samme årgang - Der bliver lidt
fodkoldt.

/Henrik

Fra : peter hansen

Dato : 12-11-06 13:18

Henrik skrev:
> [...]
>
> Beskriv lidt mere om hvad det er du vil.
> Jeg har vintercamperet i en Sprite Major af samme årgang - Der bliver lidt

Hej du.
Ja og fodkulde kan man langt hen ad vejen klare med et elvarme-tæppe,
f.eks. en af den slags som er indsyet i et gulvtæppe, jeg har et på
150x60 cm, passer fint hen under sidegruppen samt ½ m udenfor gruppen
her ligger hunden.

Men ellers sikkert ok med en lille el-radiator evt supleret med en mini
el-ventilator, så varmen kommer lidt rundt.
Koster ikke alverden af få installeret den varme.
God vintercamping. Peter

Fra : AnDeR sAnD

Dato : 12-11-06 13:18

> [...]
>
> Beskriv lidt mere om hvad det er du vil.
> Jeg har vintercamperet i en Sprite Major af samme årgang - Der bliver lidt

Vi vil gerne kunne bruge vognen i den sene efterårsdage, måske helt frem til
medio nov. Vognen er ikke specielt godt isoleret i gulv og tag, men det kan
nemt løses.
En fastmonteret varmekilde er den løsning vi sigter mod, og den skal helst
kunne køre på gas, da vi ofte kører i Sverige.
/Kurt

Fra : Kim Olsen

Dato : 12-11-06 15:13

> En fastmonteret varmekilde er den løsning vi sigter mod, og den skal helst
> kunne køre på gas, da vi ofte kører i Sverige.
> /Kurt

Hej

Ja så er det ikke mere noget "gør det selv" projekt, da du ikke selv må rode
med Gas.
En gasovn som f.eks. Truma ovne, der også er installeret i nogle af spite
modellerne koster let kr. 3000,- til 5000. og montering, gastest mv løber
nok op i et tilsvarende beløb.

Så er det jo spørgsmålet om det er værd at ofre på en så gammel vogn.

Det tror jeg ikke det er.

Kim Olsen

Fra : AnDeR sAnD

Dato : 12-11-06 15:34

> Så er det jo spørgsmålet om det er værd at ofre på en så gammel vogn.
>
> Det tror jeg ikke det er.
>
> Kim Olsen

Så er det nok el-modellen vi sigter mod.
Kan man købe gulvvarmetæpper hos forhandlere af vogne ? eller er det
billigere at købe via nettet ?
/Kurt

Fra : Jens

Dato : 12-11-06 15:46

"Kim Olsen" <kim.olsen(fjerndette)@sport.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
> nok op i et tilsvarende beløb.
>
> Så er det jo spørgsmålet om det er værd at ofre på en så gammel vogn.

Han kunne jo prøve at kontakte www.ep-caravan.dk og høre hvad de kan gøre
med brugte dele,
MVH
Jens

Fra : HSLK

Dato : 13-11-06 10:33

Hejsa

hvad med en petroliums ovn hvis ikke du mener den fylder for meget men det
er et alternativ til El om ikke andet.

knus Henriette.

Fra : Jens

Dato : 13-11-06 13:32

"HSLK" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse
> Hejsa
>
> hvad med en petroliums ovn hvis ikke du mener den fylder for meget men det
> er et alternativ til El om ikke andet.
>
> knus Henriette.

Det vil nok være meget lidt smart, da den jo forbrænder åbent, inde i en CV
vil den hurtigt bruge ilten hvilket fører til ufuldstændig forbrænding som
fører til kulilte
også er der en stor risiko for at man ikke bliver ret meget ældre.
MVH
Jens

Fra : HSLK

Dato : 13-11-06 14:22

Hejsa

> [...]
> som fører til kulilte
> også er der en stor risiko for at man ikke bliver ret meget ældre.

Den ovn vi har har indbygget en sikring der gør at den ville slukke hvis det
skete men vores ville i den grad være for stor til en cv vi har dog brugt
den i nødstilfælde og hverken ovens sikring eller co alarmen i cv gik igang.
Mon ikke der er forskel på ovne eller hur ???
eller var vi bare heldige ???

knus Henriette.

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-06 15:55

Jens wrote:
> [...]

> forbrænding som fører til kulilte
> også er der en stor risiko for at man ikke bliver ret meget ældre.

Forsvaret bruger den slags ovne - jeg har ikke hørt om nogle ulykker?!! De
bruger dem bl.a. i de lastbiler der kører med karosser og de er hverken mere
eller mindre tætte end en campingvogn.

--
Per, Esbjerg

Fra : AnDeR sAnD

Dato : 13-11-06 17:34

"Per Henneberg Kristensen" skriblede bl.a.:
> [...]
> bruger dem bl.a. i de lastbiler der kører med karosser og de er hverken
> mere eller mindre tætte end en campingvogn.

Er det ikke den slags der kan fungere på katalysator-benzin ?

Fra : Per Henneberg Kriste~

Dato : 13-11-06 23:06

AnDeR sAnD wrote:
> "Per Henneberg Kristensen" skriblede bl.a.:

> Er det ikke den slags der kan fungere på katalysator-benzin ?

Det er for mange år siden jeg har brugt dem til at jeg kan huske hvad
brændstoffet hedder :)

--
Per, Esbjerg

Fra : Sten Bo

Dato : 14-11-06 09:41

> Det er for mange år siden jeg har brugt dem til at jeg kan huske hvad
> brændstoffet hedder :)
>
> --
> Per, Esbjerg
,

Der findes katalysatorovne til gas, men også til benzin.

Den vi havde engang bestod af en rund lav tank, formentlig 3 l og oven på
den en 25 ø "brænder" flad halvkugle med "rockwool" under et net. Man
slukkede den ved at lægge låg på herligheden. Stank forfærdelig, vistnok
fordi man engang havde brugt almindelig benzin.

Den bruger ekstraktionsbenzin, som ikke indeholder aromater. Ku dengang fås
på tanken.

Eller

http://www.oil-forum.dk/ServiceNavigation/Ordbog/K.aspx

"Katalysatorovn / Katalytovn
Benzinovn, f.eks. til opvarmning af mindre rum. Der anvendes heptan som
brændstof." (Heptan er vist mest rense-benzin.)

Se pris her. http://www.special-butikken.dk/site-box.cfm?SIID=1&COID=4863
Alle deres produkter hedder noget med Roma.

Og så poppede denne aktuelle op
http://www.fed.dk/default.asp?st0=register&sv0=31559

Jeg kender ikke varmeevnen i forhold til en Zibro / Heatmax oliekaminer -
men problemstillingen er den samme omkring iltmangel og kultveilten der
dannes. Kultveilte dannes ved al forbrænding og er i høje koncentrationer
dødeligt. Både Zibro og Heatmax afbryder hvis luften bliver "dårlig", men må
i henhold til vejledningen IKKE bruges i lukkede rum som f.eks. Campingvogne
og skurvogne.

Fra : Sten Bo

Dato : 14-11-06 10:23

> [...]
> dødeligt. Både Zibro og Heatmax afbryder hvis luften bliver "dårlig", men
> må i henhold til vejledningen IKKE bruges i lukkede rum som f.eks.

Zibro har dog en ovn med aftræk til det fri. Kik nederst på siden.

http://www.zibro.com/Denmark/dk_Contentpages/dk_HeaterTxtLas.htm

men jeg kender ikke prisen. Og så er kapasitanten selv på mindste trin
formentlig alt for stor. Altså en rigtig vinterovn der kan ta over når
el-varmeblæseren ikke slår til. Der er selvfølgelig også et
fordelingsproblem idet man ikke får varmen ind under bænke , gennem skabe
osv. Men et godt hulbor/stiksav pæne riste og opfindsomhed kan måske
kompensere.

Og jeg ved ikke om skorstenen/aftrækket dur på cv der skal ud og køre. Må
komme an på en konkret vurdering.

Olien er IKKE dyrere end gas, i altfald her i landet. Tvært i mod.

mvh

,

Fra : KHH

Dato : 14-11-06 13:33

En af de små ZIBRO petroliumsovne du kan regulere, det kræver selvfølgelig
en stikkontakt, men du kan indstille den til nat etmp og lade den stige i
temp. i dagtimerne.