støddæmpere eller slingerkobling
Fra : lene og allan

Dato : 11-11-06 17:55

Hej.

Vi har lige købt en Adria Altea 512.

Der er hverken støddæmpere eller slingerkobling på.

Vi har pt ikke råd til at sætte begge ting på, hvad vil være
bedst at få monteret først.??

Vognens egenvægt er 975 kg, og total er 1300 kg.
Kan man uden videre bare sige til forhandleren at den skal
nedvejes til 1275 kg, da vi ikke må køre med den ellers. ( bilen
egenvægt 1225 kg.)
Skal en helt ny vogn ikke synes først, for så er der vel ingen
problem med nedvejningen.

mvh
Lene og Allan

Posted with NewsLeecher v1.0 Final
* Binary Usenet Leeching Made Easy
* http://www.newsleecher.com/?usenet

Fra : Kurt Madsen

Dato : 11-11-06 21:39

> Der er hverken støddæmpere eller slingerkobling på.

Jeg har en adria fra 2003, som har støddæmper fra start. Er du
sikker på at den ikke har støddæmpere. Hvor gammel er jeres vogn?

--
Hilsen Kurt M

Fra : lene og allan

Dato : 11-11-06 22:04

den er helt ny. Årgang 2007, og der er ikke støddæmpere på, ej
heller slingerkobling

mvh

Fra : Jørgen L.

Dato : 11-11-06 22:41

Hej. Lene og Allan, først tillykke med den nye vogn.

> Vi har lige købt en Adria Altea 512.
>
> Der er hverken støddæmpere eller slingerkobling på.
>
> Vi har pt ikke råd til at sætte begge ting på, hvad vil være
> bedst at få monteret først.??
Jeg ville vælge støddæmpere, da de hjælper både med stabilitet men ikke
mindst ved en nød opbremsning.
Der vil hjullene begynde at hoppe og så længe cven ikke har jord kontakt kan
den ikke bremse.

> Vognens egenvægt er 975 kg, og total er 1300 kg.
> Kan man uden videre bare sige til forhandleren at den skal
> nedvejes til 1275 kg, da vi ikke må køre med den ellers. ( bilen
> egenvægt 1225 kg.)
Det kommer an på, hvor meget må bilen trække ? hvis bilen ikke må trække
mere end 1275 eller mindre behøver i ikke at gøre noget, da det så er
lovligt med B kørekort. hvis bilen må trække mere end 1275 kg. tager i bilen
indregistrerings attest med ned på motor kontoret, og siger at i vil have
bilens trækvægt sat ned til 1275 kg. og det er gratis at få gjort.

> Skal en helt ny vogn ikke synes først, for så er der vel ingen
> problem med nedvejningen.
Nej den skal ikke synes, og det er dumt at ændre på cvens vægt, i så fald at
du senere får eks BE eller en anden bil hvor det vil være lovligt med kun B.
Bilerne skal aligevel til syn hvert andet år så der kan man veje den op igen
hvis det bliver muligt med fuld vægt.

Men det koster da ikke ret meget hvis i får støddæmpere og en alko 3004 med
ind i en evt financiering.
Jeg ville også tage spørgsmålet om hvilke dæk der sidder på den nye vogn og
få bedre dæk på fra starten (et kendt problem med næsten alle mærker CVer).

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 13-11-06 21:04

"lene og allan" <allan_lene@hotmail.dk> skrev i en meddelelse
> Hej.
>
> Vi har lige købt en Adria Altea 512.
"tillykke"

> Der er hverken støddæmpere eller slingerkobling på.
Ærgeligt , derfor er Adria måske lidt billigere end de fleste andre - dog er
disse ting efter min mening sikkerhedsoptimerende - så jeg forstår ikke
Adria
> Vi har pt ikke råd til at sætte begge ting på, hvad vil være
> bedst at få monteret først.??
Ubetinget slingrekoblingen (Forudsat du altid kører med læs i Campingvogn),
da den tager de fleste vindstød fra større køretøjer og minimerer "rutsche
ture" ved lastbilspor på Motorvejen.
Men overvej meget kraftigt at få begge ting på fra starten.(Forestil dig din
bil uden støddæmpere - alle stød igennem vognen kan mærkes- Derfor vil din
kørsel være mere sikker med dæmpere på også)

> Vognens egenvægt er 975 kg, og total er 1300 kg.
> Kan man uden videre bare sige til forhandleren at den skal
> nedvejes til 1275 kg, da vi ikke må køre med den ellers.
Husk du må aldrig køre emed mere end den påhængsvægt din bil har registreret
på registrerings attest(Dog kan en del bil opvejes((spørg forhandler)) - men
det kræver ofte BE-kortet!)( bilen
> egenvægt 1225 kg.)
Ikke rigtigt .Du må bare ikke køre med mere end 1275 KG , så overtræder du
grænserne for hvad dit kørekort tillader.(HUSK dit samlede vogntog må heller
ikke have en totalvægt over 3500KG)
(Vær opmærksom på at hvis du skulle være uheldig at blive stoppet i Udlandet
, så kan de ikke altider forstå de danske regler om påhængs
køretøjer/kørekortregler)

> Skal en helt ny vogn ikke synes først, for så er der vel ingen
> problem med nedvejningen.
Nej - du kører jo heller ikke til syn med en ny bil? .Dansk importerede
Campingvogne er forhåndsgodkendt med en "typeattest" - derfor skal de bare
indregistreres !
Samme måde er det med nye biler - type attesten er en godkendelse af bilen i
Danmark. Derfor skal bilen ikke synes som ny- før indregsitrering
Kim

Fra : Jørgen L.

Dato : 14-11-06 09:50

> [...]
> er disse ting efter min mening sikkerhedsoptimerende - så jeg forstår ikke

Enig, jeg forstår slet ikke at støddæmpere ikke er lovpligtige.

> Ubetinget slingrekoblingen (Forudsat du altid kører med læs i
> Campingvogn), da den tager de fleste vindstød fra større køretøjer og
> minimerer "rutsche ture" ved lastbilspor på Motorvejen.

Ja der er jeg så ikke enig, jeg mener, at man bør kunne bremse i
nødstilfælde, og det er svært med hoppende hjul (hjullene hopper når de
begynder at blokkerer og der ikke er støddæmpere til at holde dem nede mod
vejen.) http://www.monroe-eu.com/monroe/Safety.htm
At man så ikke kan køre så stærkt mener jeg i den forbindelse kun er en
fordel.

> [...]
> Ikke rigtigt .Du må bare ikke køre med mere end 1275 KG , så overtræder du
> grænserne for hvad dit kørekort tillader.

Nej det er ikke rigtigt, hvis bilen må trække mere end 1275 kg og cv må veje
mere end 1275 kg kræver det BE kort, prøv selv her
http://www.sikkertrafik.dk/164b3e80

>(HUSK dit samlede vogntog må heller ikke have en totalvægt over 3500KG)

Næsten enig (dog hvis trailer har en totalvægt på 750 kg tillades op til
4250 kg. i samlet totalvægt før der kræves BE) men det har intet med
nuværende sag at gøre .

> (Vær opmærksom på at hvis du skulle være uheldig at blive stoppet i
> Udlandet , så kan de ikke altider forstå de danske regler om påhængs
> køretøjer/kørekortregler)

Ja det kunne man godt forestille sig

--
Hilsen Jørgen
Toyota Landcruiser 3,0 D-4D

Fra : lene og allan

Dato : 14-11-06 16:01

Var ved vc forhandleren idag.

Han sagde at vi kunne få en god pris på begge dele, da vi nu
lige havde købr en vogn hos dem.

Jeg skulle give 2600 kr for en slingerkobling Al-ko 2004.

Så ville han have ca 2200-2300 for 2 stk støddæmpere + montage.
Jeg syntes ikke det lyder specielt billigt. Hvad hvis jeg køber
2 støddæmpere på nettet (600 kr), er det så til at montere
selv??

Der skal vel også sidde et beslag til dem, er sådan nogle
universale eller skal det være i dette tilfælde fra Adria.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 14-11-06 18:40

> [...]
>
> Der skal vel også sidde et beslag til dem, er sådan nogle
> universale eller skal det være i dette tilfælde fra Adria.

Det lyder meget dyrt at det skulle koste ca. 1.500,- kr at montere et par
støddæmpere. Jeg gjorde selv, -som du er inde på, idet jeg købte to
støddæmpere via HKS http://www.hks-camping.dk/default.asp?lang=da dertil
kommer to specialbeslag som passer ind i svingarmen på hjulet til ca. 85,-
kr pr. stk. Alt er forberedt på undervognen med huller til bolte og en
plastafdækket slids på svingarmen. Det tog mig under en time at gøre det
selv. Al-KO har en udførlig brugsanvisning på sin hjemmeside
http://www.al-ko.de/fahrzeugtechnik/caravan/entwicklungen/euro-achs-system.html

Resultatet er klart mærkbart, jeg har nu en CV der ligger urokkelig fast
efter bilen, -jeg havde i forvejen en stabilisatorkobling.

God arbejdslyst
Klaus Fogh

Fra : lene og allan

Dato : 14-11-06 19:54

Tak for svaret klaus. Jeg bestiller da bare et par støddæmpere hos
HKS-camping. Har de også de beslag du beskriver.

Fra : Klaus Fogh

Dato : 14-11-06 22:24

> Tak for svaret klaus. Jeg bestiller da bare et par støddæmpere hos
> HKS-camping. Har de også de beslag du beskriver.

> [...]
Nej beslagene indgår mærkelig nok ikke i HKS's sortiment, så dem måtte jeg
til den lokale campinghøker for at få.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Kurt Madsen

Dato : 14-11-06 21:04

"lene og allan" <allan_lene@hotmail.dk> skrev i en meddelelse

> Jeg skulle give 2600 kr for en slingerkobling Al-ko 2004.

Også jeg skal have en sligrekobling til min Adria fra 2003.
Blot vil jeg have den ny Al-ko 3004 til EUR 269 / ca. kr. 2000,-
plus forsendelse.
Den skulle være nem at montere, (hænger fast med 4 bolte, tror jeg nok)
så jeg bestiller den i Tyskland som et gør-det-selv projekt hos
http://www.campingshop-plus.de/query.php?cp_sid=5575328cc5c3&cp_tpl=main
når de igen åbner den 20/11. eller hos
http://www.sitecenter.dk/wellness/tilbehr/view.nhtml?profile=tilbehr&UID=10006
til kr. 2300,-

--
Hilsen Kurt M

Fra : HSLK

Dato : 14-11-06 07:35

Hejsa

Vi har en adria unica 502 dk vi har ikke støddæmper kun slingerkobling så
det vil jeg råde dig til at starte med.

Knus Henriette.

Fra : lene og allan

Dato : 16-11-06 15:30

Er ved at bestille støddæmpere. hvilken størrelse skal jeg have.

Der er nogle der hedder 900/1600 og er blå. Er det dem som jeg skal
have til min vogn. (total vægt 1300)

Fra : Klaus Fogh

Dato : 16-11-06 21:08

> Er ved at bestille støddæmpere. hvilken størrelse skal jeg have.
>
> Der er nogle der hedder 900/1600 og er blå. Er det dem som jeg skal
> [...]
Med en totalvægt på 1300 kg skal du have de blå støddæmpere. Den vægtklasse
som du angiver ovenfor er de grønne.
Husk ved tilspænding at give dem det rette moment.

God arbejdslyst
Klaus Fogh

Fra : lene og allan

Dato : 16-11-06 21:25

[...]

Det har du da ret i. jeg bestiller de blå imorgen. Hvilket moment
skal de spændes med?

Fra : Klaus Fogh

Dato : 17-11-06 16:31

> [...]
>
> <God arbejdslyst
> <Klaus Fogh
>

> Det har du da ret i. jeg bestiller de blå imorgen. Hvilket moment

På Al-Ko's hjemmeside på vedlagte link
http://www.al-ko.de/fahrzeugtechnik/caravan/entwicklungen/euro-achs-system.html#octagon
Kan du finde en video hvor hele monteringen er vist, -herunder et lille fif
ved montage. Det fremgår også af denne video at momentet skal være 86 Nm ved
tilspænding.

M.v.h. Klaus Fogh

Fra : Knud-Erik Vuijk

Dato : 25-11-06 14:48

Hej! Første gode råd -meld jer ind i DCU( hvis i ikke er medlem)
campingkortet er incl. abb. og i får et fantastisk medlemsvlad
12 x om året. Her kan i også søge i en meget udvidet databasse
om jeres spørgsmål.
Ang. slingrekobling og støddæmperede - umiddelbart kan i ikke
vælge men skal have begge dele da de har hver deres funktion.
Skal i vælge da tag støddæmperne og kør forsigtig og læs rigtigt
og ikke med for stor fart.

Hvorfor ikke få vejet bilen op? De er jo ikke meget det drejer
sig om?

Men med hensyn til vægtgrænser op/ned er der igen via DCU eller
måske campingdanmark råd at hente.

God fornøjelse.

Knud-Erik

Fra : KHH

Dato : 26-11-06 03:11

Ja, jeg vil nu hellere sige, meld jer ud af DCU, det er spild af penge, hvis
ikke man har en flok unger med.

Vi er i BTN, og denne er betydeligt billigere og den har de rigtige tilbud
til os, dvs. min hustru og jeg.

Fra : Jørgen L.

Dato : 26-11-06 12:35

"KHH" <karlheinz@hansen.mail.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> hvis ikke man har en flok unger med.
>
> Vi er i BTN, og denne er betydeligt billigere og den har de rigtige tilbud

Hej KHH

Det er jo en mening, jeg selv er meget tilfreds med DCU, Jeg deltager i en
del af kreds arangementerne med stor glæde.

en anden ting kan du ikke lige læse min signatur.

--
Hilsen Jørgen
Det vil være til stor hjælp for andre læsere hvis i svarer under

Fra : HSLK

Dato : 26-11-06 09:59

Hejsa

I www.dck.dk får man også campingkortet både den skandinaviske og det
internationale.
Der er at fantastik godt sammen hold og laves mange træf for medlemmerne.
Her får man så ud over DCK eget blad også Peer Neslien´s campingferie blad.
Der er også mange pladser man får rabat på via dco selv DCU´s og FDM´s
pladser.
DCK har så kun 1 campingplads selv på sjælland.

Vi er meget glade for at være medlem af DCK og vi melder os ud af DCU vi
føler ikke vi får nogte for vores penge i DCU

DCK afholder også nordisk træf 2007 til sommer www.ntc2007.dk

knus Henriette.

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-11-06 17:55

HSLK wrote:

> I www.dck.dk får man også campingkortet både den skandinaviske og det
> internationale.

Alene det retfærdiggør et skift til DCK...

> Der er at fantastik godt sammen hold og laves mange træf for
> medlemmerne.

Enig

> DCK afholder også nordisk træf 2007 til sommer www.ntc2007.dk

Den rette URL er: http://www.nct2007.dk/

Og så lige tilbage til trådens oprindelige emne: Jeg ville prioritere
støddæmpere før antislingrekobling - og allerhelst vil jeg have begge
dele...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage

Fra : lene og allan

Dato : 26-11-06 19:50

[...]

Jeg har i weekenden monteret en slingerkobling. Imorgen skal jeg
lige ind på wærksted med vognen og have monteret støddæmpere.
Jeg kunne forstå på svarene at det var bedst med begge dele.

Fra : Carsten Stage

Dato : 26-11-06 20:05

lene og allan wrote:

> Jeg har i weekenden monteret en slingerkobling. Imorgen skal jeg
> lige ind på wærksted med vognen og have monteret støddæmpere.
> Jeg kunne forstå på svarene at det var bedst med begge dele.

Tillykke med det - du vil med garanti kunne mærke stor forskel til det
bedre...

--
Med venlig hilsen,

Carsten Stage