Nivellering af cv
Fra : John

Dato : 25-10-06 14:25

Hej NG

Hvordan retter I cv'en op, så den er i water på tværs?

Jeg har 3 stykker vandfast plade på hhv. 50, 60 og 70 cm og har hidtil lagt
dem under det ene hjul og så med bilen trukket eller med håndkraft skubbet
cv'en op på 1,2 eller alle 3 stykker.

Jeg synes ikke den metode er så god for os mere. Mine store børn gider ikke
tage med mere, så nu er vi kun 2 til at skubbe. Og vi er begyndt at tage ud
tidligere på foråret og senere på efteråret, så jorden er mere blød. Og
sydpå er der ofte ikke plads til, at man kan komme til med bilen.

I sommer prøvede jeg at løfte vognen med donkraften fra bilen og så lægge
brædder under hjulene. Men det var ikke så let at løfte vognen højt nok og
det var lidt "pinglet" mens det stod på.

Har I nogle gode forsalg?

Venlig hilsen

John

Fra : Kim Bonnesen

Dato : 25-10-06 17:48

Hej John

Hvorfor bruger du ikke Plastik Kiler til den tværs og langsgående
nivellring.
disse få i flere størrelser + producenter.
Bare check camping forretningernes hjemmesider.
Kim

Fra : HSLK

Dato : 25-10-06 18:40

Hejsa

Vi bruger bilen eller donkraft hvis ikke ,hvilken der næsten altid er, der
er et par hjælpene hænder på pladsen.
Hos os har vi nemlig et større problem vores børn er ikke helt store nok til
at kunne hjælpe og jeg er handicapet så der er kun manden til at skubbe.Vi
har plastik kiler nogle fra Fiamma men en lås på de er gode.

Vi har så snakket om mover men det tager for meget vægt og en håndmover duer
ikke til vores vogn (adria unica A 502 dk)

knus Henriette.

Fra : Mogens Pedersen

Dato : 25-10-06 18:57

> Vi har så snakket om mover men det tager for meget vægt og en håndmover
duer
> ikke til vores vogn (adria unica A 502 dk)

Hej Henriette
Vi har i sommers købt en Adria Unica B 462 fra 2003 og nu påtænker
jeg at købe en mover.
Det interesserer mig at vide hvorfor en mover tager for megen vægt.
Hvorfor mener du det?

--
------Hilsen Mogens

Fra : T. Hartung

Dato : 25-10-06 20:18

"Mogens Pedersen" <no@nulputte.mails> skrev i en meddelelse

> Det interesserer mig at vide hvorfor en mover tager for megen vægt.
> Hvorfor mener du det?

Kan tænkes det skyldes det faktum at en mover med batteri vejer ca. 35 kg.

Torben Hartung

Fra : Jens Hansen

Dato : 25-10-06 21:52

"T. Hartung" >
> "Mogens Pedersen" >
>>

> Kan tænkes det skyldes det faktum at en mover med batteri vejer ca. 35 kg.
> Torben Hartung

Øhh. Nej, det er ikke nok.

Et 96 Amp/h batteri vejer ca. 35 Kg
Dertil kommer så moveren der også vejer 35-45 Kg.
plus en lader 2-10Kg.

Batteri: http://danbat.com/index.php?cPath=46
Mover: http://www.camper.dk/pages/print.asp?reqVarenummer='817100'
Batterilader: http://www.acfshop.dk/pages/shop_liste.asp?Groupguid=107

Så man skal regne med næsten 100Kg, men så har man også lidt strøm til lys
om aften.

Hilsen Jens

Fra : T. Hartung

Dato : 25-10-06 22:20

"Jens Hansen" <jensbh@BADgmail.com> skrev i en meddelelse

..

> Et 96 Amp/h batteri vejer ca. 35 Kg

Dooh.... den vurderede jeg bare lige til 5 kg - syntes ikke mit batteri var
særlig tung da jeg smed den ud i CV i foråret - men måske er jeg en
kraftkarl :)

> Dertil kommer så moveren der også vejer 35-45 Kg.

Euro-mover 30 kg.

> plus en lader 2-10Kg.

Ja min er en lille sag vil tro (paspå) den vejr de 2 kg.

> Så man skal regne med næsten 100Kg, men så har man også lidt strøm til lys
> om aften.

Ved en "revideret kalkulation" vejer min movermontering så nok ca. de 65
kg - men der er i grunden også meget - heldigvis har jeg 325 kg.
lastkapacitet på vognen så der er lidt og tag af.

De 100 Ah kan klare en weekend med lys/vand/toilet, inverter til TV ( ca. 2
x 3 timer)- bruge mover på pladsen og hjemme uden problemer.

--
mvh.
T. Hartung

Fra : Mogens Pedersen

Dato : 25-10-06 22:12

Jamen, jeg ønsker mig også et airconditionanlæg. Det vejer
mellem 18 og 38 kg og så på taget.
Det vil vel også have indflydelse på stabiliteten.
Det er måske slet ikke fornuftigt, på så lille en vogn,
at montere både mover og aitconditionanlæg.

--
------Hilsen Mogens

Fra : HSLK

Dato : 26-10-06 06:24

Hejsa

> Vi har i sommers købt en Adria Unica B 462 fra 2003 og nu påtænker
> jeg at købe en mover.
> Det interesserer mig at vide hvorfor en mover tager for megen vægt.
> Hvorfor mener du det?

Fordi vi har for meget l... med så har vi et ekstra køleskab med da det
der er i vogen er for lille og ikke køler nok om sommeren ,jaja der skal
blæser på , Me et batteri får vi nok lagt i dne på et tidspinkt da vi ind
imellem ligger steder uden strøm bla når vi er på manøvere stævne med DCK.

Jeg mener vi har 400 kg at gøre godt med og det er meget og jeg har entlig
ikke fået vejet vogen for at se hvor meget mere vi har fået stoppet i den
siden vi vejede det hele i vognen

knus Henriette.

Fra : John

Dato : 25-10-06 22:04

"HSLK" <ingen@ingen.dk> skrev i en meddelelse

> Hos os har vi nemlig et større problem vores børn er ikke helt store nok
> til at kunne hjælpe og jeg er handicapet så der er kun manden til at
> skubbe.Vi har plastik kiler nogle fra Fiamma men en lås på de er gode.

Jeg kender godt kilerne, men har egentlig tænkt, at det må være svært at
vurdere hvor langt op, man skal trække vognen og så få den til at blive der
lige når den er i water. .Jeg har mest set dem brugt på autocampere, men der
er det selvfølgelig også nemmere bare at køre opad, men man kigger på
waterpasset.

Hvad mener du med kiler med lås på, Henriette?

Jeg har også set nogle hollændre med en slags donkraft, der var fastmonteret
på vognen. Er det noget, der duer (eller er til at betale)?

Vh. John

Fra : Steen Larsen

Dato : 26-10-06 04:36

> Hvad mener du med kiler med lås på, Henriette?

Hej John

Det er sådan nogle som griber fast i takkerne på kilerne kan ses her
http://shop.hks-camping.dk/shop/product/show_product.asp?Product_ID=5420&GroupID=17&SubGroupID=0&search=&back=1&pageindex=1&menu=3&submenu=0&lang=da

Sådan ser selve killerne ud
http://shop.hks-camping.dk/shop/product/show_product.asp?Product_ID=6380&GroupID=17&SubGroupID=10646&search=&back=1&pageindex=1&menu=3&submenu=0&lang=da#

--
MVH Steen Larsen
Hyundai Santa Fe

Fra : John

Dato : 26-10-06 18:50

"Steen Larsen" <steen_larsen@tdc***adsl.dk> skrev i en meddelelse

> Hej John
>
> Det er sådan nogle som griber fast i takkerne på kilerne kan ses her

Hej igen

Det ser ud til at det er sådan nogle kiler med lås/stopklodser, jeg skal
have fat. Dem kendte jeg ikke.

Alko-donkraften har jeg set før. Jeg har allerede alko-reservehjulsholderen
og der er ikke plads til donkraften også. Men den med bøjlen omkring hjulet,
som du henviser til Henriette, ser ud til at være en god løsning, hvis
kilerne ikke er nok. Men du, Sten Bo, har jo ret, der skal nok alligevel en
stykke træ under.

Tak for svarene - nu kigger jeg lidt i butikkerne og ser hvad jeg finder ud
af. Vognen er kørt ind for vinteren, så der er jo desværre et stykke tid,
til det bliver aktuelt igen for vores vedkommende.

Venlig hilsen

John

Fra : HSLK

Dato : 26-10-06 06:28

Hejsa

> [...]
> men der er det selvfølgelig også nemmere bare at køre opad, men man kigger

Hos os er det manden der trækker vogen op og jeg kigger på vatterpas og
kiler og sætter låsen så ikke vogen ruller ned igen.

> Hvad mener du med kiler med lås på, Henriette?

Det er dem som steen henviser til.

> Jeg har også set nogle hollændre med en slags donkraft, der var
> fastmonteret på vognen. Er det noget, der duer (eller er til at betale)?

Det har jeg ikke set man kan vist købe en i dk som man sætter om hjulet når
man er ankommet har set den på pladserne ser meget smart ud.

knus Henriette.

Fra : HSLK

Dato : 26-10-06 06:38

Hejsa

Måske sådan en var en ide http://makeashorterlink.com/?P15D26B0E

knus Henriette.

Fra : Sten Bo

Dato : 26-10-06 07:15

"John" <johnlafjerndette@get2net.dk> skrev i en meddelelse

,

,

> Jeg har også set nogle hollændre med en slags donkraft, der var
> fastmonteret på vognen. Er det noget, der duer (eller er til at betale)?
>
> Vh. John

Det var måske denne her

http://www.al-ko.se/index.asp?CAT=2

http://www.al-ko.se/read1.asp?PID=100

Domkraft
Att lyfta en husvagn med stödbenen eller en vanlig domkraft felplacerad
under husvagnen kan innebära allvarliga skador på vagnens underrede och
chassi. Domkraftsfästet som medföljer monteras i husvagnens ram och stadgar
upp husvagnen vid lyft. Fästet är försett med en slits som domkraften föres
in i och kan därmed inte glida av.

Hvis linket ikke virker, kik på al-ko.se slæb/husvogns tilbehør og domkraft

Jeg har set i debatten at den foretrækkes frem for nivoereg. der sættes om
hjulet.

2 (3) forskellige ting idet det måske er svært at skifte hjul med mover
kiler eller nivoereg - der af nogle beskyldes for være tung samt ikke altid
at løfte højt nok og være ubrugelig på blød bund (kræver vel bræddestykker
som al det andet).

Fra : Jan

Dato : 26-10-06 14:47

hej john
jeg løste mit problem med at købe en donkraft ho HKS
http://www.hks-camping.dk/default.asp?lang=da

venlig hilsen

Jan

Fra : Jens

Dato : 26-10-06 22:25

> [...]
> brædder under hjulene. Men det var ikke så let at løfte vognen højt nok og
> det var lidt "pinglet" mens det stod på.

Hvis man kan få bilen spændt på der hvor CV skal holde anvender jeg normalt
niveau-kiler, men hvis det ikke kan lade sig gøre graver jeg et hul til det
andet hjul og lægger pænt græstørven på plads igen når jeg rejser.

Når jeg så skal have CV op af hullet (når bilen ikke kan spændes på), lægger
jeg en stop-kile under det andet hjul og vrider CV op af hullet med
trækstangen så let om ingen ting.

Mvh
Jens

Fra : John

Dato : 28-10-06 18:22

"Jens" <mugarbeFJERN@privat.dk> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Når jeg så skal have CV op af hullet (når bilen ikke kan spændes på),
> lægger jeg en stop-kile under det andet hjul og vrider CV op af hullet med

Ja, det var selvfølgelig også en mulighed. Måske ikke så dum, hvis der er
stor niveauforskel. For hvis det er ved døren, man skal løfte, kan det nogle
gange blive et temmelig højt trin op i vognen.
Men så skal man jo også have en spade med i gaskassen og hvis det er på
klippegrund, er det nok svært at grave huller...
Nå, men tak for ideen i hvert fald.

Vh. John

Fra : Jens

Dato : 29-10-06 12:28

> [...]
> Men så skal man jo også have en spade med i gaskassen og hvis det er på
> klippegrund, er det nok svært at grave huller...

Sammenklappelig feltspade vejer og fylder "næsten ingen ting" og koster hos
HKS ca. 70 kr.

Derimod er en lufthammer nok for tund til gaskassen, men personligt har jeg
aldrig camperet på grundfjeld

Mvh

Jens

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 29-10-06 20:48

> [...]
> hos HKS ca. 70 kr.
>
> Derimod er en lufthammer nok for tund til gaskassen, men personligt har

Så pak en stag dynamit eller to ned...af vægthensyn

--
Jesper Hedegaard

Savage når vejret spiller
Ford Focus når vejret spilder

Fra : John

Dato : 29-10-06 22:05

> [...]
> hos HKS ca. 70 kr.
>
> Derimod er en lufthammer nok for tund til gaskassen, men personligt har

Hej Jens

I sommer, før vi kørte til Italien, købte jeg en af de der
proptrækkertingester til at skrue i jorden og sætte parasollen i. Jeg
tænkte, at jeg også kunne bruge den til bardunerne til solsejlet, hvis der
blev stormvejr. Det lykkedes aldrig at få den i jorden på de 3 pladser vi
var på. Der er 2-3 cm jord og så bare sten nedenunder. Nogen steder er der
ikke engang græs, men kun sten.

Nå, men det lykkedes da at banke et par store pløkker så langt ned, at de
kunne holde parasollen. Nu har jeg købt nogle kraftige nogle af T-jern og så
tager jeg mukkerten med næste år. Og så må jeg hellere få fat i en
foldespade til den bløde muld her i landet.

Så pak en stag dynamit eller to ned...af vægthensyn

Jesper Hedegaard

Dynamit, Jesper, er jeg ikke så vild med, selv om det selvfølgelig var en
løsning man kunne overveje. Er der mon et campist-sted på nettet, hvor man
kan få lidt vejledning i den slags?

Vh. John

Fra : Jens

Dato : 30-10-06 22:34

> [...]
> løsning man kunne overveje. Er der mon et campist-sted på nettet, hvor man

Ja, ved camping i Italien er en 1,5 kilos muggert og nogle 7" søm-pløkke et
must og den billige HKS-feltspade kommer på noget af en opgave hvis der skal
graves et hul, men her kommer den halvstore søn på 14 år så ind i billedet.
Du væder bare en stor is med ham om han kan grave et hul på 10 cm's dybde på
under en halv time.

Et problem man kan komme ud for når man graver et hjul ned, er at
spildevands tanken ikke kan skubbes ind under CV - så skal den også graves
ned.

Camping kan være besværligt - mon en charterferie til Mallorca er mindre
anstrengende? - Næ - jeg tror jeg døjer med graveriet og forsætter som
campist

Mvh
Jens

Fra : Knud-Erik Vuijk

Dato : 25-11-06 14:55

Hej John!

Jeg har 2 sæt niveaukiler med riller som er købt camping/Fritid
kører CV op på dem inden frakobling. Er det mere der skal rettes
bruger jeg min alko dunkraft som kan løfte vognen ret så meget
op. Sætter derved bukke under, da der ved denne fremgangsmåde
kan være ret så stort tryk på støtteben .

God fornøjelse

Knud-Erik

Fra : John L.

Dato : 29-11-06 23:43

"Knud-Erik Vuijk" <vuijkdk@post5.tele.dk> skrev i en meddelelse
> [...]
> op. Sætter derved bukke under, da der ved denne fremgangsmåde
> kan være ret så stort tryk på støtteben .

Hej Knud_Erik m.fl.

Opdagede lige, at der stadig er liv i tråden. Jeg her været væk lidt pga. ny
pc.

Jeg har besluttet mig for at købe et par kiler med stopklodser næste år og
ellers bruge nogle af de andre gode råd, der er kommet her (store pløkker,
muggert, huller i jorden, donkrafte, dynamit (!), børn som tvangsarbejdere
m.m.

Så tak for svarene - jeg gemmer dem til vi triller vognen ud af bondemandens
lade til påske - om alt for lang tid....

Vh. John

Fra : Jesper Hedegaard

Dato : 30-11-06 20:42

"John L." <fjernjohnla@get2net.dk(fjern fjern)> skrev i en meddelelse

> [...]
>
> Så tak for svarene - jeg gemmer dem til vi triller vognen ud af
> bondemandens lade til påske - om alt for lang tid....

Ja - lidt liv var der endnu
For god ordens skyld: dynamit-forslaget var en spøg fremprovokeret at at
finde løsning på pløk-problemer i klippefyldt jord.
"Kids - don't try this at home !"

Fra : John L.

Dato : 30-11-06 22:44

"Jesper Hedegaard" <virker@ikke.uk> skrev i en meddelelse

> Ja - lidt liv var der endnu
> For god ordens skyld: dynamit-forslaget var en spøg fremprovokeret at at
> finde løsning på pløk-problemer i klippefyldt jord.
> "Kids - don't try this at home !"

OK Jesper, frygt ikke - jeg havde fanget den, men glemte måske smilyen...

Vh. John

Fra : Knud Olesen

Dato : 13-12-06 00:11

Hej John

Mange steder kan man stille cv'en så den er i vatter på tværs og så er det
bare i længderetningen der skal justeres. Og det er jo let nok.
Men det kan godt være, at udsigten eller andet ikke bliver så god fordi
cv'en kommer til at holde "skævt" for den optimale placering.
Tanken er måske værd at overveje.

mvh
Knud